Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
16.10.2018 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2018. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 6-
I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej
Sprzedaż wycieczek nadal spada znacznie szybciej niż przed rokiem
Najnowszy pięćdziesiąty z kolei raport z systemu MerlinX dotyczący wyników sprzedaży w sezonie turystycznym 2017/18, z którym można się zaznajomić w mediach (40/2018), obejmujący pierwszy tydzień października przyniósł nadal dobrą sprzedaż, choć w relacji z korzystnym tygodniem poprzednim była ona o ponad 25 procent niższa. Ponieważ jednak baza do porównań rok do roku spadła w nieco mniejszej skali, to w rezultacie obniżyła się też roczna dynamika sprzedaży. Dla najważniejszych w branży imprez lotniczych wyniosła ona +12,8 procent, podczas gdy tydzień wcześniej wyniosła +23,4 procent, a przed dwoma tygodniami +38,8 procent.
Wysoka dynamika wzrostu sprzedaży przed rokiem (czarna linia) sprawiła, że pomimo niezbyt wysokiego wzrostu w tym sezonie, dynamika w ujęciu dwuletnim wyniosła bardzo wysokie + 77,1 procent. Przed tygodniem dynamika w tym ujęciu była na poziomie +60,5 procent, a przed dwoma tygodniami sięgnęła aż +88,1 procent. Po 13 tygodniach dużego marazmu (tygodnie 22-
Dane o wzroście sprzedaży wycieczek w okresie dwuletnim nadal są imponujące, ale są one coraz wyraźniej skutkiem wysokich wzrostów sprzed roku. Jak już jednak pisaliśmy wcześniej należy pamiętać, że tak wysokie przyrosty są w dużym stopniu skutkiem wydłużania tegorocznego i poprzedniego sezonu przez organizatorów na niektórych kierunkach, a zatem pojawieniem się dodatkowej podaży ofert, której w porównywalnym okresie roku ubiegłego w takiej skali nie było. Dwa lata temu efekt ten był silniejszy prawdopodobnie z powodu bardzo słabej pogody, podczas gdy w obecnym sezonie aura może zachęcać część osób do spędzenia przyjemnego wypoczynku w kraju np. w rejonach górskich.
Ostatnie akordy sprzedaży sezonu lato 2018
Obecnie w sprzedaży sezonu letniego pozostały jedynie imprezy z terminami wylotów w październiku, które jednak osiągnęły już swoje apogeum. O tym jak przebiegały ostatnie tygodnie sprzedaży października i poprzedzającego września pokazuje kolejny wykres. Podaje on przybliżone poziomy rezerwowanych wyjazdów z terminem realizacji w tych dwóch miesiącach dla poszczególnych tygodni. Zaskakujące mogą być przy tym dla niektórych obserwatorów dynamiczny przebieg sprzedaży wrześniowej i jej szczytowe rozmiary, które były wyraźnie wyższe niż sierpniu
Jak już podawaliśmy przed dwoma tygodniami wytłumaczenie tego z pozoru mało logicznego faktu jest jednak relatywnie proste. Sprzedaż, w dużej części rodzinnych wyjazdów w okresie wakacji szkolnych jest zwykle wyraźnie bardziej firstowa, a w obecnym sezonie została ona jeszcze wzmocniona przez obawy wywołane przez znaczne niedobory podaży wyjazdów na niektóre kierunki (Turcja) w końcowej fazie sezonu lato 2017. Popyt na wycieczki w okresie wakacyjnym rozłożył się więc bardziej równomiernie w czasie i w okresie przed samym szczytem sezonu był już w znacznej części „zużyty”.
Skutkiem tego były relatywnie niższe niż zwykle poziomy sierpniowej sprzedaży last minute, chociaż były one bardzo silnie stymulowane redukcjami cen o rzadko spotykanej skali. Sprzedaż września nie cieszy się natomiast tak dobrym popytem we wczesnych okresach sprzedaży skutkiem czego wyjazdy na ten okres pozostają znacznie dłużej w zasobach imprez niesprzedanych i napotykają na silny popyt odłożony dopiero w końcowym okresie wakacji i w samym wrześniu.
Przy okazji oglądu wykresów można na nich dostrzec lokalne dołki dla sprzedaży sierpnia i września w niepełnych tygodniu sprzedaży ze świątecznym dniem 15 sierpnia oraz takie samo zjawisko dla sprzedaży lipca i sierpnia w tygodniu ze świętem Bożego Ciała (31 maja).
Ostatni tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl
Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w naszej branży turystyki wyjazdowej sieci Wakacje.pl. Zwiększa ona systematycznie swój udział w rynku – w tym w maju tego roku poprzez przejęcie całości udziałów spółki My Travel sp. z o.o. -
Tym razem przedstawiamy jedynie krótkie -
Egipt: wzrost o 0,16% -
Turcja: wzrost o 0,08% -
Hiszpania: wzrost o 0,06%
Tunezja: wzrost o 0,01% -
Albania: spadek o 0,04% -
Bułgaria: spadek o 0,09% -
Grecja: spadek o 0,18% -
Na innych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.
Począwszy od tego materiału do mniej więcej końca stycznia przyszłego roku materiały tygodniowe będą naprzemiennie przedstawiały sytuację rynkową w sezonie zimowym (zima 2018/2019) i letnim (lato 2019), a w okresie późniejszym, czyli do początku października , już tylko sezon lato 2019. Przedmiotem analiz dla okresu letniego będzie, tak jak miało to miejsce w poprzednich edycjach, okres szczytu sezonu definiowany jako pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 5-
Niniejszy materiał tygodniowy w swojej drugiej części przedstawia pierwsze przybliżenie sytuacji w zakresie cen w sezonie lato 2019, które należy jeszcze traktować jako wstępne i na razie nieco mniej reprezentatywne, gdyż nie wszystkie biura podróży przedstawiają jeszcze swoje pełne oferty letnich imprez turystycznych, a propozycji niektórych z organizatorów nie ma jeszcze wcale
W przekroju atrakcyjności ofert organizatorów sezon letni i zimowy stały się zupełnie odmienne
Obecnie najwięcej emocji w branży budzą wzajemnie powiązane kwestie głębokiej nierównowagi popytowo-
Jak już zaznaczaliśmy w poprzednim materiale na razie w zakresie oferowanych cen wycieczek rysuje się bardzo ciekawy obraz dwóch całkowicie odmiennych sytuacji, zwłaszcza w odniesieniu do propozycji cenowych oferowanych przez wymienionego ofensywnego biznesowo organizatora. Odnośnie sezonu zimowego (materiał sprzed tygodnia) można na razie ogólnie stwierdzić, że oferta poszczególnych organizatorów jest generalnie dość zrównoważona, a wyraźne przewagi w zakresie atrakcyjności cen rozkładają się na poszczególnych kierunkach w sposób zróżnicowany.
Sezon lato 2019 rozbudził już kilka obaw
W daleko ważniejszym sezonie letnim sytuacja wygląda jednak nieco inaczej i w sposób bardziej szczegółowy przedstawiona jest w dalszej części tego materiału. W tym miejscu należałoby jedynie stwierdzić, że trójka organizatorów oferująca w nowym sezonie klientom najbardziej atrakcyjne ceny jest wprawdzie taka sama jak przed rokiem, ale poziomy tej atrakcyjności, które przed rokiem były o tej porze na podobnym poziomie, w obecnym stały się bardzo znacząco różne.
Biuro TUI Poland podeszło do sezonu letniego 2019 w sposób na razie bardzo ofensywny. Uwidacznia się to bardzo wyraźnie w odniesieniu do wszystkich trzech stosowanych podejść, czyli do porównań ogólnych rocznych zmian średnich cen ofert (czyli rok do roku), do liczby wysoce atrakcyjnych ofert w przekroju kierunków i kategorii hoteli, oraz do wyników średniego przekrojowego odchylenia od cen konkurentów uwzględniającego kierunki wspólne.
Taka sytuacja nie przesądza o obrazie reszty sezonu w tym zakresie, bowiem w sezonie poprzednim atrakcyjność ofert tego biura generalnie stopniowo słabła, a symptomy takich właśnie zmian widoczne są również w kilku ostatnich tygodniach.
Koniunktura w sprzedaży lata niepokojąco słabsza niż przed rokiem
Kolejnym dużym zmartwieniem dla organizatorów mogą stać się bardzo słabe na razie wyniki sprzedaży lata wynikające z bieżących statystyk sieci sprzedaży Wakacje pl. Przybliżone zaawansowanie sumarycznej sprzedaży wydaje się obecnie być na poziomie niewiele ponad połowy (ok. 55 procent) zaawansowania dla sezonu lato 2018 o tej samej porze i to przy wcześniejszym starcie sprzedaży wycieczek, który nastąpił u wielu z organizatorów.
Biorąc pod uwagę trzy zasadnicze czynniki, którymi są przewidywany wzrost sprzedaży rok do roku, wzrastający udział sprzedaży w kanałach własnych wiodących organizatorów intensywnie promujących taką sprzedaż w pierwszym okresie first minute, a która nie jest uwidoczniona w statystykach Wakacji.pl, jak też najprawdopodobniej bardzo dobrą sprzedaż oferty (w ostatnim okresie najtańsza na rynku) biura TUI Poland, której około 2/3 wymyka się obecnie statystykom sprzedaży sieci agenta, można na razie oszacować, że bezwzględna wartość sprzedaży pozostaje na razie na poziomie około 15-
Dekonsumpcja asekuracyjna ante portas?
Jedną z potencjalnych ważnych przyczyn takiej sytuacji może być zjawisko dekonsumpcji asekuracyjnej, które w największym skrócie i w tej odmianie, czyli przy nabywaniu dość kosztownych usług dalszej potrzeby, polega na ograniczaniu zakupów gospodarstw domowych w obawie przed niekorzystnymi zmianami ich sytuacji dochodowej w średnioterminowym okresie.
Takie obawy mogą być związane z niepewnością odnośnie wyników wyborów, których w okresie najbliższego półtora roku mamy cztery, w tym bardzo ważne dla ogólnej sytuacji społeczno politycznej wybory parlamentarne.
Zjawisko to może być kluczowe dla prawidłowego oszacowania obszarów równowagi popytowo-
Innymi przyczynami może być bardzo dobra pogoda w kraju, oraz próby zorientowania się, czy w nowym sezonie można liczyć na podobne przeceny wycieczek, jakie miały miejsce w tym roku.
Jest już za późno na badanie modelowe w zakresie dekonsumpcji …
Zjawisko to, w szczególności w odniesieniu do mniej istotnej branży jaką jest turystyka, pozostaje w zasadzie nie zbadane. Jego wpływ został zasygnalizowany na wykresach podczas wiosennej konferencji na bazie zmian konsumpcji, które miały miejsce podczas wyborczego roku 2015. Zasięg i siłę dekonsumpcji trudno jest przewidzieć intuicyjnie ex ante przy braku odpowiednio opracowanej wiedzy ex post na bazie przynajmniej kilku koherentnych przypadków (krajów).
Doświadczenia węgierskie dla nas mało przydatne
Mogłoby się wydawać, że przydatne mogą być doświadczenia węgierskie bazujące na bardziej niż u nas rozpoznanych zależnościach dotyczących dekonsumpcji asekuracyjnej związanej z wyborami, jako że inżynieria wyborcza jest tam nad wyraz rozwinięta. Niestety spadek konsumpcji w okresie przedwyborczym nie wynikał tam z wątpliwości odnośnie wyników wyborów parlamentarnych, gdyż pozycja koalicji rządzącej i premiera Orbana w żadnym wariancie nie była poważnie zagrożona, ale z obaw politycznie dość doświadczonych Węgrów przed powyborczym spowolnieniem tempa wzrostu dochodów (głównie wynagrodzeń), w czym Węgry były przez prawie dwa lata światowym liderem.
Taką tezę w dużym stopniu potwierdza fakt, że gdy okazało się, że w trzeciej kadencji bardzo szybki wzrost dochodów będzie jednak kontynuowany, konsumpcja (w relacji do zmian dochodów) uległa poprawie, a poparcie dla partii rządzącej wzrosło do historycznych poziomów oraz nienotowanych w żadnym innym kraju OECD (wyższe jest tylko w Singapurze).
Na kłopoty … Rainbow
W takiej sytuacji nadmiaru trudno kwantyfikowalnych zjawisk mających wpływ na popyt w turystyce, czyli również na określenie obszaru rynkowej równowagi podażowo-
Mniejsi organizatorzy mogą nie sprostać koniecznej elastyczności
Wymóg elastyczności stawia w lepszym położeniu dużych organizatorów negocjujących bezpośrednio z liniami lotniczymi i wynajmującymi całe samoloty, a także udostępniającymi bloki miejsc mniejszym konkurentom. Jest to niekorzystny czynnik z punktu widzenia optymalizacji programowej, a co za tym idzie rentowności i stabilności finansowej mniejszych biur podróży.
Również samo zjawisko wahań popytu powodowane zjawiskiem dekonsumpcji może obniżać bieżąco realizowany poziom cen i w konsekwencji bezpośrednio ujemnie oddziaływać na efektywność i stabilność finansową takich organizatorów. Może to powodować wzrost ryzyka stabilności w tej grupie podmiotów, o ile nie znajdzie ona skutecznego antidotum na tego typu negatywne zjawiska.
Zmiany w zakresie rynków docelowych
Na zakończenie kwestii związanych z pierwszymi obserwowanymi zmianami w zakresie głównych kierunków wyjazdów w nowym sezonie lato 2019 przedstawiamy jeszcze trzy wykresy związane tematycznie z rynkami docelowymi. Wszystkie bazują na statystykach portalu Wakacje.pl według stanu z dnia 13 października tego roku dla wielkości dotyczących sezonu lato 2019 oraz z dnia 14 października 2017 roku dla wielkości dotyczących sezonu lato 2018.
Pierwszy przedstawia udziały rynkowe rezerwacji pięciu wiodących kierunków w turystyce wyjazdowej Polaków, dla poszczególnych miesięcy oraz zbiorczo za okres od kwietnia 2019 do września 2019 (danych o rezerwacjach na październik 2019 jeszcze nie podano)
Dane te są całkowicie różne od wielkości odnotowanych w tym samym okresie przed rokiem. Dla w miarę przejrzystego pokazania różnic przedstawiono ich przebieg na poniższym wykresie liniowym. Przykładowo jeśli udział rynkowy Turcji w rezerwacjach na sezon 2019 wynosi dla wyjazdów w maju 43,1 procent, a różnica wobec poprzedniego sezonu wynosi +22,2, to oznacza, że przed rokiem (czyli w sezonie 2018) majowy udział Turcji był na poziomie 20,9 procent
Ogólny wniosek z wykresu jest taki, że jak na razie w sprzedaży sezonu letniego zawrotna kariera stała się udziałem Turcji, a także to, że jest to kariera dokonana w dominującym stopniu kosztem Grecji.
Ostatni wykres pokazuje przybliżoną dynamikę wzrostu/spadku rezerwacji na poszczególnych kierunkach zbiorczo dla wyjazdów w okresie kwiecień 2019 -
Wielkości oraz znaki słupków dla poszczególnych krajów wskazują na razie na znaczny popyt (możliwe, że wynikający z zapobiegliwości w zakresie wyjazdów rodzinnych) na kierunkach bardziej charakterystycznych dla tzw. Polski B, zaś mniejszy niż przed rokiem na pozostałych. Przypadkami szczególnymi są Grecja oraz Bułgaria. W pierwszym przypadku słabszy popyt może wynikać z nieobecności bardzo dużego organizatora na tym kierunku, którym jest Grecos Holiday, jak również z subiektywnych odczuć wysokich cen bieżących, zwłaszcza w porównaniu z wakacjami 2018. Słabsza sprzedaż Bułgarii ( w statystykach Wakacji.pl) może mieć swoje źródło w wysokiej sprzedaży tego kierunku w biurze TUI Poland, gdzie 2/3 oferty sprzedawane jest w kanałach własnych.
Do wszystkich tych pierwszych danych należy podchodzić z pragmatyczną rezerwą, gdyż orientacyjne zaawansowanie sprzedaży sezonu Lato 2019 jest na bardzo wstępnym etapie i kształtuje się w okolicach zaledwie 0,7 procent.
Plusy i minusy dla turystyki
Raczej minus: Ulubieniec dziennikarzy w dramatycznej spirali spadków notowań
Od ostatniego materiału w kwestii silnego spadkowego trendu notowań drugiego największego koncernu turystycznego kontynentu minęło siedem tygodni. W tym czasie kurs akcji Thomasa Cooka – bo o nim tu mowa -
Thomas Cook, który dużo wysiłku poświęca relacjom z mediami, w tak zwanej realnej (czyli nie-
Na dodatek powstają poważne wątpliwości odnośnie zdecydowanego stawiania przez Thomasa Cooka na Grecję (jest tam nawet liderem), która swój szczyt powodzenia wydaje się mieć już za sobą. W tym czasie rywal wyraźniej stawia na znacznie bardziej perspektywiczną Turcję, nie mówiąc już o dywersyfikacji działalności, czyli własnych hotelach, wycieczkowcach oraz usługach na rynkach docelowych.
Właśnie takiemu nagromadzeniu strategicznych błędów i za małej determinacji kierownictwa do sanacji obecnej sytuacji przypisać można dużą część bezprecedensowego zjazdu notowań akcji koncernu.
Minus w tym wypadku polega na tym, że na takiej sytuacji pośrednio cierpią również kursy akcji naszego giełdowego jedynaka z branży, czyli biura Rainbow, które od wiosny generalnie podążają niemalże krok w krok za notowaniami Thomasa Cooka, o czym pisaliśmy obszerniej już w poprzednich materiałach.
Obecnie sytuacja o tyle uległa pewnej modyfikacji, że kurs akcji Rainbowa zaczął się stabilizować, zaś Thomasa Cooka nadal pozostaje w trendzie spadkowym. Z tego powodu skala przeceny polskiego organizatora stała się w takim samym okresie już mniejsza i wynosiła na koniec ostatniego tygodnia 62,1 procent, podczas gdy koncernu 68,4 procent.
Generalnym powodem sytuacji dość skorelowanych przecen wydaje się być podobna struktura biznesowa obu organizatorów, co łatwo przekłada się na dokonywane przez analityków procedury tzw. wyceny porównawczej, która zwykle ma około 50 procentowy udział w szacunkach ogólnej wyceny dokonywanej przez nich dla spółek.
Raczej bez znaczenia: podwyższenie ratingu Polski przez agencję Standard & Poors
W pierwszym kwartale 2016 rzeczona agencja bardzo ostro potraktowała Polskę obniżając jednocześnie i rating i perspektywę, co zdarza się naprawdę rzadko i jest zarezerwowane dla sytuacji gospodarczo dość dramatycznych. Wydarzenie to było przez wiele tygodni jednym z głównych narzędzi totalnej krytyki gospodarczych poczynań rządu, co w naszych materiałach funkcjonowało pod postacią limeryka „wszystko źle, wszystko do bani i zaraz wszystko się zawali”.
Miało to znaczący wpływ na mizerne wówczas nastroje konsumenckie i co za tym idzie mizerną sprzedaż w turystyce wyjazdowej obserwowaną w pierwszej połowie 2016 roku. Mogło się zatem wydawać, że wydarzenie odwrotne, czyli podniesienie ratingu pociągnie za sobą jakieś co najmniej wyraźne pozytywy. Raczej nic z tych rzeczy. Pomijając fakt, że wiele mediów informowało o tym tak pokrętnie, że można było nawet odnieść wrażenie, że stało się cos niekorzystnego, generalny przekaz strony rządowej był dziwnie słaby i przykryty innymi wydarzeniami.
Do akcji informacyjnej musiał włączyć się premier, który być może usiłował w ten sposób wyręczyć mało udolnych propagandzistów strony rządowej. Kolejny raz wyszło bowiem na to, że są to gracze, którzy mając w talii niemal same asy, czyli pozytywne, coraz lepsze opinie i prognozy niemal wszystkich instytucji międzynarodowych, agencji oraz globalnych instytucji prywatnych, mają nad wyraz poważne trudności z ugraniem nawet jednej lewy.
Jest to ostrzeżenie, które kierujemy pod adresem tych organizatorów, którzy zanadto wprost interpretują pozytywne wydarzenia gospodarcze pod kątem korzystnego wpływu na wskaźniki optymizmu konsumenckiego, a zatem i koniunkturę w turystyce. Warto też zastanowić się jaki będzie dominujący w mediach przekaz w czasie, gdy zdarzenia gospodarcze nie będą tak korzystne.
II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen turystycznych imprez w postaci mapek, które w naszej intencji mają one pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Ponieważ zestawienia są sporządzane obecnie co dwa tygodnie, czyli naprzemiennie dla zimy i lata, to mapki przedstawiają zmiany cen wobec poprzedniego tygodnia, a nie wobec poprzedniego zestawienia. Wersję odniesienia wobec poprzedniego tygodnia wybraliśmy uznając, że ostatnie zmiany są ważniejsze dla obrazu aktualnej sytuacji, a różnicę cen wobec poprzedniego zestawienia można łatwo uzyskać porównując ceny z dwóch kolejnych edycji raportów.
2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz pierwszy w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (05.08-
Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia nie są jeszcze w pełni reprezentatywne, ponieważ ze względu na stosunkowo wczesny termin ich sporządzenia nie występują w nich jeszcze pełne oferty wielu touroperatorów, a ofert niektórych z nich nie ma wcale. Do tych ostatnich należy specjalizujące się w ofercie na kierunkach greckich biuro Grecos Holiday. Zapoznając się ze zmianami rok do roku średnich cen imprez czarterowych na najważniejszych kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków należy mieć na uwadze powyższe zastrzeżenie.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia, średnie ceny spadły o 13 złotych, a największe zniżki cen odnotowano na Chalkidiki -
Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka
2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 57 złotych. Jest to na progu sprzedaży sezonu sytuacja odmienna niż miało to miejsce w połowie października 2017, gdyż wówczas średnia cena w porównaniu rok do roku była niższa o 28 złotych.
Również w przypadku wycieczek z nowego sezonu letniego czynniki o charakterze kosztotwórczym działały w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek. Cena paliwa lotniczego (przyjmowana do kalkulacji obecnie, ale ponoszona według cen bieżących -
Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
W połowie października 2018 paliwo lotnicze drożało rok do roku z 2,22 zł/litr do 2,35 zł/litr, czyli o blisko 6 procent, ale złoty w relacji rok do roku umocnił się wówczas wobec amerykańskiego dolara i euro o średnio około 1,3 procent. W rezultacie ich wspólny wpływ na średnią zmianę kosztów cen wycieczek wyniósł wtedy w przybliżeniu minus 5-
Sytuację w zakresie zmian cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka
Spośród dużych kierunków pod względem średnich cen wycieczek najmocniej w sezon weszły kierunki budżetowe, czyli Egipt i Turcja, na których średnie ceny rok do roku wzrosły o 150 i 125 złotych. Jest to sytuacja odwrotna niż w tym czasie przed rokiem, gdyż oba te kierunki notowały wówczas spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 119 i 80 złotych.
Natomiast podobnie jak przed rokiem wyglądał środek stawki wśród wiodących kierunków, który zajmowały Bułgaria i Grecja z podobnymi do siebie średnimi wzrostami cen rok do roku, czyli o 45 i 40 złotych. Na progu poprzedniego sezonu, zmiany cen w tych krajach również dzieliło niewiele, gdyż wzrosły one o 5 złotych w Bułgarii, a spadły o 5 złotych w Grecji.
Tegorocznym liderem spadków są na razie Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 68 złotych. Podobnie jak w przypadku Egiptu i Bułgarii jest to sytuacja odwrotna do tej sprzed roku, gdy średnie ceny na tym kierunku wzrosły w ujęciu rocznym o 44 złote, czyli najwięcej spośród wiodących kierunków w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej.
Z mniej masowych kierunków wyraźnie największy wzrost średnich cen odnotowano na Malcie – o 337 złotych, a mniej istotnie wzrastały ceny w Maroku, Albanii, Tunezji i na Majorce – o odpowiednio 138, 93, 81 i 59 złotych. Prawie bez zmian pozostały ceny w Portugalii (wzrost o 1 złoty), a dość mocno obniżyły się ceny rok do roku na Cyprze – o 161 złotych.
3. W obecnym zestawieniu ze względu na stosunkowo wczesny termin jego sporządzenia nie występują jeszcze pełne oferty wielu touroperatorów, a ofert niektórych z nich nie ma wcale, a więc porównania cen u poszczególnych organizatorów mają mniej reprezentatywny charakter niż zwykle, ale przy tym zastrzeżeniu warto jednak zaznajomić się ze skalą zmian średnich cen imprez czarterowych rok do roku u najważniejszych z nich.
W obecnym zestawieniu wyraźnie najgłębszą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazuje oferta biura TUI Poland – tańsza rok do roku o około 185 złotych. Warto przypomnieć, że na progu sezonu 2018 oferta tego organizatora również wykazywała największy spadek cen (o 130 złotych), co oznacza, że średnie ceny ofertowe w ujęciu dwuletnim obniżyły się w tym biurze o średnio 315 złotych. Nieznacznie mniej kosztowna jest jeszcze oferta biura Sun & Fun – o 2 złote, zaś średnie ceny ofertowe u innych organizatorów są wyższe od cen sprzed roku w granicach od 57 do 497 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera dość nieoczekiwanie zajęło biuro TUI Poland z liczbą 44 ofert (przed rokiem 37, a przed dwoma laty 17 takich ofert) przed biurami Rainbow z liczbą 33 ofert (przed rokiem 13, a przed dwoma laty 15 takich ofert) oraz ubiegłorocznym liderem takiego zestawienia, czyli biurem Itaka z liczbą 31 najbardziej atrakcyjnych ofert (przed rokiem i przed dwoma laty 32 i 39 takich ofert).
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowało biuro Coral Travel Wezyr – 7 ofert i TUI Poland -
4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach.
W pierwszym okresie sezonu lato 2018 na czele tabel dotyczących szczytu sezonu wakacyjnego często przodowały wiodące biura podróży na polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej czyli Itaka, Rainbow, Grecos Holiday i Coral Travel Wezyr. Biuro TUI Poland widoczne było tylko w kilku pierwszych zestawieniach, natomiast później przesunęło się poza pierwszą siódemkę. W szczytowym okresie sezonu, czyli począwszy od początku wakacji, czołowe pozycje w zestawieniu zajmowały zwykle biura oferujące wyłącznie lub w dużej części kierunki greckie.
Pierwsze zestawienie w sezonie Lato 2019 otwiera biuro TUI Poland, co koresponduje z informacjami zawartymi w punkcie trzecim tej części materiału, wyprzedzając na razie biuro Coral Travel Wezyr i dość wyraźnie biura Itaka, Rainbow i Exim Tours. W ostatnich trzech tygodniach przewaga TUI Poland nad większością konkurentów nieco zmalała gdyż ceny pozostawały w nim niezmienne, zaś Itaka i Coral Travel Wezyr dokonywały umiarkowanych obniżek
Dla porównania przedstawiono też sytuację sprzed roku, wobec której zestaw organizatorów był podobny, a różnica w ich składzie sprowadza się do obecności biura Best Reisen w miejsce biura Prima Holiday. Warto też zauważyć, że skład pierwszej trójki pozostał taki sam, ale w innej kolejności i ze znacznie różniącymi się wielkościami odchyleń od średniej
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).
Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):