Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
25.07.2016 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako trzeci tydzień sierpnia. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.
I. Istotne kwestie dla polskiej turystyki wyjazdowej
Historycznie rekordowa koniunktura w turystyce wyjazdowej Polaków
Drugi tydzień lipca przyniósł kolejną wyraźną poprawę sprzedaży w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Zanotowano w nim wzrosty w jeszcze większej skali niż w tygodniu wcześniejszym, a sprzedaż raportowana przez MerlinX ustanowiła kolejny rekord w tym sezonie i prawdopodobnie bezwzględny rekord historyczny. Biorąc natomiast pod uwagę organizatorów sprzedających poza MerlinX oraz bardzo wysokie wzrosty sprzedaży w LCC można z całą pewnością powiedzieć, że takiego boomu zakupowego jak w tym pełnym tygodniu lipca turystyka wyjazdowa w swojej historii jeszcze nie przeżywała. Kolejny tydzień mógł jeszcze poprawić te wyniki , bowiem sprzedaż, a zwłaszcza kierunków greckich nadal była bardzo wysoka.
W turystyce wyjazdowej wieją coraz lepsze wiatry
Tak jak to już zaznaczaliśmy w poprzednich materiałach, taką sytuację można łączyć z kilkoma czynnikami o charakterze bieżącym, do których należą koniec narodowych emocji związanych z występami naszej drużyny w Euro 2016, bardzo wysokie ceny rejsów w LCC i pokoi na portalach hotelowych oraz z niespecjalnie korzystne prognozy pogody nad polskim Bałtykiem.
Co jednak jest jeszcze ważniejsze stopniowo coraz silniejszy staje się też wpływ czynników o znaczeniu fundamentalnym, które mają zasadnicze znaczenie dla kształtowania się potencjału konsumpcyjnego gospodarstw domowych. Dane GUS z ostatniego poniedziałku i wtorku wskazują na coraz wyższą dynamikę wzrostu wynagrodzeń oraz wzrostu zatrudnienia, co stopniowo zaczyna się przekładać na coraz wyższy wzrost ogólnej sprzedaży detalicznej, a z pewnym opóźnieniem oddziałuje również na wzrost popytu na zagraniczne wycieczki.
Dla zobrazowania tych korzystnych trendów makroekonomicznych przedstawiamy w uproszczonej tabelce te z nich, które szczególnie mocno korespondują z koniunkturą na rynku turystycznym.
Jak widać we wszystkich tych publikowanych w zeszłym tygodniu wskaźnikach mamy sytuację lepszą lub nawet znacznie lepszą niż przed rokiem.
Warto zwrócić uwagę na przedostatni wiersz, który jest połączeniem wzrostu płac, rocznej stopy inflacji oraz wzrostu liczby zatrudnionych, czyli reprezentuje wzrost dochodów z pracy najemnej, który jest najważniejszym czynnikiem kształtowania się koniunktury konsumenckiej. Zwracamy uwagę, że pozytywny wpływ wzrostu tej pozycji jest jeszcze dodatkowo wspierany w szacowanej obecnie wartości około 3 procent przez stopniowo rosnące wypłaty w ramach programu 500+, który jednakże z pełną siłą zacznie oddziaływać za kilka miesięcy.
Co ważne dla nastrojów konsumenckich i dla turystycznej koniunktury, w okresie najbliższych miesięcy ta przewaga dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej nad zeszłoroczną będzie stopniowo rosła i taka sama tendencja powinna dotyczyć też wycieczek. Do końca tego sezonu pozostało niestety niezbyt wiele czasu i korzystne obecnie tendencje nie są już w stanie radykalnie odmienić całościowego obrazu sezonu, choć mogą go w dość istotnym stopniu poprawić.
Bezrobocie nie tylko, że nie rośnie, ale maleje, a koniunktura w turystyce będzie coraz lepsza
Korzystny obraz makroekonomiczny psują jednak wielkie media, które epatują obywateli nagłówkami, które mogą być przez nich zrozumiane całkiem opacznie. „Bezrobocie idzie na rekord” lub „Bezrobocie w Polsce: rekordowe 9,9 proc. osób bez pracy” i o podobnym charakterze przekazu. A przecież przekonanie obywateli o tendencjach na rynku pracy ma bardzo duże znaczenie dla nastrojów konsumenckich zwłaszcza odnośnie zakupów usług z wyższej półki.
Temat ten poruszamy dlatego, bo właśnie dziś około południa poznamy dane GUS o bezrobociu w Polsce. Spodziewamy się, że dane te będą bardzo dobre i wskazujące, że w następnym miesiącu (a może już w tym) zostanie pobity 25-
Tak czy owak staje się coraz bardziej jasne, że strategia medialnego przekazu „wszystko źle , wszystko do bani i zaraz wszystko się zawali” staje się coraz bardziej niewiarygodna i co rychlej powinna być zastąpiona przez „jest nieźle, a będzie jeszcze lepiej”.
Przekładając to na przyszłość koniunktury konsumenckiej i w turystyce wyjazdowej, należy stwierdzić, że biura agencyjne nie tylko nie powinny w żadnym razie ulegać pesymistycznym nastrojom, ale raczej zacząć powoli rozmyślać jak przygotować się do zwiększonego zainteresowania klientów wycieczkami w przyszłym sezonie, a zwłaszcza klientów nowych, którzy jeszcze w zagranicznych wyjazdach wakacyjnych nie brali udziału. W szczególności dotyczy to biur agencyjnych z obszaru Polski B, w której dynamika wzrostu siły nabywczej gospodarstw domowych będzie największa.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny -
Rzecz w tym, że w przepisach nie zawarto mechanizmów kontrolnych umożliwiających jakaś formę nadzoru nad stopniem ryzyka systemowego, jakie generuje działalność danego biura podróży. Zastrzegając pewne uproszczenie porównań można powiedzieć, że koncepcyjnie przypomina to nieco podejście do działalności SKOK-
Brak nadzoru i to w takiej branży jaką jest turystyka, kreuje całkiem spore prawdopodobieństwo jeszcze „ciekawszych” zdarzeń od tych jakie miały miejsce w bankowości. Ich skutkiem może być podobna sytuacja, jak ta znana z sektora niewypłacalnych banków. Za winy niewypłacalnych biur największe konsekwencje poniesie lider, który nie tylko swoimi pieniędzmi (składkami) będzie krył „hulaszczy” styl prowadzenia biznesu przez niektóre podmioty, ale w trudnej sytuacji będzie jeszcze musiał wyłożyć kolejne być może niebagatelne środki.
Bolesne konsekwencje EURO 2016 dla niemieckiej turystyki
Turystyczne portale zza naszej zachodniej granicy tradycyjnie podają sytuację w sprzedaży imprez turystycznych na najważniejszych dla tamtejszych turystów kierunkach letniego wypoczynku. Jest to lektura ciekawa, tym bardziej, że w jakimś stopniu koresponduje z sytuacją w naszym kraju i przy okazji wskazuje w jakich rejonach turystycznych należy się liczyć z biznesową konkurencją ze strony niemieckich biur podróży.
Sytuację na przestrzeni poszczególnych miesięcy roku turystycznego z uwzględnieniem czerwca przedstawia poniższa tabela:
Obok interesującej kwestii rozkładu dynamiki popytu na poszczególnych kierunkach, bardzo ciekawe są też dane całościowe, zwłaszcza odnośnie niemal dramatycznie niekorzystnego w naszej turystyce czerwca tego roku. Otóż w Niemczech czerwiec był również dramatycznie słaby, co wyraziło się w spadku liczby rezerwacji wobec czerwca ubiegłego roku aż o około 16 procent, podczas gdy w lipcu sytuacja powróciła już do normy.
Oznacza to, że bardzo istotną rolę sprawczą w niekorzystnej czerwcowej sprzedaży mogły odegrać rozgrywki EURO 2016, zupełnie podobnie jak to miało miejsce w obu tych krajach w roku 2012. Może to generalnie potwierdzać tezę, że wielkie wydarzenia sportowe zwykle nie idą w parze z turystyka wyjazdową. Wnioski z takiej sytuacji powinni dobrze zapamiętać touroperatorzy, po to aby uniknąć wielu nieprzyjemności przy okazji EURO 2020. O tej właśnie tematyce traktował już materiał sprzed lat czterech (patrz: „Sport i turystyka -
II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. W tym materiale zestawienia nie bazują już na cenach dla wylotów w okresie 01-
W minionym tygodniu ceny ruszyły zdecydowanie w górę, a średni wzrost wyniósł 69 złotych (poprzednio notowano spadek o 7 złotych). Największe zwyżki wystąpiły na ostatnio często taniejącej Teneryfie i to aż o 222 złote oraz na Chalkidiki i na Cyprze – o 193 i 133 złote. Zniżki cen były symboliczne i miały miejsce jedynie na Rodos i w Hurghadzie – o 5 i 2 złote.
Przebieg zmian średniej ceny w poszczególnych tygodniach tegorocznego sezonu przedstawia poniższy wykres, a zmiany cen w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.
2. Badanie średniej ceny imprez w trzecim tygodniu sierpnia 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że stały się one sporo wyższe od poziomu ubiegłorocznego, bo o 87 złotych (wcześniej były one niższe o 2, 21 i 35 złotych) złotych). Był to wspólny skutek ostatniego wzrostu cen oraz ich spadku o tej porze przed rokiem. Dość wyraźnie zaczęła się zaznaczać tendencja coraz silniejszego kształtowania się średnich cen tegorocznych wobec średnich cen z ubiegłego sezonu. Przebieg różnicy cen rok do roku w poszczególnych tygodniach tegorocznego sezonu przedstawia poniższy wykres, a sytuację w tym zakresie w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.
Wygląda na to, że spośród dużych kierunków pozycję zdecydowanego lidera zwyżek cen wycieczek coraz bardziej umacnia Grecja, która jest teraz droższa niż przed rokiem o średnio 239 złotych (poprzednio była droższa o 148, 111, 90, 108, 99, 113, 120, 102 i 99 złotych), przy czym z jej wysp największe średnie wzrosty cen wykazują obecnie Kos, Zakintos i Kreta – o 259, 253 i 251 złotych. Z kolei niedawny wicelider wzrostów średnich cen, czyli Bułgaria ustąpiła miejsca Kanary, które po sporych wzrostach cen zwłaszcza na Teneryfie stały się teraz droższe niż przed rokiem o średnio 20 złotych – poprzednio były tańsze o 114, 85 i 108 złotych, wcześniej droższe o 13 złotych, przedtem tańsze o 93 i 36 złotych, jeszcze wcześniej droższe o 27, 37, 38, 141 i 3 złote, a w jeszcze dawniejszych tygodniach tańsze o 17, 23, 23, 62, 70, 70, 57 i 46 złotych). Z tamtejszych wysp nadal znacznie kosztowniejsza niż przed rokiem pozostaje wyspa Lanzarote – o 352 złote, podczas gdy pomimo ostatnich zwyżek znacznie tańsza niż przed rokiem pozostaje Teneryfa – o 274 złote.
Kierunkiem, na którym w pierwszej połowie sezonu sprzedaży średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po 13-
Tańsza niż przed rokiem stała się teraz Bułgaria, chociaż właściwie tylko symbolicznie, bo zaledwie o 9 złotych (poprzednio była droższa o 37, 68, 113, 173, 165, 161, 204, 165, 147, 144 i 129 złotych), a wcześniej przez wiele tygodni była tańsza nawet o kilkadziesiąt złotych).
Z dużych kierunków, na których ceny są teraz niższe niż przed rokiem, prym niezmiennie już od ponad siedmiu miesięcy wiedzie Turcja -
Na wszystkich mniejszych kierunkach ceny są teraz wyższe niż przed rokiem, w największym stopniu na Majorce, w Tunezji i w Portugalii
3. Wśród dużych biur podróży kolejny już raz nastąpiła zmiana lidera obniżek cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu. Tym razem zostało nim biuro Itaka ze średnią ceną wycieczek o 45 złotych niższą niż w sezonie 2015 i jest to obecnie jedyny duży organizator z średnim poziomem cen poniżej zeszłorocznego. W przedziale 120 -
Warte zaznaczenia :
-
-
III. Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej
1. Po rekordowo wysokich poziomach w tym sezonie letnim osiągniętych przed tygodniem, średnie ceny w tanich liniach Ryanair zanotowały w tym tygodniu spadki, chociaż nadal pozostawały bardzo wysokie. Średnie ceny przelotów spadły o 111 złotych, (poprzednio wzrastały o 192 i 141 złotych) – z 1079 do 968 złotych, czyli o ponad 10 procent (poprzednio wzrastały o 22 i 19 procent). Pomimo ogólnie zniżkowego trendu zwyżkowały ceny przelotów na Kanary nieco zwyżkowały -
Duże wzrosty odnotowały natomiast ceny przelotów w liniach Wizzair, które zwyżkowały o średnio 160 złotych (poprzednio zniżkowały o 18 złotych). Największe wzrosty cen dotyczyły tym razem rejsów z Warszawy do Lizbony – o 335 złotych, a spadków cen nie odnotowano.
Warte zaznaczenia :
-
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):