Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Citron Travel na czerwonym polu

Opublikowany przez TravelDATA w Firmy w turystyce · 1/11/2013 09:37:31
Tags: FirmyAnalizy

Citron Travel z najniższym ratingiem, Olimp z lepszą perspektywą – to dwie najnowsze oceny w tabeli ratingów biur podróży, naniesione przez TravelDATA... opublikowano na portalu www.turystyka.rp.pl


Na podstawie najświeższych danych pozyskanych z Krajowego Rejestru Sądowego możliwe stało się ustalenie ratingu biura podróży Citron Travel. Wcześniej przy tym biurze widniała adnotacja „N/A", co oznaczało brak danych uniemożliwiający ustalenie poprawnego ratingu oraz perspektywy. Nowa ocena to C/D - przeznaczona dla firm wysokiego ryzyka.

Podstawą do takiej opinii są wyjątkowo słabe wyniki finansowe wykazane przez spółkę za ostatni zakończony rok obrotowy, czyli 2012. W drugim roku działalności osiągnęła ona ujemny wynik finansowy w wysokości 5,32 mln złotych, W połączeniu z zanotowaną wcześniej stratą 3,29 mln złotych spowodowało to powstanie w spółce ujemnych funduszy własnych wynoszących minus 8,38 mln złotych. Jest to wartość bardzo wysoka, szczególnie w zestawieniu z niezbyt dużymi przychodami touroperatora, które wyniosły 13,09 mln złotych.

Na plus trzeba odnotować, że firma, która zajmowała się dotychczas głównie organizowaniem imprez turystycznych na Cyprze Północnym, stara się zróżnicować oferowane produkty. Organizator przygotował dość szeroką ofertę wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie – Teneryfę i Gran Canarię.



Druga korekta w tabelach ratingowych – dotycząca tym razem biura podróży Olimp - ma już pozytywny charakter. Przesyłane przez tego organizatora okresowe dane finansowe pozwoliły zmienić jego perspektywy z „nieznanej" na „stabilną".

Jest to bezpośredni rezultat zarówno transparentności spółki, jak i braku istotniejszych zmian w rachunku wyników oraz pozycjach bilansowych. Ewentualna zmiana oceny tej spółki będzie możliwa po uzyskaniu sprawozdań finansowych za rok 2013.

Reagujemy na bieżąco

Dotychczasowe publikacje ratingów biur podróży przygotowywanych dla „Rzeczpospolitej" i portalu Turystyka.rp.pl. przez firmę TravelD
ATA monitorującą rynek zorganizowanej turystyki wyjazdowej, miały charakter okresowy. Związane były z wydarzeniami istotnymi dla touroperatorów, jak składanie sprawozdań finansowych w Krajowym Rejestrze Sądowym, czy wrześniowe odnawianie gwarancji ubezpieczeniowych przez znaczną część podmiotów działających w tej branży.

Kierując się jednakże potrzebą transparentności oraz większej aktualności prezentowanych danych TravelD
ATA postanowiła wprowadzić zmiany do ratingów na bieżąco, gdy tylko pojawią się wiarygodne i ważne informacje uzasadniające korekty ocen danego organizatora. (Patrz też tekst: „Lepsze ratingi dzięki wyższym gwarancjom").

Transparentność biur podróży jest bardzo pożytecznym elementem budowania zaufania pomiędzy nimi a klientami i agentami turystycznymi. Dlatego stale zachęcamy touroperatorów, aby bez opóźnień przekazywali nie tylko obowiązkowe dane o swojej działalności, ale również inne, które pozwolą klientom i turystycznym agentom lepiej zapoznać się z obrazem i sytuacją ich bieżącego biznesu.


Andrzej Betlej




Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego