Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
12.09.2016 -
ale co z tego mają biura podróży?
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres końcówki sezonu lata LAST MINUTE definiowanego jako trzeci tydzień września. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl w każdy poniedziałek.
I. Istotne kwestie dla polskiej turystyki wyjazdowej
Wzrosty sprzedaży wycieczek kontynuowane
Ostatni tydzień sierpnia był kolejnym, w którym sprzedaż wycieczek w systemie MerlinX wykazała wzrost, tym razem o 9,2 procent, natomiast sprzedaży odgrywających kluczową rolę w branży turystyki wyjazdowej imprez lotniczych o 8,8 procent. Z każdym tygodniem wzrostów sprzedaży w systemach rezerwacyjnych rośnie stopień pewności, że tegoroczna turystyka wyjazdowa Polaków zarówno w segmencie lotniczym jak i autokarowym ustanowi nowe historyczne rekordy wszechczasów. Sytuację taką wspierają też niemal całkowicie wypełnione rejsy samolotów tanich linii wylatujących np. na Wyspy Kanaryjskie, czy Korfu, które w tym roku powiększyły programy przelotów na kierunkach turystycznych. Szykuje się więc rekord jako rezultat całkowicie odwrotny do często przedstawianej przez media opinii o przewidywanym również rekordowym, ale odwrocie Polaków od turystyki wyjazdowej, które bazowały na mocno niefortunnych wynikach majowej ankiety przeprowadzonej na zlecenie znanej w turystyce firmy Mondial Assistance.
Dwa obrazy dwóch segmentów turystyki wyjazdowej
Mówiąc o ogólnych rekordach w turystyce wyjazdowej Polaków należy jeszcze raz przypomnieć i pamiętać o dość zdecydowanej rozbieżności w dynamice zmian liczby turystów w obu segmentach turystyki lotniczej, a mianowicie w czarterach oraz w wyjazdach organizowanych w oparciu o oferty tanich przewoźników. Obecny rozwój sytuacji pozwala przypuszczać, że ten pierwszy segment wykaże jednak w skali całego roku niewielki spadek podczas gdy drugi cieszyć się będzie 35-
Niepokój jest tym bardziej uzasadniony, że większość z przyczyn, które hamowały wzrost w branży w roku 2016 może utrzymywać się także w roku 2017. Powinien on być wprawdzie generalnie zdecydowanie korzystniejszy niż obecny, ale może się okazać, że głównym beneficjentem wzrostu liczby turystycznych wyjazdów Polaków, podobnie jak to stało się w tym sezonie, ponownie, a nawet w zbliżonej do tegorocznej skali zostaną tanie linie.
Przyczyn takiego stanu rzeczy jest oczywiście wiele, a część z nich ma charakter zewnętrzny i całkowicie niezależny, jak np. duży wzrost zagrożenia terroryzmem na niektórych kierunkach ważnych dla turystycznych wyjazdów, ale część wewnętrzny i taki, na który można jednak próbować wywierać pewien wpływ.
W tym miejscu należałoby jednak jeszcze przypomnieć i podkreślić, że usługi z wyższej półki, jakimi są w naszym kraju zagraniczne wypoczynkowe wyjazdy turystyczne, należą do takich, na które popyt jest najbardziej wrażliwy na bieżący poziom nastrojów konsumenckich. Wrażliwość ta jest zdecydowanie większa niż popytu na towary w dużym stopniu niezbędne lub nawet tylko pożądane w życiu codziennym o artykułach żywnościowych już nie wspominając. Korelacja pomiędzy wskaźnikami konsumenckimi, a popytem na zagraniczne wycieczki jest bardzo silna i już wielokrotnie empirycznie sprawdzona w historii nie tylko polskiej turystyki wyjazdowej.
Dwa typy klientów
W obecnym materiale tygodniowym chcielibyśmy zwrócić uwagę na dość fundamentalną przyczynę dużego biznesowego powodzenia tanich linii, jaką jest bardziej korzystna w obecnej sytuacji społeczno-
Rzecz w tym, że klientami LCC są w dużym stopniu osoby młodsze (i często mniej majętne) wśród których nastroje konsumenckie są obecnie szczególnie korzystne i które wykazują jeszcze tendencje do dalszego powiększania przewagi nad wskaźnikami nastrojów dla grup osób starszych wiekowo. Nie ma w tym nic szczególnie dziwnego, ponieważ płace w tej grupie wiekowej rosną bardzo szybko, redukowany jest problem „śmieciówek” na rzecz bardziej trwałych form zatrudnienia, a bezrobocie wśród osób młodszych spada w tak znaczącym tempie, że przestaje być już zasadniczym źródłem niepokoju tego pokolenia. Na dodatek młode rodziny stają się głównym beneficjentem programu 500+.
