190225Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

190225Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


25.02.2019 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2019
Obecny sezon w turystyce wyjazdowej zapowiada się coraz ciekawiej...

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2019. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2019 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl .

WAŻNE: od połowy grudnia postanowiliśmy podzielić dotychczasowy materiał tygodniowy na dwie części: część publikowaną w każdy poniedziałek tygodnia omawiającą istotne kwestie z zakresu bieżących, a niekiedy też historycznych cen turystycznych imprez, oraz część publikowaną jeden lub dwa dni później - obejmującą różnorodne tematy mające istotny wpływ na bieżącą i przyszłą sytuację w polskiej branży turystyki wyjazdowej.

Materializują się nowe impulsy dla koniunktury w turystyce wyjazdowej

Najistotniejszym wydarzeniem minionego tygodnia, które może mieć istotny wpływ na przebieg koniunktury w turystyce wyjazdowej oraz jej zorganizowanej części, było ogłoszenie w sobotę nowych gospodarczych propozycji programowych na konwencji partii rządzącej. Najbardziej ogólnie rzecz biorąc, jest to zestaw  inicjatyw określanych przez ekonomistów jako stymulacja fiskalna gospodarki mająca przeciwdziałać negatywnemu wpływowi globalnego spowolnienia gospodarczego na naszą krajową ekonomię. Wstępny komentarz dotyczący tej kwestii oraz jej potencjalnego wpływu na branżę turystyki wyjazdowej zawrzemy w jednym z najbliższych materiałów, gdy wyjaśni się więcej szczegółów przedstawionych propozycji.

Związek dynamiki sprzedaży wycieczek z nastrojami konsumenckimi - uzupełnienie

W tej części materiału odniesiemy się do wykresu przedstawionego w ostatnią środę. Pokazywał on przebieg dynamiki sprzedaży wycieczek lotniczych w sezonie 2015/16 na tle przebiegu syntetycznego wskaźnika konsumenckiego będącego połączeniem wyników badań nastrojów konsumenckich prowadzonych przez Kantar Public oraz przez GUS. Bardziej szczegółowy opis konstrukcji wskaźnika zawarty jest w materiale z dnia 20.02 2019 roku



Powstało zapytanie jednego z odbiorów odnośnie kwestii dynamiki sprzedaży, która różni się jego zdaniem (i słusznie) od przebiegu pokazanego w raportach PZOT. Wyjaśnimy tę kwestię pokrótce, gdyż takie spostrzeżenie może też dotyczyć innych osób.

Otóż przebieg dynamiki wycieczek dotyczy sprzedaży całej branży, czyli również części nieuwzględnianej w raportach, a zwłaszcza części lub całości sprzedaży biur Rainbow oraz TUI Poland. Dynamika w pierwszej połowie sezonu jest dość wyraźnie wyższa od tej z raportów z takiej przyczyny, że sprzedaż m.in. tych właśnie biur była wówczas wyraźnie bardziej dynamiczna niż łączna sprzedaż pozostałych podmiotów branży. W tej kwestii przedstawiamy dane skumulowanej sprzedaży lata z giełdowych raportów biura Rainbow dla kilku sprawozdawanych dat sezonu 2015/16 oraz dane o sprzedaży skumulowanej z raportów w tych samych terminach.



Na wykresie jest widoczne, że dynamika skumulowana w przypadku biura Rainbow była dość wyraźnie wyższa (do 15 czerwca) niż w raportach i dlatego jej uwzględnienie podniosło sumaryczną dynamikę wzrostu. Dane dotyczące sprzedaży zimy 2015/16 w biurze Rainbow jeszcze zwiększają jego przewagę, bowiem zgodnie z raportem za rok 2016 jej sprzedaż wzrosła o 27,3 procent. Podobnie ma się rzecz w biurem TUI Poland, które już niemal tradycyjnie charakteryzuje się dobrą dynamiką sprzedaży first minute z powodów niskich wtedy cen, a także dużego udziału własnych kanałów sprzedaży. Z kolei w drugiej połowie sezonu często występuje sytuacja odwrotna i tak też było w rozpatrywanym sezonie.

Tego typu komentarze przybliżające problematykę już przedstawianą będziemy starali się przedstawiać w wyjątkowych przypadkach, gdy temat jest na tyle istotny, że staje się to wskazane. Podobnie postąpiliśmy z komentarzem dotyczącym kwestii „rozdzielania” statystyk Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG) zawartym w materiale z 4 lutego tego roku.

Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 21 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2019, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje trzynaste w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (05.08-11.08 2019), zebranych w dniu 21 lutego 2019 z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 14 lutego 2019, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi w dniu 22 lutego 2018 roku.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnie ceny wzrosły o 34 złote, (w tygodniach poprzednich ceny wzrosły o 22, 68 i spadły o 7 złotych wcześniej wzrosły o 48, 14, 3 i 7 złotych, a jeszcze wcześniej spadły o 9 i 2 złote i wrosły o 27). W minionym tygodniu największe zniżki odnotowano na Chalkidiki i ponownie na Majorce - o 60 i 58 złotych oraz na Fuerteventurze
o średnio 24 złote. Największe wzrosty średnich cen wycieczek miały miejsce na Lanzarote o 124 złotych oraz na greckich wyspach Kreta i Korfu   o średnio 105 i 92 złote. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny ogółu wycieczek odpowiednio wzrosły o 6 i spadły o 10 złotych.

Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie




Wykres obejmuje przebieg zmian cen na pięciu najważniejszych kierunkach w polskiej letniej zorganizowanej lotniczej turystyce wyjazdowej.

Ogólna skala i tempo wzrostu średnich cen w ostatnim czasie dość istotnie przyspieszyły. Od początku października 2018 średnie ceny wycieczek wzrosły już o 259 złotych, w tym w okresie ostatnich dwóch tygodni o 124 złote.

W minionym tygodniu ponownie bardziej niż średni wzrost dla wszystkich kierunków (czyli 34 złote) podniosły się średnie ceny na kierunkach greckich i kanaryjskich
o 45 i 43 złote, w zbliżonej skali do średniej wzrosły ceny wycieczek do Bułgarii o 33 złote, a w mniejszym stopniu podniosły się średnie ceny wyjazdów do Turcji i Egiptu odpowiednio o 25 i 11 złotych.

Pomimo niższej ostatnio dynamiki zmian cen Egiptu kształtują się one na relatywnie wysokich poziomach i są nadal wyraźnie droższe od wycieczek do Bułgarii, podczas gdy przed rokiem o tej porze było odwrotnie. Przyczynami relatywnie drogiego Egiptu są ograniczenia w podaży spowodowane małymi możliwościami ustanawiania nowych połączeń lotniczych oraz systematycznie rosnące ceny wewnętrzne w tym kraju, jak też umacniający się kurs miejscowej waluty. Relatywnie mniej kosztowne ceny wycieczek do Bułgarii nadal jeszcze pozostają pod wpływem nisko wycenianej ofert TUI Poland oraz Exim Tours też choć w ostatnim czasie ceny Bułgarii u tego pierwszego organizatora przesuwają się coraz bardziej w górę.

2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 65 złotych (poprzednio ceny były wyższe o 30 oraz niższe o 13, 31 złotych, a w tygodniach wcześniejszych wyższe o 10 złotych, niższe o 3 i 7 złotych oraz wyższe o 38, 45, 39 i 46 złotych). W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano symboliczny spadek cen w ujęciu rocznym o 1 złoty.

Podobnie jak w drugiej połowie minionego sezonu letniego również w okresie obecnych first minute czynniki o charakterze kosztotwórczym działają w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek i wpływ ten w ostatnim czasie ponownie wzrósł na znaczeniu. Cena paliwa lotniczego (przyjmowana do kalkulacji obecnie, ale ponoszona według cen bieżących z okresu przed wylotem z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) była w minionym tygodniu już o 9,2 procent wyższa niż przed rokiem i wyniosła 2,62 wobec 2,40 zł/litr.

O zwyżce kosztów w jeszcze większym stopniu decyduje kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych pozostawał słabszy o ponad 6,5 procent. W rezultacie łączny wpływ obu tych czynników działał w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek i to w stopniu wyższym niż w ostatnich zestawieniach z tego sezonu. Wpływ ten wyniósł około 140/150 złotych (poprzednio 115/125, 95/105, 55/65, 85/95 i 65/75 złotych, trzykrotnie o 60/70 oraz o 90/100, 90/100, 130/140 i 110/120 złotych).

Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).

Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczony poniżej wykres




Spośród dużych kierunków nadal utrzymują się wyraźne zwyżki średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności już od sezonu 2017, mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo kierunkach, czyli w Egipcie i Turcji, na których średnie ceny rok do roku wzrosły o 340 i 195 złotych. Jest to nadal sytuacja odmienna niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż Egipt notował wówczas znaczne spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 171 złotych, a Turcja wykazywała tylko nieznaczny wzrost średnich cen, który wyniósł 14 złotych.
W stosunkowo niedużym stopniu podniosły się ceny wycieczek do Bułgarii
o 27 złotych i do Grecji - o 10 złotych. W odpowiednim tygodniu poprzedniego sezonu ceny w ujęciu rocznym w pierwszym kierunku spadały o 34 złote, a w Grecji rosły o 33 złote.

Tegorocznym liderem spadków konsekwentnie pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 63 złote, zaś przed tygodniem i dwoma również były znacząco niższe - o 132 i 234 złote. Warto jednak zauważyć, że jest to już czwarty tydzień poprawy cen tego kierunku w ujęciu rocznym. Co także zwraca uwagę, w tym okresie zdecydowanie korzystniejsze dla organizatorów stały się też ceny Wysp Kanaryjskich sprzedawanych w ofertach last minute. W minionym sezonie o tej samej porze ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie w ujęciu rocznym notowały wzrost o średnio 106 złotych.

Z mniej masowych kierunków największe zwyżki średnich cen w ujęciu rocznym odnotowano w Maroku i Tunezji
o 194 i 172 złote. W bardziej umiarkowanym stopniu podniosły się ceny w Portugalii o 99 złotych, niewiele spadły na Cyprze o 7 złotych, a największe przeceny odnotowano na Malcie i w Albanii o średnio 133 i 176 złotych. Przed dwoma tygodniami skala obniżki cen na Cyprze uległa dużemu zmniejszeniu w wyniku znacznego podniesienia cen na tym kierunku przez biuro Exim Tours.

Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji i Egiptu  
o 209 i 169 złotych, w znacznie mniejszym stopniu wzrosły ceny imprez na kierunkach greckich i Kanaryjskich w obu przypadkach o 43 złote. W bardzo niewielkim stopniu spadły ceny wyjazdów do Bułgarii i Tunezji w obu przypadkach również jednakowo (przypadek), bo po 7 złotych.

Ewolucja cen na kierunkach egipskich pozostaje w związku nie tylko z bieżącymi relacjami popytu i podaży (ograniczona dostępność miejsc w samolotach), ale też z czynnikami o charakterze fundamentalnym, czyli wysoką, choć ostatnio malejącą inflacją w Egipcie (około 12,7 procent w skali rocznej) oraz ze znaczącym rocznym umocnieniem się miejscowej waluty (o ponad 14 procent w stosunku do złotego), co nadal przekłada się na roczny wzrost egipskich cen wewnętrznych wyrażony w naszej walucie o ponad 28 procent.

3. W porównaniach ofertowych cen biur podroży największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazała tym razem oferta biura Grecos Holiday, która była mniej kosztowna o około 20 złotych. Po raz drugi w tym sezonie na pozycji wicelidera spadków średnich cen w ujęciu rocznym znalazło się biuro TUI Poland, którego oferta była tańsza o około 10 złotych, z tym że zniżka cen w grupie hoteli, które były w sprzedaży również w poprzednim sezonie była większa i wyniosła około 65 złotych.

Jest to zatem sytuacja, która może świadczyć o tendencji - sygnalizowanej już kilkakrotnie przez nas wcześniej - do uzupełnienia oferty tego biura przez hotele z nieco wyższej półki. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 15 złotych (Coral Travel Wezyr) do 350 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera utrzymało jeszcze
choć już tylko z niewielką przewagą - biuro TUI Poland z liczbą 31 ofert (poprzednio 30, przed rokiem 22, a przed dwoma 13 takich ofert), przed biurami Itaka z liczbą 27 ofert (poprzednio 28, przed rokiem 27, a przed dwoma 33 takie oferty) i Coral Travel Wezyr z liczbą 23 ofert (poprzednio 18, przed rokiem 21, a przed dwoma 22 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* oraz  4* posiada oferta biura TUI Poland, a w zakresie hoteli 5* oferty biur Coral Travel Wezyr oraz Itaki.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel Wezyr
8 ofert, na kierunkach greckich biura Itaka - 10 ofert i Rainbow 8 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland oraz Itaka 9 i 6 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr 6 ofert oraz Itaka i TUI Poland po 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miało biuro Exim Tours 6 ofert, natomiast w Bułgarii biura TUI Poland - 3 oraz Exim Tours - 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Itaka wzmocniło swoja pozycję w Grecji i Turcji, TUI Poland w Grecji i w Bułgarii, Rainbow w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Coral Travel Wezyr w Turcji i Tunezji Kontynentalnej, a Exim Tours w Tunezji i Bułgarii.

4. Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach.

W pierwszym okresie sezonu lato 2018  na czele tabel dotyczących cen wyjazdów w szczycie sezonu wakacyjnego często przodowały wiodące biura podróży na polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a mianowicie Itaka oraz Grecos Holiday, a nieco później dołączyły do nich Rainbow i Coral Travel Wezyr. Biuro TUI Poland było widoczne na czołowych pozycjach zestawień w pierwszej fazie first minute, natomiast w okresach późniejszych często przesuwało się poza pierwszą siódemkę.

Trzynastego zestawienia w sezonie Lato 2019 po raz drugi w tym sezonie nie otwierało biuro TUI Poland. Po wyraźnych podwyżkach cen wycieczek, które wyniosły w pierwszej połowie lutego około 210 złotych, czyli znacznie powyżej średniej rynkowej, biuro przesunęło się na trzecią pozycję. Na pozycji lidera wyraźnie umocniło się biuro Coral Travel Wezyr w czym pomogła jedyna wśród dużych biur obniżka średnich cen (około 40 złotych) wobec poprzedniego tygodnia. Skład dalszych pięciu pozycji pozostał taki sam, jak w poprzednim zestawieniu przy czym biuro Grecos Holiday z powodu tylko minimalnej zwyżki cen zwiększyło nieco przewagę nad kolejnymi TUI Poland i Itaką, które podniosły ceny mniej więcej zgodnie ze średnią zwyżką rynkową



Dla porównania przedstawiono też tabelę sprzed roku, w której
tak jak w wielu późniejszych zestawieniach z ubiegłego sezonu czołowe pozycje zajmowały biura Grecos Holiday, Itaka i Coral Travel Wezyr. Najistotniej, obok TUI Poland (z pozycji 6 na 3) i Coral Travel Wezyr (z 3 na 1) poprawiły swoje miejsca biura Rainbow - z pozycji 12 (poza obrębem zestawienia) na 6 oraz Exim Tours z pozycji 9 (też poza obrębem zestawienia) na 7



Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.


Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.


Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl



Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.


Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego