Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Ranking biur podróży - awanse i spadki

Opublikowany przez TravelDATA w Firmy w turystyce · 14/12/2012 00:00:01
Tags: Firmy

Logos Travel w górę, Exim Tours w dół, znak zapytania przy Neckermannie... opublikowano na portalu www.turystyka.rp.pl

To już ostania odsłona ratingów i rankingu w tym roku. Odświeżyliśmy je w związku z napływem kolejnych danych finansowych, pokazujących sytuację liderów polskiego rynku turystyki wyjazdowej.

Przypomnienie historii

6 sierpnia pierwszy raz przedstawiliśmy ranking i ratingi 20 liderów krajowej branży turystyki wyjazdowej. W materiale tym dokładnie przedstawiono i wytłumaczono metodologię nadawania ratingów biurom podróży. Pozwala ona ocenić sytuację danego touroperatora i ze znacznym prawdopodobieństwem wskazać tego, którego działalność obciążona jest dużym ryzykiem zagrożenia płynności.

Na bazie napływających do Krajowego Rejestru Sądowego sprawozdań finansowych sporządzono dwie następne edycje ratingów - 21 sierpnia  oraz 5 listopada. W materiałach tych przedstawiono również uzupełnienia i modyfikacje stosowanej metodologii. Kolejne sprawozdania oraz nowe pozyskane informacje, pozwoliły na sporządzenie kolejnej, czwartej już edycji rankingu i ratingów liderów krajowej turystyki wyjazdowej.

Metodologia bez zmian

Tym razem metodologia przygotowania ratingów pozostała bez najmniejszych zmian i uzupełnień. Jej modyfikacja, jak to było zapowiadane wcześniej, planowana jest dopiero w następnej edycji i będzie obejmowała różnice w adekwatności gwarancji ubezpieczeniowych chroniących interesy klientów biur podróży, uwzględniając wpływ daty rolowania gwarancji oraz indywidualną specyfikę biznesową danego touroperatora.

Tak, jak to było w poprzednim zestawieniu, biura podróży uporządkowane zostały według wielkości przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych w 2011 roku.







Krótkie komentarze odnośnie niektórych biur podróży:

Neckermann Polska – ma obecnie perspektywę zmienioną na negatywną, ponieważ według ostatniego raportu Thomasa Cooka z 28 listopada, biuro to poniosło w minionym roku obrotowym 2011/12 stratę i dlatego po dostarczeniu sprawozdań jego rating zostanie najprawdopodobniej obniżony.

Wezyr Holidays – biuro przekazało do KRS sprawozdania, z których wynika, że odzyskało dodatnią rentowność, a jego sytuacja finansowa uległa pewnej poprawie. Jednak skala strat wykazanych w latach 2009 - 2010 była na tyle duża, że fundusze własne touroperatora nadal wykazują wysoką wartość ujemną, co w konsekwencji prowadzi do utrzymania niekorzystnej oceny C/D. Ponieważ wiele wskazuje jednak, że tendencja do poprawy przybiera charakter trwały, biuro otrzymało perspektywę pozytywną.

Należy też pamiętać, że Wezyr funkcjonuje przy wsparciu spółki matki, czyli OTI Holding z siedzibą w Turcji. Jest to jedna z trzech największych firm turystycznych działających w Rosji obok Pegas Touristik oraz Tez Tour. Rozwija się ona bardzo dynamicznie i obsłużyła w zeszłym roku ponad 1,5 miliona klientów, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi cały polski rynek czarterowy razem wzięty.

Exim Tours – w sierpniu 2011 roku działalność turystyczna prowadzona pod tą marką przeszła płynnie ze spółki Exim Tours Sp z o.o. do spółki Exim S.A. Ta pierwsza nie złożyła jeszcze sprawozdań za 2011 rok, co powoduje, że nie można przedstawić łącznych wyników działalności, mimo złożenia sprawozdania przez Exim S.A. Zdołano jedynie ustalić, że przychody ze sprzedaży imprez turystycznych wyniosły w całym 2011 roku 167,8 mln złotych. Ponieważ był to znaczący spadek w porównaniu z rokiem 2010, to w rezultacie spowodował on przesunięcie Eximu z 8 na 11 pozycję w rankingu największych krajowych touroperatorów.

Viva Club – tak jak to było zapowiedziane w poprzedniej edycji, sprawozdanie biura jest już dostępne, co pozwoliło na sporządzenie ratingu za 2011 rok. Jest on na tym samym poziomie co w roku poprzednim, a perspektywa jest nadal negatywna ze względu na koncentrację działalności na rynkach, które obecnie wiążą się z podwyższonym poziomem ryzyka.

Logos Travel – ze względu na doprecyzowanie danych nastąpiła zamiana miejsc Logosa z 7islands. Logos Travel zajmuje obecnie miejsce dwudzieste, a 7islands został przesunięty na miejsce dwudzieste pierwsze.

Kolejne ratingi będą przedstawiane co 1 - 2 miesiące w zależności od napływu nowych danych.

Najbliższy ukaże się prawdopodobnie w drugiej połowie stycznia i będzie już uwzględniał różnice w adekwatności zabezpieczeń gwarancyjnych chroniących interesy klientów o czym była już mowa wcześniej.

Rośnie ryzyko branży

W kwestii ogólnego ryzyka biznesowego w turystyce wyjazdowej należy bacznie przyglądać się pogarszającej się sytuacji gospodarczej, która jak się wydaje, wpływa mocniej na zachowania konsumentów, aniżeli w 2009 roku. W drugiej połowie roku obserwujemy też dawno niewidziane zjawisko, jakim jest spadek (pierwszy od 1992 roku) płac realnych. Przy tym perspektywa osłabienia dynamiki PKB jest większa w porównaniu ze spowolnieniem, z którym mieliśmy do czynienia przed trzema laty.

Dynamika sprzedaży wycieczek zaczęła wyhamowywać już w trzeciej dekadzie lipca, czyli mniej więcej wtedy, kiedy na dobre zaczęliśmy się żegnać z realnym wzrostem zarobków. Było to pierwsze poważne koniunkturalne ostrzeżenie dla branży turystycznej.

Autor swoją karierę wyprzedzającego diagnostyka rynku zakończył z dniem 2 kwietnia, kiedy to oszacował pierwszy kwartał 2012 roku, jedynie nieznacznie mijając się z opublikowanymi ponad sześć miesięcy później danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Do przewidywania przyszłości wracać już nie zamierza.

Uważa natomiast, że z dyskusją, jaki był rynek w sezonie letnim, należy zaczekać do czasu, gdy pełne twarde dane poda Urząd Lotnictwa Cywilnego. Okaże się wtedy, czy bliższe prawdy były optymistyczne raporty Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, oparte na danych z MerlinaX, a mówiące o dużym wzroście sprzedaży wycieczek, czy raczej głosy agentów, rysujących odmienny obraz sytuacji.

Jeśli natomiast chodzi o najbliższą przyszłość, to warto, a nawet należy zwrócić uwagę, że bardzo słaba sprzedaż zimy oraz lata w ostatnim kwartale roku bardzo wyraźnie koreluje z koniunkturą gospodarczą oraz nastrojami konsumentów. Ponieważ najgorszy okres jest jednak dopiero przed nami, to zarówno touroperatorzy, jak i agenci powinni sobie dogłębnie, ale i spokojnie przemyśleć, jakie mogą być skutki obecnej sytuacji, w szczególności dla sprzedaży wycieczek w nadchodzących miesiącach.

Andrzej Betlej



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego