181009Analiza Cen ZIMA - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

181009Analiza Cen ZIMA

Klub Wczasopedia > Klub Wczasopedia
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


9.10.2018 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - ZIMA
Tani przewoźnicy zaczynają zwracać klientów biurom podróży…


Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym 2018/19. Obejmuje ona okres pierwszego tygodnia zimowych ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego definiowanego jako  28 stycznia -3 lutego 2019 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl w każdy poniedziałek.

I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej

Sprzedaż wycieczek spada szybciej niż przed rokiem, ale sprzedaż ciągle jeszcze wyraźnie wyższa  

Najnowszy czterdziesty dziewiąty z kolei raport z systemu MerlinX  dotyczący wyników sprzedaży w sezonie turystycznym 2017/18, z którym można się zaznajomić w mediach (39/2018), obejmujący ostatni tydzień września przyniósł nadal dobrą sprzedaż, choć w relacji z bardzo korzystnym drugim tygodniem powakacyjnym była ona o około 40 procent niższa. Ponieważ jednak baza do porównań rok do roku również znacznie spadła lecz w nieco mniejszej skali, to w rezultacie obniżyła się też roczna dynamika sprzedaży. Dla najważniejszych w branży imprez lotniczych wyniosła ona +23,4 procent, podczas gdy tydzień wcześniej wyniosła +38,8 procent, a przed dwoma tygodniami +48,5 procent.

W tej sytuacji obniżyła się też dynamika w ujęciu dwuletnim, która tym razem wyniosła i tak bardzo wysokie + 60,5 procent. Przed tygodniem dwuletnia dynamika wzrostu sprzedaży sięgnęła aż +88,1 procent, a przed dwoma tygodniami była na poziomie +66,5 procent. Po 13 tygodniach dużego marazmu (tygodnie 22-34), od ostatniego tygodnia sierpnia pozostaje ona w bardzo silnym trendzie wzrostowym, którego nadejście w tym mniej więcej okresie było sygnalizowane wcześniej wielokrotnie



Dane o wzroście sprzedaży wycieczek w okresie dwuletnim nadal są imponujące, ale nie jest to jeszcze koniec bardzo pozytywnych wyników w tym zakresie. Są one skutkiem kilku czynników, w tym tendencji do wydłużania sezonu turystycznego, co powoduje, że korzystna sprzedaż bieżąca odnoszona jest do bardzo małych jej wolumenów lub nawet zupełnego jej braku (na niektórych kierunkach) w przeszłości.  

Rozpoczynamy kolejny okres edycji materiałów tygodniowych

Począwszy od tego materiału do mniej więcej końca stycznia przyszłego roku materiały tygodniowe będą naprzemiennie przedstawiały sytuację rynkową w sezonie zimowym (zima 2018/2019) i letnim (lato 2019). Przedmiotem analiz w tym pierwszym będzie, tak jak miało to miejsce w poprzednich edycjach, pierwszy tydzień zimowych ferii m.in. dla województwa mazowieckiego, czyli okres 28 stycznia - 3 lutego 2019 roku.

Niniejszy materiał tygodniowy w swojej drugiej części przedstawia właśnie pierwsze przybliżenie sytuacji w sezonie zimowym, natomiast za tydzień powinno ukazać się pierwsze przedstawienie sytuacji w sezonie letnim, które będzie się odnosić do pierwszego pełnego tygodnia sierpnia czyli do okresu 5-11 sierpnia 2019 roku.

Sezony zimowy i letni
teatry są to dwa …

Obecnie najwięcej emocji w branży budzą kwestie głębokiej nierównowagi popytowo-podażowej oraz ofensywna polityka cenowa tzw. „jednego z dużych graczy w branży”, pod którym to enigmatycznym określeniem kryje się po prostu biuro TUI Poland. Mniejsze na razie znaczenie wydają się mieć potencjalne problemy wynikające z możliwego niedoboru miejsc w liniach czarterowych (bardzo znaczne ograniczenie oferowania przez linie lotnicze Small Planet) jak też skutki okresowego przejścia z ofensywnej na defensywną strategię rynkową przez tanich przewoźników na kierunkach turystycznych.

W zakresie oferowanych cen wycieczek rysuje się na razie bardzo ciekawy obraz dwóch całkowicie odmiennych sytuacji, zwłaszcza w odniesieniu do propozycji cenowych rzeczonego ofensywnego biznesowo organizatora. Nie wnikając na razie w szczegóły (materiał za tydzień) można na razie ogólnie stwierdzić, że w sezonie zimowym jest on biznesowo niemal całkowicie wycofany i mało widoczny (poza niektórymi mniejszymi kierunkami o czym w drugiej części materiału), za to w ofertach sezonu letniego na razie bardzo ofensywny i to nie tylko w odniesieniu do analogicznego okresu first minute w sezonie ubiegłym, ale też w relacji z okresem stricte przed-wakacyjnym.

Tanie linie na razie oddają część rynku turystyce zorganizowanej

Wysokie prawdopodobieństwo istotnego spowolnienia ekspansji tanich przewoźników w Polsce sygnalizowaliśmy wielokrotnie już od wakacji zeszłego roku. Zasadniczą przyczyną były deklaracje zmiany priorytetów wzrostu na niektóre kraje Zachodniej Europy, a zwłaszcza Niemcy. Zamiary te zbiegły się w czasie z bankructwami linii Air Berlin oraz dużej czarterowej linii brytyjskiej Monarch, co wytworzyło atrakcyjną lukę biznesową do zagospodarowania. Dodatkowo pojawiły się niespotykane wcześniej w takiej skali kłopoty z brakiem dostatecznej liczby pilotów, a później problemy z rosnącą liczbą protestów załóg (Ryanair) odnośnie zbyt niekorzystnych warunków pracy i wynagrodzeń.

Przy takiej eskalacji problemów tempo ekspansji tanich linii w Polsce nie tylko osłabło, ale nawet widoczne stały się
rzecz wcześniej niespotykana- pewne zrealizowane już cięcia siatki przelotów na razie w zimie, ale całkiem możliwe, że dotyczyć będą one również programów letnich (pierwsze anonsy cięć już są). Relatywnie więcej rejsów wycofuje na razie Wizzair (Wyspy Kanaryjskie, Włochy, Portugalia), ale redukcje siatki widoczne są też w liniach Ryanair (Wyspy Kanaryjskie, Ateny).

Należy jednak pamiętać o dużej elastyczności działania tanich przewoźników, którzy potrafią szybko wycofywać, ale też uruchamiać połączenia i to nawet w środku trwania sezonu (zwłaszcza Wizzair). Ta trochę nowa sytuacja stanowi jednak dodatkowe źródło niepewności organizatorów, którzy z jednej strony będą zapewne bardzo konserwatywnie planować podaż miejsc czarterowych, a z drugiej strony otrzymać mogą
niejako w prezencie - dodatkowy strumień klientów, którzy nie zmieszczą się w ograniczanych programach rejsowych przelotów tanich linii.

Należy też pamiętać o niepozornych, ale za to kluczowych słowach w śródtytule tej partii materiału, a mianowicie „na razie”. To one mogą wyznaczyć średnioterminową historię lotniczej turystyki wyjazdowej w naszym regionie … do tematu będziemy jeszcze wracać.

Ostatni tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl

Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w naszej branży turystyki wyjazdowej sieci Wakacje.pl. Zwiększa ona systematycznie swój udział w rynku
w tym zwłaszcza w maju tego roku poprzez przejęcie całości udziałów spółki My Travel sp. z o.o. co w konsekwencji powoduje, że jej statystyki i inne informacje mogą dokładniej oddawać bieżącą i historyczną sytuację na krajowym rynku turystycznym.

Tym razem przedstawiamy na wstępie zmiany udziałów skumulowanych najważniejszych kierunków dla polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej tym razem również w nieco skróconym horyzoncie czasowym, czyli do początku maja tego roku (co powinno poprawić czytelność wykresów) wraz z krótkim komentarzem dotyczącym ich przebiegu w ostatnim tygodniu. Dla celów większej przejrzystości podzielono kierunki na grupy według przybliżonego kryterium najważniejszych kierunków „wschodnich” i pozostałych




Na pierwszym wykresie jest dobrze widoczna bardzo dobra i właściwie nieprzerwana pomajówkowa passa Grecji, której katalizatorem był w dużej mierze stosunkowo słaby okres dla Turcji, Egiptu i Tunezji związany z relatywnie mniej korzystnymi cenami i odczuwalnymi niedomaganiami popytu powiązanymi z kwestią MŚ w piłce nożnej dość ważną dla środowisk z obszaru Polski B. Obecnie lider rynku wyraźnie oddaje pole w związku z bliskim już wyczerpaniem dostępnych ofert, czyli z  bardzo wysokim stopniem wyprzedania. W takiej sytuacji do głosu dochodzą kierunki o nieco dłuższym lub bardziej ciągłym sezonie takie jak Turcja, Egipt i Hiszpania, która jest widoczna na kolejnym wykresie. Ta ostatnia zastąpi niebawem Turcję w roli jednego z liderów wzrostów, jako że razem z Egiptem stanowią parę bardzo istotnych kierunków całorocznych.

Poniżej przedstawiono krótkie zestawienie zmian wielkości udziałów rynkowych najważniejszych kierunków w ostatnim tygodniu wraz z krótkimi komentarzami:

Turcja: wzrost  o 0,89% - kierunek ten od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. W drugiej połowie sierpnia odnotowano bardzo silny wzrost sprzedaży Turcji, który może być kojarzony z przeorientowaniem części popytu w reakcji na bezprecedensową przecenę tureckiej liry i chęcią wykorzystania końcówki wakacji na tanie wyjazdy rodzinne. Popyt wrócił jednak szybko do normy, gdy uświadomiono sobie, że w tym sezonie korzyści są jeszcze niewielkie i ograniczają się do tańszych stołowania się i zakupów poza obszarem hoteli. W ostatnim tygodniu kierunek ten ponownie odnotował bardzo znaczny wzrost tempa sprzedaży, który tym razem można łączyć także z końcem sezonu na istotnych kierunkach konkurencyjnych, jakimi są Bułgaria i Albania. W ostatnim tygodniu Turcja bardzo znacznie zyskiwała  w październiku.

Egipt: wzrost o 0,18% - trzeci kolejny wzrost udziału w rynku po serii szesnastu tygodni spadków, tym razem już dość znaczący. Miniony słabszy okres (trwał od początku czerwca) miał zapewne częściowy związek z utratą przewagi Egiptu w zakresie bieżącej atrakcyjności cenowej wobec głównych kierunków konkurencyjnych. W nadchodzących tygodniach jego rynkowe udziały jako istotnego kierunku zimowego powinny utrwalić wyraźny trend wzrostowy, także wobec zanikania ofert większości głównych kierunków konkurencyjnych. W minionym tygodniu Egipt notował wzrosty udziałów rynkowych w październiku, ale nie tak intensywne jak Turcja.

Hiszpania:  bez zmian
po dwóch niedużych wzrostach zmiany udziałów w rynku wróciły do stagnacji. We wcześniejszych 12 tygodniach trendu spadkowego trwającego od końca czerwca Hiszpania traciła udziały, choć w stopniowo malejącej skali. Jako istotny kierunek zimowy ma on w kolejnych tygodniach duże szanse wejścia w trend wzrostowy, ale prawdopodobnie mniej jednoznaczny niż w przypadku Egiptu.

Tunezja: spadek o 0,03% - po dwóch miesiącach  wahań z niedużą przewagą wzrostów, kierunek wrócił do stagnacji, a w minionym tygodniu do niedużych spadków. Tendencja ta może się utrzymać w związku z częściowo kończącą się sprzedażą Tunezji, z której w ofercie pozostaje jedynie Dżerba. Kierunek dość wyraźnie oddawał pole w październiku.

Albania: spadek o 0,16% - brak ofert wyjazdów na tym kierunku w październiku przesądza o dalszym spadku udziału w rynku. Otwartą kwestią pozostaje jedynie pytanie na jakim poziomie będzie udział Albanii na zakończeniu sezonu letniego, czyli w końcu października.

Bułgaria: spadek o 0,30% - sytuacja podobna do Albanii. Praktyczny koniec sprzedaży powoduje, że kierunek jest skazany obecnie na dalszy spadek znaczenia, a kwestią pozostaje pytanie na jakim poziomie rynkowych udziałów ostatecznie zakończy Bułgaria tegoroczny sezon letni.

Grecja: spadek o  0,54% - od połowy kwietnia kierunek ten przebywał w prawie nieprzerwanym trendzie wzrostowym, który trwał do poprzedniego tygodnia. Jedyne poważniejsze zachwianie w trzecim tygodniu sierpnia, było związane z chwilowym zdecydowanym przyspieszeniem sprzedaży Turcji, o którym była mowa wcześniej. Sprzedaż Grecji przez wiele tygodni była konsekwentnie wspierana przez relatywnie niskie ceny i taki stan trwał do momentu, gdy dało o sobie znać wyczerpywanie się ofert na obecny sezon letni. W kolejnych tygodniach października z tego samego względu udziały rynkowe Grecji powinny się nadal obniżać.

Na innych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.

Sprzedaż Turcji bardzo silnie przyspieszyła także w Niemczech

Wysokie tempo przyspieszenia rezerwacji Turcji może nieco zaskakiwać, ale nie jest to jedynie specyfika naszego rynku. Turcja od środkowego okresu wakacji bardzo zyskuje na dynamice sprzedaży także w Niemczech. Poniższy wykres pokazuje dynamikę rok do roku liczby rezerwacji hoteli przez niemieckich turystów na poszczególnych kierunkach w ostatnich ośmiu miesiącach publikowaną przez firmę analityczną TrevoTrend.

Dynamika sprzedaży Turcji wykazuje na nim poczynając od pierwszej połowy sierpnia w kolejnych dwutygodniowych okresach systematyczny wzrost dynamiki sprzedaży, spychając od miesiąca Egipt z pozycji niekwestionowanego i wielotygodniowego lidera. Warto też zauważyć dość pasywny przebieg sprzedaży Grecji i Hiszpanii oraz pewne ożywienie dynamiki rezerwowania Bułgarii w końcowej fazie sezonu



Na zachowanie się sprzedaży na kierunkach tureckich w przyszłym sezonie duży wpływ będą wywierały poziom notowań tureckiej liry, który w dużej mierze wyznaczy atrakcyjność konsumencką tego kierunku, znaczący odłożony popyt oraz subiektywny poziom poczucia bezpieczeństwa przez potencjalnych chętnych na spędzenie tureckich wakacji.

I
I. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen turystycznych imprez. W naszej intencji mają one pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji, a informacje bardziej dokładnej dostarczają załączane do prezentacji tabele. Ponieważ obecnie zestawienia są sporządzane co dwa tygodnie, czyli naprzemiennie dla zimy i lata, to mapki przedstawiają zmiany cen wobec poprzedniego tygodnia, a nie wobec poprzedniego zestawienia. Wersję odniesienia wobec poprzedniego tygodnia wybraliśmy uznając, że ostatnie zmiany są ważniejsze dla obrazu aktualnej sytuacji, a różnicę cen wobec poprzedniego zestawienia można łatwo uzyskać porównując ceny z dwóch kolejnych edycji raportów.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz pierwszy w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie zimowym 2018/19 definiowanym jako tydzień przełomu stycznia i lutego 2019 roku (28.01-03.02.2019), czyli pierwszy tydzień ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego, zebranych w dniu 4 października z cenami dla tego samego tygodnia ferii zebranych w dniu 27 września, a w porównaniach rok do roku z cenami z 6 października 2017.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami w okresie 28 stycznia
3 lutego, średnie ceny wzrosły o 78 złotych, a największy wzrost odnotowano w Portugalii (Madera), czyli na tym samym kierunku co przed rokiem - o 299 złotych oraz na Gran Canarii i w Teneryfie - o 260 i 150 złotych. Najistotniejsze spadki średnich cen wycieczek w ostatnim tygodniu miały miejsce na Cyprze i Malcie, czyli też na tych kierunkach i nawet w bardzo podobnej skali jak przed rokiem   o 48 i 37 złotych oraz w Maroku o średnio 10 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i dwoma laty średnie tygodniowe wzrosty cen wycieczek wyniosły odpowiednio 30 i 182 złote.

Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka



2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w okresie pierwszego tygodnia ferii zimowych dla województwa mazowieckiego w latach 2018 (okres 15-21 styczeń) i 2019 (28 styczeń-3 luty) zebranych w tym samych okresach października pokazuje, że obecna średnia cena była wyższa wobec średniej ceny sprzed roku o 73 złote, podczas gdy w tym samym okresie ubiegłego roku, czyli w pierwszym tygodniu października średnia cena w porównaniu rok do roku była niższa o 193 złote.

Również w sezonie zimowym czynniki o charakterze kosztotwórczym działały w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek. Cena paliwa lotniczego w minionym tygodniu nadal była zdecydowanie wyższa niż przed rokiem (2,94 wobec 2,41 zł/litr, czyli o 22 procent). Na zwyżkę kosztów działał też kurs złotego, który  dla rozliczeń turystycznych osłabł o nieco ponad 0,5 procent. W rezultacie czynniki zmian cen paliwa oraz kursów złotego zgodnie działały w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek w stopniu generalnie podobnym jak w ostatnich tygodniach sezonu letniego, czyli o około 95/105 złotych.

Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).

Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka



Spośród dwóch najważniejszych kierunków zimowych (nie licząc egzotyki jako całości) większą zwyżkę cen cen rok do roku wykazały na razie Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny przewyższały poziomu z sezonu 2017/2018 o średnio 195 złotych, podczas gdy przed rokiem były niższe o 129 złotych, a przed dwoma laty notowano tam podniesienie się średnich cen o 118 złotych. Spośród wysp na tym kierunku największe roczne wzrosty cen notowano na Gran Canarii - o 363 złote, a najmniejsze na Fuerteventurze
o średnio zaledwie 14 złotych.

W Egipcie zwyżka średnich cen rok do roku była nieco mniejsza i wyniosła średnio 152 złote, natomiast przed rokiem ceny zniżkowały tam o 207 złotych, a przed dwoma laty podniosły się o 13 złotych. Najwyraźniej podniosły się w skali roku ceny w Hurghadzie
o średnio 258 złotych, a w znacznie mniejszym i dość podobnym stopniu w Marsa Alam i na Synaju. o 108 i 89 złotych.

Na mniej masowych kierunkach największe przeceny średnich cen wycieczek rok do roku podobnie jak o tej porze w ubiegłym sezonie odnotowano na Cyprze
o 547 złotych (przed rokiem o 541 złotych), zaś bardziej umiarkowane na Tureckiej Riwierze (sprzedawanej przez biuro TUI Poland) i w Portugalii o średnio 267 i 114 złotych. Dość pokaźne wzrosty średnich cen rok do roku odnotowano natomiast na Malcie i w Maroku o 179 i 386 złotych.

Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanadyjskie podniosły się o 66 złotych, a obniżyły na kierunkach egipskich
o średnio 55 złotych. Na mniej masowych kierunkach największą zwyżkę dwuletnią odnotowano w Maroku o 390 złotych, a największy spadek na Cyprze aż o 1088 złotych.

3. W pierwszym zestawieniu zimowym największe zniżki średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów odnotowano w ofertach biur Rainbow i Ecco Holiday -  o po około 55 złotych, na podobnym poziomie pozostała oferta biura Neckermann Polska, zaś średnie ceny w ofertach innych biur wzrosły w granicach od 45 do 315 złotych.

W tym, co ma jednak dla turystów największe znaczenie, a zatem w bezwzględnym poziomie bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 12 zimowych destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera dzieliły biura Exim Tours i TUI Poland (po 11 ofert) przed biurami Itaka i Rainbow(10 i 9 ofert). W skali roku najbardziej poprawiło pozycję w tej kategorii biuro Rainbow, a najbardziej osłabiło biuro Sun & Fun.

Najwięcej korzystnych propozycji z niższych i średnich półek cenowych (3* i 4*) miały biura Itaka i Rainbow, zaś w ofercie premium (5*) przodowały biura TUI Poland i Exim Tours.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowało biuro Coral Travel Wezyr  (7 ofert) i Exim Tours (3oferty), zaś na kierunkach kanaryjskich biura Rainbow (8 ofert) oraz Itaka (5 ofert).

Należy zaznaczyć, że nieco zaskakująco wysoka pozycja biura TUI Poland w tym ujęciu wynika z tego, że posiada ono albo jedyne, albo relatywnie korzystne oferty na tylko niektórych kierunkach (Turecka Riwiera, Lanzarote, Dżerba), co daje temu biuru aż 8 wskazań (na ogólne 11) podczas gdy na pozostałych kierunkach jego oferta zimowa wypada słabiej niż przeciętna.

4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach



Jest to pierwsze zestawienie, wiec nie można się na jego podstawie odnieść do sytuacji sprzed tygodnia. Dla porównania przedstawiono jednak również sytuację sprzed roku, wobec której zestaw organizatorów był dość podobny, a różnica w ich składzie sprowadza się do obecności biur Ecco Holiday i Prima Holiday oraz braku biura TUI Poland i nie proponującego jeszcze wyjazdów w terminach zimowych biura Net Holiday.

Na uwagę zasługuje znacząca poprawa relatywnej atrakcyjności ofert biur Rainbow i Coral Travel Wezyr, a także wysoka stabilność względnej atrakcyjności ofert lidera rynku, czyli biura Itaka oraz istotnego organizatora średniej wielkości
biura Exim Tours



Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.

LCC
ceny w Ryanair w dół i niższe niż przed rokiem, a w Wizzair generalnie odwrotnie

Od stycznia dokonaliśmy zmiany w schemacie prezentowania informacji o sytuacji w zakresie cen przelotów na kierunkach turystycznych oferowanych przez tanich przewoźników (LCC). Dla sezonu zimowego będzie ona
podobnie jak dla sezonu letniego - prezentowana na bieżąco raz na dwa tygodnie (dla danych historycznych raz w miesiącu) w postaci wykresów z dodatkowym krótkim komentarzem dotyczącym ważniejszych kierunków, które wcześniej były zawarte w grupie kierunki pozostałe.

Na wykresach grubsza linia oznacza średnie ceny przelotów w okresie zimowych ferii (m.in. w woj. mazowieckim) w sezonie obecnym, a cieńsza w poprzednim. Zielone pole pomiędzy liniami oznacza spadek średnich cen rok do roku, a czerwone ich wzrost. Na wykresach zostały uwzględnione jedynie te rejsy (28 połączeń w Ryanair i 11 w Wizzair), które występowały w obu tych sezonach jednocześnie.
Przebieg zmian cen w liniach Ryanair przedstawiają poniższe wykresy



Dla kierunków kanaryjskich od dwóch miesięcy widoczny jest stopniowy spadek cen, które stały się w tym okresie dość wyraźnie niższe od odpowiednich cen zeszłorocznych (kolor zielony). Na pozostałych kierunkach średnia cen przelotów przebywa w trendzie spadkowym w całym przedstawianym okresie, a także cały czas pozostaje niższa od adekwatnej średniej z poprzedniego sezonu (kolor zielony).

W ostatnim tygodniu w największym stopniu obniżyły się ceny przelotów rok do roku na kierunkach portugalskich
średnio o 149 złotych, w niewiele mniejszym stopniu zniżkowały ceny na kierunkach hiszpańskich o średnio 122 złote, zaś w stosunkowo niewielkim stopniu spadły średnie ceny na kierunkach włoskich (Sardynia) i greckich (Ateny) o 66 i 63 złote.

Kolejne wykresy przedstawiają przebieg zmian cen w liniach Wizzair



W tym sezonie zimowym w rozkładzie tych linii pozostał już tylko jeden rejs tygodniowo z Katowic na Teneryfę (w ubiegłym sezonie zimowym było ich trzy
dwa na Teneryfę i jeden na Lanzarote). Być może jest to zasadniczy powód silnego wzrostu cen przelotów na tę wyspę, który można obserwować w okresie ostatnich kilku miesięcy (kolor czerwony).

Dla pozostałych kierunków wykres również pokazuje wzrost średnich cen przelotów, ale w daleko mniejszej skali niż na Teneryfę. Tym niemniej poziomy tych cen wykazują rosnącą przewagę nad poziomami zeszłorocznymi, co jest uwidocznione przez rozrastające się czerwone pole.

W liniach Wizzair bardzo istotnie podniosły się średnie ceny rok do roku rejsów na kierunkach hiszpańskich - o średnio 766 złotych, co ma bezpośredni związek z bardzo dużym rocznym wzrostem cen  przelotów na Teneryfę. Znacznie bardziej umiarkowana była średnia zwyżka cen ma kierunkach włoskich
o 159 złotych, natomiast z zestawienia zniknęły kierunki portugalskie, z których tej zimy Wizzair zrezygnował (połączenia do Lizbony i Porto z Warszawy i z Katowic).

Przebiegi cen bieżących i ich porównań rok do roku mogą w najbliższych sezonach zimowym i letnim przebiegać nieco inaczej niż dotąd, albowiem, tak jak wyprzedzająco informowaliśmy już od wielu miesięcy, tani przewoźnicy przejściowo wyraźnie wyhamowują tempo ekspansji na naszym rynku w zakresie rejsów na kierunkach turystycznych, na których liczba rejsów uległa i może nadal ulegać zmniejszaniu. Najistotniejszą zmianą w tym sezonie zimowym jest redukcja liczby rejsów na Wyspy Kanaryjskie z 12 tygodniowo w sezonie 2017/18, do jedynie 8 w sezonie obecnym (skala redukcji oferowania miejsc wynosi około 1/3), w którym nastąpiła też zupełna rezygnacja z połączenia na Lanzarote.


Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.

Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i
www.wczasopedia.pl



Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.




Link do aktualnej Analizy Cen - wersja dla mediów (kliknij na raport poniżej):

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego