Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Analiza Cen LATO

Klub Wczasopedia > Klub Wczasopedia
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


17.09.2019 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2019
Ceny wycieczek Last Minute w październiku...

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2019. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia października, czyli 30 września - 6 października 2018 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl .

Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 21 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2019, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje czterdzieste trzecie w tym roku turystycznym ogółem i jednocześnie trzecie dla pierwszego tygodnia października porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 zebranych 12 września 2019 z cenami dla tego samego okresu zebranymi 5 września 2019, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 13 września 2018.

Należy zaznaczyć, że w tym zestawieniu występują już ceny okresu last minute i równocześnie końca sezonu letniego na wielu kierunkach wyjazdów turystycznych. W rezultacie charakteryzują się one relatywnie częstymi i nietypowymi zmianami, a także istotnie zmniejszoną na niektórych kierunkach liczbą hoteli. W tych warunkach przedstawiane porównania mogą być mniej adekwatne niż zwykle.

W minionym tygodniu,
dla wycieczek z wylotami pomiędzy 30 września i 6 października, średnia cena wzrosła o 57 złotych (poprzednio wzrost wyniósł 55 i 13 złotych, a wcześniej dla wyjazdów w pierwszym tygodniu września notowano wzrosty o 73, 54, 17 i 29 złotych). Największa zwyżka cen wystąpiła na Majorce
o średnio 253 złote, a nieco mniejsze, choć również istotne miały miejsce na Teneryfie i na Malcie - o 216 i 192 złote. Z kolei największy spadek średnich cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Maroku o 131 złotych oraz na wyspach Fuerteventura i Rodos o 95 i 39 złotych. W takim samym okresie przed rokiem i przed dwoma laty bieżące ceny wycieczek silnie spadały, a mianowicie o 103 i o 50 złotych.

Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie



W minionym tygodniu, dla wyjazdów w pierwszym tygodniu października ponownie najmocniej wzrosły średnie ceny wycieczek do Turcji  
o 65 złotych (poprzednio o 76 złotych). Tym razem (również ponownie) łagodniejszy wzrost cen odnotowano w Grecji o 45 złotych i był to zapewne skutek relatywnie wysokiej bazy odniesienia. W mniejszym i jednocześnie dość podobnym stopniu podniosły się ceny na kierunkach egipskich i kanaryjskich o średnio 29 i 22 złote.

2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu października 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 300 złotych (przed tygodniem i dwoma wzrosty wyniosły 184 i 152 złote). Na żadnym z analizowanych kierunków nie zanotowano spadków cen w ujęciu rocznym, a największe wzrosty ponownie odnotowano na Cyprze
tym razem o 521 złotych, a niewiele mniejsze w Masa Alam i na wyspie Kos o średnio 481 i 446 złotych. W adekwatnym okresie poprzedniego sezonu odnotowano spadek cen w ujęciu rocznym o 150 złotych.

Po dziesięciu z rzędu tygodniach korzystnych dla organizatorów i późniejszych sześciu niekorzystnych, czynniki o charakterze kosztotwórczym tym razem zadziałały w kierunku zwiększania marż ze sprzedaży wycieczek. Ich pozytywny wpływ z powodu utrzymujących się korzystnych cen paliwa był jednak prawdopodobnie jedynie jednorazowy z powodu dość poważnego sobotniego ataku na instalacje największego producenta ropy na świecie, czyli saudyjskiego koncernu Aramco. W minionym tygodniu cena paliwa lotniczego (ponoszona według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) pozostawała jeszcze znacząco niższa niż miało to miejsce w poprzednim sezonie. W minionym tygodniu jej spadek osiągnął 9,0 procent, a cena wyniosła 2,63 wobec 2,89 zł/litr przed rokiem.

Korzystny wpływ cen paliwa został tylko częściowo zniwelowany przez kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych był tym razem słabszy wobec okresu sprzed roku jedynie o niecałe 1,3 procent. Łączny wpływ obu tych czynników był w niedużym stopniu korzystny dla organizatorów i wyniósł około minus 20/minus 10 złotych (poprzednio 0/+10, +30/+40, +20/+30, 0/+10 , +20/+30, +10/+20 złotych, a wcześniej  minus 35/minus 25 złotych, -60/-50 i -65/-55 złotych, dwukrotnie -60/-50 złotych, -35/-25, -25/-15, -30/-20, -5/+5 złotych, a jeszcze wcześniej plus 15/25, 35/45, 55/65 i 90/100 złotych).

W najbliższych tygodniach wpływ może przybrać wartości niekorzystne dla organizatorów turystyki do czego powinny się przyczynić ceny paliwa lotniczego znacznie bliższe cenom zeszłorocznym i prawdopodobnie nieco słabszy niż ostatnio złoty. Wydaje się, że rodzimej walucie może również szkodzić niepokój wywoływany oczekiwaniem na decyzję TSUE w sprawie kredytów denominowanych w szwajcarskich frankach, która jest oczekiwana około 26 września.

Należy pamiętać, że oddziaływania zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).

Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczony poniżej wykres



Wśród wiodących kierunków, podobnie jak dla wyjazdów w pierwszym tygodniu sierpnia, znaczące zwyżki średnich cen wycieczek nadal występują na zyskujących na popularności już od sezonu 2017 kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli Egiptu i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 293 i 276 złotych. Podobnie jak w sierpniu i wrześniu tak i w październiku pod względem wzrostów z oboma tymi kierunkami konkurowała Grecja, gdzie tym razem wzrosty były nawet nieco większe i wyniosły średnio 301 złotych.

Jak już wcześniej wielokrotnie zaznaczano, znaczące zwyżki cen wycieczek do Grecji mogą wynikać z racjonalnych ograniczeń programowych na tym kierunku przez duże biura (zwłaszcza Grecos i Rainbow) i wypadnięciu z rynku ponad 40-tysiecznej podaży biur Net Holiday i 7islands. W rezultacie pomimo słabszej niż przed rokiem sprzedaży na tym kierunku, zmiany cen wycieczek są dla organizatorów podobnie korzystne jak w znacznie lepiej sprzedających się Turcji i Egipcie.

Niespodziewanym liderem rocznego wzrostu cen zostały w minionym tygodniu Wyspy Kanaryjskie, które były droższe w porównaniach rocznych o 310 złotych. Na obecną roczną skalę wzrostu cen istotny wpływ ma jednak bardzo niska baza porównawcza sprzed roku, gdyż o tej samej porze przed rokiem ceny notowały tam spadek cen o średnio aż 309 złotych. Należy jednak kolejny raz zaznaczyć, że w całym okresie wiosny i lata tego sezonu ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute były dla organizatorów jeszcze bardziej korzystne, a roczne wzrosty w tym okresie sprzedaży wynosiły przeważnie kilkaset złotych.

Na mniej masowych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze, w Maroku i na Majorce
o średnio 521, 331 i 327 złotych, a nieco tylko mniejsze w Portugalii, Tunezji i na Malcie o średnio 259, 220 i 197 złotych.

Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2017 dla wylotów w pierwszym tygodniu października), zdecydowanie najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Egiptu
o 385 złotych. W mniejszej, ale też w istotnej skali drożały w tym ujęciu wycieczki do Turcji, Tunezji i Grecji o 283, 224 i 221 złotych. Tylko symbolicznie wyższe niż przed dwoma laty były ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie o średnio jeden złoty, które przed tygodniem były też o jeden złoty, ale tańsze niż w adekwatnym okresie dwa sezony wcześniej.

3. W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów październikowe ceny w najmniejszym stopniu wzrosły w biurze Sun & Fun - o około 125 złotych, które miało sporo atrakcyjnych propozycji w Egipcie i Tunezji. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 150 złotych (biuro Neckermann Polska) do nawet nieco ponad 1000 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to tym razem na pozycjach liderów znalazły się biura Itaka z liczbą 25 ofert (poprzednio 16, przed rokiem20, a przed dwoma laty 22 oferty) i TUI Poland z liczbą też 25 ofert (poprzednio 30, przed rokiem 25, a przed dwoma laty 13 ofert). Biura te wyprzedziły kolejną parę ex aequo, czyli  biura Rainbow z liczbą 17 ofert (poprzednio 18, przed rokiem 23, a przed dwoma laty 15 ofert) i Coral Travel z liczbą też 17 ofert (przed tygodniem 17, przed rokiem 12, a przed dwoma laty 10 ofert). Przewagę w zakresie hoteli o trzech gwiazdkach miało biuro Itaka, a w wyższych kategoriach biuro TUI Poland minimalnie wyprzedzając Itakę.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel
6 ofert oraz Rainbow i TUI Poland 5 i 4 oferty, na kierunkach greckich nadal przodowało biuro Grecos 10 ofert przed Itaką i TUI Poland 8 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura Itaka i Rainbow po 8 ofert oraz TUI Poland 6 ofert, a na tureckich biura Coral Travel 6 ofert oraz Itaka i TUI Poland po 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Coral Travel, Exim Tours i TUI Poland wszystkie po 3 oferty, natomiast w Bułgarii ofert październikowych już nie było. W porównaniu z okresem sprzed roku Itaka wzmocniła swoja pozycję w Grecji i w Tunezji, TUI Poland w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Rainbow w Egipcie, zaś Coral Travel w Grecji, Turcji i Tunezji.

4. W tej części materiału przedstawialiśmy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne.

Ostatnim i przedostatnim razem ze względu na zakończenie oferowania niektórych kierunków, albo przez wszystkich organizatorów (Albania i Bułgaria), albo niektórych kierunków przez część z nich - co prowadzi w rezultacie do zmniejszenia adekwatności porównań przekrojowych - postanowiliśmy przedstawić oddzielne zestawienia dla kierunków greckich i tureckich, które pozostają najważniejszymi celami wyjazdów polskich turystów i w październiku są jeszcze oferowane przez stosunkowo dużą liczbę organizatorów.

Tym razem przedstawiamy ścisłą czołówkę, czyli pierwsza czwórkę, dla trzeciego najważniejszego kierunku w ubiegłym sezonie (w tym prawdopodobnie czwartego) w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej, którym jest Hiszpania reprezentowana w tym wypadku przez kierunki wyspiarskie, czyli Wyspy Kanaryjskie i Majorkę.

Wyraźnymi liderami tego zestawienia dla wyjazdów w październiku są tradycyjnie mocne na kierunkach kanaryjskich biura Itaka i Rainbow, do których dołączyło biuro TUI Poland, chociaż jego oferta w ostatnim okresie sprzedaży nie jest już tak atrakcyjna jak w okresach wcześniejszych. Sytuacja w tabeli wyraźnie koresponduje z liczbą najlepszych ofert przedstawioną we wcześniejszej partii materiału, gdzie biura Itaka i Rainbow miały na kierunkach kanaryjskich po 8 takich ofert, zaś zamykające podium TUI Poland takich ofert miało 6



Dla porównania przedstawiono też tabelę sprzed roku, w której pozycję lidera również zajmowała para biur Rainbow oraz Itaka, ale na podium było obecne też biuro Ecco Holiday, które wówczas jeszcze dość wyraźnie wyprzedzało biuro TUI Poland



Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.



Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.


Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl


Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.

Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego