161025Analiza Cen ZIMA - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

161025Analiza Cen ZIMA

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


25.10.2016 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - ZIMA
Świetne perspektywy dla branży turystyki wyjazdowej coraz bardziej pewne…


Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym 2016/17. Obejmuje ona okres pierwszego tygodnia zimowych ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego definiowanego jako  13-19  lutego 2017 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl w każdy poniedziałek.

I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej

Znów wysoki wzrost sprzedaży wycieczek

W ubiegłym tygodniu raport o sprzedaży wycieczek w systemie MerlinX dotyczył już nowego roku turystycznego 2016/2017, czyli wyjazdów w miesiącach listopad 2016-październik 2017. Przyniósł on optymistyczne rezultaty, ponieważ skumulowana sprzedaż najważniejszych dla branży imprez lotniczych wzrosła o 34,7 procent. Należy jednak mieć na względzie fakt, że w tym roku wcześniej rozpoczął sprzedaż branżowy lider, czyli Itaka (nieco więcej o tym fakcie w dalszej części materiału), a także niektórzy inni organizatorzy, co niewątpliwie przyczyniło się do dość imponującej dynamiki sprzedaży. Należy również pamiętać, że podobne przyspieszenie początku first minute w poprzednim sezonie wygenerowało jeszcze wyższą dynamikę skumulowanego wzrostu liczby sprzedanych wycieczek, a mianowicie  o prawie 54 procent, po czym od połowy listopada sprzedaż osunęła się poniżej poziomów notowanych w poprzedzającym sezonie (2014/2015) i taka sytuacja, za wyjątkiem zaledwie trzech tygodni, utrzymywała się aż do pierwszej dekady lipca.

W tym roku turystycznym podobny rozwój wypadków jest jednak bardzo mało prawdopodobny, a tygodnie w których sprzedaż będzie zdecydowanie zawodzić należeć powinny do dużej rzadkości.

Dla wzrostu sprzedaży wycieczek zagranicznych potrzebny jest bowiem zestaw kilku czynników, co do których przyszłość wygląda bardzo lub przynajmniej w dużej mierze optymistycznie. Warunkiem najważniejszym, czyli warunkiem koniecznym dla uczestnictwa w zagranicznych wyjazdach wypoczynkowych, jest posiadanie odpowiednich środków finansowych, czyli tzw. kasy, bez której nie pomogą, ani ochota na wyjazd, ani nawet zupełny brak zagrożenia terroryzmem.

Te dwa ostatnie są warunkami dodatkowo potrzebnymi do podjęcia decyzji o zakupie imprezy turystycznej. Można mieć bowiem odpowiednie środki na wyjazd, ale nie mieć ochoty, z kolei można posiadać i środki i chęci podróżowania, ale jednak zrezygnować z niego pod wpływem obaw przed terroryzmem.

Perspektywy na kasę są coraz lepsze

Najlepiej wygląda sytuacja pod względem perspektyw na kasę, czyli w zakresie dynamiki wzrostu dochodów gospodarstw domowych, której najważniejszym składnikiem są dochody z pracy najemnej.

Niejako w nawiązaniu do powyższego warto zapoznać się z najnowszymi danymi za miesiąc wrzesień mającymi istotne znaczenie dla turystyki, a które zostały opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) w ostatni wtorek i środę. Dane z wtorku informowały o dynamice wzrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach oraz o dynamice wzrostu zatrudnienia w tym sektorze. Dotyczą one podmiotów, które zatrudniają ponad 9 osób i nie dotyczą sektora publicznego i najmniejszych firm, a obejmują łącznie około 1/3 ogółu zatrudnionych w gospodarce. Nie obejmują one więc wszystkich przedsiębiorstw, ale są wystarczająco reprezentatywne dla głównych trendów gospodarczych, a ich zasadniczą cechą jest to, że podawane są bardzo wcześnie, czyli znacząco wcześniej niż dane z innych krajów.

Dane odnośnie wzrostu płac i zatrudnienia kolejny raz okazały się korzystne, a przynajmniej znacząco lepsze od danych z ubiegłego roku. Jak jednak można było przypuszczać zostały one skrytykowane przez większość wielkich mediów, jako gorsze od oczekiwań ekspertów, natomiast do danych zeszłorocznych z reguły się nie odnoszono.

Jeszcze bardziej korzystne okazały się wczorajsze dane o dynamice wzrostu sprzedaży detalicznej. Podobnie jak przed miesiącem TravelDATA postanowiła jednak zrezygnować z tak lubianych przez media komentarzy na rzecz zestawiania suchych liczb bezpośrednio podawanych przez GUS lub liczb wynikających z ich matematycznych przeliczeń. Wynika to między innymi z nadmiaru medialnych dodatkowych informacji wśród, których nieraz trudno już zorientować się w rzeczywistym stanie rzeczy. Takie zestawienia powinny natomiast pozwolić odbiorcom na samodzielną ocenę zmian bez zbędnego podpowiadania im, co widzą, a czego nie.



Ponieważ jeden miesiąc jest zbyt krótkim okresem czasu, żeby z dużą dozą pewności stanowić o poprawie lub regresie ważnych dla branży turystycznej parametrów, równolegle przedstawiliśmy też dane będące średnią za ostatnie trzy miesiące, czyli III kwartał i miesiące lipiec, sierpień, wrzesień.



Dane o dynamice wzrostu dochodów nie zawierają kwot z programu 500+. Przybliżone dane uwzględniające również i te wypłaty, jak również ich przebieg w trakcie obecnego roku turystycznego i potencjalny wpływ na turystyczną koniunkturę zostaną najprawdopodobniej przedstawione podczas konferencji TT Warsaw 25 listopada tego roku.

Ochota do wyjazdów powoli wraca

Trochę lepiej niż dotychczas zdają się też kształtować nastroje konsumenckie w zakresie usług z wyższej półki, czyli m.in. chęci do zakupu zagranicznych wycieczek. Przez wiele ubiegłych miesięcy sytuacja w zakresie popytu na te ostatnie jawiła się zdecydowanie gorzej niż dla innych grup towarów i usług. Dopiero na samym końcu tegorocznego sezonu dynamika wzrostu sprzedaży imprez turystycznych przekroczyła dynamikę dla sprzedaży detalicznej jako całości, w tym także dla sprzedaży grup towarów, które cieszyły się dotychczas zdecydowanie większą popularnością wśród konsumentów takich jak grupa: tekstylia, odzież i obuwie oraz grupa: meble, RTV i AGD.

Bardzo pozytywnym faktem dla biur podróży powinna się okazać ostatnia tendencja poprawy nastrojów konsumenckich w grupie wiekowej 40+, z  której osoby są częstym klientem turystyki zorganizowanej. Sytuację te powinny jeszcze potwierdzić 2-3 kolejne badania, ale można już wstępnie wywnioskować, że generalnym trendem w tej grupie jest - począwszy od dołka w maju tego roku - stopniowa poprawa nastrojów korelująca się z przyspieszającą dynamiką wzrostu sprzedaży wycieczek.

Sytuacja w zakresie kwestii poruszanych powyżej jest przedstawiona na wykresie, który obejmuje poszczególne miesiące bieżącego roku turystycznego.  Przerywaną linią oznaczona jest na nim szacowana dynamika w październiku, gdyż znamy już przybliżoną sytuację za trzy z czterech tygodni tego miesiąca.



Negatywny wpływ terroryzmu na turystykę wyjazdową powinien istotnie słabnąć

Ostatni człon z wymienionej trójcy, czyli terroryzm nie tyle uderza w turystykę wyjazdową jako całość, ale w poszczególne kierunki turystyczne. Jednak w sytuacji, gdy jedne z nich stają się zbyt niebezpieczne, turyści w dużej mierze przenoszą się na inne. Dobrym przykładem w tej kwestii jest tegoroczna sytuacja biznesowa biura Itaka, o czym w następnym akapicie. Natomiast generalnie rzecz biorąc kwestie zagrożenia terroryzmem są złożone i wielowątkowe, a więc mogą stanowić temat kolejnych materiałów i ewentualnie stosownego fragmentu wspomnianej już konferencji.

Sezon dla Itaki lepszy niż można było przypuszczać

Biuro Itaka na niedawnym spotkaniu z grupą 170 jego najlepszych sprzedawców agencyjnych i franczyzowych poinformowało m.in. o wstępnych wynikach tego sezonu w zakresie najważniejszych parametrów biznesowych czyli liczby klientów, wielkości zrealizowanych przychodów oraz o szacowanej wielkości wyniku finansowego. Mając na względzie niezbyt korzystną sytuację branży zorganizowanej turystyki wyjazdowa jako całości, która pomimo wyraźnych wzrostów sprzedaży w biurach podróży w okresie ostatnich ponad trzech miesięcy najprawdopodobniej zakończy tegoroczny sezon na niewielkim minusie oraz niekorzystną sytuację na bardzo istotnych dla Itaki kierunkach, to osiągnęła ona w tym sezonie niemały sukces.

Organizator poinformował o wzroście zarówno przychodów (o 6,6 procent) jak również liczby klientów (o 3,2 procent), a wynik ten został osiągnięty pomimo faktu, że bardzo znaczny spadek ruchu turystycznego Polaków w tym sezonie dotyczył akurat tych kierunków, na których było ono liderem, czyli Turcji, Egiptu i Tunezji i które stanowiły razem około 40 procent turystycznego biznesu touroperatora.  Na kierunkach tych Itaka utraciła w tym roku około 160 tysięcy klientów, ale z nadwyżką zrekompensowała ten ubytek wygenerowaniem popytu na pozostałych i nowych kierunkach o około 180 tysięcy osób w wyniku czego zyskała nawet netto 20 tysięcy klientów. Dodatkowo poinformowano, że wstępne szacunki wykazują na przekroczenie przez wynik finansowy poziomu ubiegłorocznego, który wyniósł 34,8 mln złotych. Interesujące są również plany biznesowe Itaki i możliwości ich zrealizowania, ale zostały one wczoraj w dużej mierze opisane na branżowym portalu Turystyka.rp.pl., jednak warto będzie można do tych kwestii wrócić w późniejszych terminach.

Patrz teksty źródłowe:
http://wczasopedia.pl/blog/index.php?id=34582k6x oraz http://wczasopedia.pl/blog/index.php?id=3q622e8l


Niebawem ważne informacje przedstawi również Rainbow

Z kolei biuro Rainbow poinformowało wczoraj wieczorem o wynikach przedsprzedaży wycieczek na sezon zimowy od jej początku do dnia 15 października. Liczba sprzedanych imprez turystycznych wyniosła w tym okresie 31,8 tysiąca, co stanowi wzrost wobec analogicznego okresu roku ubiegłego o 8,3 procent. Razem z informacjami podanymi przez Itakę, dane te potwierdzają dalsze umacnianie swoich pozycji przez liderów polskiej turystyki wyjazdowej, bowiem tempo wzrostu ich biznesu jest najczęściej wyższe niż tempo wzrostu dla branży jako całości.

Jutro poznamy rezultaty w zakresie przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych za wrzesień. Ta i ostatnio podana informacja wyjaśnią w pewnym stopniu osiągnięcia biznesowe tego touroperatora i powrócimy do tej kwestii w kolejnym materiale tygodniowym.

Kolejną i tym razem bardzo istotną dawkę danych poznamy z giełdowych sprawozdań finansowych touroperatora za III kwartał, które zostaną opublikowane w połowie następnego miesiąca. Dadzą one bardzo dużo światła nie tylko na sprawy tego touroperatora, ale także na ogólne trendy i sytuację branży.

II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen turystycznych imprez oraz przelotów lotniczych w postaci mapek. W naszej intencji mają one pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji, a dostarczanie zainteresowanym odbiorcom bardziej dokładnej informacji jest rolą załączanych w prezentacji tabel. Jednocześnie chcielibyśmy zaznaczyć, że mapki przedstawiają zmiany cen wobec poprzedniego tygodnia, a nie wobec poprzedniego zestawienia, gdyż obecnie zestawienia będą bowiem sporządzane co dwa tygodnie, czyli naprzemiennie dla zimy i lata. Wersję odniesienia wobec poprzedniego tygodnia wybraliśmy kierując się przekonaniem, że ostatnie zmiany są ważniejsze dla obrazu aktualnej sytuacji od zmian w bardziej rozciągniętym okresie, a różnicę cen wobec poprzedniego zestawienia można łatwo uzyskać porównując ceny z dwóch kolejnych edycji raportów. Przedstawiane w poprzednich zestawieniach przebiegi wahań średniej ceny pojawią się ponownie, gdy liczba notowań będzie na tyle duża, że będzie już pozwalała na sporządzenie wykresów dla przebiegów średnich cen wycieczek.

2.
Niniejsze zestawienie obejmuje po raz drugi w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie zimowym 2016/17 definiowanym jako trzeci tydzień lutego 2017 roku (13.02-19.02 2017), czyli pierwszy tydzień ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego, zebranych w dniu 21 października.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami w okresie 13-19 lutego, średnie ceny spadły o 12 złotych, (w zeszłym tygodniu wzrosły o 182 złote), a największe spadki odnotowano w Maroku - o 160 złotych oraz w Portugalii i na Synaju - o 119 i 93 złote. Wyraźny wzrost średnich cen wycieczek miał w tym tygodniu miejsce na Cyprze
o 159 złotych, a w znacznie mniejszym stopniu na kanaryjskich wyspach Fuerteventurze i Teneryfie o 51 i 34 złote. W analogicznym okresie ubiegłego roku tygodniowa skala zmiany cen wycieczek była podobna, ale był to wzrost o średnio 14 złotych.

Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka.


2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego tygodnia ferii zimowych dla województwa mazowieckiego w latach 2016 (okres 01-07 luty) i 2017 (okres 13-19 luty) zebranych w tych samych okresach października pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny sprzed roku o 53 złote, czyli o niemal dokładnie tyle, ile w poprzednim tygodniu (52 złote).

Spośród dwóch najważniejszych kierunków zimowych kierunkiem (nie licząc egzotyki jako całości), który wykazał większy wzrost cen rok do roku nadal są Wyspy Kanaryjskie droższe obecnie o średnio 76 złotych niż poprzednim sezonie (przed tygodniem o 118 złotych). Przed rokiem Kanary również wykazały wzrost, który wyniósł 125 złotych. Spośród wysp na tym kierunku największe średnie roczne wzrosty cen wykazuje obecnie Fuerteventura  
o 257 złotych, a nieco przeceniona została Teneryfa o średnio 69 złotych i jest to sytuacja z grubsza odwrotna do odnotowywanej w ubiegłym sezonie.

Niewielkie zwyżki wobec okresu sprzed roku wykazuje obecnie Egipt, gdzie ceny wzrosły powyżej poziomów z sezonu 2015/16 o średnio 5 złotych (przed tygodniem było to 13 złotych), podczas rok temu wzrastały o 143 złote. Wyższe były ceny w Hurghadzie
o średnio 79 złotych, niewiele nizsze w Marsa Alam o 20 złotych, a nieco większej skali, bo o 43 złote potaniały wycieczki na Synaj. W nieodległej przyszłości korzystnemu kształtowaniu się cen Egiptu może pomóc oczekiwana dewaluacja miejscowej waluty (poprzednia miała miejsce 13 marca tego roku), która powinna otworzyć możliwości obniżek cen oraz poprawy konkurencyjności Egiptu jako celu wyjazdów turystycznych.  

Z mniejszych kierunków znacznie droższy niż przed rokiem jest teraz Cypr
o 193 złote, tylko niewiele droższe jest Maroko o 30 złotych, a nieznacznie droższe są średnie ceny wycieczek do Portugalii o 9 złotych.

Sytuację w zakresie zmian cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka.



3.
W obecnym zestawieniu największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wykazuje oferta biura Itaka  
o około 153 złotych, a już znacznie mniejszą oferta biura Wezyr -  o 9 złotych. Nieco niższe zwyżki od średniej (średnia to 52 złote) prezentuje na biuro Exim Tours o około 24 złote, a pozostałe są już wyraźnie droższe, w tym zwłaszcza w biurze TUI -  o ponad 580 złotych.  W tym, co ma jednak dla turystów największe znaczenie, czyli w bezwzględnym poziomie bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 10 zimowych destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera utrzymuje jeszcze korzystające w dużym stopniu z przelotów tanimi liniami biuro Exim Tours (11 takich ofert) przed biurami Rainbow oraz Itaka (9 i 8 ofert). Wśród małych organizatorów w kwestii niedrogich propozycji wyróżnia się obecnie biuro Ecco Holiday (3 oferty).

Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej

1. W ostatnim tygodniu
w liniach Ryanair dla przelotów na kierunkach turystycznych na okres wylotów w pierwszym tygodniu ferii zimowych (13-19 lutego) tym razem wzrosły w większej skali niż przed tygodniem
czyli o średnio 42 złote wobec zaledwie 2 złotych poprzednio. Nieco bardziej zwyżkowały ceny rejsów na Wyspy Kanaryjskie z 736 do 820 złotych, czyli o 11,4 procent. Rekordzistą wszystkich zwyżek zostało połączenie z Krakowa na Gran Canarię, na którym średnia cena wzrosła o 337 złotych, a zniżek Warszawy też na Gran Canarię, gdzie ceny obniżyły się średnio o 190 złotych.

Ceny w liniach Wizzair tym razem wzrosły w znacznie większym stopniu - o 160 złotych do 1075 złotych , czyli o 17,5 procent. Największą zniżkę  cen zanotowały przeloty z Katowic na Lanzarote - o 250 złotych, a zwyżkę z Warszawy na Cypr
1800 złotych (sic!).

W porównaniach rok do roku w liniach Ryanair średnie ceny na kierunkach turystycznych ogółem są obecnie nieco niższe od cen sprzed roku
o 8 złotych (przed tygodniem były wyższe o 23 złote). Podobne pozostały też średnie ceny rejsów na kierunkach kanaryjskich, które prezentowały nieznacznie niższy poziom niż przed rokiem o 11 złotych (przed tygodniem były wyższe o 1 złoty).  Największy wzrost cen rok do roku wykazuje połączenie z Krakowa na Maltę o 270 złotych, a spadek z Krakowa na Gran Canarię o 257 złotych.

Znacznie wyższe niż przed rokiem są natomiast ceny w liniach Wizzair, a wzrost ten wyniósł średnio aż 550 złotych, choć w znacznym stopniu jest to wynikiem nienormalnie dużych różnić cen rejsów na Cypr i do Barcelony, bez których wzrost cen rok do roku wyniósłby „zaledwie” 183 złote. Najbardziej wzrosły ceny przelotów z Warszawy do na Cypr
o 2010 złotych, a spadły z Katowic też na Cypr o 30 złotych.

2. W zakresie kierunków zimowych, w chwili obecnej wspólnymi kierunkami na wyloty w pierwszym tygodniu lutego dla tanich linii i czarterów są Wyspy Kanaryjskie, Malaga i Cypr. Przy połączeniach z Warszawy średnia cena na tych kierunkach spadła w tanich liniach z 650 do 1010 złotych, natomiast w czarterach spadła z 1357 złotych do 1338 złotych, a zatem była o 328 złotych wyższa od cen tanich linii (poprzednio wyższa o 707 złotych). Przy połączeniach z Krakowa cena wspólnych z czarterami połączeń tanich linii (tylko na Gran Canarię i Teneryfę) wyniosła 764 złote i była niższa o 658 złotych od cen połączeń czarterowych (1422 złote).

Ostatnie ceny przelotów czarterowych oraz tanimi liniami na najważniejszych kierunkach w polskiej turystyce wyjazdowej i ich zmiany rok do roku przedstawia poniższa mapka.



Porównania i trendy zmian względnych cen pomiędzy połączeniami czarterowymi a LCC nie są, pomimo wzrostu ich liczby, jeszcze dostatecznie reprezentatywne ponieważ jest ich nadal zbyt mało w porównaniu do liczby rejsów regularnych.



Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.

Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i
www.wczasopedia.pl

Link do aktualnej Analizy Cen - wersja dla mediów (kliknij na raport poniżej):

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego