190304Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

190304Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


4.03.2019 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2019
Popyt w turystyce wyjazdowej kuleje nie tylko w Polsce...

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2019. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2019 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl .

WAŻNE: od połowy grudnia postanowiliśmy podzielić dotychczasowy materiał tygodniowy na dwie części: część publikowaną w każdy poniedziałek tygodnia omawiającą istotne kwestie z zakresu bieżących, a niekiedy też historycznych cen turystycznych imprez, oraz część publikowaną jeden lub dwa dni później - obejmującą różnorodne tematy mające istotny wpływ na bieżącą i przyszłą sytuację w polskiej branży turystyki wyjazdowej.

Polska branża turystyczna radości na razie nie odczuwa

Większość organizatorów i turystycznych agentów nadal słusznie może narzekać na rezultaty skumulowanej, a zwłaszcza bieżącej sprzedaży. Ta pierwsza do Świąt utrzymywała się na przyzwoitym i koherentnym z warunkami otoczenia poziomie około + 20 procent. Po bardzo słabej sprzedaży bieżącej w styczniu i niewiele lepszej w lutym skumulowana dynamika sprzedaży spadła o przeszło połowę. Przy tak wysokiej dynamice wzrostu dochodów gospodarstw domowych, którą obserwujemy w ostatnich miesiącach popyt na wycieczki powinien jednak wyraźnie wzrastać.

Niestety od grudnia zderzył się on z ewidentnym osłabieniem nastrojów konsumenckich, co w dużej mierze zneutralizowało potencjalne wzrosty. Kolejną przyczyną, której wpływ w ostatnim czasie rośnie jest przyczyna techniczna, a polega na tym, że szybko spada udział sprzedaży zimy, która prezentowała się stosunkowo dobrze (dotychczasowy wzrost blisko 16-18 procent), a rośnie sezonu letniego, który sprzedaje się zdecydowanie słabiej.

Jest to najprawdopodobniej konsekwencja sporej nadpodaży i nienaturalnie niskich cen wycieczek w przededniu i podczas letnich wakacji, które zanegowały w umysłach wielu klientów implementowane z mozołem przez ostatnich kilka lat przekonanie o wyższości rezerwacji w okresie first minute nad rezerwacjami w terminach późniejszych.

Pewnym wsparciem dla sprzedaży tej grupy agentów, która najmocniej odczuwa niższą niż przed rokiem sprzedaż, czyli tych nie posiadających w ofercie wycieczek TUI Poland, może być trend powolnego słabnięcia atrakcyjności cenowej oferty tego organizatora. Wsparciem, ale odłożonym w czasie może też być poprawa nastrojów konsumenckich, jaka powinna być widoczna po uświadomieniu sobie przez obywateli, że zapowiedziane przez rząd wsparcie dla rodzin i innych grup społecznych jest całkowicie realne do wykonania. Temu ma też zapewne służyć ogłoszenie nieco „podkręconej” rekordowej nadwyżki w budżecie za styczeń tego roku.

Niemieckie biura podróży mocno odczuły spadek sprzedaży

Okazuje się jednak, że kłopoty z post-noworocznym popytem w letniej turystyce wyjazdowej mają również nasi zachodni sąsiedzi. To, że sprzedaż w agencyjnych biurach podróży była tam w styczniu niespotykanie słaba i skończyła się 9-procentowym spadkiem podawano już wcześniej. Tu również podobnie jak w Polsce najbardziej spadła sprzedaż w biurach stacjonarnych (minus 16 procent), a znacznie lepiej wypadła sprzedaż internetowa (minus 3 procent). Jest to jedna z przyczyn rosnącej przewagi wysoce zdigitalizowanych gigantów, jak TUI Group nad mniejszymi organizatorami sprzedającymi w dużym stopniu przez agentów.

Co ciekawe średni koszt zakupu wycieczki przez Internet był około 16 procent niższy niż w biurze stacjonarnym, co wcale nie wynika głównie z różnic cen imprez turystycznych w obu tych kanałach, a z koncentracji klientów na innych typach wyjazdów i skuteczniejszej realizacji za pomocą sieci priorytetu zakupu wycieczek po jak najniższej cenie.

Duży spadek zainteresowania zagościł też w segmencie wyjazdów samodzielnych

Jeszcze bardziej wyraźnie widoczny jest w Niemczech spadek zainteresowania zagranicznymi wyjazdami organizowanymi samodzielnie. Poniżej przedstawiamy wykres rocznej dynamiki zapytań ofertowych dotyczących hoteli na najważniejszych kierunkach wypoczynkowych wyjazdów turystycznych, która zazwyczaj jest dość mocno skorelowana z liczbą realnie dokonywanych rezerwacji. Wykres bazuje na danych firmy analitycznej TrevoTrend, która z kolei współpracuje w tej kwestii z globalnymi platformami rezerwacyjnymi. Na wykresie nie uwzględniono listopada z powodu braku takich danych



Przebieg krzywych na tym wykresie różni się nieco od ich przebiegu w przypadku rezerwacji dokonywanych w biurach agencyjnych. Często, a szczególnie w styczniu, biura wypadają lepiej na takich destynacjach jak Turcja i Egipt, a słabiej na kierunkach greckich i hiszpańskich. Wynika to zapewne z faktu, że szybko rosnący popyt na Turcję, czy Egipt może być w zasadzie zaspokajany jedynie przez segment zorganizowany, a możliwości realizacji wyjazdów samodzielnych są ograniczone np. z powodu braku połączeń tanich linii. Z kolei słaba passa kierunków zachodnioeuropejskich i Grecji powoduje stopniowe zniżki cen hoteli, co z kolei rodzi popyt na wyszukiwanie okazji i w konsekwencji poprzez wyższą dynamikę wzrostu zwiększa tam udział segmentu wyjazdów samodzielnych.

Jako ciekawostkę można podać, że mamy już pierwsza jaskółkę w postaci rejsowych lotów tanimi liniami Ryanair do Turcji (Dalaman) z Bratysławy na Słowacji i z Dublina w Irlandii.

Czy to tylko słaby styczeń, czy coś groźniejszego …

Jednak to, co najbardziej rzuca się w oczy to bezprecedensowy spadek zainteresowania obserwowany w styczniu. Wynika on częściowo z wysokiej bazy odniesienia sprzed roku, ale też z dużego bieżącego spadku zainteresowania rezerwowaniem zagranicznego wypoczynku.

Środowisko turystyczne w Niemczech często wiąże taką sytuację z wyjątkowo dobrą pogodą ostatniego lata w kraju. Może być w tym dużo racji, ponieważ pomimo fatalnych bieżących niemieckich danych gospodarczych wskaźniki optymizmu konsumenckiego nadal pozostają na niemal rekordowych poziomach od aż 17 lat. Być może jest jednak też tak , że przynajmniej część konsumentów zdaje sobie już sprawę z sytuacji (choć sondaże tego na razie nie wykazują) i zaczyna wstrzemięźliwie podchodzić do wydatków nie pierwszej potrzeby.

Obserwacja sytuacji w Niemczech jest dla naszej branży turystyki wyjazdowej istotną sprawą, gdyż z tego rynku źródłowego  pochodzi duża część popytu i to ostatnio akurat na te kierunki, które cieszą się obecnie dużym powodzeniem również w naszym kraju. Ewentualne zmiany w tym zakresie powodują powstanie szans lub utrudnień dla naszych organizatorów, a trafne ich rozpoznanie może przełożyć się na efekty prowadzonego biznesu.

Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 21 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2019, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje siedemnaste w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (05.08-11.08 2019), zebranych w dniu 28 lutego 2019 z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 21 lutego 2019, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi w dniu 1 marca 2018 roku.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnie ceny spadły o 13 złotych, (w tygodniach poprzednich ceny wzrosły o 34, 22, 68 i spadły o 7 złotych wcześniej wzrosły o 48, 14, 3 i 7 złotych, a jeszcze wcześniej spadły o 9 i 2 złote i wrosły o 27). W minionym tygodniu największe zniżki odnotowano na Chalkidiki i w Portugalii
o średnio 129 i 103 złote złotych oraz na greckiej wyspie Korfu o 43 złote. Największe wzrosty średnich cen wycieczek miały miejsce na Majorce o 80 złotych i ponownie na Lanzarote o 43 złote oraz na Teneryfie o 38 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny ogółu wycieczek rosły odpowiednio o 30 i 59 złotych.

Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie




Wykres obejmuje przebieg zmian cen na pięciu najważniejszych kierunkach w polskiej letniej zorganizowanej lotniczej turystyce wyjazdowej.

Ceny wycieczek na wielu kierunkach nieco spadły, co można więżąc z faktem, że nie uwzględniają one jeszcze marcowych korekt cen w górę. Nie zmienia to faktu, że generalnie tempo wzrostu średnich cen w ostatnim czasie dość istotnie przyspieszyło. Wyraźniej widoczne staje się to we wcześniejszych terminach wylotów (np. w czerwcu i w maju), a jeszcze wyraźniej w przypadku wycieczek sprzedawanych w okresie tzw. last minute które już od dobrych paru tygodni dość istotnie przewyższają ceny ubiegłoroczne.

W minionym tygodniu na wszystkich ważnych kierunkach ceny spadły w skali bardzo podobnej do średniej zmiany cen (czyli spadku o 13 złotych) za wyjątkiem Bułgarii, w której zmiana cen też była niewielka, ale w górę
o 11 złotych. Kosmetycznie więcej niż średnia spadły ceny na Wyspach Kanaryjskich i w Grecji  - o 15 i 14 złotych, a równe średniej zmianie lub mniejsze były spadki cen wycieczek do Turcji i Egiptu o 13 i 10 złotych.

Pomimo niższej ostatnio dynamiki zmian cen Egiptu kształtują się one na relatywnie wysokich poziomach i są nadal wyraźnie droższe od wycieczek do Bułgarii, podczas gdy przed rokiem o tej porze było odwrotnie. Do fundamentalnych przyczyn relatywnie drogiego Egiptu należą systematycznie rosnące ceny wewnętrzne w tym kraju, jak też umacniający się kurs miejscowej waluty. Na to nakładają się ograniczenia w podaży spowodowane małymi możliwościami ustanawiania nowych połączeń lotniczych (odległe połączenia mniej preferowane przez linie czarterowe), co jednakże może się nieco zmienić w przypadku redukcji programów na kierunkach zachodnioeuropejskich. Ceny wycieczek do Bułgarii nadal pozostają pod wpływem nisko wycenianej ofert TUI Poland oraz Exim Tours też choć w ostatnim czasie ceny Bułgarii u tego pierwszego organizatora przesuwają się coraz bardziej w górę.

2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 25 złotych (poprzednio ceny były wyższe o 65 i 30 oraz niższe o 13, 31 złotych, a w tygodniach wcześniejszych wyższe o 10 złotych, niższe o 3 i 7 złotych oraz wyższe o 38, 45, 39 i 46 złotych). W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano symboliczny spadek cen w ujęciu rocznym o 1 złoty.

Podobnie jak w drugiej połowie minionego sezonu letniego również w okresie obecnych first minute czynniki o charakterze kosztotwórczym działają w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek i wpływ ten w ostatnim czasie ponownie wzrósł na znaczeniu. Cena paliwa lotniczego (przyjmowana do kalkulacji obecnie, ale ponoszona według cen bieżących z okresu przed wylotem z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) była w minionym tygodniu już o 8,0 procent wyższa niż przed rokiem i wyniosła 2,69 wobec 2,49 zł/litr.

W jeszcze większym stopniu o zwyżce kosztów decyduje kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych pozostawał słabszy o ponad 5 procent. W rezultacie łączny wpływ obu tych czynników działał w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek i to w stopniu wyższym niż w wielu wcześniejszych zestawieniach z tego sezonu. Wpływ ten wyniósł około 110/120 złotych (poprzednio 140/150, 115/125, 95/105, 55/65, 85/95 i 65/75 złotych, trzykrotnie o 60/70 oraz o 90/100, 90/100, 130/140 i 110/120 złotych).

Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).

Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczony poniżej wykres




Spośród dużych kierunków nadal utrzymują się wyraźne zwyżki średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności już od sezonu 2017, mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo kierunkach, czyli w Egipcie i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 296 i 132 złote. Jest to nadal sytuacja odmienna niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż Egipt i Turcja notowały wówczas spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 154 i 8 złotych.

W stosunkowo niedużym stopniu podniosły się ceny wycieczek do Grecji
o 31 złotych i Bułgarii - o 13 złotych. W odpowiednim tygodniu poprzedniego sezonu ceny w ujęciu rocznym w pierwszym kierunku wzrosły o 26 złotych, a na drugim spadły o 42 złote.

Tegorocznym liderem spadków konsekwentnie pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 182 złote (skala przeceny może ulec redukcji po korekcie marcowej), zaś przed tygodniem i dwoma były niższe - o 63 i 132 złote. Co także zwraca uwagę, w tym okresie zdecydowanie korzystniejsze dla organizatorów stały się ceny Wysp Kanaryjskich sprzedawanych w ofertach last minute. W minionym sezonie o tej samej porze ceny wycieczek sierpniowych na tym kierunku notowały w ujęciu rocznym wzrost o średnio 53 złote.

Z mniej masowych kierunków największe zwyżki średnich cen w ujęciu rocznym odnotowano w Maroku
o 200 złotych, a  mniejsze na Malcie i w Tunezji o 102 i 90 złotych. W bardzo umiarkowanym stopniu obniżyły się ceny w Portugalii o 16 złotych, a znaczące przeceny odnotowano na Majorce, w Albanii i na Cyprze o średnio 95, 173 i 186 złotych.

Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Egiptu i Turcji  
o 142 i 124 złote, a w mniejszym stopniu wzrosły ceny imprez na kierunkach greckich o 57 złote. W niedużym stopniu spadły ceny wyjazdów do Bułgarii o 29 złotych, a w większym do Tunezji i na Wyspy Kanaryjskie o 55 i 129 złotych.

Ewolucja cen na kierunkach egipskich pozostaje w związku nie tylko z bieżącymi relacjami popytu i podaży (ograniczona dostępność miejsc w samolotach), ale też z czynnikami o charakterze fundamentalnym, czyli wysoką, choć ostatnio malejącą inflacją w Egipcie (około 12,7 procent w skali rocznej) oraz ze znaczącym rocznym umocnieniem się miejscowej waluty (o prawie 12,5 procent w stosunku do złotego), co przekłada się na roczny wzrost egipskich cen wewnętrznych wyrażony w naszej walucie o blisko 27 procent.

3. W porównaniach ofertowych cen biur podróży największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazała - po dwutygodniowej przerwie - oferta biura TUI Poland, która była tańsza o około 115 złotych, z tym że zniżka cen w grupie hoteli, które były w sprzedaży również w poprzednim sezonie była większa i wyniosła około 150 złotych. Jest to zatem sytuacja, która może świadczyć o tendencji - sygnalizowanej już wcześniej - do uzupełnienia oferty tego biura przez hotele z nieco wyższej półki. Na pozycji wicelidera spadków średnich cen w ujęciu rocznym znalazło się biuro Rainbow, którego oferta była tańsza o około 70 złotych, a dla hoteli sprzedawanych przed rokiem o około 40 złotych, co oznacza odwrotna sytuację w stosunku do poprzednika. Mniej kosztowna, niż przed rokiem jest również oferta biura Grecos Holiday - o około 30 złotych. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 18 złotych do 280 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera utrzymało jeszcze biuro TUI Poland z liczbą 32 ofert (poprzednio 31, przed rokiem 15, a przed dwoma 13 takich ofert), przed biurami Rainbow z liczbą 25 ofert (poprzednio 18, przed rokiem i dwoma po 14 takich ofert) oraz Itaka z liczbą 23 ofert (poprzednio 27, przed rokiem 30, a przed dwoma 36 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* ma oferta biura Rainbow, w hotelach 4* oferta biura TUI Poland, a w zakresie hoteli 5* stawka jest dość wyrównana z minimalną przewagą oferty biura Coral Travel Wezyr.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel Wezyr
8 ofert, na kierunkach greckich biuro Rainbow - 13 ofert, przed biurami Itaka i TUI Poland 7 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland 9 ofert oraz Itaka i Rainbow p 6 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr 6 ofert oraz TUI Poland 4 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miało biuro Exim Tours 6 ofert, natomiast w Bułgarii biura TUI Poland - 3 oraz Exim Tours - 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland wzmocniło swoją pozycję w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich oraz w Turcji i Bułgarii, Rainbow w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Coral Travel Wezyr w Turcji i Tunezji Kontynentalnej, a Exim Tours w Tunezji i Bułgarii.

4.
Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak zaznaczaliśmy w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków i kategorii hoteli jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami i kategoriami hoteli w pozostałych biurach.

W pierwszym okresie sezonu lato 2018  na czele tabel dotyczących cen wyjazdów w szczycie sezonu wakacyjnego często przodowały wiodące biura podróży na polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a mianowicie Itaka oraz Grecos Holiday, a nieco później dołączyły do nich Rainbow i Coral Travel Wezyr. Biuro TUI Poland było widoczne na czołowych pozycjach zestawień w pierwszej fazie first minute, natomiast w okresach późniejszych często przesuwało się poza pierwszą siódemkę.

Siedemnaste zestawienie sezonu lato 2019 po raz trzeci z rzędu otworzyło biuro Coral Travel Wezyr, chociaż po dość dużej zwyżce średnich cen (o około 80 złotych) jego przewaga nad konkurentami zmalała. Skład pierwszej czwórki pozostał taki sam, a niewielki zmiany w kolejności wynikają z różnic w tempie podnoszenia cen. Istotniejsze zmiany mogą nastąpić po pełnym wprowadzeniu marcowych korekt w ofertach organizatorów. Najpoważniejszą zmianą jest nie tyle awans o jedną pozycję biura Rainbow, ile duża zmiana wartości odchylenia od średniej z cen przekrojowych spowodowana znaczną obniżką cen wycieczek, czyli o blisko 150 złotych



Dla porównania przedstawiono też tabelę sprzed roku, w której tak jak w wielu późniejszych zestawieniach z ubiegłego sezonu czołowe pozycje zajmowały biura Grecos Holiday, Itaka i Coral Travel Wezyr. Najistotniej, obok TUI Poland (z pozycji 7 na 2) i Coral Travel Wezyr (z 3 na 1) poprawiło swoje miejsce w zestawieniu biuro Rainbow - z pozycji 11 (poza obrębem zestawienia) na 5 obecnie



Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.

Ceny przelotów na kierunkach turystycznych w Ryanair nieco w dół, a w Wizair znów w górę


Od stycznia 2018 roku dokonaliśmy zmiany w schemacie prezentowania informacji o sytuacji w zakresie cen przelotów na kierunkach turystycznych oferowanych przez tanich przewoźników (LCC). Dla sezonu letniego jest ona
podobnie jak dla zimowego - prezentowana na bieżąco raz na dwa tygodnie (dla danych historycznych raz w miesiącu) w postaci wykresów z dodatkowym krótkim komentarzem dotyczącym ważniejszych kierunków, które wcześniej były zawarte w grupie kierunki pozostałe.  

Na wykresach grubsza linia oznacza średnie ceny przelotów w okresie zimowych ferii (m.in. w woj. mazowieckim) w sezonie obecnym, a cieńsza w poprzednim. Zielone pole pomiędzy liniami oznacza spadek średnich cen rok do roku, a czerwone ich wzrost. Na wykresach zostały uwzględnione jedynie te rejsy (43 połączenia w Ryanair i 26 w Wizzair), które występowały w obu tych sezonach jednocześnie.

Dla sezonu lato 2019 wprowadzamy kolejną modyfikację sposobu przedstawiania sytuacji w zakresie kształtowania się cen przelotów tanimi liniami. Wykres cen ex post (lewa strona) będzie powstawał na dotychczasowych zasadach, ale dodatkowo w datach przyszłych będzie przedstawiany przebieg cen z poprzedniego sezonu, który reprezentuje cienka linia. Wraz z upływem czasu będą do niej odnoszone ceny bieżące reprezentowane przez linię grubszą z zielonymi lub czerwonymi polami tak jak było to czynione dotychczas.

Przebieg zmian cen w liniach Ryanair przedstawiają poniższe wykresy



Dla kierunków kanaryjskich w październiku widoczny był umiarkowany wzrost cen, który najpierw przeszedł w wyraźny spadek, później w fazę niedużych wahań, a później w silny wzrost. W okresie ostatnich dwóch tygodni ceny jednak nieco spadły i nadal pozostały poniżej poziomu sprzed roku, co obrazuje nieduże pole w kolorze zielonym.

Na pozostałych kierunkach spadki cen rejsów na kierunkach turystycznych uległy na początku grudnia wyhamowaniu, a w drugiej połowie stycznia przystąpiły do wyraźnych wzrostów, przekraczając znacznie średni poziom cen ubiegłorocznych, co zobrazowało pojawienie się czerwonego pola. W ostatnich dwóch tygodniach średnie ceny nieco spadły, ale nadal pozostają wyraźnie powyżej poziomu z zeszłego roku.

W relacji z poprzednim sezonem w największym stopniu wzrosły ceny przelotów na kierunkach portugalskich
o 277 złotych, a w nieco mniejszym na kierunkach greckich o 209 złotych. Przeloty do Bułgarii, Hiszpanii i Włoch również podrożały lecz w istotnie mniejszej skali odpowiednio o 108, 65 i 41 złotych.

Kolejne wykresy przedstawiają przebieg zmian cen w liniach Wizzair



Dla kierunków kanaryjskich, reprezentowanych obecnie jedynie przez dwa rejsy tygodniowo na Teneryfę z Katowic i niedawno wprowadzony do rozkładu rejs na Fuerteventurę (brak możliwości porównania cen rok do roku), obserwujemy  niezmienioną sytuację w porównaniu do tej sprzed dwóch tygodni, gdyż kolejny już raz ceny bieżące i sprzed roku pozostały takie same.

Utrzymywanie się bardzo wysokich cen sierpniowych wylotów na Teneryfę może potrwać jeszcze jakiś czas.  Ponieważ jednak obecne poziomy cen są znacznie oderwane od kosztów (np. paliwa) i znacznie wyższe niż u konkurencji (np. z Krakowa), to uprawniony wydaje się wniosek, że ceny w przyszłości mogą ulec znacznemu obniżeniu.

Na pozostałych kierunkach turystycznych średnia cena była początkowo dość stabilna oraz istotnie niższa od poziomów sprzed roku, ale od mniej więcej połowy października pozostaje w bardzo wyraźnym trendzie wzrostowym. Pomimo to nadal pozostaje poniżej średniej ceny z tego samego okresu przed rokiem, która rosła w podobnym tempie.

W relacji z poprzednim sezonem w największym stopniu spadły ceny przelotów rok do roku do Włoch i Bułgarii
o średnio 418 i 298 złotych, a w znacznie mniejszym stopniu na kierunkach greckich o średnio 95 złotych. Wzrosły natomiast średnie ceny rejsów do Portugalii o 108 złotych, a zwłaszcza do Hiszpanii o średnio 280 złotych.

Rozpatrując przyszłe możliwe trendy cenowe u tanich przewoźników należałoby brać pod uwagę ograniczenie liczby połączeń na kierunkach kanaryjskich z 10 w poprzednim sezonie letnim do 6 (+ niedawno dodana Fuerteventura) w sezonie obecnym, zawieszenie przez Ryanair (być może przejściowo) niektórych tras np. do Grecji - na Korfu (z Katowic i Rzeszowa) i do Chanii (z Katowic), czy Bułgarii
do Burgas (z Rzeszowa), ale i dodanie nowych rejsów (15) przez obu przewoźników z Krakowa, zwłaszcza przez linie Wizzair (10 rejsów).

Warto brać też pod uwagę obserwowany ostatnio trend (zwłaszcza w liniach Wizzair) dodawania rejsów w ramach tych samych połączeń (np. do dwóch dodawanie trzeciego), który (obok wprowadzania nowych większych maszyn) powiększa oferowanie zwłaszcza dla turystów, gdyż liczba podróżujących biznesowo lub odwiedzających rodziny pozostaje w takiej sytuacji z reguły na poziomie zbliżonym do dotychczasowego.


Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.


Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl



Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.


Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego