160329Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

160329Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


29.03.2016 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2016
Umacnianie złotego i słabnący popyt zmniejszają ceny wycieczek

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.

I. Materiały problemowe dotyczące istotnych kwestii w turystyce wyjazdowej

Na wstępie do tej części materiału przypominamy, że co drugi tydzień, w miejsce szczegółowego omówienia kwestii zmian cen imprez turystycznych, a także przelotów (LCC) na kierunkach turystycznych, zamieszczane są materiały ważne dla branży turystyki wyjazdowej o charakterze problemowym, które powinny przybliżyć odbiorcom czynniki, procesy i zależności mające istotny wpływ na branżę i na panującą w niej koniunkturę oraz mogące wyznaczyć potencjalne kierunki jej rozwoju i ewolucji. Tematyka cen wycieczek jest wtedy istotnie zredukowana do mapek obrazujących zmiany cen wobec ubiegłego tygodnia oraz tego samego okresu poprzedniego roku i relatywnie krótkich komentarzy.

1. Wyniki Travelplanet.pl
bez niespodzianek

W nawiązaniu do opisywanej przez nas w materiałach sprzed tygodnia oraz dwóch tygodni transakcji sprzedaży za kwotę prawie 56 mln euro większościowego pakietu spółki Invia.cz a.s. przez  PrivateVentures Fundusz Inwestycyjny Zamknięty  czeskiemu funduszowi  Rockaway Travel SE z siedzibą w Pradze, warto tu nawiązać do kwestii opublikowanych w przedświąteczny poniedziałek rocznych wyników naszego giełdowego pośrednika w sprzedaży wycieczek Travelplanet.pl.  Należy przy tym przypomnieć, że jest on w 88 procentach własnością Invia.cz, a więc jest też jednocześnie istotnym elementem całej sprzedanej właśnie grupy Invia.cz. Obroty Travelplanet.pl stanowiły w przybliżeniu 1/4 skonsolidowanych obrotów całej grupy, które wyniosły w ostatnim roku obrotowym około 255 mln euro, czyli około 1066 mln złotych.

Wyniki polskiego pośrednika w roku obrotowym 2015 nie okazały się zbyt zachęcające. Spółka wykazała wprawdzie wzrost obrotów z 26,03 do 27.98 mln złotych, czyli o 7,5 procent, a liczby klientów z 97,2 tysiąca do nieco ponad 106 tysięcy osób, a więc o blisko 9,1 procent, ale jednocześnie powiększyła stratę netto z 1.08 mln złotych w 2014 roku do 1,34 mln złotych w roku 2015. Zmniejszeniu uległy fundusze własne spółki z 3,30 do 1,96 mln złotych, a blisko dwukrotnemu zwiększeniu uległo jej zadłużenie netto (kredyty pomniejszone o stan środków na rachunkach bankowych) z 5,33 do 10,05 miliona złotych.

Słabe wyniki grupy Invia.cz w Polsce (Travelplanet.pl) nie zniechęciły inwestorów

Pomimo, że słabe wyniki (czyli przeważnie straty) Travelplanet.pl wykazywał już od lat i w ich wyniku w okresach przeszłych musiał być już kilkakrotnie dokapitalizowany (ostatnio w II kwartale 2014 roku), jak również kilkakrotnie wspomagany był wzrastającymi kwotowo pożyczkami, nie zniechęciło to jednak finalnego inwestora w zaoferowaniu za całą grupę stosunkowo wysokiej ceny przekraczającej o 1/5 przeciętny poziom wycen dla podobnych spółek w bardziej rozwiniętych krajach Europy.

Przyczyn takiego stanu rzeczy było zapewne kilka. Po pierwsze, na wycenę bardzo istotny wpływ miały znacznie lepsze wyniki podmiotu dominującego grupy, czyli  Invia.cz, jak też imponujące tempo ekspansji wynoszące przez kilka ostatnich lat około 25 procent rocznie i jeszcze szybsze tempo wzrostu ważnej wielkości, którą jest wynik EBITDA, a który wzrósł w 2015 roku o 38 procent.

Po drugie, bardzo ważne dla inwestora są perspektywy dalszego wzrostu grupy w kolejnych latach obrotowych. Pod tym względem sytuacja przedstawia się o tyle optymistycznie, że grupa działa w obszarze tzw. państw wyszehradzkich (tzw.V-4, czyli Polska, Czechy, Węgry oraz Słowacja), których perspektywy rozwoju w zakresie czynników kluczowych dla dynamicznego wzrostu zainteresowania usługami branży turystyki wyjazdowej rysują się nadzwyczaj korzystnie. Ostatnio staje się bowiem coraz bardziej prawdopodobne, że to właśnie grupa V-4 ma szanse zostać generalnie najszybciej rozwijającym się rejonem wśród państw OECD (grupuje 34 państwa rozwinięte) oraz liderem pod względem tak ważnych dla tempa rozwoju turystyki elementów jak dynamika wzrostu płac realnych, dynamika wzrostu zatrudnienia i dynamika wzrostu dochodów rozporządzalnych gospodarstw domowych.

I wreszcie po trzecie ważna jest konkurencja biznesowa, którą dla dużych multiagentów stanowią głównie tradycyjne biura agencyjne. Praktyka pokazuje, że przeżywają one obecnie słabszy okres, co pozwala dużym multiagentom
ale także w pewnym stopniu sieciom firmowym organizatorów - na rozwój w istotnie szybszym tempie od tradycyjnych biur agencyjnych i na stopniowe wypieranie ich z rynku. Zjawisko to jest ostatnio szczególnie wyraźnie widoczne na rynku polskim, ale obecne również i w innych państwach V-4.

Tradycyjni agenci mają jeszcze szanse na dorównanie konkurencji

Nie jest natomiast pewne jak wyglądać będzie porównanie przyszłego tempa rozwoju wielkich multiagentów oraz tradycyjnych biur agencyjnych w obszarach tzw. Polski B, która zostanie niebawem w znacznie większej skali niż dotychczas „wciągnięta” do korzystania z usług turystyki wyjazdowej przez szybki wzrost dochodów rozporządzalnych gospodarstw domowych na tych właśnie obszarach spowodowanym szczególnie silnym tam wzrostem płac realnych wspieranych jeszcze dodatkowo środkami z programu 500+.

Prawidłowe podejście biznesowe tradycyjnych agentów do możliwości jakie w Polsce B w zakresie popytu na wycieczki stwarzają wymienione wyżej czynniki jest już chyba dla nich ostatnią szansą na odwrócenie złej passy zawodowej i powrót do lepszych czasów i koniunktury w niełatwym biznesie turystycznego agenta.

Do sprawy głównych aspektów potencjalnego rozwoju turystyki wyjazdowej w latach 2017-2018 oraz do wynikających z nich szans i zagrożeń dla poszczególnych grup zawodowych w branży turystycznej powrócimy szerzej w kolejnych materiałach, gdyż tematyka ta jest dość obszerna i wielowątkowa w szczególności z punktu widzenia turystycznych agentów.

II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie  01-07 sierpnia 2016 r. zebranych w dniu 24 marca. W okresie listopad-grudzień 2015 zmiany cen były bardzo niewielkie i wynosiły po kilka złotych. W styczniu stały się one już większe, a jeszcze większe nastąpiły tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego. Średnia cena wzrosła wtedy o 68 złotych. W kolejnych tygodniach mieliśmy wahania cen, najpierw spadki o 35 i 11 złotych, później wzrosty o 14 i 24 złote, a następnie znów spadki o 6 i 1 złoty.




W minionym tygodniu nastąpił solidny spadek cen, który wyniósł  48 złotych, do czego mogło się przyczynić postępujące w ubiegłym tygodniu wzmacnianie się złotego   o kolejne 2 grosze wobec dolara i euro. Duży wpływ (około 16 złotych) miały również istotne spadki cen kierunków egipskich spowodowanych blisko 13 procentową dewaluacją egipskiej waluty, która stwarza szanse na zniżki cen hoteli.  Największe redukcje cen miały miejsce na Chalkidiki, Synaju oraz w Marsa Alam odpowiednio  o 194, 146 i 122 złote, a wzrosty były nieliczne i ograniczyły się do Fuerteventury, Zakintos i Korfu o 44, 14 i 7 złotych. Warto zwrócić uwagę, że tym razem nie było żadnego dużego kierunku, który odnotował wzrost (patrz mapka wyżej).

2. Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że zaczynają one ponownie coraz bardziej spadać poniżej poziomów zeszłorocznych i tym razem  były niższe już o 68 złotych. Poprzednio średnie ceny były niższe o 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62, 44 oraz 72 złote.




Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen wycieczek nadal zajmuje Grecja, która jest teraz droższa o średnio 62 złote (poprzednio o81, 82, 67, 72, 66, 90 i 93 złote), przy czym z jej wysp największe zwyżki wykazują Rodos i Kreta o 160 i 149 złotych, a zniżki Kos i Zakintos o 99 i 34 złote.

Drugim dużym kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po niedawnej dewaluacji egipskiego funta ceny stały się one już zdecydowanie niższe niż przed rokiem
o średnio 77 złotych (poprzednio były niższe o 2 złote, a wcześniej wyższe o 21, 59 i 60 złotych). Nieco droższa jest teraz Hurghada - o 12 złotych, a tańsze Synaj i Marsa Alam o średnio 109 i 133 złote.

Nadal wyższe w porównaniu do cen sprzed roku pozostają, choć w mniejszym stopniu, średnie ceny wycieczek do Bułgarii
obecnie o 25 złotych (poprzednio były wyższe o 23, 72, 59, 63, 52, 76, 46 złotych, a wcześniej niższe o 19, 27 i 57 złotych).

Z dużych kierunków, na których ceny są niższe niż przed rokiem, prym wiedzie nadal Turcja tańsza o średnio 229 złotych (poprzednio była tańsza o 160, 122, 146, 149, 189, 159 i 197 złotych), która przed  ponad trzema miesiącami przejęła przodownictwo w tym względzie od Kanarów tańszych teraz niż przed rokiem o 70 złotych (wcześniej były tańsze o  70, 57, 46, 37,16, 19 i 22 złote). Nadal obowiązuje teza, że dalszy przebieg cen oraz popytu na wycieczki do Turcji jest nadal największą zagadką sezonu lato 2016, a to z powodu utrzymującej się skomplikowanej sytuacji politycznej w tym kraju.

Na mniejszych kierunkach największa przecena wobec ubiegłego roku nadal występuje w  Tunezji
średnio o 359 złotych (wcześniej wynosiła 367, 339, 193, 286, 294, 307 i 301 złotych). Ponownie zwiększyła się wielkość przeceny Majorki do 58 złotych (wcześniej było to 37, 15, 77, 25,45, 44, 68 i 23 złote), a zmniejszyła Maroka do 94 złotych (poprzednio było to 137, 27, 66, a wcześniej ceny były tam wyższe o 60, 138, 185 i 133 złote).

3. Wśród dużych biur podróży nadal największą obniżkę cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu wykazuje biuro TUI Poland, w którym średnia cena jest niższa o 219 złotych (wcześniej było to 247, 267, 280, 316, 326, 249 i 199 złotych), ale niemal zrównał się z nim pod tym względem Exim Tours tańszy średnio o 217 złotych niż przed rokiem. Taniej niż przed rokiem sprzedaje wycieczki biuro Wezyr
o około 80 złotych oraz biura Sun & Fun i Grecos o około 30-40 złotych. W pobliżu cen zeszłorocznych oferuje swoje wycieczki bardzo dobrze sprzedający się Rainbow, a minimalnie drożej obniżający ostatnio ceny Neckermann i bardzo tania przed rokiem Itaka o około 15 i 40 złotych.

To co jednak może być dla klientów bardzo interesujące, to porównanie cen wycieczek w ich bezwzględnych odchyleniach na kierunkach oferowanych przez danego touroperatora od ogólnej średniej na tych kierunkach. Porównanie takie w bardzo syntetycznej wersji przedstawia poniższa tabelka.




Tego typu zestawień używaliśmy przed kilkunastoma miesiącami i będziemy do nich od czasu do czasu wracać. Dziś pokazujemy je w odmianie średniej arytmetycznej to znaczy, że każdy kierunek i klasa hoteli mają w zestawieniu tę samą wagę pomimo różnej na danych kierunkach liczby hoteli. Nieco inaczej wygląda zestawienie oparte na średniej ważonej liczbą hoteli, ale naszym zdaniem mniej obiektywnie oddaje ona rzeczywistość, gdyż przykładowo jeden duży kierunek jakim jest Turecka Riwiera nabiera wówczas nawet znacznie większego znaczenia - pomimo słabego zainteresowania - niż wszystkie bezpieczne kierunki zachodnioeuropejskie razem wzięte - pomimo dużo większego zainteresowania.


Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.

Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl

Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego