Menu główne
Ratingi biur podróży -
W połowie września wielu największych touroperatorów przedstawia gwarancje na nowy sezon. Niektórzy pozostali przy stawkach z tego roku, inni podnieśli lub obniżyli zabezpieczenia. Ale tylko Alfa Star kosztowało to spadek ratingu (opublikowano również na portalu www.turystyka.rp.pl)
15, 16 i 17 września to ważne daty w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. W tych dniach duża część touroperatorów odnawia swoje obowiązkowe gwarancje ubezpieczeniowe, choć ich procedowanie następuje zwykle kilka tygodni wcześniej. Podobnie było i tym razem. Z ogólnej liczby 32 organizatorów ujętych w tabeli ratingów biur podróży przygotowanej przez firmę TravelData we współpracy z portalem Turystyka.rp.pl w trzynastu z nich właśnie w tych trzech datach weszły w życie nowe gwarancje. Od czasu ostatniej publikacji wymienionego zestawienia, czyli po 21 sierpnia, gwarancje odnowiły też dwa inne biura (Exim Tours – 30 sierpnia oraz Interhome – 31 sierpnia), dlatego też postanowiono dołączyć je do omawianej grupy organizatorów.
Ta grupa licząca łącznie 15 biur stanowi wprawdzie nieco mniej niż połowę składu wszystkich ratingów umieszczonych w naszej stałej tabeli (ZOBACZ), ale odgrywa w turystyce wyjazdowej dominującą rolę, ich łączne przychody ze sprzedaży imprez turystycznych stanowią bowiem prawie 89 procent sumy przychodów wszystkich biur z zestawienia.
Gwarancje nie zmieniają ocen, prawie
Z tej grupy osiem biur przedstawiło gwarancje w poprzedniej wysokości, pięć biur ją powiększyło, a dwa zmniejszyły sumy gwarancyjne. Relatywnie największym wzrostem sumy gwarancyjnej mogą się pochwalić TUI – o prawie 28 procent, Rainbow Tours – o 20 procent i Wezyr – o ponad 19 procent. We wszystkich tych wypadkach nie wpłynęło to jednak na ich ratingi, ponieważ zmiany te idą w przybliżeniu w parze ze wzrostem ich obrotów, a więc stosunek między gwarancją i przychodami się nie zmienił, a jest to ważny element wpływający na ocenę. Ta sama uwaga dotyczy dwóch pozostałych organizatorów, którzy zwiększyli gwarancje, czyli biur Wygoda Travel i Logos Tour.
Jedynym biurem, którego rating uległ zmianie, obniżeniu, jest Alfa Star, o czym jeszcze w dalszej części materiału.
Kwoty nowych i starych gwarancji oraz relacje nowych gwarancji do przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych w ostatnim zakończonym roku obrotowym przedstawia poniższe zestawienie:
Organizator gwarancja do IX 2015 gwarancja do IX 2014 gwarancja do przychodów 2013
(w mln złotych) (w mln złotych) (relacja procentowa)
1. TUI Poland 189,9 148,8 33,4 %
2. Itaka 183,0 194,0 13,5 %
3. Rainbow Tours 101,6 84,7 17,4 %
4. Wezyr Holidays 43,0 36,0 14,8 %
5. Grecos Holiday 40,0 40,0 17,7 %
6. Exim Tours 28,4 28,4 19,3 %
7. Sun & Fun 25,9 25,9 12,8 %
8. Alfa Star 19,4 24,6 13,3 %
9. Interhome 5,76 5,76 19,7 %
10.Logos Tour 5,43 4,90 9,7 %
11.Trade&Travel 3,84 3,84 19,7 %
12. Almatur Polska 2,72 2,72 17,9 %
13.Wygoda Travel 2,22 1,93 11,5 %
14. BUT 2,00 2,00 17,5 %
15.Fun Club 1,50 1,50 4,7 %
Zestawienie pokazuje, że tylko jeden touroperator ma wskaźnik kwoty gwarancji do przychodów z imprez turystycznych zdecydowanie wyższy od reszty organizatorów -
Przypomnijmy, że zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 19 kwietnia 2013 roku w sprawie wysokości sumy gwarancji, minimalny ich poziom dla biur stosujących czarterowy transport lotniczy wynosić powinien 12 procent od deklarowanych przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych w okresie jej obowiązywania (ale w żadnym razie nie mniej niż 12 procent przychodów osiągniętych w ostatnim zakończonym roku obrotowym).
Niższe wskaźniki takich biur jak Logos Tour i Fun Club wynikają z tego, że wykorzystują one albo transport lotniczy tzw. rejsowy (Logos Tour) i autokarowy (Fun Club), dla których obowiązujące stawki gwarancji są mniejsze.
Wszystkie gwarancje wyliczone są więc zgodnie z prawem. Przy czym, jeśli w trakcie ich obowiązywania, biuro podróży osiągnie większy niż zakładany początkowo przychód, jest ono zobowiązane podnieść zabezpieczenie tak aby nigdy nie spadło ono poniżej owych 12 procent. Kilka biur od razu zadeklarowało, że tak zrobi. Boją się od razu zapewniać sobie wyższe gwarancje (na zapas), bo w wypadku gdyby okazało się, że ich przychody jednak nie są wyższe, po prostu przepłaciłyby za zabezpieczenie. Wolą więc regulować ich wysokość w trakcie roku, reagując na bieżącą sytuację.
Alfa Star traci plus
Jedyną zmianą w zaktualizowanej tabeli ratingów jest obniżka oceny dla biura Alfa Star o jeden szczebel, czyli z CCC+ na CCC. Wynika to bezpośrednio z metodologii sporządzania ratingów. Spółka dość istotnie zmniejszyła gwarancję (z 24,6 do 19,4 mln złotych), a jednocześnie poinformowała w komunikacie giełdowym, że jej przychody z turystyki zaczęły stopniowo wzrastać (wg danych z końca lipca o 8,1 procent wobec 2013 roku). Powrót Egiptu na turystyczny rynek (w sierpniu – październiku 2013 roku wyjazdy do tego kraju były na bardzo niskim poziomie) spowoduje zapewne dalszy wzrost obrotów tego organizatora wobec roku ubiegłego.
Z tych dwóch powodów działających jednocześnie, relacja pomiędzy kwotą gwarancji, a obrotami biura wykazuje istotne obniżenie, a co za tym idzie, zabezpieczenie interesów jego klientów staje się słabsze. Jest to główną przyczyną obniżenia ratingu biura Alfa Star (czytaj też: "Alfa Star – dokąd doleci zasłużony touroperator?").
Jeden filar to za mało
Przy okazji omawiania gwarancji nie sposób nie nawiązać do ostatniej decyzji rządu o odrzuceniu projektu założeń do ustawy o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym. Decyzja to powoduje, że zabezpieczenie interesów klientów biur podróży zamiast na dwóch filarach nadal opierać się będzie tylko na jednym.
Dodatkowo filar ten został już osłabiony, niejako awansem, właśnie z powodu rachuby na rychłe wprowadzenie funduszu. Wprawdzie niektórzy komentują decyzję rządu jako korzystną dla branży i twierdzą, że klienci biur podróży są świetnie zabezpieczeni, ale takie opinie są całkowicie nieuprawnione. Wystarczy przypomnieć, że Sky Club miał 14-
W tej sytuacji znacznie wzrosła rola stabilnych finansów touroperatorów i odpowiednio wysokiej (wyższej niż minimalna) gwarancji w zapewnieniu klientom bezpiecznych wakacji i zabezpieczeniu pełnego zwrotu wpłaconych do biura podróży pieniędzy.
TravelDATA