Istotny wpływ ma też sytuacja powstania w polskiej przestrzeni medialnej mody na przesadne krytykowanie rzeczywistości, które uderza w nastroje głównie starszych grup wiekowych, a także w mieszkańców dużych ośrodków miejskich, o czym była już kilkakrotnie mowa w innych materiałach. W odróżnieniu od osób starszych i w wieku dojrzałym, osoby młodsze niespecjalnie ekscytują się informacjami podawanymi przez media, a otaczającą je rzeczywistość oceniają znacznie bardziej pragmatycznie poprzez pryzmat doświadczeń osobistych.
Osoby młodsze źródłem poprawy wskaźników optymizmu
W tej sytuacji powstały według badań sondażowych rzadko obserwowane wcześniej różnice wskaźników optymizmu konsumenckiego w tych grupach wiekowych (jeszcze silniejsze występują między populacjami wielkomiejską i tzw. Polski B), co zaczęło mieć dość istotne przełożenie na zasadniczą rozbieżność turystycznej koniunktury w branży turystycznej oraz w LCC.
Co ciekawe od jesieni 2015 roku najgorzej zaczęły postrzegać rzeczywistość osoby w wieku dojrzałym (40-
Poniżej przedstawiamy wykres zmian odchylenia dla wskaźników nastrojów konsumenckich dla zagregowanych grup wiekowych do 39 roku życia oraz dla osób powyżej 40-
Na wykresie widać generalną tendencję do zwiększania przewagi w nastrojach osób młodszych nad starszymi, która wzrosła z 4 punktów na początku okresu sprzedaży do średnio 8,3 punktów w okresie wakacji. Bardzo znamienne jest też to, że skokowo największa różnica wystąpiła w maju (11,1 punktów), czyli w okresie obaw wywołanych zaostrzeniem rywalizacji politycznej, w tym marszem KOD-
Osoby starsze i dojrzałe pod naciskiem przekazu z mediów
Kolejny wykres przedstawia 3-
Z charakteru badania wynika, że odzwierciedla ono wpływ mediów na świadome i podświadome odczucia osób, które je odbierają i w związku z tym pozostają pod ich wpływem. Stad wynika ogólny wniosek, że obrazują one możliwe zachowania przede wszystkim klientów biur podróży, a w mniejszym stopniu klientów LCC. Taką tezę potwierdza dość wysoki stopień korelacji powyższego wykresu z generalnym przebiegiem raportowanych wyników sprzedaży w systemie rezerwacyjnym MerlinX, choć nie są one całkiem reprezentatywne z powodów, o których była już wielokrotnie mowa.
Przebieg popytu na przeloty z LCC rządzi się nieco innymi prawami, choć jest w pewnym stopniu powiązany z popytem na produkty biur podroży, a związek ten pomaga częściowo zrozumieć wahania popytu na produkty branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Do tych kwestii powrócimy w kolejnych materiałach.
II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. W tym materiale porównania bazują na cenach dla okresu 19-
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami w okresie 19-
Zmiany cen w ostatnim tygodniu obrazuje załączona mapka.
2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku ( również na trzeci tydzień września) wskazuje, że po raz pierwszy od połowy lipca spadły one poniżej poziomu ubiegłorocznego i były od niego niższe o 96 złotych. Sytuację w tym zakresie w ostatnim tygodniu ilustruje załączona mapka.
Spośród dużych kierunków jedynym kierunkiem, który wykazuje jeszcze zwyżkę cen rok do roku pozostaje teraz Grecja droższa średnio niż przed rokiem o symbolicznie 1 złoty, a zdecydowanie największy średni wzrost cen wykazują dość tanie przed rokiem Kos i Rodos – o 186 i 89 złotych, a największą przecenę Korfu – o 182 złote.
Pozostałe duże kierunki są teraz tańsze niż przed rokiem, a najmniejsza przecenę wykazuje Egipt, gdzie średnie ceny spadły poniżej ubiegłorocznych o 52 złote. Na kształtowanie się cen pewien wpływ wywarła marcowa 13-
Kierunkiem o nieco większej przecenie są teraz Kanary, gdzie średnie ceny przebywały poniżej zeszłorocznych o 77 złotych. Z tamtejszych wysp nadal zdecydowanie najwyższe zwyżki wykazuje Gran Canaria
Kolejną pozycję w zestawieniu najbardziej przecenionych kierunków wobec cen z zeszłego sezonu zajmuje Turcja. Kierunek był w badanym okresie tańszy niż przed rokiem o średnio 126 złotych, ale w okresie ostatnich siedmiu miesięcy dla wyjazdów we wrześniu i w sierpniu był wyraźnie tańszy. W maju i czerwcu sprzedaż Turcji zaczęła wykazywać pewne symptomy poprawy, ale zamach na lotnisku w Stambule w dniu 28 czerwca zaszkodził odradzającemu się popytowi (zwłaszcza w Niemczech). Tak jak pisaliśmy już wcześniej paradoksalnie na poprawę postrzegania Turcji pod kątem bezpieczeństwa (począwszy od sierpnia), może jednak wpływać nowa sytuacja powstała nieudanym puczu wojskowym z nocy 15/16 lipca. Całkiem możliwe, że prowadzi ona do wyższego stopnia kontroli przez władze sytuacji wewnętrznej w kraju, w związku z czym spada poczucie zagrożenia zdarzeniami terrorystycznymi w rejonach turystycznych. Podobną rolę może pełnić też przywrócenie czarterowego ruchu turystycznego Rosjan do Turcji. Dane o sprzedaży Turcji za sierpień w Polsce wskazują na pewną poprawę, a dane o sprzedaży tego kierunku w Niemczech powinniśmy poznać już za tydzień.
W omawianym okresie największą przecenę wobec ubiegłego sezonu wykazała Bułgaria, która była tańsza o średnio 276 złotych.
Na mniejszych kierunkach ceny są generalnie niższe niż przed rokiem, a największą przecenę odnotowuje Portugalia – o średnio 637 złotych, mniejsze są zniżki na Cyprze – o 160 złotych, a jeszcze mniejsze na Majorce, w Tunezji i w Maroku – odpowiednio o 73, 61 i 28 złotych.
3. Z powodu mniejszej adekwatności cen obecnych ofert na okres trzeciej dekady września (czyli de facto już ofert last minute) pominiemy w tym zestawieniu szersze porównanie cen w poszczególnych biurach, ponieważ obecnie mniej dokładnie niż zwykle odzwierciedlałoby ono rzeczywistą sytuację w tym zakresie .
Warto jedynie zaznaczyć, że biurem z poziomem cen zdecydowanie niższym niż w ubiegłym sezonie pozostaje – podobnie jak przez większość tego sezonu -
Warte zaznaczenia:
-
-
-
Drugą przyczyną jest generalna zasada, zgodnie z którą duże wzrosty cen na danym kierunku najczęściej ujemnie oddziałują na dynamikę zmian cen w roku następnym i odwrotnie. Ceny na Korfu w roku 2015 znacząco wzrosły, a na wyspie Kos spadły i dlatego w tym roku wykazują one odwrotne tendencje dostosowawcze. Podobnie duże wzrosty w zeszłym sezonie na Majorce, Teneryfie i w Hurghadzie sprzyjają spadkom cen w tym sezonie, a z kolei słabe tendencje cenowe na Gran Canarii i w Marsa Alam w 2015 roku sprzyjają tegorocznym wzrostom cen na tych kierunkach.
III. Inne istotne kwestie w turystyce wyjazdowej
1. Ceny rejsów na kierunkach turystycznych w liniach Ryanair z wylotami w okresie 19-
Dla odmiany średnie ceny przelotów w liniach Wizzair w tym samym okresie zanotowały wzrost o 51 złotych do 1218 złotych. W największym stopniu zwyżkowały ceny przelotów z Warszawy do Lizbony – o 190 złotych, a zniżkowały z Warszawy na Cypr – o 70 złotych.
2. W relacji z cenami przelotów sprzed roku w ostatnim tygodniu były one na kierunkach turystycznych w liniach Ryanair wyższe o średnio 78 złotych. Większy wzrost wykazały ceny przelotów na Wyspy Kanaryjskie – o 170 złotych, a mniejszy na pozostałych kierunkach – o średnio 47 złotych. Największe zwyżki wykazały ceny rejsów z Warszawy na Sycylie i Fuerteventurę – o 415 i 400 złotych, a zwyżki z Krakowa na Cypr – o 354 złote.
Ceny w liniach Wizzair również były wyższe niż przed rokiem – o średnio 126 złotych, a największa różnica in plus wystąpiła na połączeniu z Krakowa na Maltę, czyli 540 złotych, a in minus na rejsie z Warszawy na Sycylię – 140 złotych.
3. W tanich liniach lotniczych nadal utrzymują się bardzo duże wskaźniki wypełnienia miejsc w samolotach na kierunkach turystycznych. Ceny przelotów stały się w tej chwili wprawdzie nieco niższe niż przed tygodniem (Ryanair), ale były wyższe niż w analogicznej sytuacji przed rokiem, pomimo znacznie niższych teraz cen paliwa lotniczego. Biorąc pod uwagę spadek jego ceny i jednocześnie lepsze wypełnienie maszyn, oznacza to, że LCC realizują obecnie znacznie wyższe niż w ubiegłym sezonie marże na przelotach w regiony turystyczne, co może stanowić istotną zachętę do zwiększenia siatki rejsów w kolejnym sezonie.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).
Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):