190128Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

190128Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


28.01.2019 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2018
LATO 2019: Rosną szanse na poprawę dynamiki sprzedaży wycieczek...

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2018. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl .

WAŻNE: od połowy grudnia postanowiliśmy podzielić dotychczasowy materiał tygodniowy na dwie części: część publikowaną w każdy poniedziałek tygodnia omawiającą istotne kwestie z zakresu bieżących, a niekiedy też historycznych cen turystycznych imprez, oraz część publikowaną jeden lub dwa dni później - obejmującą różnorodne tematy mające istotny wpływ na bieżącą i przyszłą sytuację w polskiej branży turystyki wyjazdowej.

Ogólna sytuacja w zakresie cen i sprzedaży branży

Wiele niezbyt pomyślnych informacji zwłaszcza z okresu poświątecznej sprzedaży wycieczek - nie nastraja optymistycznie organizatorów i środowiska biur agencyjnych. Należy jednak pamiętać, że dotyczą one tylko części rynku i nie należy przywiązywać do nich nadmiernej wagi w ocenie koniunktury sprzedażowej w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej jako całości. Dość silne ponad 20-procentowe spadki sprzedaży w wymienionym okresie, spowodowały już wprawdzie (pomijając sprzedaż TUI Poland i część sprzedaży niektórych innych organizatorów) kilkuprocentowe spadki sprzedaży liczone od początku sprzedaży pamiętać jednak należy, że intensywność sprzedaży bardzo atrakcyjnej cenowo oferty wymienionego touroperatora jest tak znaczna, że ogólny obraz koniunktury wcale nie wygląda aż tak pesymistycznie.

Licząc całościowo 3 tygodnie wcześniej szacowaliśmy roczną dynamikę sprzedaży na przedział 15-20 procent ze wskazaniem na wyższy jego koniec, ale wyraźnie słaba w ostatnich tygodniach sprzedaż dużej części organizatorów dodaje się do sprzedaży wcześniejszej i spycha te szacunki stopniowo w dół w okolice 13-15 procent. Nadal obowiązuje też teza, że sprzedaż zimy jest bardziej dynamiczna od sprzedaży lata, choć ogólna różnica nie jest duża, gdyż ta ostatnia jest mocno wspierana bardzo tanimi propozycjami biura TUI Poland.

Duże różnice dynamiki sprzedaży zimy i lata to problem tylko części branży

Zastrzegając możliwość popełnienia pewnego błędu wzrost sprzedaży zimowych lotniczych imprez turystycznych można oszacować na okolice 15- 17 procent, a sprzedaż odpowiednich imprez lata na około 4-5 procent mniej. W tych warunkach widoczne jest, że w sezonie zimowym nie wystąpiło jakieś dramatyczne pogorszenie koniunktury, gdyż przed rokiem dynamika wzrostu sprzedaży sezonu zimowego wyniosła +23 procent, a warto też pamiętać, że raporty z systemu MerlinX całkowicie rozjechały się z realiami branży, gdyż wskazywały na zaledwie około +2,5 procent czyli dziewięć razy mniej
co może być ważną wskazówką do rozumowania też w tym sezonie.

Sprzedaż sezonu letniego jest dużo bardziej problematyczna, gdyż wśród organizatorów nastąpiło duże jej rozwarstwienie pomiędzy kilkudziesięcioprocentowe wzrosty w TUI Poland oraz istotne spadki w pozostałej grupie organizatorów (z pewnymi wyjątkami).

Jeszcze większe rozwarstwienie występuje wśród agencyjnych biur podróży. W zdecydowanie lepszej sytuacji znajdują się biura agencyjne współpracujące z TUI Poland, które niedawno jeszcze extra zyskały poprzez wyeliminowanie z grona swoich konkurentów stukilkudziesięciu placówek sieci Wakacje.pl z powodu zakończenia współpracy z biurem TUI Poland. Sytuacja biur nie współpracujących z TUI jest jeszcze dodatkowo mniej korzystna, jako że w pierwszej fazie sprzedaży najwięksi organizatorzy z reguły bardzo intensywnie preferują i wykorzystują kanały własne.

Na głęboki pesymizm jest jednak nadal za wcześnie

Tak jak zaznaczano w poprzednim materiale sytuacja nie jest jednak tak niepokojąca jak się wydaje. Dynamika sprzedaży wycieczek wcale nie jest niska, a jej obecny niekorzystny podział pomiędzy grupy biur agencyjnych i organizatorów nie jest najprawdopodobniej zjawiskiem trwałym. Ponadto, jak również podkreślano w poprzednim materiale, ogólna sprzedaż jest pod niekorzystną presją kilku czynników, z których najistotniejszym wydaje się teraz bezprecedensowy spadek nastrojów konsumenckich w grudniowych sondażach wykazany przez wiele ośrodków, w tym prowadzący regularne i wieloaspektowe badania Kantar TNS.

Na jego poziom oddziałuje cały szereg aspektów, ale w grudniu uwidocznił się silny wpływ negatywnego czynnika o wpływie bieżącym i bardzo wzmógł jednego o wpływie średnioterminowym. Tym pierwszym było zamieszanie w kwestii podwyżek cen prądu, które zanim zostało rozwiązane, bardzo negatywnie oddziaływało na nastroje. Wpływ ten był zdecydowanie bardziej emocjonalny niż o rzeczywiście fundamentalnym znaczeniu dla gospodarstw domowych, ale właśnie takie czynniki potrafią „ponadnormatywnie” zakłócić nastroje konsumentów.

Niezwykłe wyniki badań opinii o stanie gospodarki

Drugi to rozłożona na dłuższy okres narracja prowadząca do zanegowania najbardziej zdawałoby się pewnego obszaru sukcesów obecnej administracji, czyli stanu gospodarki. Według ostatnich równoległych badań nastrojów społecznych okazało się, że zaskakująco duża liczba respondentów wyrażała przekonanie, że polska gospodarka nie rozwija się i pozostaje w recesji. Przewaga takich odpowiedzi wśród osób bardzo interesujących się polityką, czyli będących najbardziej czynnymi odbiorcami mediów, wynosiła 54 do 42. Jeszcze większa była przewaga osób spodziewających się pogorszenia sytuacji materialnej swoich gospodarstw w okresie trzech lat (50 do 17), zaś dwie trzecie twierdziło, że sprawy kraju generalnie zmierzają w złym kierunku.

Żeby było ciekawiej, w Niemczech wskaźniki zaufania konsumenckiego pozostają na niezłych poziomach, choć to tamtejsza gospodarka od dwóch kwartałów balansuje na krawędzi recesji, a nasza jest w ścisłym czubie najszybciej rosnących gospodarek Unii Europejskiej.

Swoistym fenomenem pozostaje fakt, że w stosunku do września, października i częściowo listopada nastąpiło całkowite odwrócenie odpowiedzi w tej samej grupie i w tych samych kwestiach tj. trzy czwarte twierdziło, że gospodarka się rozwija, trzy czwarte spodziewało się lepszej sytuacji materialnej za trzy lata i wreszcie dwie trzecie uważało, że sprawy kraju zmierzają w dobrym kierunku.

Materia jest skomplikowana, ale wnioski znacznie prostsze

Nie rozpatrując na razie przyczyn tak niezwykłego odwrócenia opinii społecznych należy z tego zdarzenia wyciągnąć jeden szybki i prawdopodobnie słuszny wniosek. Nastroje poszybowały w dół zbyt gwałtownie, czyli jakby oderwały się od realnej rzeczywistości na rzecz intensywnie propagowanej rzeczywistości medialnej. To abstrakcyjne oderwanie jest tak duże, że nie może trwać zbyt długo i najprawdopodobniej zaobserwujemy w tej kwestii silne odreagowanie.

Tak więc zaniknie część wpływu czynnika osłabiającego nastroje konsumenckie, których zmiany zwykle najsilniej oddziałują na zakupy towarów i usług dalszej potrzeby, do których wciąż należą w naszym kraju zagraniczne wycieczki.

Stąd płynie optymistyczny i dość prawdopodobny wniosek, że sprzedaż wycieczek powinna niebawem ulec poprawie, a gdyby jednocześnie zmalała presja cenowa ze strony TUI Poland, zarówno agenci (nie współpracujący z tym biurem), jak i pozostali organizatorzy powinni odczuć istotną poprawę koniunktury.

Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 21 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2019, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz ósmy w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (05.08-11.08 2019), zebranych w dniu 24 stycznia 2019 z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 17 stycznia 2019, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi w dniu 25 stycznia 2018 roku.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnie ceny wzrosły o 48 złotych, (w tygodniach poprzednich ceny wzrosły o 14, 3 i 7 złotych i spadły o 9 i 2 złote, wcześniej wrosły o 27 i spadły o 20 złotych, a jeszcze wcześniej rosły o 8, 18, 5, 20 i 23 złote). Największe zniżki cen w minionym tygodniu odnotowano na wyspie Kos - o 24 złote oraz w Turcji Egejskiej i na Synaju
o 21 i 10 złotych. Największe wzrosty średnich cen wycieczek miały miejsce na Malcie o 382 złote oraz na Cyprze i w Portugalii o średnio po 160 i 122 złote. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny ogółu wycieczek również rosły o odpowiednio 12 i 2 złote.

Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie




Wykres obejmuje przebieg zmian cen na pięciu najważniejszych kierunkach w polskiej letniej zorganizowanej lotniczej turystyce wyjazdowej.

W minionym tygodniu ceny na tych kierunkach rosły w mniejszym stopniu niż średnia wzrostów dla wszystkich kierunków (czyli 48 złotych). Najbliższy przeciętnej była średnia zwyżka cen wycieczek do Bułgarii
o 39 złotych, a nieco łagodniej rosły ceny na kierunkach kanaryjskich i egipskich o średnio 27 i 21 złotych. Niewielki był wzrost średnich cen na kierunkach greckich o 13 złotych, a jako jedyny z wiodących kierunków zniżkę cen wycieczek odnotowała Turcja o 13 złotych.

W tym roku na stosunkowo wysokich poziomach kształtują się ceny wyjazdów do Egiptu. Są one znacząco droższe od wycieczek do Bułgarii -podczas gdy przed rokiem o tej porze było odwrotnie - jak również znacznie bliższe cenom imprez do Turcji, do której w porównaniu do sytuacji sprzed roku dystans cenowy zmniejszył się o przeszło połowę. Jedną z przyczyn drogiego Egiptu są systematycznie rosnące ceny wewnętrzne w tym kraju oraz dość silny kurs miejscowej waluty. Relatywnie mniej kosztowne ceny wycieczek do Bułgarii pozostają pod dużym wpływem bardzo nisko wycenianej oferty biura TUI Poland, chociaż ostatnio ceny tego kierunku zaczęły w tym biurze dość wyraźnie rosnąć .

2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 10 złotych (w poprzednich tygodnia ceny były niższe o 3 i 7 złotych, w tygodniach wcześniejszych wyższe o 38, 45, 39 i 46 złotych, a jeszcze wcześniej były niższe o 19 złotych oraz wyższe o 47, 47,34, 33, 31, 31 i 57 złotych). W tym samym okresie przed rokiem zmiana cen w ujęciu rocznym również była bardzo niewielka, gdyż wzrosła o jedynie 2 złote.

Podobnie jak w drugiej połowie minionego sezonu letniego również w okresie obecnych first minute czynniki o charakterze kosztotwórczym działają w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek, aczkolwiek wpływ ten jest nadal wyraźnie mniejszy niż zwłaszcza w drugiej połowie ubiegłego sezonu. Cena paliwa lotniczego (przyjmowana do kalkulacji obecnie, ale ponoszona według cen bieżących - z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) była w minionym tygodniu na tym samym poziomie jak w czwartym tygodniu stycznia 2018 i wyniosła 2,53 zł/litr.

W tej sytuacji o zwyżce kosztów zdecydował kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych pozostawał słabszy o ponad 5,2 procent. W rezultacie ten ostatni czynnik ten działał w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek, chociaż w stopniu nadal łagodniejszym niż w ostatnich tygodniach sezonu letniego 2018 oraz we wcześniejszych zestawieniach z sezonu obecnego, czyli o około 85/95 złotych (poprzednio o 65/75 złotych, trzykrotnie o 60/70 oraz o 90/100, 90/100, 130/140 i 110/120 złotych).

Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).

Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczony poniżej wykres




Spośród dużych kierunków nadal utrzymuje się sytuacja wyraźnych wzrostów średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności i mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo kierunkach, czyli w Egipcie i Turcji, na których średnie ceny rok do roku wzrosły o 336 i 166 złotych. Jest to nadal sytuacja odwrotna niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż oba te kierunki, a zwłaszcza Egipt, notowały wówczas spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 230 i 2 złote.

W stosunkowo niedużym i bardzo podobnym stopniu spadły ceny wycieczek do Bułgarii i Grecji, gdzie zniżki średnich cen wyniosły 20 i 19 złotych. W odpowiednim tygodniu poprzedniego sezonu ceny w obu tych krajach w ujęciu rocznym odpowiednio wzrosły o 49 i spadły o 2 złote.

Tegorocznym liderem spadków konsekwentnie pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 184 złote, zaś przed tygodniem i dwoma również były znacząco niższe - o 188 i 179 złotych. W poprzednim sezonie o tej porze ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie w ujęciu rocznym wzrosły o średnio 72 złote.

Z mniej masowych kierunków jedynym kierunkiem, na którym odnotowano istotny wzrost cen była Tunezja, a wyniósł on 92 złote. W znacznie mniejszym stopniu zwyżkowały ceny w Albanii i w Maroku
o średnio 36 i 29 złotych, a na pozostałych kierunkach odnotowano spadki cen w ujęciu rocznym. Największe były one na Cyprze i Majorce o 275 i 181 złotych, znacznie mniejsze w Portugalii o 40 złotych, a symboliczne na Malcie, gdzie wyniosły 1 złoty.

Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najwyraźniej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji i Egiptu  
o 168 i 106 złotych, a w znacznie mniejszym stopniu do Grecji o 30 złotych. Niewielki spadek cen w tym ujęciu odnotowała Bułgaria o 27 złotych, a wyraźnie większy kierunki tunezyjskie i kanaryjskie o średnio 93 i 112 złotych.

Ewolucja cen na kierunkach egipskich pozostaje w relacji nie tylko z bieżącymi relacjami popytu i podaży, ale też z  czynnikami o charakterze fundamentalnym, czyli wysoką, choć ostatnio malejącą inflacją w Egipcie (około 12 procent) oraz znaczącym rocznym umocnieniem się miejscowej waluty (już o ponad 13 procent w stosunku do złotego), co daje roczny wzrost egipskich cen wewnętrznych wyrażony w naszej walucie o ponad 26 procent.

Z kolei znaczący wpływ na spadki cen na kierunkach kanaryjskich mogą mieć obniżki cen w tamtejszych hotelach (sytuacja ta dotyczy również zimy), które wynoszą na hotelowych platformach rezerwacyjnych ponad 7 procent. Wprawdzie dotyczą one cen ofertowych na hotelowych platformach rezerwacyjnych, ale korekty ich poziomów w indywidualnych kontraktach z organizatorami turystyki mogą być nawet istotnie większe.

Najwyższy spadek hotelowych pokoi obserwuje się na Fuerteveturze (blisko 11 procent), co może być pośrednią przyczyną zajmowania przez tę wyspę czołowych pozycji na listach zniżek cen wycieczek. Ze słabiej rozwiniętą strukturą rozrywkowo-rekreacyjną niż np. na Gran Canarii i Teneryfie, wyspa ta może teraz podlegać silniejszej konkurencji innych plażowych kierunków, jak Egipt, Turcja i Tunezja.

3. W porównaniach ofertowych cen biur podroży, w obecnym zestawieniu największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazują oferty biur TUI Poland i Rainbow które były tańsze o około 85 i 65 złotych, z tym że średnia zniżka cen w grupie hoteli, które były obecne również w poprzednim sezonie jest u tego ostatniego organizatora mniejsza i wynosi około 15 złotych. Niewielki spadek średnich cen w ujęciu rocznym wykazuje również oferta biura Exim Tours, która jest mniej kosztowna o około 20 złotych. Pozostali organizatorzy proponują wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od 38 do 447 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera nadal
choć z malejącą przewagą - utrzymuje biuro TUI Poland z liczbą 39 ofert (przed tygodniem 42, przed rokiem 32, a przed dwoma 17 takich ofert), przed biurami Rainbow z liczbą 24 ofert (przed rokiem 11, a przed dwoma takich 17 ofert) i Exim Tours z liczbą 21 ofert (przed rokiem 15, a przed dwoma 16 ofert) oraz biurem Itaka 20 ofert (przed rokiem 30, a przed dwoma 29 ofert). Przewaga TUI Poland nad innymi organizatorami jest szczególnie wyraźna w niższych kategoriach hoteli. Świadczyć to może o kontynuacji przesunięcia akcentu biznesowego tego organizatora w kierunku słabiej sytuowanych klientów masowych, choć jest już widoczna pewna modyfikacja tego nastawienia.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel Wezyr
7 ofert i Sun & Fun - 3 oferty, na kierunkach greckich biura Rainbow, TUI Poland 11 i 9 ofert oraz Itaka - 8 ofert , na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland 11 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr 6 ofert oraz TUI Poland  4 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miało biuro Exim Tours 4 oferty i Coral Travel Wezyr - 3 oferty, natomiast w Bułgarii biura TUI Poland - 3 oraz Exim Tours - 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland osłabiło swoją pozycję w Egipcie, a wzmocniło w Grecji, w Turcji i na Wyspach Kanaryjskich, Rainbow w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, a Coral Travel Wezyr w Turcji i Tunezji.

4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach.

W pierwszym okresie sezonu lato 2018  na czele tabel dotyczących cen wyjazdów w szczycie sezonu wakacyjnego często przodowały wiodące biura podróży na polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a mianowicie Itaka oraz Grecos Holiday, a nieco później dołączyły do nich Rainbow i Coral Travel Wezyr. Biuro TUI Poland było widoczne na czołowych pozycjach w zestawieniach w pierwszej fazie first minute, natomiast w okresach późniejszych często przesuwało się poza pierwszą siódemkę.

Dziewiąte zestawienie w sezonie Lato 2019
podobnie jak wszystkie poprzednie otwiera z wyraźną przewagą biuro TUI Poland, ale uległa ona jednak znacznemu zmniejszeniu w stosunku do obserwowanej w poprzednich miesiącach z powodu dość wyraźnych zwyżek cen na niektórych kierunkach tego organizatora, w tym w Bułgarii, gdzie jego ceny pomimo to nadal pozostały bardzo konkurencyjne.

Skład w zestawieniu pozostał bardzo podobny jak poprzednio, a jedyną zmianą było wejście w jego skład biura Rainbow w miejsce biura Best Reisen w rezultacie nieznacznej obniżki cen tego pierwszego organizatora, przy umiarkowanej zwyżce drugiego. Na kolejnych trzech pozycjach pozostają te same trzy biura, co w poprzednim tygodniu, ale z powodu tylko nieznacznych zwyżek cen, czyli niższych od branżowej średniej, ich ujemne odchylenie od przekrojowej średniej nieco wzrosło



Dla porównania przedstawiono też tabelę sprzed roku, w której skład pierwszej czwórki organizatorów był identyczny jak obecnie, ale przodowało biuro Grecos Holiday, ale co ciekawe
na pozycje wicelidera powróciło wtedy biuro TUI Poland, ale ze znacznie mniejszym odchyleniem od średniej przekrojowej ceny niż ma to miejsce w sezonie obecnym. Najistotniej poprawiły miejsca biura Rainbow - z pozycji 11 (poza obrębem zestawienia) na 6, Exim Tours z pozycji 10 na 7 oraz Coral Travel Wezyr z pozycji czwartej na drugą



Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.

Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.


Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl



Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.


Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego