Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
19.07.2016 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako trzeci tydzień sierpnia. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.
I. Istotne kwestie dla polskiej turystyki wyjazdowej
Wreszcie widoczna poprawa w sprzedaży wycieczek
Miniony tydzień przyniósł kolejną poprawę sprzedaży w branży turystyki wyjazdowej. Po zahamowaniu spadków w tygodniu na przełomie czerwca i lipca, tym razem zanotowano już wzrosty, a sprzedaż w MerlinX była na rekordowym w tym sezonie poziomie. Biorąc pod uwagę organizatorów sprzedających poza tym systemem (którzy najczęściej sprzedają skuteczniej) i bardzo wysokie wzrosty w LCC można szacować, że ogólny wzrost sprzedaży wyniósł w pierwszym pełnym tygodniu lipca 12-
To ostatnie wydarzenie było i jest głównym tematem poruszanym w mediach, ale na razie nie warto przywiązywać do medialnych komentarzy zbyt wielkiej wagi. Jest to bowiem etap, w którym dziennikarze za pomocą chwytliwych nagłówków i telewizyjnych pasków, a także różnych frapujących teorii „chcą po prostu zabłysnąć”. Niedługo nie zostanie z tego zbyt wiele konkretów, a jako przykład można podać niedawny bardzo emocjonalny słowotok na temat Brexitu, który przedstawiano nieomal jako koniec świata jaki znamy, a okazało się to zdarzeniem o względnie limitowanych skutkach i to jeszcze nie wiadomo dla kogo korzystnych, a dla kogo nie.
Dobra gospodarka stabilizuje sytuację polityczną w Turcji
W sprawie Turcji TravelDATA sugeruje ograniczać na razie emocje w dyskusjach o sprawach, o których wiemy niewiele, a zwłaszcza z obszaru skomplikowanej w tym rejonie polityki. Warto jednak zwrócić uwagę na aspekt, o którym na razie prawie nikt nie mówi, ale który ma bardzo istotne znaczenie dziś, a zwłaszcza dla dalszej kariery prezydenta Turcji. Jest nim turecka gospodarka, której stan i możliwości w dużym stopniu determinują zadowolenie tamtejszej ludności. Nie ulega większej wątpliwości, że w sprawach gospodarczych prezydent (wcześniej premier) Erdogan ma dość szczęśliwą rękę. Najwyraźniej zdaje sobie również pragmatycznie sprawę, że „jego” społeczeństwo pragnie przede wszystkim dostatku dla siebie i dla rodziny, a dużo mniej interesują je wolne media, czy niezawisłe sądy.
Hasło „gospodarka głupcze” z sukcesem stosował już Bill Clinton, a najwyraźniej przyswoił je sobie również turecki prezydent. Nie wdając się teraz zbytnio w ekonomiczne zawiłości można powiedzieć, że zupełnie dobry (jak na współczesne czasy) wzrost gospodarczy, czyli 5,7 oraz 4,8 procent w ostatnich dwóch kwartałach udało się w Turcji przetransformować na zgoła rewelacyjną dynamikę wzrostu dochodów ludności, która w dużej mierze zapewniła, aż nadto wyraźnie widoczne w weekend, poparcie narodu dla prezydenta. Więcej o tym w innych materiałach.
Pucz w Turcji zaszkodzi, ale na krótko
W krótkim terminie wydarzenia w Turcji będą miały dla turystyki wyjazdowej skutek negatywny, bowiem spowodują wzrost obaw części polskich turystów przed wyjazdem do Turcji, co trudno będzie zrekompensować na nieraz przepełnionych kierunkach alternatywnych, a już niemal zupełnie poprzez zapełnione prawie pod „korek” LCC. Można szacować, że turystyka wyjazdowa w sezonie lato 2016 straci 1,0-
W dłuższym terminie (czyli już raczej w 2017 roku) wpływ powinien być pozytywny, bowiem turystyka pozostaje obecnie w Turcji jedynym ważnym obszarem, który zdecydowanie niedomaga i który należy mocno wspomóc, aby podeprzeć priorytetowy dla politycznej stabilności wzrost gospodarczy. Należy zatem przypuszczać, że tureckie władze zintensyfikują wszelkie niezbędne działania w celu przywrócenia koniunktury w tureckiej turystyce.
Neckermann traci klientów
W turystyce wyjazdowej zdecydowanie panuje moda na sukces, a przyznawanie się do słabszych wyników nie jest zbyt często spotykane. Biuro Neckermann w materiale opublikowanym na portalu turystycznym Rzeczpospolitej: „Neckermann: Mamy sezon spadków” przyznaje się do kilkunastoprocentowych spadków w tym sezonie, sugerując jednakże przy okazji, że spadki ma też turystyka wyjazdowa traktowana „in gremio”.
Prawda jest natomiast nieco inna, bowiem sytuacja nie wygląda aż tak źle. Są wprawdzie touroperatorzy, którym biznes idzie słabiej niż w ubiegłym sezonie, ale jednocześnie są też inne przykłady, gdzie sprawy idą znacznie lepiej niż przed rokiem. Należą do nich:
-
-
-
-
Najważniejszy segment, czyli lotnicza turystyka wyjazdowa ma w tym sezonie nadal szanse wyjść na zero (pomimo ostatnich wydarzeń w Turcji) lub z niewielkim minusem, ale turystyka wyjazdowa liczona jako całość, a zatem po dodaniu autokarów i etc. zamknie rok najprawdopodobniej na plusie. Post-
Zimny prysznic GUS-
Chociaż w chwili obecnej już w zasadzie wszystkie poważne źródła i krajowe i zagraniczne doceniają pozytywny wpływ programu 500+ na popyt konsumencki -
Pomijając fakt, że takie treści mogą być uznane przez kogoś za obraźliwe wobec polskich rodzin i zachęcić do prób wyciągnięcia konsekwencji, to w tym wpisie interesujące wydają się być zwłaszcza rzeczone „wszystkie dostępne dane”. W tym momencie należałoby zaapelować do internauty, czy nie chciałby się tymi rewelacjami podzielić z czytelnikami ujawniając przy okazji swoją niewątpliwie interesującą tożsamość. Niestety … przewidujemy raczej podwinięcie kity …
Dane o zatrudnieniu i wzroście płac sporo lepsze niż przypuszczano
Wczoraj poznaliśmy wskaźniki wzrostu wynagrodzeń i zatrudnienia w przemyśle przetwórczym, które wraz z danymi publikowanymi dzisiaj stanowią zestaw w dużym stopniu informujący o rzeczywistym stanie polskiej gospodarki i panującej w niej koniunkturze. Komplet danych omówimy w kolejnym materiale, ale dla poprawy humoru psutego przez internetowych trolli informujemy niniejszym , że:
-
-
Jak widać wyniki te są dwu trzykrotnie lepsze niż przed rokiem i mają kluczowy wpływ na dynamiką dochodów gospodarstw domowych, co wraz z danymi wtorkowymi skomentujemy w następnym materiale.
Dziś jedynie ogólne przedstawienie zasadniczych czynników działających na popyt w turystyce:
a) szybki wzrost wynagrodzeń
b) szybki wzrost dynamiki zatrudnienia (tez spadku bezrobocia), który działa od początku 2016, czyli zaczyna silnie działać TERAZ, czyli po 6-
Dobrze pokazuje to poniższy wykres:
Źródło: http://www.tradingeconomics.com/poland/employment-
c) działanie programu 500+, który funkcjonuje de facto od maja 2016 roku, a zatem powinien zacząć przekładać się na sprzedaż w turystyce dopiero POD KONIEC TEGO ROKU.
II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. W tym materiale zestawienia nie bazują już na cenach dla wylotów w okresie 01-
W minionym tygodniu ceny uległy niewielkiej zmianie gdyż spadły o średnio 7 złotych, a największe zniżki wystąpiły w Portugalii, Tunezji i na Krecie – o 175, 61 i 59 złotych. Największe zwyżki cen miały miejsce w na wyspach Kos, Korfu i Lanzarote – o 60, 47 i 38 złotych.
Przebieg zmian średniej ceny w poszczególnych tygodniach tegorocznego sezonu przedstawia poniższy wykres, a zmiany cen w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.
2. Badanie średniej ceny imprez w trzecim tygodniu sierpnia 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że były one niższe od poziomu ubiegłorocznego, ale tylko o 2 złote (poprzednio były niższe o 21 złotych). Oznacza to, że ceny sierpniowych imprez zarówno z wylotami na początku jak i w połowie miesiąca nadal przebywają w pobliżu średnich cen z odpowiednich dat sezonu 2015, a i ogólna sytuacja w zakresie struktury cen jest w tych okresach bardzo podobna. Dlatego przy opisie zmian będziemy się często odnosić do historycznych zmian cen dla okresu dwa tygodnie wcześniejszego.
Przebieg różnicy cen rok do roku w poszczególnych tygodniach tegorocznego sezonu przedstawia poniższy wykres, a sytuację w tym zakresie w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.
Wygląda na to, że spośród dużych kierunków pozycję lidera zwyżek cen wycieczek raczej definitywnie straciła Bułgaria oddając ją już tydzień temu na rzecz Grecji, która jest teraz droższa niż przed rokiem o średnio 148 złotych (poprzednio była droższa o 111, 90, 108, 99, 113, 120, 102 i 99 złotych), przy czym z jej wysp nadal największe średnie wzrosty cen wykazują Rodos, Kreta i Zakintos – o 262, 134 i 103 złote. Z kolei obecny wicelider wzrostów Bułgaria jest teraz droższa wobec średniej sprzed roku o jedynie 27 złotych (poprzednio była droższa o 68, 113, 173, 165, 161, 204, 165, 147, 144, 129 i 38 złotych), a wcześniej była tańsza nawet o kilkadziesiąt złotych).
Podobnie jak przed tygodniem do kierunków wyraźnie mniej kosztownych niż przed rokiem należały Kanary, które są teraz tańsze o średnio 114 złotych – poprzednio były tańsze o 85 i 108 złotych, wcześniej droższe o 13 złotych, przedtem tańsze o 93 i 36 złotych, jeszcze wcześniej droższe o 27, 37, 38, 141 i 3 złote, a w jeszcze dawniejszych tygodniach tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57 i 46 złotych). Jak widać ceny Kanarów prezentują w tym roku wobec ubiegłego sezonu typowy przekładaniec. Z tamtejszych wysp nadal kosztowniejsza niż przed rokiem pozostaje wyspa Lanzarote – o 143 złotych, podczas gdy średnie ceny na Gran Canarii są niższe o 159 złotych, a Teneryfa jest tańsza aż o 418 złotych.
Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie już od ponad pół roku wiedzie Turcja -
Kierunkiem, na którym w pierwszej połowie sezonu sprzedaży średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po 13-
Na mniejszych kierunkach wyższe ceny niż przed rokiem oferowane są w Tunezji – o 137 złotych, a tańsze są pozostałe kierunki, czyli Majorka, Maroko, Portugalia i Cypr – o odpowiednio 97, 65, 60 i 11 złotych.
O tym w jakim stopniu zmieniły się średnie ceny imprez turystycznych na głównych kierunkach w okresie pomiędzy sezonami 2016 i 2014 pokazuje jeszcze jedna mapka. Należy przy tym zaznaczyć, że sezon 2014 był okresem bardzo dobrej koniunktury w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej i ponad 20-
3. Wśród dużych biur podróży kolejny raz nastąpiła zmiana lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu. Tym razem zostało nim biuro Exim Tours ze średnią ceną wycieczek o ponad 80 złotych niższą niż w sezonie 2015, nieco wyprzedzając pod tym względem biura Itaka i Wezyr tańsze o około 50 złotych. Wielomiesięczny lider zniżek cen rok do roku, biuro TUI Poland, stało się teraz kosztowniejsze niż przed rokiem o około 60 złotych dzieląc tę pozycję z biurem Neckermann, które od kilku tygodni dość regularnie obniżało ceny. O średnio około 155-
Warte zaznaczenia :
-
-
-
III. Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej
1. Po rekordowo niskich poziomach w tym sezonie letnim osiągniętych przed sześcioma tygodniami, średnie ceny w tanich liniach Ryanair rozpoczęły silne cenowe odbicie, które po trzech tygodniach dużych wzrostów przekształciło się w jednotygodniowe spadki. Po tym krótkim okresie trend zmian cen wrócił jednak do jeszcze silniejszych wzrostów, które wyprowadziły wiele cen na rekordowe w tym sezonie poziomy. Średnie ceny przelotów w ostatnim tygodniu kontynuowały bardzo silne wzrosty, tym razem o 192 złote, (poprzednio o 141 złotych) – z 887 do 1079 złotych , czyli o blisko 22 procent (poprzednio o 19 procent). W mniejszym stopniu zwyżkowały tym razem ceny przelotów na Kanary -
Lekką zadyszkę cenową odnotowały natomiast ceny przelotów w liniach Wizzair, które zniżkowały o średnio 18 złotych (poprzednio wzrastały o 108 oraz 86 złotych). Największe zwyżki cen dotyczyły rejsów z Warszawy na Maltę – o 335 złotych, a zniżki cen połączenia z Warszawy na Sardynię – o średnio 490 złotych.
Warte zaznaczenia :
-
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):