160418Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

160418Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


18.04.2016 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2016
Turystyka wyjazdowa gospodarka na tak, terroryzm na nie

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych (cz. II) dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, oraz opis najważniejszych wydarzeń i kwestii ważnych dla branży turystyki wyjazdowej. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.

1. Kwestie bezpieczeństwa nadal kluczowe dla decyzji w turystyce

Jak donoszą media, Profesor Peter Neumann, niemiecki ekspert w dziedzinie terroryzmu stwierdził w rozmowie ze "Spieglem", że Europę może czekać fala aktów terroru, która potrwa jeszcze wiele lat. Według opinii wysokiego rangą pracownika wywiadu w Europie żadne służby oprócz brytyjskich nie spodziewały się takiego rozwoju sytuacji, choć niebezpieczeństwo dostrzegły również ostrożne zazwyczaj służby amerykańskie. Te ostatnie informowały niedawno również o ryzyku aktów przemocy w Turcji, w tym na Tureckiej Riwierze i w znanym  tamtejszym mieście Antalya. Podobnego zdania mogą być również służby Federacji Rosyjskiej, co może stanowić uzasadnienie przedłużenia zakazu wyjazdów turystów rosyjskich do tego kraju.

Ostatnio wypowiedzi w tym bardzo ważnym dla tureckiej turystyki temacie przyjazdów turystycznych Rosjan udzielił Roman Skory, wiceprezes Rosyjskiej Federalnej Agencji Turystycznej. Turcja nie zostanie w tym roku na pewno otwarta
stwierdził. Co ciekawe, pomimo wcześniejszych sygnałów, że inna sytuacja może dotyczyć kierunków egipskich, Skory przywołał niedawne wydarzenia w Egipcie, które sprawiają, że prawdopodobnie także ten kierunek również nie będzie w tym sezonie turystycznym dostępny.

W świetle szacunków ryzyka wydaje się jednak, że pod warunkiem braku silnych przeciwwskazań natury politycznej Egipt ma jednak pewne szanse na pozytywne decyzje w kwestii przyjazdów rosyjskich turystów w drugiej połowie wakacji, a jeszcze większe w sezonie zimowym, gdy nie ma dla Rosjan równie atrakcyjnej alternatywy niedrogiego i ciepłego wypoczynku.

2. Dane gospodarcze nie powinny rozczarować

Dziś i jutro poznamy dane, które są istotne dla oceny rozwoju polskiej gospodarki, a także dla koniunktury w branży turystyki wyjazdowej. Są to poniedziałkowe odczyty o dynamice wynagrodzeń i o wzroście zatrudnienia, a także wtorkowe o wzroście produkcji przemysłowej i dynamice sprzedaży detalicznej. Niektóre z nich mogą być mniej korzystne niż miało to miejsce w poprzednich miesiącach. Nie należy się tym jednak zanadto przejmować , bowiem porównania te dotyczą tegorocznego marca, w którym kilka dni „wypadło” ze względu na Święta, z marcem ubiegłego roku , w którym Świąt nie było. W miesiącu kwietniu sytuacja porównawcza będzie odwrotna i wskaźniki nadrobią ewentualne zaległości. Generalnie sytuacja gospodarcza w zakresie parametrów istotnych dla turystyki jest lepsza niż przed rokiem, a powinna stać się jeszcze lepsza po realnym wejściu w życie programu 500+.

Należy jednak pamiętać, że w tym sezonie bardzo negatywną i siłą rzeczy dość trudną do prognozowania rolę odgrywać będzie postrzeganie przez turystów zagrożeń terrorystycznych, które ma zarówno bezpośredni wpływ na kierunki uważane za mniej bezpieczne (wzrost obaw), jak też na bezpieczne (wzrost cen).

3. Agenci powinni wykorzystywać szanse i radzić sobie lepiej

Niedawno w niemieckich mediach branżowych pojawiły się materiały wskazujące na sytuacyjną szansę jaką dla agentów turystycznych stwarza obecna niepewność wśród turystów wywołana poczuciem zagrożenia i obaw związanych z niektórymi popularnymi kierunkami wakacyjnego.

O tej właśnie kwestii pisaliśmy już kilkakrotnie we wcześniejszych materiałach wysnuwając jednocześnie wnioski, że powinno to zapewnić agentom okresową przewagę nad agentami internetowymi, gdyż w takiej sytuacji klient czuje dodatkową potrzebę bezpośredniego skonsultowania się ze sprzedawcą. Niestety wygląda na to, że stało się inaczej i tradycyjni agenci znaleźli się obecnie w biznesowej defensywie zarówno wobec agentów internetowych (np. Invia.cz), jak również sieci firmowych touroperatorów, o LCC nie wspominając.

Ciekawą okazję do dyskusji na takie i pokrewne tematy stworzy konferencja „Kondycja biur podróży i rynek turystyki wyjazdowej w przeddzień sezonu turystycznego”, która odbędzie się 22 kwietnia  podczas Targów Turystyki i Wypoczynku lato 2016 w Centrum MT Polska.


II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie  01-07 sierpnia 2016 r zebranych w dniu 15 kwietnia. W okresie listopad-grudzień 2015 zmiany cen były bardzo niewielkie i wynosiły po kilka złotych. W styczniu były już nieco większe, a jeszcze większe nastąpiły tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego, gdy średnia cena wzrosła o 68 złotych. W kolejnych tygodniach mieliśmy wahania cen, najpierw spadki o 35 i 11 złotych, później wzrosty o 14 i 24 złote, a następnie znów spadki o 6, 1 i 48 złotych, po których kolejno wzrosły o 44 i 17 złotych.


W minionym tygodniu nastąpił minimalny spadek cen, który wyniósł 2 złote. Tym razem zarówno spadki jak i wzrosty średnich cen na poszczególnych kierunkach nie były duże. Te pierwsze były najgłębsze na Cyprze o 47 złotych oraz na Tureckiej  Riwierze i w Turcji Egejskiej o 34 i 17 złotych, a największe wzrosty miały miejsce w Maroku o 40 zł oraz na Majorce i Synaju o 25 i 23 złote.

2. Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że zbliżyła się ona kolejny raz do poziomu zeszłorocznego i tym razem była niższa o 28 złotych. Poprzednio średnie ceny były niższe o 39, 61, 68, 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62, 44 oraz 72 złote.


Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen wycieczek po raz drugi z rzędu utrzymała Bułgaria droższa wobec średniej sprzed roku o 89 złotych (poprzednio były wyższe o 69, 25, 25, 23, 72, 59, 63, 52, 76, 46 złotych, a wcześniej niższe o kilkadziesiąt złotych). Po wielu tygodniach przodownictwa we wzrostach wobec cen sprzed roku na pozycji wicelidera zwyżek przebywa teraz Grecja, która jest droższa o średnio 80 złotych (poprzednio o 45, 57,62, 81, 82, 67, 72 i 66 złotych), przy czym z jej wysp nadal największe średnie wzrosty cen utrzymują Rodos i Kreta o 146 i 104 złotych, a największe spadki Kos i Zakintos o 124 i 6 złotych.

Z dużych kierunków, na których ceny są niższe niż przed rokiem, zdecydowany prym wiedzie nadal Turcja tańsza o średnio 183 złote (poprzednio była tańsza o 198, 246, 229, 160, 122, 146, 149 i 189 złotych), która już w grudniu przejęła przodownictwo w tym względzie od Kanarów obecnie tańszych już tylko o 25 złotych niż przed rokiem (wcześniej były tańsze o 23, 62, 70, 70, 57, 46, 37 i 16 złotych). Od listopada 2015 roku niezmiennie pozostaje w mocy teza, że dalszy przebieg popytu na wycieczki do Turcji jest nadal największą zagadką sezonu lato 2016 z powodu utrzymującej się skomplikowanej sytuacji politycznej w tym kraju i w regionie.

Kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po niedawnej dewaluacji egipskiego funta ceny zadomowiła się już na niższym niż przed rokiem poziomie - o średnio 43 złote (poprzednio były niższe o 54, 84, 77 i o 2 złote, a wcześniej były wyższe o 21, 59 i 60 złotych). Kosztowniejsza niż przed rokiem jest teraz Hurghada - o 37 złote, a tańsze Synaj i Marsa Alam  
o średnio 81 i 85 złotych.

Na mniejszych kierunkach duża przecena wobec ubiegłego roku nadal występuje w Tunezji
średnio o 207 złotych (wcześniej wynosiła 218, 221, 359, 367, 339, 193, 286 oraz 294 złotych). Do znacząco przecenionych kierunków należą teraz jeszcze Cypr, Majorka i Maroko tańsze odpowiednio o średnio 119, 90 i 69 złotych.

Warte szczególnej uwagi :

- z kierunków greckich nadal największa przecena utrzymuje się na wyspie Kos (o 124 złote), co może być skutkiem utrzymującymi się jeszcze obaw turystów odnośnie skutecznego rozwiązania kwestii migrantów,

- z kierunków kanaryjskich pogłębiające się przeceny występują na Teneryfie - o 256 złotych (poprzednio o 222 złote) oraz Gran Canarii
o 176 złotych (poprzednio o 119 złotych), czyli tam gdzie występuje szczególnie silna konkurencja linii Ryanair,

- warte jest podkreślenia, że skala przecen Teneryfy i Gran Canarii (średnio o 216 złotych) są obecnie nawet większe od skali przeceny na kierunkach tureckich (o 183 złote), co mocno osłabia argument, że podróżowanie tam w tym sezonie ma jakiś szczególny sens, ponieważ rekompensatą za podejmowane ryzyko jest tam istotnie  atrakcyjniejszy niż zwykle poziom cen wycieczek. Wygląda raczej na to
jak to zaznaczaliśmy w naszych materiałach już wcześniej że skala przeceny w Turcji powinna byś przynajmniej dwukrotnie większa niż obecnie, czyli wynosić spotykaną już w innych krajach Europy równowartość około 100 euro.

3. Wśród dużych biur podróży pozycję lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu ponownie odzyskało biuro TUI Poland tańsze obecnie o 195 złotych (poprzednio o 141 złotych) wyprzedzając  biuro Exim Tours, które jest teraz tańsze niż przed rokiem o średnio 127 złotych. Mniej kosztowne niż przed rokiem są jeszcze biura Wezyr i Rainbow
o 85 i 30 złotych, a ceny zbliżone do zeszłorocznych oferuje biuro Grecos. Wyższe ceny (o 80 złotych) oferuje bardzo tania przed rokiem Itaka, a jeszcze wyższe biura Sun & Fun oraz Neckermann - w obu przypadkach o około 160 złotych.



Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.

Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl

Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego