Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Alfa Star, a sprawa gwarancji

Opublikowany przez TravelDATA w Firmy w turystyce · 12/9/2014 08:52:46
Tags: Firmy




Alfa Star, a sprawa gwarancji

Portal www.wczasopedia.pl otrzymał wczoraj kilka zapytań ze strony niektórych biur agencyjnych (partnerów portalu) w sprawie niejasnej sytuacji w zakresie odnowienia obowiązkowej gwarancji ubezpieczeniowej przez biuro podróży Alfa Star.

Ważność dotychczasowej gwarancji w wysokości 24,6 mln złotych upływała z dniem 16 września i zgodnie z przepisami firma powinna uzyskać od ubezpieczyciela i przedstawić nową gwarancję w urzędzie marszałkowskim na przynajmniej 2 tygodnie przed końcem ważności dotychczasowego zabezpieczenia, czyli w tym przypadku do dnia 2 września.

Ponieważ w tej sprawie panuje spore zamieszanie informacyjne i w odpowiedzi na niepokoje naszych partnerów przekazujemy następujące informacje zastrzegając, że mają one swoje źródło w informacjach publikowanych przez biuro podróży Alfa Star.

  • 1. Biuro uzyskało z dniem 1 września (a więc na jeden dzień przed wymaganym terminem) nową gwarancję w firmie Europaische Reiseversicherung AG. Okres jej ważności wynosi od 17 września 2014 do 16 stycznia 2015 roku.


  • 2. Nowa gwarancja opiewa na kwotę 19,4 mln złotych, a więc jest niższa od kwoty gwarancji dotychczasowej (24,6 mln złotych). Jest to jednak zgodne z przepisami, a w szczególności z  zapisem § 3. punkt 3. rozporządzenia ministra finansów a dnia 19 kwietnia 2013 roku w sprawie minimalnej sumy gwarancji (...) wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki (...).


Mówi on, że „roczny przychód (..) deklarowany na okres najbliższych 12 miesięcy na potrzeby określenia minimalnej sumy gwarancji (..) nie może być niższy niż roczny przychód osiągnięty w roku obrotowym poprzedzającym rok zawarcia umowy gwarancji (..)”.


Rok poprzedni, to w tym przypadku rok 2013, w którym biuro Alfa Star osiągnęło przychody ze sprzedaży imprez turystycznych (a takie stanowią bazę do wyliczenia gwarancji) w kwocie około 145,5 mln złotych (patrz ranking biur podróży na www.wczasopedia.pl ).



Relacja nowej gwarancji do tych przychodów wynosi 13,3 procenta, a więc jest nieco wyższa od minimalnej stawki dla tego typu działalności jaką wykonuje Alfa Star, którą przywołane wcześniej rozporządzenie określa na 12 procent (§ 5. tego rozporządzenia).


  • 3. Biorąc pod uwagę powyższe można więc stwierdzić, że z formalnego punktu widzenia biuro wypełniło swoje zobowiązania, o ile uzyskaną od ubezpieczyciela gwarancję przedstawiło w urzędzie marszałkowskim i została ona przez ten urząd uznana za prawidłową.


Zupełnie odrębną kwestią jest natomiast sprawa bieżącej sytuacji biznesowo - finansowej tego biura, w tym zarówno w kontekście koncentracji kierunków, na które sprzedaje ono imprezy turystyczne, jak i nowych inicjatyw biznesowych podejmowanych przez jego właścicieli.

Odpowiedni tekst dotyczący tej kwestii przedstawimy partnerom
www.wczasopedia.pl na łamach portalu na początku najbliższego tygodnia.




Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego