Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
30.07.2018 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2018. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 6-
I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej
Sprzedaż wycieczek już poniżej szczytu, ale na niezłym poziomie
Najnowszy trzydziesty dziewiąty z kolei raport z systemu MerlinX dotyczący wyników sprzedaży na sezon turystyczny 2017/18, z którym można się zaznajomić w mediach (29/2018) przyniósł po 10-
Przed rokiem w raportach z systemu MerlinX zaprzestano na okres trzech tygodni podawania dynamiki wzrostu wycieczek w poszczególnych segmentach i ograniczono się do podawania jedynie danych zbiorczych. W tej sytuacji dla kontynuowania obrazu zmian dynamiki dwuletniej zastąpiono dane dotyczące dynamiki sprzedaży imprez lotniczych danymi ogólnymi, co jest zasygnalizowane zmienionym rodzajem słupka. Różnica wynikająca ze zmiany podejścia nie powinna być duża, jako że imprezy lotnicze i tak stanowią miażdżącą większość sprzedaży ogółu imprez rejestrowanych w systemie MerlinX.
Tak ujęta dynamika w ujęciu dwuletnim wyniosła tym razem +13,6 procent, podczas gdy tydzień wcześniej sięgnęła + 5,1 procent, a przed dwoma tygodniami +1,7 procent. Ten mimo wszystko nadal słaby rezultat nie neguje tezy, że dwuletnia dynamika wzrostu sprzedaży wycieczek nadal pozostaje w ogólnym łagodnym trendzie spadkowym, ale szanse na odwrócenie tego trendu stają się znacznie większe
Rynek jest silniejszy i ma inną strukturę niż wskazują na to statystyki MerlinX
Patrząc na statystyki sprzedaży w systemie MerlinX oraz na ruch klientów w biurach podróży nieraz trudno uwierzyć, że sprzedaż pozostaje na poziomach niewiele przewyższających wcale nie tak rewelacyjne wyniki sprzed dwóch lat.
Jak już jednak zaznaczaliśmy wielokrotnie rzeczywisty obraz sprzedaży w branży jest bardziej korzystny, jako że statystyki z raportów nie uwzględniają rzeczywistej liczby imprez sprzedanych przez część z biur podróży i to takich, które aktywnie operują na kierunkach wyróżniających się w tym sezonie wysoką dynamiką wzrostu.
W rezultacie raportowana i rzeczywista dynamika sprzedaży zaczynają się rozchodzić podobnie jak miało to miejsce przed rokiem, a skala tej rozbieżności wzrasta wraz ze zbliżaniem się do szczytu wakacyjnego sezonu. Rozbieżności dotyczą nie tylko wielkości ogólno-
W rezultacie mamy coraz słabszą jakościowo inf ormację o realnej sytuacji w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Utrudnia to niektórym organizatorom planowanie rozwoju biznesu w sposób adekwatny do obiektywnej sytuacji rynkowej. W ten sposób rynek staje się już na etapie planowania podatny na nierównowagi, zarówno ogólne, jak i na poszczególnych kierunkach, a brak prawidłowego rozpoznania ich przyczyn opóźnia z kolei odpowiednie do danej sytuacji działania korekcyjne.
Kierunki budżetowe enklawami względnej równowagi
Szczególnie wyraźnie ujawniło się to w obecnym sezonie, w którym mamy nie tylko bardzo rzadko spotykaną (nie brak też głosów, że nigdy takiej jeszcze nie było) skalą nadpodaży w szczycie sezonu, ale również bardzo nierównomiernie rozłożoną na poszczególnych kierunkach, co ma z kolei bardzo wyraźne przełożenie na duże zróżnicowanie wielkości i kierunków zmian cen wycieczek względem ubiegłego sezonu dla porównywalnych okresów ich realizacji.
Patrząc na ten aspekt relatywnie najkorzystniejsza wydaje się sytuacja na kierunkach egipskich, ale trzeba pamiętać, że w zeszłym roku mieliśmy tam znaczne przeceny i w związku z tym nie dziwi silna tendencja do odreagowania, zwłaszcza przy znacznie lepszym popycie ze strony turystów zachodnioeuropejskich.
Ograniczone spadki cen występują w Turcji, ale tu sytuacja jest odwrotna. Kierunek ten przed rokiem był ewidentnie drogi (stąd też wspaniała sprzedaż Turcji w ostatnim first minute), a więc ograniczone spadki cen oznaczają, że i tak nadal jest tam relatywnie drogo. W szczególności dotyczy to popularnej wśród polskich turystów Tureckiej Riwiery, gdzie obecne ceny przekraczają o 500 złotych ich poziom sprzed lat dwóch, a o około 350 złotych sprzed lat trzech.
W stosunkowo niewielkim stopniu przeceniana jest również Bułgaria, natomiast prawdziwe tsunami cenowe dotknęło wiele innych kierunków, w tym greckie i hiszpańskie.
Polska zorganizowana turystyka wyjazdowa jest zbyt „premiowa”
Skala tego zjawiska zaskoczyła wielu przedstawicieli branży. Wydaje się jednak, że przynajmniej duża część problemu leży w tym, że polska zorganizowana turystyka wyjazdowa jest nadal w stanowczo zbyt dużym stopniu zorientowana na klientów premiowych i to w okresie, gdy główny przyrost liczby turystów pochodzi z rynków źródłowych Polski B i do tego są oni dość wyraźnie zorientowani na budżetowe rynki docelowe.
Obok znanego już przykładu biura TUI Poland, które w sposób chyba zanadto ofensywny postanowiło wykorzystać nowe wiatry w polskiej turystyce wyjazdowej, warto się też przyjrzeć w tym względzie naszym sąsiadom z północnego-
Okazuje się, że struktura produktowa jest tam w wysokim stopniu zorientowana pod potrzeby nadbałtyckiego klienta i jego możliwości finansowe -
Skala przecen wycieczek zaczyna spadać, ale ceny nadal sporo niższe niż przed rokiem
Zgodnie z tym na co wizualnie zapowiadało się w materiale sprzed tygodnia, bieżące wzrosty cen wycieczek spowodowały, że skala przecen dla wyjazdów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia spadła wyraźnie poniżej odpowiedniej sytuacji dla wyjazdów o miesiąc wcześniejszych.
Największe osłabienie marż organizatorów najprawdopodobniej już minęło
Jak już zaznaczano we wcześniejszych materiałach rezultatem tak głębokiej i rozleglej fali przecen może być osłabienie kondycji części organizatorów będące konsekwencją znaczącego zmniejszenia marż realizowanych na sprzedaży imprez turystycznych. Należy przy tym też pamiętać, że marże w turystyce wyjazdowej są obecnie pod podwójną presją. Z jednej strony są to niższe niż przed rokiem ceny wycieczek, a z drugiej wyższe ceny ważnych składników ich kosztów, generowane zwłaszcza przez dużo wyższe niż przed rokiem ceny paliwa lotniczego.
Ten drugi czynnik, także staje się jednak stopniowo już mniej dolegliwy dla organizatorów, co uwidocznione jest w kolejnej części materiału traktującej o bieżącej sytuacji cenowej branży. Ogólnie można z dużym prawdopodobieństwem postawić tezę, że najgorszy okres dla organizatorów już minął i teraz kluczowym pytaniem staje się już kwestia, jak szybka i trwała będzie tendencja do powrotu marż na typowe dla nich poziomy.
Ostatni tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl
Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w naszej branży turystyki wyjazdowej sieci Wakacje.pl. Systematycznie powiększa ona swój udział w rynku – w tym niedawno poprzez przejęcie całości udziałów spółki My Travel sp. z o.o. -
Poniżej przedstawiono krótkie zestawienie zmian wielkości udziałów rynkowych najważniejszych kierunków w ostatnim tygodniu wraz z krótkimi komentarzami:
Bułgaria: wzrost o 0,21% -
Albania: wzrost o 0,19% -
Grecja: wzrost o 0,05% -
Tunezja: wzrost o 0,03% -
Egipt: spadek o 0,09% -
Hiszpania: spadek o 0,17% -
Turcja: spadek o 0,24% -
Na innych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.
Plusy i minusy tygodnia(i) dla turystyki
Raczej minus: świetne informacje z polskiej gospodarki
Ostatnio otrzymujemy coraz większą liczbę informacji świadczących o bardzo dobrym stanie naszej gospodarki. Po w zasadzie najwyższym wzroście PKB (5,2 procent) za I kwartał 2018 roku w całej UE – za wyjątkiem Irlandii, której dane nie oddają realnej rzeczywistości, bowiem odzwierciedlają też działalność obcych firm rejestrujące tam swoją działalność (np. w 2015 roku PKB wzrósł tam o całkowicie absurdalne ponad 25 procent) – napłynęły dane segmentowe dające spore szanse, na powtórzenie ponad 5-
Do takich należą najwyższa w UE dynamika wzrostu produkcji przemysłowej w kwietniu (+9,3 procent) i trzecia najwyższa w maju (+5,4) oraz bardzo wysoka w czerwcu (+6,8), ale nie można jej jeszcze w pełni porównać z innymi, gdyż nie wszystkie kraje podały już swoje wyniki (na razie jesteśmy pierwsi).
Wyjątkowo dobre są też dane dotyczące sprzedaży detalicznej, zwłaszcza za czerwiec (+10,3), które znacznie przekroczyły oczekiwania ekonomistów. Rekordowo dobra jest też sytuacja budżetu państwa, który na razie notuje tak wysokie nadwyżki (czerwiec +9,5 mld złotych), że coraz bardziej prawdopodobne jest wykonanie zaplanowanego deficytu jedynie w połowie (czyli tylko nieco ponad 1 procent PKB).
Gospodarka pędzi
Coś co jednak jest w takiej sytuacji zupełnym zaskoczeniem, to bardzo istotny spadek nastrojów konsumenckich wynikający z najnowszego skróconego badania Kantar Public, zwłaszcza właśnie w zakresie … ocen stanu gospodarki (z 9 do 0 pkt.) oraz jej perspektyw (z 6 do 1 pkt.) Przekłada się to na bardzo głęboki spadek również w zakresie ocen perspektyw kondycji własnych gospodarstw domowych respondentów (z 14 do 5 pkt.).
Jak już zaznaczaliśmy w naszych materiałach wielokrotnie sytuacja taka prawdopodobnie wynika z relatywnie niskiego poziomu sprawności zawodowej komentatorów zatrudnionych w państwowych mediach, czyli określanych już wcześniej jako tzw. mediowi „Misiewicze”. W publicznej dyskusji nie potrafią się oni skutecznie przedstawić rzeczywistego obrazu gospodarki pomimo, że mają argumenty w postaci twardych danych i uznanych ponadnarodowych sojuszników instytucjonalnych na ogół bardzo pozytywnie oceniających polską gospodarkę i niemal seryjnie podnoszących jej prognozowane wskaźniki.
Niestety nawet koalicja takich uznanych instytucji ponadnarodowych jak MFW, Bank Światowy, OECD, EBOiR, EBI, Komisja Europejska, Eurostat oraz globalnych banków inwestycyjnych, jak GP Morgan, Morgan Stanley, Goldmann Sachs, czy Merill Lynch, a nawet agencja Standard & Poor’s nie jest w stanie pomóc naszym specom od rządowej propagandy w przekonaniu Polaków, że z polską gospodarką jest po prostu dobrze.
Sytuacja taka jest mocno niekorzystna z punktu widzenia branży turystycznej i organizatorów w niej działających, gdyż stanowi dodatkowe ryzyko mało przewidywalnych i szczerze mówiąc, mało racjonalnych wahań nastrojów, które mogą wpłynąć dość istotnie na popyt, a co za tym idzie na ceny, marże i ostateczne zyski organizatorów.
Minus w tym wypadku polega na tym, że tak znacznych sukcesów gospodarczych nie będzie już można łatwo powtórzyć. Co się zaś stanie, gdy wyśmienite wyniki gospodarcze ustąpią miejsca po prostu wynikom dobrym? Można w takiej sytuacji przypuszczać, że sceptyczne odczucia Polaków ustąpią wtedy miejsca przynajmniej głębokiemu pesymizmowi.
A jak może wyglądać sprzedaż wycieczek, gdy spora część narracji będzie w stylu -
II. Istotne kwestie z zakresu cen imprez turystycznych
1. Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 22 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2018, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.
2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz trzydziesty pierwszy w sezonie i dwudziesty piąty w roku kalendarzowym porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2018 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (06.08-
Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia, pomimo stopniowego zmniejszania się liczby ofert w miarę przybliżania się do terminu wylotu są jeszcze dostatecznie reprezentatywne, gdyż bierze w nich udział prawie 2500 hoteli (zwykle jest ich nieco ponad trzy tysiące) i występują w nich pełne oferty wszystkich kluczowych dla polskiego rynku touroperatorów.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 53 złote (poprzednio wzrosły o 24 złote, wcześniej spadły o 47 złotych, a jeszcze wcześniej wzrosły o 13 złotych i spadły o 40, 48, 13 i 6 złotych). Największe zwyżki cen w ostatnim tygodniu zanotowano na Malcie
Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie
Wykres obejmuje przebieg zmian cen na pięciu najważniejszych kierunkach w polskiej letniej turystyce wyjazdowej, które są też często przedstawiane w zestawieniach sprzedażowych na wykresach bazujących na danych Wakacji.pl.
Miniony tydzień przyniósł zdecydowanie wyższe od przeciętnego (czyli od 53 złotych) wzrosty średnich cen wycieczek do Turcji i Egiptu – o 129 i 114 złotych, przy czym na tym pierwszym kierunku jest to już drugi silny wzrost z rzędu -
Ceny w Tunezji po ośmiu zwyżkach z rzędu (łącznie o prawie 300 złotych) i późniejszych ośmiotygodniowych wahaniach, dwukrotnie dość zdecydowanie spadły (o 41 i 80 złotych), a odreagowujące wzrosty były nieduże (15 i ostatnio 1 złoty). Tak jak sugerowaliśmy w poprzednim materiale rosnące ostatnio ceny na kierunkach konkurencyjnych powinny sprzyjać ożywieniu sprzedaży tego kierunku i tak się też stało. Tunezja po raz pierwszy od kwietnia zwiększyła swój udział w rynku, choć o bardzo skromne 0,03 procent.
2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w okresie pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2018 pokazuje, że bieżąca średnia cena wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu była niższa o 140 złotych (poprzednio ceny były niższe o 248, 262, 164, 137 i 79 złotych, wcześniej były wyższe o 4 złote i nie odnotowały zmiany, a jeszcze wcześniej były wyższe o 13, 2, 22, 2, 20 i 6 złotych). Przed rokiem, czyli w czwartym tygodniu lipca 2017, średnia cena w porównaniu rok do roku była wyższa o 158 złotych.
Po raz kolejny (dwunasty) w tym sezonie czynniki o charakterze kosztotwórczym działały w kierunku wzrostu cen wycieczek. Cena paliwa lotniczego w minionym tygodniu nadal była zdecydowanie wyższa niż przed rokiem (2,76 wobec 2,16 zł/litr, czyli o 27,8 procent), a jej wpływ dodatkowo wzmacniał tańszy złoty, który osłabł w skali 12 miesięcy dla rozliczeń turystycznych, chociaż tym razem o zaledwie nieco ponad 0,7 procent o nieco ponad 3 procent. W rezultacie czynniki zmian cen paliwa i kursów złotego działały w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek, ale w mniejszej skali niż w wielu ostatnich tygodniach, a mianowicie około 95/105 złotych (poprzednio wpływ ten wynosił 150/160 złotych, a wcześniej 130/140, 130/140, 135/145, 110/120, 125/135, 120/130, 135/145, 120/130, 115/125, 50/60 i 45/55 złotych oraz był neutralny, a jeszcze wcześniej czynniki te działały odwrotnie, czyli w kierunku obniżenia cen o około 25/35, 60/70, 35/45, 30/40, 50/60, 85/95 złotych).
Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazują zamieszczone poniżej wykresy
Na wykresie widoczne jest rekordowe umocnienie się Egiptu na pozycji lidera wzrostów cen wycieczek rok do roku, na której pozostaje już siódmy tydzień z rzędu i jest to nadal jedyny duży kierunek, który jest droższy niż przed rokiem. Stosunkowo ograniczone przeceny dotknęły inne popularne w tzw. Polsce B kraje, czyli Turcję i Bułgarię, na których średnie ceny obniżyły się w skali roku o 72 i 82 złote, przy czym spadek na tym pierwszym kierunku wynika głównie ze zniżek cen w obszarze Turcji Egejskiej, podczas gdy ceny na Tureckiej Riwierze zbliżone są do ubiegłorocznych. Zmniejszeniu uległy znaczne dotychczas przeceny kierunków Kanaryjskich (z 313 do 192 złotych) i greckich (z 335 do 253 złotych).
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie nadal najmocniej drożeje Turcja (o aż 393 złote), wyprzedzając w tym względzie Egipt (266 złotych) oraz Bułgarię (90 złotych). Nieznacznie w okresie ostatnich dwóch lat zdrożały Wyspy Kanaryjskie (o średnio 6 złotych), a wyraźnie staniały kierunki greckie (o średnio 270 złotych).
Z mniejszych kierunków jedynym na którym odnotowano wyższe ceny niż przed rokiem stała się Tunezja – o 54 złote, która przed rokiem staniała o tej porze aż o 151 złotych, a wszystkie pozostałe uległy przecenom. Mniejszym Maroko, Portugalia i Majorka – o 201, 213 i 254 złote, a większym Cypr, Malta i Albania – o średnio 304, 349 i 381 złotych.
3. W zestawieniu z ostatniego tygodnia wśród dużych i średnich organizatorów tym razem największy spadek średnich cen wobec ubiegłego sezonu wykazała (po niedużej zniżce) oferta biura Net Holiday, która jest tańsze o średnio około 320 złotych i wysunęło się przed etatowego ostatnio lidera przecen rok do roku, czyli biuro TUI Poland, w którym (po zwyżce cen last minute) ceny rok do roku spadły o około 300 złotych. Istotnie przecenione są również oferty biur Prima Holiday, Exim Tours i Grecos Holiday, które były mniej kosztowne niż przed rokiem o odpowiednio około 305, 240 i 235 złotych oraz biura Itaka i Rainbow, które były tańsze o około 145 i 70 złotych. Oferty pozostałych organizatorów pozostawały droższe niż przed rokiem w granicach od 36 (biuro 7islands) do 490 złotych.
W perspektywie tego i poprzedniego sezonów liczonych łącznie średnie ceny najbardziej spadły w biurach Grecos Holiday – o około 265 złotych, a także w biurach Net Holiday i Exim Tours – o około 115 i 90 złotych. U pozostałych organizatorów tak liczone ceny wzrosły w granicach od 23 (biuro Itaka) do 636 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję samodzielnego lidera nadal utrzymuje, a nawet umocniła Itaka – z liczbą aż 35 takich ofert, wyprzedzając biura TUI Poland (19 ofert), oraz Exim Tours i Rainbow – (16 i 14 ofert). Najwięcej ofert z niższych i średnich półek cenowych (3* i 4*) miała Itaka, która wyprzedzała biuro TUI Poland, a w ofercie premium (5*) przodowała Itaka przed biurem Grecos Holiday.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura TUI Poland i Sun & Fun – po 4 oferty, na kierunkach greckich Itaka (12 ofert) oraz biura Net Holiday i Grecos Holiday (10 i 6 ofert), na kierunkach kanaryjskich TUI Poland (8 ofert) oraz Itaka i Rainbow (po 6 ofert), a na tureckich Itaka (4 oferty) i Coral Travel Wezyr (3 oferty). W Bułgarii najwięcej atrakcyjnych ofert (3*,4* i 5*) mało biuro Itaka, a w powracającej na rynek turystyczny Tunezji biura Exim Tours (3 oferty) oraz Itaka, Rainbow i TUI Poland – po 2 oferty.
4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach
W obecnym zestawieniu skład pierwszej siódemki organizatorów pozostał prawie taki sam jak przed tygodniem. Różnica jest taka, że po dość istotnej obniżce cen na czwartą pozycję, czyli za Itakę, wskoczył Rainbow spychając w ten sposób o jedną pozycję pozostałe biura, w tym TUI Poland, dla którego w ten sposób nie wystarczyło już miejsca w zestawieniu.
Dla porównania przedstawiono też adekwatną sytuację sprzed roku, w której istotniejszymi różnicami były wysokie pozycje zajmowane przez biura Coral Travel Wezyr i 7islands i relatywnie dość niska pozycja biura Net Holiday
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).
Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):