190218Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

190218Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


18.02.2019 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2019
TUI Poland oraz tanie linie wyraźnie podnoszą ceny...

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2019. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2019 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl .

WAŻNE: od połowy grudnia postanowiliśmy podzielić dotychczasowy materiał tygodniowy na dwie części: część publikowaną w każdy poniedziałek tygodnia omawiającą istotne kwestie z zakresu bieżących, a niekiedy też historycznych cen turystycznych imprez, oraz część publikowaną jeden lub dwa dni później - obejmującą różnorodne tematy mające istotny wpływ na bieżącą i przyszłą sytuację w polskiej branży turystyki wyjazdowej.

Nadeszły zmiany w kwestii cen w polskiej turystyce wyjazdowej

Najciekawszą zmianą jaką możemy teraz obserwować w obszarze polityki cenowej w krajowej turystyce wyjazdowej jest wyraźne podniesienie cen w okresie ostatnich dwóch tygodni przez istotnych graczy na krajowym rynku turystyki wyjazdowej, jakimi są biuro TUI Poland oraz tzw. tani przewoźnicy lotniczy (LCC). O ile w tym pierwszym przypadku ruch cen w górę był dość prawdopodobny, a nawet w jakimś stopniu oczekiwany przez rynek, to równoległa zmiana sytuacji w tanich liniach stanowiła jednak pewne zaskoczenie.

W tym dwutygodniowym okresie średni wzrost cen lotniczych imprez turystycznych wyniósł w biurze TUI Poland ponad 210 złotych, a średni wzrost cen przelotów na kierunkach turystycznych wyniósł w LCC około 165 złotych. Relatywnie rzecz biorąc znacznie większe podwyżki nastąpiły w tym drugim przypadku, wyniosły bowiem średnio około 21 procent średniej ceny, podczas gdy odpowiednia zwyżka cen wycieczek u organizatora wyniosła niecałe 7 procent.

Należy też pamiętać, że tych istotnych korekt cen w górę dokonały podmioty reprezentujące razem około 40 procent rynku i obsługujące ponad 1,6 miliona turystów polskiej lotniczej turystyki wyjazdowej, a mianowicie biuro TUI Poland 840 lub nieco mniej tysięcy klientów, a LCC około 805-810 tysięcy.

Jakie mogą być przyczyny wymienionych podwyżek cen?

Kwestia znaczących podwyżek cen przelotów w tanich liniach jest bardziej tajemnicza niż raczej wyczekiwana już korekta zbyt niskich, zdaniem wielu, cen wycieczek w biurze podróży. Ceny przelotów w LCC wyznaczane są automatycznie przez formuły uwzględniające wiele czynników, wśród których istotną rolę odgrywają przebieg bieżącego popytu, liczba foteli pozostałych jeszcze do wypełnienia oraz liczba dni pozostałych do wylotu.

Jest raczej mało prawdopodobne, że w tak odległym terminie jakim jest pierwszy tydzień sierpnia (taki okres został przyjęty do regularnych badań przebiegu cen) nastąpił jakiś istotny i nagły wzrost popytu. Bardziej prawdopodobne jest to, że zastosowany został po prostu inny wariant formuły kształtowania cen, czyli innymi słowy, jakiejś modyfikacji uległ pogląd o prognozowanym przebiegu popytu w polskiej turystyce wyjazdowej. Niewykluczone, że podobne przyczyny mogły również zdecydować o dość wyraźnej zmianie polityki cenowej w TUI Poland.

Możliwą ewentualną genezę takiego postępowania (kierunkowo zbieżną z poglądami Instytutu TravelDATA w tej kwestii) postaramy się przybliżyć w najbliższym materiale tygodniowym.  

Ogólna sytuacja w zakresie sprzedaży branży

Z powyższą problematyką koresponduje kwestia możliwego przebiegu dynamiki popytu na lotnicze imprezy turystyczne w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej (jako części ogólnego popytu w turystyce wyjazdowej).

W obecnym odczuciu wielu uczestników rynku sprzedaż jest tak słaba, że porównuje sie ją w tej kwestii do bardzo słabego na starcie i nerwowego roku 2016. Tymczasem dla branży jako całości sytuacja jest daleko lepsza i bardziej dynamiczna niż w tamtym okresie, ale część racji takiego poglądu może jednak leżeć w tym, że zasadnicze trajektorie przebiegu sprzedaży w branży mogą wykazywać spore podobieństwa z sytuacją sprzed trzech sezonów.

Już sam początkowy okres sprzedaży pozostaje pod wpływem podobnych czynników, jak ma to miejsce obecnie. Pierwsza faza przebiegała pod wpływem bardzo nasilonej walki politycznej, z ulicznymi demonstracjami i negatywną kampanią wobec nowej administracji. Następnie (od drugiej połowy stycznia) ważniejsze stały się wątki krytyki wobec polskiej gospodarki wsparte obniżaniem ocen jej przyszłej kondycji, a zwłaszcza ocen ratingowych i perspektyw przez światowe agencje ratingowe, w tym zwłaszcza Standard&Poor
s. Zawzięcie krytykowano również program 500+, który doprowadzić miał do rozregulowania gospodarki i do deficytu budżetowego przekraczającego 100 miliardów złotych.

Efektem była m.in. bardzo słaba sprzedaż w turystyce ze spadkami przekraczającymi okresowo nawet 40 procent oraz błędne kalkulacje wielu organizatorów, których skutki odczuwalne są do dziś.

Obecnie sytuacja jest do pewnego stopnia podobna. Bieżąca „młócka” polityczna znów bardzo przybrała na sile, jak również coraz ostrzej krytykowana jest gospodarka, która jakoby nie wykorzystała swoich szans i ulegnie teraz silnemu osłabieniu na skutek spowolnienia za naszymi zachodnimi granicami.

Zbieg okoliczności, czy nowa wizja dużych i doświadczonych graczy


Jak zaznaczaliśmy już kilkakrotnie, o sukcesie organizatorów w tym roku zadecyduje trafne rozpoznanie ewolucji nastrojów konsumenckich, które z kolei w znacznym stopniu zdecydują o trajektorii popytu w polskiej turystyce wyjazdowej. Poniżej prezentujemy wykres przebiegu dynamiki skumulowanej sprzedaży lotniczych imprez turystycznych w sezonach 2015/16 i w sezonie obecnym, czyli 2018/19, na tle przybliżonej bieżącej dynamiki sprzedaży. Obejmuje on jedynie mały wycinek sygnalizowanej problematyki i należy go traktować jako wstęp do nieco bardziej złożonych wykresów (z uwzględnianiem przebiegu nastrojów różnych grup społecznych), jakie będą się pojawiały w kolejnych materiałach tygodniowych



Na wykresie widoczny jest spadek dynamiki sprzedaży skumulowanej w obecnym sezonie począwszy od okresu około-świątecznego, ale jest on znacznie mniej dynamiczny niż trzy sezony temu. Może to wynikać z kilku przyczyn, które jednak omówimy w kolejnym materiale. Chyba jednak najciekawszym pytaniem pozostaje, czy obecne znaczące podwyżki cen w wymienionych wcześniej bardzo istotnych dla rynku podmiotach mają jakiś związek z korektą zakładanej dotychczas wizji przebiegu dynamiki popytu na wycieczki, czy mogą być jednak dziełem przypadku lub ewentualnie wpływu jakiś innych czynników.

Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 21 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2019, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje dwunaste w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (05.08-11.08 2019), zebranych w dniu 14 lutego 2019 z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 7 lutego 2019, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi w dniu 15 lutego 2018 roku.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnie ceny wzrosły o 22 złote, (w tygodniach poprzednich ceny wzrosły o 68 i spadły o 7 złotych wcześniej wzrosły o 48, 14, 3 i 7 złotych, a jeszcze wcześniej spadły o 9 i 2 złote i wrosły o 27). W minionym tygodniu największe zniżki odnotowano na Majorce i w Portugalii - o po 24 złote oraz na greckiej wyspie Rodos
o średnio 19 złotych. Największe wzrosty średnich cen wycieczek miały miejsce w Maroku o 165 złotych oraz na półwyspie Chalkidiki i na Cyprze   o średnio 119 i 115 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny ogółu wycieczek odpowiednio spadły o 21 i wzrosły o 12 złotych.

Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie




Wykres obejmuje przebieg zmian cen na pięciu najważniejszych kierunkach w polskiej letniej zorganizowanej lotniczej turystyce wyjazdowej.

Ogólna skala i tempo wzrostu średnich cen w ostatnim czasie dość istotnie przyspieszyły. Od początku października 2018 średnie ceny wycieczek wzrosły już o 225 złotych, w tym w okresie ostatnich dwóch tygodni o 90 złotych.
W minionym tygodniu w wyraźnie większym stopniu niż średni wzrost dla wszystkich kierunków (czyli od 22 złotych) podniosły się średnie ceny na kierunkach greckich i kanaryjskich
o 41 i 35 złotych, w zbliżonej skali do średniej wzrosły ceny wycieczek do Bułgarii o 15 złotych, a stosunkowo niewiele zmieniły się średnie ceny wyjazdów do Turcji i Egiptu odpowiednio wzrosły o 3 i spadły o 5 złotych.

Pomimo niższej dynamiki zmian ceny Egiptu kształtują się na relatywnie wysokich poziomach i są nadal wyraźnie droższe od wycieczek do Bułgarii, podczas gdy przed rokiem o tej porze było odwrotnie, a także są też znacznie bliższe niż w pierwszej fazie sezonu cenom imprez do Turcji. Przyczynami relatywnie drogiego Egiptu są ograniczenia w podaży spowodowane małymi możliwościami ustanawiania nowych połączeń lotniczych oraz systematycznie rosnące ceny wewnętrzne w tym kraju, jak również umacniający się kurs miejscowej waluty. Relatywnie mniej kosztowne ceny wycieczek do Bułgarii nadal pozostają pod wpływem nisko wycenianej oferty TUI Poland, choć w ostatnim czasie ceny Bułgarii u tego organizatora przemieszczają się coraz bardziej w górę.

2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 30 złotych (poprzednio ceny były niższe o 13, 31 złotych i wyższe o 10 złotych, w tygodniach wcześniejszych niższe o 3 i 7 złotych oraz wyższe o 38, 45, 39 i 46 złotych). W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 14 złotych.

Podobnie jak w drugiej połowie minionego sezonu letniego również w okresie obecnych first minute czynniki o charakterze kosztotwórczym działają w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek i wpływ ten w ostatnim czasie rośnie na znaczeniu. Cena paliwa lotniczego (przyjmowana do kalkulacji obecnie, ale ponoszona według cen bieżących z okresu przed wylotem z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) była w minionym tygodniu o 3,7 procent wyższa niż przed rokiem i wyniosła 2,55 wobec 2,46 zł/litr.

Wobec niewielkich zmian ceny paliwa o zwyżce kosztów w znacznie większym stopniu decyduje kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych pozostawał słabszy o ponad 6 procent. W rezultacie łączny wpływ obu tych czynników działał w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek i to w stopniu wyższym niż w ostatnich  zestawieniach z sezonu obecnego. Wpływ ten wyniósł około 115/125 złotych (poprzednio 95/105, 55/65, 85/95 i 65/75 złotych, trzykrotnie o 60/70 oraz o 90/100, 90/100, 130/140 i 110/120 złotych).

Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).

Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczony poniżej wykres




Spośród dużych kierunków nadal utrzymują się wyraźne zwyżki średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności już od sezonu 2017, mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo kierunkach, czyli w Egipcie i Turcji, na których średnie ceny rok do roku wzrosły o 283 i 175 złotych. Jest to nadal sytuacja odmienna niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż Egipt notował wówczas znaczne spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 135 złotych, a Turcja wykazywała jedynie nieznaczny wzrost średnich cen, który wyniósł 9 złotych.

W stosunkowo niedużym stopniu spadły ceny wycieczek do Bułgarii i do Grecji, gdzie zniżki średnich cen wyniosły 7 i 10 złotych. W odpowiednim tygodniu poprzedniego sezonu ceny w ujęciu rocznym w pierwszym kierunku spadały o 28 złotych, a w Grecji pozostały na tym samym poziomie.

Tegorocznym liderem spadków konsekwentnie pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 132 złote, zaś przed tygodniem i dwoma również były znacząco niższe - o 234 i 261 złotych. Warto jednak zauważyć, że od  jest to trzeci tydzień poprawy cen tego kierunku. Wyraźnie korzystniejsze dla organizatorów stały się również ceny Wysp Kanaryjskich sprzedawanych w ofertach last minute. W poprzednim sezonie o tej samej porze ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie w ujęciu rocznym odnotowały wzrost o średnio 127 złotych.

Z mniej masowych kierunków największe zwyżki średnich cen w ujęciu rocznym odnotowano w Tunezji i Maroku
o 155 i 138 złotych. W umiarkowanym stopniu podniosły się ceny w Portugalii o 35 złotych, a spadły na Cyprze i na Malcie o 51 i 69 złotych, zaś największą przecenę odnotowano w Albanii o średnio 243 złote. Skala obniżki cen na Cyprze uległa dużemu zmniejszeniu w stosunku do wcześniejszych tygodni w wyniku znacznego podniesienia cen na tym kierunku przez biuro Exim Tours.

Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji i Egiptu  
o 184 i 148 złotych, w niewielkim stopniu spadły ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie oraz do Grecji i Tunezji  o średnio 5, 10 i 17 złotych, a w nieco większym do Bułgarii o 35 złotych.

Ewolucja cen na kierunkach egipskich pozostaje w związku nie tylko z bieżącymi relacjami popytu i podaży (ograniczona dostępność miejsc w samolotach), ale też z czynnikami o charakterze fundamentalnym, czyli wysoką, choć ostatnio malejącą inflacją w Egipcie (około 12,7 procent w skali rocznej) oraz ze znaczącym rocznym umocnieniem się miejscowej waluty (o ponad 14 procent w stosunku do złotego), co przekłada się na roczny wzrost egipskich cen wewnętrznych wyrażony w naszej walucie o ponad 28 procent.

3. W porównaniach ofertowych cen biur podroży największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazała tym razem oferta biura Rainbow, która była mniej kosztowna o około 90 złotych, z tym że średnia zniżka cen w grupie hoteli, które były obecne również w poprzednim sezonie była mniejsza i wyniosła około 65 złotych. Po raz pierwszy w tym sezonie pozycję lidera spadków średnich cen w ujęciu rocznym opuściło biuro TUI Poland, którego oferta była mniej kosztowna o około 15 złotych, z tym że zniżka cen w grupie hoteli, które były sprzedawane również w poprzednim sezonie była większa i wyniosła około 75 złotych. Jest to zatem sytuacja odwrotna niż w biurze Rainbow i może świadczyć o tendencji - sygnalizowanej już kilkakrotnie przez nas wcześniej - do uzupełnienia oferty tego biura przez hotele z nieco wyższej półki. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 15 złotych (Coral Travel Wezyr) do 300 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera utrzymało jeszcze
choć już tylko z minimalną przewagą - biuro TUI Poland z liczbą 30 ofert (poprzednio 37, przed rokiem 25, a przed dwoma 20 takich ofert), przed biurami Itaka z liczbą 28 ofert (poprzednio 26, przed rokiem 28, a przed dwoma 33 takich ofert) i Rainbow z liczbą 25 ofert (poprzednio 17, przed rokiem 12, a przed dwoma 15 ofert) oraz biurami Coral Travel Wezyr 18 ofert i Exim Tours 17 ofert. W tej nieco zmienionej sytuacji przewagę w zakresie hoteli 3* posiada oferta biura Rainbow, w zakresie hoteli 4* oferta biura TUI Poland, a w zakresie hoteli 5* oferty biur Itaka i Rainbow.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel Wezyr
8 ofert, na kierunkach greckich biura Itaka i Rainbow po 11 ofert oraz TUI Poland 7 ofert , na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland oraz Rainbow 9 i 7 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr 6 ofert oraz Itaka i TUI Poland po 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miało biuro Exim Tours 6 ofert, natomiast w Bułgarii biura TUI Poland - 3 oraz Exim Tours - 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Itaka wzmocniło swoja pozycję w Grecji, TUI Poland w Grecji i w Bułgarii, Rainbow w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Coral Travel Wezyr w Turcji i Tunezji Kontynentalnej, a Exim Tours w Tunezji i Bułgarii.

4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach.

W pierwszym okresie sezonu lato 2018  na czele tabel dotyczących cen wyjazdów w szczycie sezonu wakacyjnego często przodowały wiodące biura podróży na polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a mianowicie Itaka oraz Grecos Holiday, a nieco później dołączyły do nich Rainbow i Coral Travel Wezyr. Biuro TUI Poland było widoczne na czołowych pozycjach zestawień w pierwszej fazie first minute, natomiast w okresach późniejszych często przesuwało się poza pierwszą siódemkę.

Dwunaste zestawienie w sezonie Lato 2019 po raz pierwszy w tym sezonie nie otwierało biuro TUI Poland. Po wyraźnych podwyżkach cen wycieczek, które w okresie ostatnich dwóch tygodni wyniosły około 210 złotych, czyli znacznie powyżej średniej rynkowej, biuro przesunęło się na trzecią pozycję. Liderem
zgodnie z przewidywaniami zostało biuro Coral Travel Wezyr. Na drugą wysunęło się biuro Grecos Holiday, któremu pomogła w tym względzie około 25-złotowa obniżka średnich cen. Pierwsza piątka  pozostała identyczna jak w poprzednim zestawieniu, ale uwagę zwraca coraz lepsza pozycja biura Rainbow (obecnie szósta), zwłaszcza w zakresie odchylenia od przekrojowej rynkowej średniej, która jest skutkiem wyraźnej (o ponad 80 złotych) ostatniej obniżki średniej ceny w ofercie tego biura



Dla porównania przedstawiono też tabelę sprzed roku, w której
tak jak w wielu późniejszych zestawieniach z ubiegłego sezonu czołowe pozycje zajmowały biura Grecos Holiday, Itaka i Coral Travel Wezyr. Najistotniej, obok TUI Poland (z pozycji 6 na 3) i Coral Travel Wezyr (z 3 na 1) poprawiły swoje miejsca biura Rainbow - z pozycji 12 (poza obrębem zestawienia) na 6 oraz Exim Tours z pozycji 11 na 8 (w obu wypadkach poza obrębem zestawień).



Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.

Ceny rejsów na kierunkach turystycznych w tanich liniach ponownie zdecydowanie w górę


Od stycznia 2018 roku dokonaliśmy zmiany w schemacie prezentowania informacji o sytuacji w zakresie cen przelotów na kierunkach turystycznych oferowanych przez tanich przewoźników (LCC). Dla sezonu letniego jest ona
podobnie jak dla zimowego - prezentowana na bieżąco raz na dwa tygodnie (dla danych historycznych raz w miesiącu) w postaci wykresów z dodatkowym krótkim komentarzem dotyczącym ważniejszych kierunków, które wcześniej były zawarte w grupie kierunki pozostałe.  

Na wykresach grubsza linia oznacza średnie ceny przelotów w okresie zimowych ferii (m.in. w woj. mazowieckim) w sezonie obecnym, a cieńsza w poprzednim. Zielone pole pomiędzy liniami oznacza spadek średnich cen rok do roku, a czerwone ich wzrost. Na wykresach zostały uwzględnione jedynie te rejsy (43 połączenia w Ryanair i 26 w Wizzair), które występowały w obu tych sezonach jednocześnie.

Dla sezonu lato 2019 wprowadzamy kolejną modyfikację sposobu przedstawiania sytuacji w zakresie kształtowania się cen przelotów tanimi liniami. Wykres cen ex post (lewa strona) będzie powstawał na dotychczasowych zasadach, ale dodatkowo w datach przyszłych będzie przedstawiany przebieg cen z poprzedniego sezonu, który reprezentuje cienka linia. Wraz z upływem czasu będą do niej odnoszone ceny bieżące reprezentowane przez linię grubszą z zielonymi lub czerwonymi polami tak jak było to czynione dotychczas.

Przebieg zmian cen w liniach Ryanair przedstawiają poniższe wykresy



Dla kierunków kanaryjskich w październiku widoczny był umiarkowany wzrost cen, który najpierw przeszedł w wyraźny spadek, później w fazę niedużych wahań, a ostatnio w dość istotny wzrost. W okresie ostatnich dwóch tygodni uległ on jeszcze większemu przyspieszeniu i w rezultacie ceny na tym kierunku prawie zrównały się z cenami sprzed roku, na co wskazuje zanikające pole w kolorze zielonym.

Na pozostałych kierunkach spadki cen rejsów na kierunkach turystycznych uległy na początku grudnia wyhamowaniu, a w drugiej połowie stycznia ceny rejsów wróciły do wzrostów, które
podobnie jak na kierunkach kanaryjskich w okresie ostatnich dwóch tygodni znacznie przyspieszyły. Przekroczyły one znacznie średni poziom cen ubiegłorocznych, co obrazuje pojawienie się po raz pierwszy w tym sezonie czerwonego pola i to od razu o istotnych rozmiarach.

W relacji z poprzednim sezonem ponownie w największym stopniu wzrosły ceny przelotów na kierunkach portugalskich
o 385 złotych. W istotnie mniejszej skali zwyżkowały ceny do Bułgarii o 205 złotych, a w jeszcze mniejszej na kierunkach hiszpańskich, greckich i włoskich o średnio 115, 98 i 35 złotych.

Kolejne wykresy przedstawiają przebieg zmian cen w liniach Wizzair



Dla kierunków kanaryjskich, reprezentowanych obecnie jedynie przez dwa rejsy tygodniowo na Teneryfę z Katowic i niedawno wprowadzony do rozkładu rejs na Fuerteventurę (brak możliwości porównania cen rok do roku), obserwujemy  niezmienioną sytuację w porównaniu do tej sprzed dwóch tygodni, gdyż ceny bieżące i sprzed roku pozostały takie same.

Utrzymywanie się bardzo wysokich cen sierpniowych wylotów na Teneryfę może potrwać jeszcze jakiś czas.  Ponieważ jednak obecne poziomy cen są znacznie oderwane od kosztów (np. paliwa) i znacznie wyższe niż u konkurencji (np. z Krakowa), to uprawniony wydaje się wniosek, że ceny w przyszłości mogą ulec znacznemu obniżeniu.

Średnia cena na pozostałych kierunkach turystycznych była początkowo dość stabilna oraz istotnie niższa od poziomów sprzed roku, ale od mniej więcej połowy października pozostaje w bardzo wyraźnym trendzie wzrostowym. Pomimo to nadal pozostaje ona poniżej średniej ceny z tego samego okresu przed rokiem, choć jej poziom zbliża się już do sytuacji sprzed roku, co obrazuje malejące zielone pole.

W relacji z poprzednim sezonem w największym stopniu spadły ceny przelotów rok do roku do Bułgarii
o średnio 240 złotych, a w niewiele mniejszym stopniu na kierunkach greckich i włoskich o średnio 233 i 176 złotych. Wzrosły natomiast i to znacząco średnie ceny rejsów do Portugalii o 170 złotych, a zwłaszcza na do Hiszpanii o średnio 388 złotych.

Rozpatrując przyszłe możliwe trendy cenowe u tanich przewoźników należałoby brać pod uwagę ograniczenie liczby połączeń na kierunkach kanaryjskich z 10 w poprzednim sezonie letnim do 6 (+ niedawno dodana Fuerteventura) w sezonie obecnym, zawieszenie przez Ryanair (prawdopodobnie przejściowo) niektórych tras np. do Grecji - na Korfu (z Katowic i Rzeszowa) i do Chanii (z Katowic), czy Bułgarii
do Burgas (z Rzeszowa), ale i dodanie nowych rejsów (15) przez obu przewoźników z Krakowa, zwłaszcza przez linie Wizzair (10 rejsów).

Warto brać też pod uwagę obserwowany ostatnio trend (zwłaszcza w liniach Wizzair) dodawania rejsów w ramach tych samych połączeń (np. do dwóch dodawanie trzeciego), który powiększa oferowanie zwłaszcza dla turystów, gdyż liczba podróżujących biznesowo lub odwiedzających rodziny pozostaje w takiej sytuacji z reguły na poziomie zbliżonym do dotychczasowego.

Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.


Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl



Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.


Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego