181016Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

181016Analiza Cen LATO

Klub Wczasopedia > Klub Wczasopedia
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


16.10.2018 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2018
Czy to już pierwsze symptomy dekonsumpcji asekuracyjnej w turystyce?...

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2018. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl w każdy poniedziałek.

I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej

Sprzedaż wycieczek nadal spada znacznie szybciej niż przed rokiem  

Najnowszy pięćdziesiąty z kolei raport z systemu MerlinX  dotyczący wyników sprzedaży w sezonie turystycznym 2017/18, z którym można się zaznajomić w mediach (40/2018), obejmujący pierwszy tydzień października przyniósł nadal dobrą sprzedaż, choć w relacji z korzystnym  tygodniem poprzednim była ona o ponad 25 procent niższa. Ponieważ jednak baza do porównań rok do roku spadła w nieco mniejszej skali, to w rezultacie obniżyła się też roczna dynamika sprzedaży. Dla najważniejszych w branży imprez lotniczych wyniosła ona +12,8 procent, podczas gdy tydzień wcześniej wyniosła +23,4 procent, a przed dwoma tygodniami +38,8 procent.

Wysoka dynamika wzrostu sprzedaży przed rokiem (czarna linia) sprawiła, że pomimo niezbyt wysokiego wzrostu w tym sezonie, dynamika w ujęciu dwuletnim wyniosła  bardzo wysokie + 77,1 procent. Przed tygodniem dynamika w tym ujęciu była na poziomie +60,5 procent, a przed dwoma tygodniami sięgnęła aż +88,1 procent. Po 13 tygodniach dużego marazmu (tygodnie 22-34), od ostatniego tygodnia sierpnia dwuletnia dynamika pozostaje w bardzo silnym trendzie wzrostowym, którego nadejście w tym mniej więcej okresie było sygnalizowane wcześniej wielokrotnie



Dane o wzroście sprzedaży wycieczek w okresie dwuletnim nadal są imponujące, ale są one coraz wyraźniej skutkiem wysokich wzrostów sprzed roku. Jak już jednak pisaliśmy wcześniej należy pamiętać, że tak wysokie przyrosty są w dużym stopniu skutkiem wydłużania tegorocznego i poprzedniego sezonu przez organizatorów na niektórych kierunkach, a zatem pojawieniem się dodatkowej podaży ofert, której w porównywalnym okresie roku ubiegłego w takiej skali nie było. Dwa lata temu efekt ten był silniejszy prawdopodobnie z powodu bardzo słabej pogody, podczas gdy w obecnym sezonie aura może zachęcać część osób do spędzenia przyjemnego wypoczynku w kraju np. w rejonach górskich.

Ostatnie akordy sprzedaży sezonu lato 2018

Obecnie w sprzedaży sezonu letniego pozostały jedynie imprezy z terminami wylotów w październiku, które jednak osiągnęły już swoje apogeum.  O tym jak przebiegały ostatnie tygodnie sprzedaży października i poprzedzającego września pokazuje kolejny wykres. Podaje on przybliżone poziomy rezerwowanych wyjazdów z terminem realizacji w tych dwóch miesiącach dla poszczególnych tygodni. Zaskakujące mogą być przy tym dla niektórych obserwatorów  dynamiczny przebieg sprzedaży wrześniowej i jej szczytowe rozmiary, które były wyraźnie wyższe niż sierpniu



Jak już podawaliśmy przed dwoma tygodniami wytłumaczenie tego z pozoru mało logicznego faktu jest jednak relatywnie proste. Sprzedaż, w dużej części rodzinnych wyjazdów w okresie wakacji szkolnych jest zwykle wyraźnie bardziej firstowa, a w obecnym sezonie została ona jeszcze wzmocniona przez obawy wywołane przez znaczne niedobory podaży wyjazdów na niektóre kierunki (Turcja) w końcowej fazie sezonu lato 2017. Popyt na  wycieczki w okresie wakacyjnym rozłożył się więc bardziej równomiernie w czasie i w okresie przed samym szczytem sezonu był już w znacznej części „zużyty”.

Skutkiem tego były relatywnie niższe niż zwykle poziomy sierpniowej sprzedaży last minute, chociaż były one bardzo silnie stymulowane redukcjami cen o rzadko spotykanej skali. Sprzedaż września nie cieszy się natomiast tak dobrym popytem we wczesnych okresach sprzedaży skutkiem czego wyjazdy na ten okres pozostają znacznie dłużej w zasobach imprez niesprzedanych i napotykają na silny popyt odłożony dopiero w końcowym okresie wakacji i w samym wrześniu.

Przy okazji oglądu wykresów można na nich dostrzec lokalne dołki dla sprzedaży sierpnia i września w niepełnych tygodniu sprzedaży ze świątecznym dniem 15 sierpnia oraz takie samo zjawisko dla sprzedaży lipca i sierpnia w tygodniu ze świętem Bożego Ciała (31 maja).

Ostatni tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl

Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w naszej branży turystyki wyjazdowej sieci Wakacje.pl. Zwiększa ona systematycznie swój udział w rynku
w tym w maju tego roku poprzez przejęcie całości udziałów spółki My Travel sp. z o.o. - a zatem w konsekwencji jej statystyki i inne informacje mogą coraz dokładniej oddawać bieżącą i historyczną sytuację na krajowym rynku turystycznym.

Tym razem przedstawiamy jedynie krótkie - być może już ostatnie dla tego sezonu letniego - zestawienie zmian wielkości udziałów rynkowych najważniejszych kierunków w ostatnim tygodniu wraz z krótkimi komentarzami:

Egipt: wzrost o 0,16% - czwarty kolejny wzrost udziału w rynku po serii szesnastu tygodni spadków, ponownie dość znaczący. Miniony słabszy okres (trwał od początku czerwca) miał zapewne częściowy związek z utratą przewagi Egiptu w zakresie bieżącej atrakcyjności cenowej wobec głównych kierunków konkurencyjnych. W nadchodzących tygodniach jego rynkowe udziały jako istotnego kierunku zimowego powinny utrwalić wyraźny trend wzrostowy, z powodu zanikania ofert większości głównych kierunków konkurencyjnych. W minionym tygodniu Egipt zanotował duży wzrost udziałów rynkowych w październiku.

Turcja: wzrost  o 0,08% - kierunek ten od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. W drugiej połowie sierpnia odnotowano bardzo silny wzrost sprzedaży Turcji, który może być kojarzony z przeorientowaniem części popytu w reakcji na bezprecedensową przecenę tureckiej liry i chęcią wykorzystania końcówki wakacji na tanie wyjazdy rodzinne. Popyt wrócił jednak szybko do normy, gdy uświadomiono sobie, że w tym sezonie korzyści są jeszcze niewielkie i ograniczają się do tańszych stołowania się i zakupów poza obszarem hoteli, choć w poprzednim tygodniu kierunek ten znów odnotował przejściowo bardzo znaczny wzrost tempa sprzedaży, który można łączyć także z końcem sezonu na istotnych kierunkach konkurencyjnych, czyli Bułgarii i Albanii.

Hiszpania: wzrost o 0,06%
po dwóch niedużych wzrostach i stagnacji zmiany udziałów tego kierunku wróciły do wzrostu. We wcześniejszych 12 tygodniach trendu spadkowego trwającego od końca czerwca Hiszpania traciła udziały, chociaż w stopniowo malejącej skali. Jako nadal istotny kierunek zimowy ma on w kolejnych tygodniach duże szanse wejścia w trend wzrostowy, ale prawdopodobnie mniej jednoznaczny niż w przypadku Egiptu.

Tunezja: wzrost o 0,01% - po dwóch miesiącach  wahań z niedużą przewagą wzrostów, kierunek od kolejnych dwóch miesięcy wrócił do mniej więcej stagnacji. Tendencja ta może się utrzymać w związku z częściowo kończącą się sprzedażą Tunezji, z której w ofercie pozostaje jedynie Dżerba.

Albania: spadek o 0,04% - brak ofert wyjazdów na tym kierunku w październiku przesądza o dalszym spadku bieżącego udziału w rynku. Otwartą kwestią pozostaje jedynie pytanie na jakim poziomie będzie udział Albanii na zakończeniu sezonu letniego, czyli w końcu października.

Bułgaria: spadek o 0,09% - sytuacja podobna do Albanii. Praktyczny koniec sprzedaży powoduje, że kierunek skazany jest na dalszy spadek znaczenia, a kwestią pozostaje pytanie na jakim poziomie rynkowego udziału ostatecznie zakończy Bułgaria tegoroczny sezon letni.

Grecja: spadek o  0,18% - od połowy kwietnia kierunek ten przebywał w prawie nieprzerwanym trendzie wzrostowym, który trwał do poprzedniego tygodnia. Jedyne poważniejsze zachwianie w trzecim tygodniu sierpnia, było związane z chwilowym zdecydowanym przyspieszeniem sprzedaży Turcji, o którym była mowa wcześniej. Sprzedaż Grecji przez wiele tygodni była konsekwentnie wspierana przez relatywnie bardzo niskie ceny i taki stan trwał do momentu, gdy dało o sobie znać wyczerpywanie się ofert na obecny sezon letni. W kolejnych tygodniach października z powodu końca sprzedaży tegorocznych ofert udział rynkowy Grecji będzie się nadal obniżać.

Na innych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.

Rozpoczynamy kolejny okres edycji materiałów tygodniowych

Począwszy od tego materiału do mniej więcej końca stycznia przyszłego roku materiały tygodniowe będą naprzemiennie przedstawiały sytuację rynkową w sezonie zimowym (zima 2018/2019) i letnim (lato 2019), a w okresie późniejszym, czyli do początku października , już tylko sezon lato 2019. Przedmiotem analiz dla okresu letniego będzie, tak jak miało to miejsce w poprzednich edycjach, okres szczytu sezonu definiowany jako pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2019 roku.

Niniejszy materiał tygodniowy w swojej drugiej części przedstawia pierwsze przybliżenie sytuacji w zakresie cen w sezonie lato 2019, które należy jeszcze traktować jako wstępne i na razie nieco mniej reprezentatywne, gdyż nie wszystkie biura podróży przedstawiają jeszcze swoje pełne oferty letnich imprez turystycznych, a propozycji niektórych z organizatorów nie ma jeszcze wcale
np. specjalizującego się w kierunkach greckich biura Grecos Holiday.

W przekroju atrakcyjności ofert organizatorów sezon letni i zimowy stały się zupełnie odmienne

Obecnie najwięcej emocji w branży budzą wzajemnie powiązane kwestie głębokiej nierównowagi popytowo-podażowej na rynku wycieczek oraz ofensywna polityka cenowa jednego z dużych branżowych graczy, którym jest biuro TUI Poland. Pewne znaczenie wydają się mieć potencjalne problemy wynikające z możliwych trudności miejsc w liniach czarterowych (zmiany organizacyjne i biznesowe w liniach Small Planet), jak też skutki okresowej zmiany podejścia do polskiego rynku przez tanich przewoźników, w tym zwłaszcza do połączeń na kierunkach turystycznych.

Jak już zaznaczaliśmy w poprzednim materiale na razie w zakresie oferowanych cen wycieczek rysuje się bardzo ciekawy obraz dwóch całkowicie odmiennych sytuacji, zwłaszcza w odniesieniu do propozycji cenowych oferowanych przez wymienionego ofensywnego biznesowo organizatora. Odnośnie sezonu zimowego (materiał sprzed tygodnia) można na razie ogólnie stwierdzić, że oferta poszczególnych organizatorów jest generalnie dość zrównoważona, a wyraźne przewagi w zakresie atrakcyjności cen rozkładają się na poszczególnych kierunkach w sposób zróżnicowany.

Sezon lato 2019 rozbudził już kilka obaw

W daleko ważniejszym sezonie letnim sytuacja wygląda jednak nieco inaczej i w sposób bardziej szczegółowy przedstawiona jest w dalszej części tego materiału. W tym miejscu należałoby jedynie stwierdzić, że trójka organizatorów oferująca w nowym sezonie klientom najbardziej atrakcyjne ceny jest wprawdzie taka sama jak przed rokiem, ale poziomy tej atrakcyjności, które przed rokiem były o tej porze na podobnym poziomie, w obecnym stały się bardzo znacząco różne.

Biuro TUI Poland podeszło do sezonu letniego 2019 w sposób na razie bardzo ofensywny. Uwidacznia się to bardzo wyraźnie w odniesieniu do wszystkich trzech stosowanych podejść, czyli do porównań ogólnych rocznych zmian średnich cen ofert (czyli rok do roku), do liczby wysoce atrakcyjnych ofert w przekroju kierunków i kategorii hoteli, oraz do wyników średniego przekrojowego odchylenia od cen konkurentów uwzględniającego kierunki wspólne.

Taka sytuacja nie przesądza o obrazie reszty sezonu w tym zakresie, bowiem w sezonie poprzednim atrakcyjność ofert tego biura generalnie stopniowo słabła, a symptomy takich właśnie zmian widoczne są również w kilku ostatnich tygodniach.

Koniunktura w sprzedaży lata niepokojąco słabsza niż przed rokiem

Kolejnym dużym zmartwieniem dla organizatorów mogą stać się bardzo słabe na razie wyniki sprzedaży lata wynikające z bieżących statystyk sieci sprzedaży Wakacje pl. Przybliżone zaawansowanie sumarycznej sprzedaży wydaje się obecnie być na poziomie niewiele ponad połowy (ok. 55 procent) zaawansowania dla sezonu lato 2018 o tej samej porze i to przy wcześniejszym starcie sprzedaży wycieczek, który nastąpił u wielu z organizatorów.  

Biorąc pod uwagę trzy zasadnicze czynniki, którymi są przewidywany wzrost sprzedaży rok do roku, wzrastający udział sprzedaży w kanałach własnych wiodących organizatorów intensywnie promujących taką sprzedaż w pierwszym okresie first minute, a która nie jest uwidoczniona w statystykach Wakacji.pl, jak też najprawdopodobniej bardzo dobrą sprzedaż oferty (w ostatnim okresie najtańsza na rynku) biura TUI Poland, której około 2/3 wymyka się obecnie statystykom sprzedaży sieci agenta, można na razie oszacować, że bezwzględna wartość sprzedaży pozostaje na razie na poziomie około 15-16 procent poniżej poziomu zeszłorocznego w tym samym okresie.

Dekonsumpcja asekuracyjna ante portas?

Jedną z potencjalnych ważnych przyczyn takiej sytuacji może być zjawisko dekonsumpcji asekuracyjnej, które w największym skrócie i w tej odmianie, czyli przy nabywaniu dość kosztownych usług dalszej potrzeby, polega na ograniczaniu zakupów gospodarstw domowych w obawie przed niekorzystnymi zmianami ich sytuacji dochodowej w średnioterminowym okresie.

Takie obawy mogą być związane z niepewnością odnośnie wyników wyborów, których w okresie najbliższego półtora roku mamy cztery, w tym bardzo ważne dla ogólnej sytuacji społeczno politycznej wybory parlamentarne.

Zjawisko to może być kluczowe dla prawidłowego oszacowania obszarów równowagi popytowo-podażowej w turystyce zwłaszcza wyjazdowej i bardzo istotne dla realizowanych przez organizatorów wyników finansowych.

Innymi przyczynami może być bardzo dobra pogoda w kraju, oraz próby zorientowania się, czy w nowym sezonie można liczyć na podobne przeceny wycieczek, jakie miały miejsce w tym roku.

Jest już za późno na badanie modelowe w zakresie  dekonsumpcji …

Zjawisko to, w szczególności w odniesieniu do mniej istotnej branży jaką jest turystyka, pozostaje w zasadzie nie zbadane. Jego wpływ został zasygnalizowany na wykresach podczas wiosennej konferencji na bazie zmian konsumpcji, które miały miejsce podczas wyborczego roku 2015. Zasięg i siłę dekonsumpcji trudno jest przewidzieć intuicyjnie ex ante przy braku odpowiednio opracowanej wiedzy ex post na bazie przynajmniej kilku koherentnych przypadków (krajów).

Doświadczenia węgierskie dla nas mało przydatne

Mogłoby się wydawać, że przydatne mogą być doświadczenia węgierskie bazujące na bardziej niż u nas rozpoznanych zależnościach dotyczących dekonsumpcji asekuracyjnej związanej z wyborami, jako że inżynieria wyborcza jest tam nad wyraz rozwinięta. Niestety spadek konsumpcji w okresie przedwyborczym nie wynikał tam z wątpliwości odnośnie wyników wyborów parlamentarnych, gdyż pozycja koalicji rządzącej i premiera Orbana w żadnym wariancie nie była poważnie zagrożona, ale z obaw politycznie dość doświadczonych Węgrów przed powyborczym spowolnieniem tempa wzrostu dochodów (głównie wynagrodzeń), w czym Węgry były przez prawie dwa lata światowym liderem.

Taką tezę  w dużym stopniu potwierdza fakt, że gdy okazało się, że w trzeciej kadencji bardzo szybki wzrost dochodów będzie jednak kontynuowany, konsumpcja (w relacji do zmian dochodów) uległa poprawie, a poparcie dla partii rządzącej wzrosło do historycznych poziomów oraz nienotowanych w żadnym innym kraju OECD (wyższe jest tylko w Singapurze).

Na kłopoty … Rainbow

W takiej sytuacji nadmiaru trudno kwantyfikowalnych zjawisk mających wpływ na popyt w turystyce, czyli również na określenie obszaru rynkowej równowagi podażowo-popytowej dobrym rozwiązanie może być położenie dużego nacisku na elastyczność rozwiązań biznesowych pozwalających po prostu na dostosowanie się w stopniu zadowalającym do bieżącej sytuacji rynkowej. O tej właśnie kwestii mówił ostatnio kilkakrotnie prezes biura Rainbow Grzegorz Baszczyński w udzielanych wywiadach i komentarzach dotyczących wyników i planów biznesowych na kolejny rok w turystyce.

Mniejsi organizatorzy mogą nie sprostać koniecznej elastyczności

Wymóg elastyczności stawia w lepszym położeniu dużych organizatorów negocjujących bezpośrednio z liniami lotniczymi i wynajmującymi całe samoloty, a także udostępniającymi bloki miejsc mniejszym konkurentom. Jest to niekorzystny czynnik z punktu widzenia optymalizacji programowej, a co za tym idzie rentowności i stabilności finansowej mniejszych biur podróży.

Również samo zjawisko wahań popytu powodowane zjawiskiem dekonsumpcji może obniżać bieżąco realizowany poziom cen i w konsekwencji bezpośrednio ujemnie oddziaływać na efektywność i stabilność finansową takich organizatorów. Może to powodować wzrost ryzyka stabilności w tej grupie podmiotów, o ile nie znajdzie ona skutecznego antidotum na tego typu negatywne zjawiska.

Zmiany w zakresie rynków docelowych

Na zakończenie kwestii związanych z pierwszymi obserwowanymi zmianami w zakresie głównych kierunków wyjazdów w nowym sezonie lato 2019  przedstawiamy jeszcze trzy wykresy związane tematycznie z rynkami docelowymi. Wszystkie bazują na statystykach portalu Wakacje.pl według stanu z dnia 13 października tego roku dla wielkości dotyczących sezonu lato 2019 oraz z dnia 14 października 2017 roku dla wielkości dotyczących sezonu lato 2018.

Pierwszy przedstawia udziały rynkowe rezerwacji pięciu wiodących kierunków w turystyce wyjazdowej Polaków, dla poszczególnych miesięcy oraz zbiorczo za okres od kwietnia 2019 do września 2019 (danych o rezerwacjach na październik 2019 jeszcze nie podano)



Dane te są całkowicie różne od wielkości odnotowanych w tym samym okresie przed rokiem. Dla w miarę przejrzystego pokazania różnic przedstawiono ich przebieg na poniższym wykresie liniowym. Przykładowo jeśli udział rynkowy Turcji w rezerwacjach na sezon 2019 wynosi dla wyjazdów w maju 43,1 procent, a różnica wobec poprzedniego sezonu wynosi +22,2, to oznacza, że przed rokiem (czyli w sezonie 2018) majowy udział Turcji był na poziomie 20,9 procent



Ogólny wniosek z wykresu jest taki, że jak na razie w sprzedaży sezonu letniego zawrotna kariera stała się udziałem Turcji, a także to, że jest to kariera dokonana w dominującym stopniu kosztem Grecji.

Ostatni wykres pokazuje przybliżoną dynamikę wzrostu/spadku rezerwacji na poszczególnych kierunkach zbiorczo dla wyjazdów w okresie kwiecień 2019 - wrzesień 2019 (danych dotyczących października jeszcze nie podano). Dane te skonstruowane są w oparciu o przybliżone założenie przybliżonej dynamiki bezwzględnego spadku rynku jako całości o 15,2 procent



Wielkości oraz znaki słupków dla poszczególnych krajów wskazują na razie na znaczny popyt (możliwe, że wynikający z zapobiegliwości w zakresie wyjazdów rodzinnych) na kierunkach bardziej charakterystycznych dla tzw. Polski B, zaś mniejszy niż przed rokiem na pozostałych. Przypadkami szczególnymi są Grecja oraz Bułgaria. W pierwszym przypadku słabszy popyt  może wynikać z nieobecności bardzo dużego organizatora na tym kierunku, którym jest Grecos Holiday, jak również z subiektywnych odczuć wysokich cen bieżących, zwłaszcza w porównaniu z wakacjami 2018. Słabsza sprzedaż Bułgarii ( w statystykach Wakacji.pl) może mieć swoje źródło w wysokiej sprzedaży tego kierunku w biurze TUI Poland, gdzie 2/3 oferty sprzedawane jest w kanałach własnych.

Do wszystkich tych pierwszych danych należy podchodzić z pragmatyczną rezerwą, gdyż orientacyjne zaawansowanie sprzedaży sezonu Lato 2019 jest na bardzo wstępnym etapie i kształtuje się w okolicach zaledwie 0,7 procent.

Plusy i minusy dla turystyki

Raczej minus: Ulubieniec dziennikarzy w dramatycznej spirali spadków notowań

Od ostatniego materiału w kwestii silnego spadkowego trendu notowań drugiego największego koncernu turystycznego kontynentu minęło siedem tygodni. W tym czasie kurs akcji Thomasa Cooka bo o nim tu mowa - spadł o kolejne 44,2 procent, powiększając przecenę od dnia publikacji półrocznych sprawozdań finansowych (17 maja tego roku) do ponad 2/3, czyli 68,4 procent. Przecena TUI Group w adekwatnym okresie ostatnich siedmiu tygodni jawi się na tym tle jako zupełnie niewinna kurs akcji spadł o 6,9 procent.

Thomas Cook, który dużo wysiłku poświęca relacjom z mediami, w tak zwanej realnej (czyli nie-medialnej) rzeczywistości radzi sobie na ogół znacznie słabiej. W odróżnieniu od jego głównego mniej medialnego rywala, inwestorom nie podoba się brak jasnej i dającej szanse na poprawę efektywności strategii spółki. W czasach niezbędnej dywersyfikacji typów działalności turystycznej, koncern ten trzyma się kurczowo działalności touroperatorskiej doświadczając z tego powodu m.in. dużej sezonowości osiąganych wyników.

Na dodatek powstają poważne wątpliwości odnośnie zdecydowanego stawiania przez Thomasa Cooka na Grecję (jest tam nawet liderem), która swój szczyt powodzenia wydaje się mieć już za sobą. W tym czasie rywal wyraźniej stawia na znacznie bardziej perspektywiczną Turcję, nie mówiąc już o dywersyfikacji działalności, czyli własnych hotelach, wycieczkowcach oraz usługach na rynkach docelowych.

Właśnie takiemu nagromadzeniu strategicznych błędów i za małej determinacji kierownictwa do sanacji obecnej sytuacji przypisać można dużą część bezprecedensowego zjazdu notowań akcji koncernu.

Minus w tym wypadku polega na tym, że na takiej sytuacji pośrednio cierpią również kursy akcji naszego giełdowego jedynaka z branży, czyli biura Rainbow, które od wiosny generalnie podążają niemalże krok w krok za notowaniami Thomasa Cooka, o czym pisaliśmy obszerniej już w poprzednich materiałach.

Obecnie sytuacja o tyle uległa pewnej modyfikacji, że kurs akcji Rainbowa zaczął się stabilizować, zaś Thomasa Cooka nadal pozostaje w trendzie spadkowym. Z tego powodu skala przeceny polskiego organizatora stała się w takim samym okresie już mniejsza i wynosiła na koniec ostatniego tygodnia 62,1 procent, podczas gdy koncernu 68,4 procent.

Generalnym powodem sytuacji dość skorelowanych przecen wydaje się być podobna struktura biznesowa obu organizatorów, co łatwo przekłada się na dokonywane przez analityków procedury tzw. wyceny porównawczej, która zwykle ma około 50 procentowy udział w szacunkach ogólnej wyceny dokonywanej przez nich dla spółek.

Raczej bez znaczenia: podwyższenie ratingu Polski przez agencję Standard & Poors

W pierwszym kwartale 2016 rzeczona agencja bardzo ostro potraktowała Polskę obniżając jednocześnie i rating i perspektywę, co zdarza się naprawdę rzadko i jest zarezerwowane dla sytuacji gospodarczo dość dramatycznych. Wydarzenie to było przez wiele tygodni jednym z głównych narzędzi totalnej krytyki gospodarczych poczynań rządu, co w naszych materiałach funkcjonowało pod postacią limeryka „wszystko źle, wszystko do bani i zaraz wszystko się zawali”.

Miało to znaczący wpływ na mizerne wówczas nastroje konsumenckie i co za tym idzie mizerną sprzedaż w turystyce wyjazdowej obserwowaną w pierwszej połowie 2016 roku. Mogło się zatem wydawać, że wydarzenie odwrotne, czyli podniesienie ratingu pociągnie za sobą jakieś co najmniej wyraźne pozytywy. Raczej nic z tych rzeczy. Pomijając fakt, że wiele mediów informowało o tym tak pokrętnie, że można było nawet odnieść wrażenie, że stało się cos niekorzystnego, generalny przekaz strony rządowej był dziwnie słaby i przykryty innymi wydarzeniami.

Do akcji informacyjnej musiał włączyć się premier, który  być może usiłował w ten sposób wyręczyć mało udolnych propagandzistów strony rządowej. Kolejny raz wyszło bowiem na to, że są to gracze, którzy mając w talii niemal same asy, czyli pozytywne, coraz lepsze opinie i prognozy niemal wszystkich instytucji  międzynarodowych, agencji oraz globalnych instytucji prywatnych, mają nad wyraz poważne trudności z ugraniem nawet jednej lewy.

Jest to ostrzeżenie, które kierujemy pod adresem tych organizatorów, którzy zanadto wprost interpretują pozytywne wydarzenia gospodarcze pod kątem korzystnego wpływu na wskaźniki optymizmu konsumenckiego, a zatem i koniunkturę w turystyce. Warto też zastanowić się jaki będzie dominujący w mediach przekaz w czasie, gdy zdarzenia gospodarcze nie będą tak korzystne.

II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen turystycznych imprez w postaci mapek, które w naszej intencji mają one pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Ponieważ zestawienia są sporządzane obecnie co dwa tygodnie, czyli naprzemiennie dla zimy i lata, to mapki przedstawiają zmiany cen wobec poprzedniego tygodnia, a nie wobec poprzedniego zestawienia. Wersję odniesienia wobec poprzedniego tygodnia wybraliśmy uznając, że ostatnie zmiany są ważniejsze dla obrazu aktualnej sytuacji, a różnicę cen wobec poprzedniego zestawienia można łatwo uzyskać porównując ceny z dwóch kolejnych edycji raportów.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz pierwszy w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (05.08-11.08 2019), zebranych w dniu 11 października z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 4 października, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi w dniu 13 października 2016 roku.

Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia nie są jeszcze w pełni reprezentatywne, ponieważ ze względu na stosunkowo wczesny termin ich sporządzenia nie występują w nich jeszcze pełne oferty wielu touroperatorów, a ofert niektórych z nich nie ma wcale. Do tych ostatnich należy specjalizujące się w ofercie na kierunkach greckich biuro Grecos Holiday. Zapoznając się ze zmianami rok do roku średnich cen imprez czarterowych na najważniejszych kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków należy mieć na uwadze powyższe zastrzeżenie.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia, średnie ceny spadły o 13 złotych, a największe zniżki cen odnotowano na Chalkidiki - o 167 złotych oraz na Zakintos i w Albanii - o 108 i 83 złote. Z kolei największe zwyżki średnich cen wycieczek w minionym tygodniu miały miejsce na Lanzarote
o średnio 116 złotych oraz w Portugalii i na Majorce - o 76 i 47 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny odpowiednio spadły o 35 złotych i wzrosły o 4 złote.

Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka



2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 57 złotych. Jest to na progu sprzedaży sezonu sytuacja odmienna niż miało to miejsce w połowie października 2017, gdyż wówczas średnia cena w porównaniu rok do roku była niższa o 28 złotych.

Również w przypadku wycieczek z nowego sezonu letniego czynniki o charakterze kosztotwórczym działały w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek. Cena paliwa lotniczego (przyjmowana do kalkulacji obecnie, ale ponoszona według cen bieżących - z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia - w czasie bliskim realizacji wylotu) w minionym tygodniu nadal była zdecydowanie wyższa niż przed rokiem (3,09 wobec 2,35 zł/litr, czyli o 31,5 procent). Na zwyżkę kosztów działał też kurs złotego, który  dla rozliczeń turystycznych osłabł o ponad 0,8 procent. W rezultacie czynniki zmian cen paliwa oraz kursów złotego zgodnie działały w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek w stopniu nieco wyższym niż w ostatnich tygodniach sezonu letniego 2018, czyli o około 110/120 złotych.

Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).

W połowie października 2018 paliwo lotnicze drożało rok do roku z 2,22 zł/litr do 2,35 zł/litr, czyli o blisko 6 procent, ale złoty w relacji rok do roku umocnił się wówczas wobec amerykańskiego dolara i euro o średnio około 1,3 procent. W rezultacie ich wspólny wpływ na średnią zmianę kosztów cen wycieczek wyniósł wtedy w przybliżeniu minus 5-10 złotych.

Sytuację w zakresie zmian cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka



Spośród dużych kierunków pod względem średnich cen wycieczek najmocniej w sezon weszły kierunki budżetowe, czyli Egipt i Turcja, na których średnie ceny rok do roku wzrosły o 150 i 125 złotych. Jest to sytuacja odwrotna niż w tym czasie przed rokiem, gdyż oba te kierunki notowały wówczas spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 119 i 80 złotych.

Natomiast podobnie jak przed rokiem wyglądał środek stawki wśród wiodących kierunków, który zajmowały Bułgaria i Grecja z podobnymi do siebie średnimi wzrostami cen rok do roku, czyli o 45 i 40 złotych. Na progu poprzedniego sezonu,   zmiany cen w tych krajach również dzieliło niewiele, gdyż wzrosły one o 5 złotych w Bułgarii, a spadły o 5 złotych w Grecji.

Tegorocznym liderem spadków są na razie Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 68 złotych. Podobnie jak w przypadku Egiptu i Bułgarii jest to sytuacja odwrotna do tej sprzed roku, gdy średnie ceny na tym kierunku wzrosły w ujęciu rocznym o 44 złote, czyli najwięcej spośród wiodących kierunków w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej.

Z mniej masowych kierunków wyraźnie największy wzrost średnich cen odnotowano na Malcie
o 337 złotych, a mniej istotnie wzrastały ceny w Maroku, Albanii, Tunezji i na Majorce o odpowiednio 138, 93, 81 i 59 złotych. Prawie bez zmian pozostały ceny w Portugalii (wzrost o 1 złoty), a dość mocno obniżyły się ceny rok do roku na Cyprze o 161 złotych.

3. W obecnym zestawieniu ze względu na stosunkowo wczesny termin jego sporządzenia nie występują jeszcze pełne oferty wielu touroperatorów, a ofert niektórych z nich nie ma wcale, a więc porównania cen u poszczególnych organizatorów mają mniej reprezentatywny charakter niż zwykle, ale przy tym zastrzeżeniu warto jednak zaznajomić się ze skalą zmian średnich cen imprez czarterowych rok do roku u najważniejszych z nich.

W obecnym zestawieniu wyraźnie najgłębszą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów  wykazuje oferta biura TUI Poland  
tańsza rok do roku o około 185 złotych. Warto przypomnieć, że na progu sezonu 2018 oferta tego organizatora również wykazywała największy spadek cen (o 130 złotych), co oznacza, że średnie ceny ofertowe w ujęciu dwuletnim obniżyły się w tym biurze o średnio 315 złotych. Nieznacznie mniej kosztowna jest jeszcze oferta biura Sun & Fun o 2 złote, zaś średnie ceny ofertowe u innych organizatorów są wyższe od cen sprzed roku w granicach od 57 do 497 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera dość nieoczekiwanie zajęło biuro TUI Poland z liczbą 44 ofert (przed rokiem 37, a przed dwoma laty 17 takich ofert) przed biurami Rainbow z liczbą 33 ofert (przed rokiem 13, a przed dwoma laty 15 takich ofert) oraz ubiegłorocznym liderem takiego zestawienia, czyli biurem Itaka z liczbą 31 najbardziej atrakcyjnych ofert (przed rokiem i przed dwoma laty 32 i 39 takich ofert).

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowało biuro Coral Travel Wezyr
7 ofert i TUI Poland -6 oferty, na kierunkach greckich - pod nieobecność biura Grecos Holiday - biura Itaka - 12 ofert oraz Rainbow i TUI Poland - 10 i 8 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland 8 ofert oraz Itaka i Rainbow - po 7 ofert, a na tureckich TUI Poland 5 ofert oraz Itaka 3 oferty. W Tunezji najwięcej takich ofert miało biura Rainbow - 6 ofert i Exim Tours 4 oferty natomiast w Bułgarii tradycyjnie przodowało biuro TUI Poland - 3 oferty.

4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach.

W pierwszym okresie sezonu lato 2018  na czele tabel dotyczących szczytu sezonu wakacyjnego często przodowały wiodące biura podróży na polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej czyli Itaka, Rainbow, Grecos Holiday i Coral Travel Wezyr. Biuro TUI Poland widoczne było tylko w kilku pierwszych zestawieniach, natomiast później przesunęło się poza pierwszą siódemkę. W szczytowym okresie sezonu, czyli począwszy od początku wakacji, czołowe pozycje w zestawieniu zajmowały zwykle biura oferujące wyłącznie lub w dużej części kierunki greckie.

Pierwsze zestawienie w sezonie Lato 2019 otwiera biuro TUI Poland, co koresponduje z informacjami zawartymi w punkcie trzecim tej części materiału, wyprzedzając na razie biuro Coral Travel Wezyr i dość wyraźnie biura Itaka, Rainbow i Exim Tours. W ostatnich trzech tygodniach przewaga TUI Poland nad większością konkurentów nieco zmalała gdyż ceny pozostawały w nim niezmienne, zaś Itaka i Coral Travel Wezyr dokonywały umiarkowanych obniżek



Dla porównania przedstawiono też sytuację sprzed roku, wobec której zestaw organizatorów był podobny, a różnica w ich składzie sprowadza się do obecności biura Best Reisen w miejsce biura Prima Holiday. Warto też zauważyć, że skład pierwszej trójki pozostał taki sam, ale w innej kolejności i ze znacznie różniącymi się wielkościami odchyleń od średniej



Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.


Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.


Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl



Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.


Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego