Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
28.01.2019 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2018. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 6-
WAŻNE: od połowy grudnia postanowiliśmy podzielić dotychczasowy materiał tygodniowy na dwie części: część publikowaną w każdy poniedziałek tygodnia omawiającą istotne kwestie z zakresu bieżących, a niekiedy też historycznych cen turystycznych imprez, oraz część publikowaną jeden lub dwa dni później -
Ogólna sytuacja w zakresie cen i sprzedaży branży
Wiele niezbyt pomyślnych informacji – zwłaszcza z okresu poświątecznej sprzedaży wycieczek -
Licząc całościowo 3 tygodnie wcześniej szacowaliśmy roczną dynamikę sprzedaży na przedział 15-
Duże różnice dynamiki sprzedaży zimy i lata to problem tylko części branży
Zastrzegając możliwość popełnienia pewnego błędu wzrost sprzedaży zimowych lotniczych imprez turystycznych można oszacować na okolice 15-
Sprzedaż sezonu letniego jest dużo bardziej problematyczna, gdyż wśród organizatorów nastąpiło duże jej rozwarstwienie pomiędzy kilkudziesięcioprocentowe wzrosty w TUI Poland oraz istotne spadki w pozostałej grupie organizatorów (z pewnymi wyjątkami).
Jeszcze większe rozwarstwienie występuje wśród agencyjnych biur podróży. W zdecydowanie lepszej sytuacji znajdują się biura agencyjne współpracujące z TUI Poland, które niedawno jeszcze extra zyskały poprzez wyeliminowanie z grona swoich konkurentów stukilkudziesięciu placówek sieci Wakacje.pl z powodu zakończenia współpracy z biurem TUI Poland. Sytuacja biur nie współpracujących z TUI jest jeszcze dodatkowo mniej korzystna, jako że w pierwszej fazie sprzedaży najwięksi organizatorzy z reguły bardzo intensywnie preferują i wykorzystują kanały własne.
Na głęboki pesymizm jest jednak nadal za wcześnie
Tak jak zaznaczano w poprzednim materiale sytuacja nie jest jednak tak niepokojąca jak się wydaje. Dynamika sprzedaży wycieczek wcale nie jest niska, a jej obecny niekorzystny podział pomiędzy grupy biur agencyjnych i organizatorów nie jest najprawdopodobniej zjawiskiem trwałym. Ponadto, jak również podkreślano w poprzednim materiale, ogólna sprzedaż jest pod niekorzystną presją kilku czynników, z których najistotniejszym wydaje się teraz bezprecedensowy spadek nastrojów konsumenckich w grudniowych sondażach wykazany przez wiele ośrodków, w tym prowadzący regularne i wieloaspektowe badania Kantar TNS.
Na jego poziom oddziałuje cały szereg aspektów, ale w grudniu uwidocznił się silny wpływ negatywnego czynnika o wpływie bieżącym i bardzo wzmógł jednego o wpływie średnioterminowym. Tym pierwszym było zamieszanie w kwestii podwyżek cen prądu, które zanim zostało rozwiązane, bardzo negatywnie oddziaływało na nastroje. Wpływ ten był zdecydowanie bardziej emocjonalny niż o rzeczywiście fundamentalnym znaczeniu dla gospodarstw domowych, ale właśnie takie czynniki potrafią „ponadnormatywnie” zakłócić nastroje konsumentów.
Niezwykłe wyniki badań opinii o stanie gospodarki
Drugi to rozłożona na dłuższy okres narracja prowadząca do zanegowania najbardziej zdawałoby się pewnego obszaru sukcesów obecnej administracji, czyli stanu gospodarki. Według ostatnich równoległych badań nastrojów społecznych okazało się, że zaskakująco duża liczba respondentów wyrażała przekonanie, że polska gospodarka nie rozwija się i pozostaje w recesji. Przewaga takich odpowiedzi wśród osób bardzo interesujących się polityką, czyli będących najbardziej czynnymi odbiorcami mediów, wynosiła 54 do 42. Jeszcze większa była przewaga osób spodziewających się pogorszenia sytuacji materialnej swoich gospodarstw w okresie trzech lat (50 do 17), zaś dwie trzecie twierdziło, że sprawy kraju generalnie zmierzają w złym kierunku.
Żeby było ciekawiej, w Niemczech wskaźniki zaufania konsumenckiego pozostają na niezłych poziomach, choć to tamtejsza gospodarka od dwóch kwartałów balansuje na krawędzi recesji, a nasza jest w ścisłym czubie najszybciej rosnących gospodarek Unii Europejskiej.
Swoistym fenomenem pozostaje fakt, że w stosunku do września, października i częściowo listopada nastąpiło całkowite odwrócenie odpowiedzi w tej samej grupie i w tych samych kwestiach tj. trzy czwarte twierdziło, że gospodarka się rozwija, trzy czwarte spodziewało się lepszej sytuacji materialnej za trzy lata i wreszcie dwie trzecie uważało, że sprawy kraju zmierzają w dobrym kierunku.
Materia jest skomplikowana, ale wnioski znacznie prostsze
Nie rozpatrując na razie przyczyn tak niezwykłego odwrócenia opinii społecznych należy z tego zdarzenia wyciągnąć jeden szybki i prawdopodobnie słuszny wniosek. Nastroje poszybowały w dół zbyt gwałtownie, czyli jakby oderwały się od realnej rzeczywistości na rzecz intensywnie propagowanej rzeczywistości medialnej. To abstrakcyjne oderwanie jest tak duże, że nie może trwać zbyt długo i najprawdopodobniej zaobserwujemy w tej kwestii silne odreagowanie.
Tak więc zaniknie część wpływu czynnika osłabiającego nastroje konsumenckie, których zmiany zwykle najsilniej oddziałują na zakupy towarów i usług dalszej potrzeby, do których wciąż należą w naszym kraju zagraniczne wycieczki.
Stąd płynie optymistyczny i dość prawdopodobny wniosek, że sprzedaż wycieczek powinna niebawem ulec poprawie, a gdyby jednocześnie zmalała presja cenowa ze strony TUI Poland, zarówno agenci (nie współpracujący z tym biurem), jak i pozostali organizatorzy powinni odczuć istotną poprawę koniunktury.
Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 21 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2019, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.
2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz ósmy w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (05.08-
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnie ceny wzrosły o 48 złotych, (w tygodniach poprzednich ceny wzrosły o 14, 3 i 7 złotych i spadły o 9 i 2 złote, wcześniej wrosły o 27 i spadły o 20 złotych, a jeszcze wcześniej rosły o 8, 18, 5, 20 i 23 złote). Największe zniżki cen w minionym tygodniu odnotowano na wyspie Kos -
Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie
Wykres obejmuje przebieg zmian cen na pięciu najważniejszych kierunkach w polskiej letniej zorganizowanej lotniczej turystyce wyjazdowej.
W minionym tygodniu ceny na tych kierunkach rosły w mniejszym stopniu niż średnia wzrostów dla wszystkich kierunków (czyli 48 złotych). Najbliższy przeciętnej była średnia zwyżka cen wycieczek do Bułgarii – o 39 złotych, a nieco łagodniej rosły ceny na kierunkach kanaryjskich i egipskich – o średnio 27 i 21 złotych. Niewielki był wzrost średnich cen na kierunkach greckich – o 13 złotych, a jako jedyny z wiodących kierunków zniżkę cen wycieczek odnotowała Turcja – o 13 złotych.
W tym roku na stosunkowo wysokich poziomach kształtują się ceny wyjazdów do Egiptu. Są one znacząco droższe od wycieczek do Bułgarii -
2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 10 złotych (w poprzednich tygodnia ceny były niższe o 3 i 7 złotych, w tygodniach wcześniejszych wyższe o 38, 45, 39 i 46 złotych, a jeszcze wcześniej były niższe o 19 złotych oraz wyższe o 47, 47,34, 33, 31, 31 i 57 złotych). W tym samym okresie przed rokiem zmiana cen w ujęciu rocznym również była bardzo niewielka, gdyż wzrosła o jedynie 2 złote.
Podobnie jak w drugiej połowie minionego sezonu letniego również w okresie obecnych first minute czynniki o charakterze kosztotwórczym działają w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek, aczkolwiek wpływ ten jest nadal wyraźnie mniejszy niż zwłaszcza w drugiej połowie ubiegłego sezonu. Cena paliwa lotniczego (przyjmowana do kalkulacji obecnie, ale ponoszona według cen bieżących -
W tej sytuacji o zwyżce kosztów zdecydował kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych pozostawał słabszy o ponad 5,2 procent. W rezultacie ten ostatni czynnik ten działał w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek, chociaż w stopniu nadal łagodniejszym niż w ostatnich tygodniach sezonu letniego 2018 oraz we wcześniejszych zestawieniach z sezonu obecnego, czyli o około 85/95 złotych (poprzednio o 65/75 złotych, trzykrotnie o 60/70 oraz o 90/100, 90/100, 130/140 i 110/120 złotych).
Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczony poniżej wykres
Spośród dużych kierunków nadal utrzymuje się sytuacja wyraźnych wzrostów średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności i mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo kierunkach, czyli w Egipcie i Turcji, na których średnie ceny rok do roku wzrosły o 336 i 166 złotych. Jest to nadal sytuacja odwrotna niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż oba te kierunki, a zwłaszcza Egipt, notowały wówczas spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 230 i 2 złote.
W stosunkowo niedużym i bardzo podobnym stopniu spadły ceny wycieczek do Bułgarii i Grecji, gdzie zniżki średnich cen wyniosły 20 i 19 złotych. W odpowiednim tygodniu poprzedniego sezonu ceny w obu tych krajach w ujęciu rocznym odpowiednio wzrosły o 49 i spadły o 2 złote.
Tegorocznym liderem spadków konsekwentnie pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 184 złote, zaś przed tygodniem i dwoma również były znacząco niższe -
Z mniej masowych kierunków jedynym kierunkiem, na którym odnotowano istotny wzrost cen była Tunezja, a wyniósł on 92 złote. W znacznie mniejszym stopniu zwyżkowały ceny w Albanii i w Maroku
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najwyraźniej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji i Egiptu – o 168 i 106 złotych, a w znacznie mniejszym stopniu do Grecji – o 30 złotych. Niewielki spadek cen w tym ujęciu odnotowała Bułgaria – o 27 złotych, a wyraźnie większy kierunki tunezyjskie i kanaryjskie – o średnio 93 i 112 złotych.
Ewolucja cen na kierunkach egipskich pozostaje w relacji nie tylko z bieżącymi relacjami popytu i podaży, ale też z czynnikami o charakterze fundamentalnym, czyli wysoką, choć ostatnio malejącą inflacją w Egipcie (około 12 procent) oraz znaczącym rocznym umocnieniem się miejscowej waluty (już o ponad 13 procent w stosunku do złotego), co daje roczny wzrost egipskich cen wewnętrznych wyrażony w naszej walucie o ponad 26 procent.
Z kolei znaczący wpływ na spadki cen na kierunkach kanaryjskich mogą mieć obniżki cen w tamtejszych hotelach (sytuacja ta dotyczy również zimy), które wynoszą na hotelowych platformach rezerwacyjnych ponad 7 procent. Wprawdzie dotyczą one cen ofertowych na hotelowych platformach rezerwacyjnych, ale korekty ich poziomów w indywidualnych kontraktach z organizatorami turystyki mogą być nawet istotnie większe.
Najwyższy spadek hotelowych pokoi obserwuje się na Fuerteveturze (blisko 11 procent), co może być pośrednią przyczyną zajmowania przez tę wyspę czołowych pozycji na listach zniżek cen wycieczek. Ze słabiej rozwiniętą strukturą rozrywkowo-
3. W porównaniach ofertowych cen biur podroży, w obecnym zestawieniu największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazują oferty biur TUI Poland i Rainbow które były tańsze o około 85 i 65 złotych, z tym że średnia zniżka cen w grupie hoteli, które były obecne również w poprzednim sezonie jest u tego ostatniego organizatora mniejsza i wynosi około 15 złotych. Niewielki spadek średnich cen w ujęciu rocznym wykazuje również oferta biura Exim Tours, która jest mniej kosztowna o około 20 złotych. Pozostali organizatorzy proponują wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od 38 do 447 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera nadal
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel Wezyr – 7 ofert i Sun & Fun -
4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach.
W pierwszym okresie sezonu lato 2018 na czele tabel dotyczących cen wyjazdów w szczycie sezonu wakacyjnego często przodowały wiodące biura podróży na polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a mianowicie Itaka oraz Grecos Holiday, a nieco później dołączyły do nich Rainbow i Coral Travel Wezyr. Biuro TUI Poland było widoczne na czołowych pozycjach w zestawieniach w pierwszej fazie first minute, natomiast w okresach późniejszych często przesuwało się poza pierwszą siódemkę.
Dziewiąte zestawienie w sezonie Lato 2019
Skład w zestawieniu pozostał bardzo podobny jak poprzednio, a jedyną zmianą było wejście w jego skład biura Rainbow w miejsce biura Best Reisen w rezultacie nieznacznej obniżki cen tego pierwszego organizatora, przy umiarkowanej zwyżce drugiego. Na kolejnych trzech pozycjach pozostają te same trzy biura, co w poprzednim tygodniu, ale z powodu tylko nieznacznych zwyżek cen, czyli niższych od branżowej średniej, ich ujemne odchylenie od przekrojowej średniej nieco wzrosło
Dla porównania przedstawiono też tabelę sprzed roku, w której skład pierwszej czwórki organizatorów był identyczny jak obecnie, ale przodowało biuro Grecos Holiday, ale co ciekawe – na pozycje wicelidera powróciło wtedy biuro TUI Poland, ale ze znacznie mniejszym odchyleniem od średniej przekrojowej ceny niż ma to miejsce w sezonie obecnym. Najistotniej poprawiły miejsca biura Rainbow -
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).
Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):