Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Alfa Star – dokąd doleci zasłużony touroperator ?

Opublikowany przez TravelDATA w Firmy w turystyce · 15/9/2014 14:23:06
Tags: Firmy




Alfa Star – dokąd doleci zasłużony touroperator ?


Alfa Star należy do najbardziej znanych i zasłużonych polskich biur podróży. Jej losy rynkowe były zawsze mocno związane z Egiptem, który stanowił podstawowy kierunek w jej turystycznej działalności. Fantastyczna koniunktura lat 2007-2008 w zagranicznej turystyce wyjazdowej (rynek wzrósł wtedy o ponad 70 procent) wywindowała to biuro na pozycję czwartego touroperatora w kraju. Rzesze nowych „przedkryzysowych” turystów ustawiały się w kolejkach po bajecznie tanie egipskie wakacje. Spowodowane to było w dużej mierze niepowtarzalnie tanim dolarem, którego kurs obniżał się momentami nawet do 2 złotych.

Od tamtej pory rynek przestał jednak sprzyjać biurom specjalizującym się w kierunkach Północnej Afryki. Najpierw kryzys znacząco przerzedził szeregi mniej zamożnych klientów poszukujących tanich wakacji, a następnie arabska wiosna 2011 roku skierowała dużą część ruchu na kierunki alternatywne. W rezultacie rynkowa pozycja Alfa Star stopniowo słabła, a jej miejsce w rankingach krajowych biur podróży zmieniło się z czwartego w 2008 roku, na szóste w 2012
(patrz tekst:
www.rp.pl/artykul/922193-Komu-AAA--a-komu-tylko-CCC---rating-biur-podrozy.html),
a następnie na miejsce siódme w roku 2013
(patrz tekst:
www.rp.pl/artykul/1041231-Biura-podrozy-wychodza-z-dolka---ratingi.html).

W 2012 wydawało się, że dla biura nadeszły wreszcie szanse na biznesowe odbicie. Na rynek egipski powrócił popyt, a seria niewypłacalności biur podróży specjalizujących się często właśnie w tym kierunku zmniejszyła na nim poziom biznesowej rywalizacji. Niestety kolejna fala ostrych społecznych niepokojów w sierpniu 2013 roku i w kolejnych miesiącach wywołała ponowny drastyczny spadek liczby wyjazdów do Egiptu, co w szczególnym stopniu dotknęło biuro Alfa Star. Straciło ono 30 procent obrotów i w rezultacie przesunęło się na dziewiąte miejsce w rankingach (patrz tekst:
www.rp.pl/artykul/705167,1134665-Ratingi-biur-podrozy---Itaka-w-gore.html).

Zamiast reorganizacji biznesu - ucieczka do przodu

W celu poprawy swojej sytuacji biznesowej, biuro próbowało przeprowadzić geograficzną dywersyfikację oferowanych kierunków, ale przyniosło to jedynie ograniczone rezultaty. Proces taki jest bowiem z natury rzeczy powolny i oznacza mozolne wchodzenie na rynki, na których inni touroperatorzy mają często silniejszą i już uznaną pozycję. Być może dlatego właściciele biura postanowili zrobić ruch bardziej radykalny i skorzystać z drogi, która wcześniej przyniosła duże korzyści firmie Rainbow Tours i podjęli decyzję o wprowadzeniu Alfa Star na giełdę.

Ponieważ firma nie spełniała warunków wymaganych przez główny parkiet, wprowadzono ją tymczasowo na rynek NewConnect przeznaczony dla mniejszych podmiotów i spełniających mniej restrykcyjny poziom wymagań biznesowo-sprawozdawczych.

Operacje tę przeprowadzono wykorzystując mechanizm tzw. odwrotnego przejęcia. Nie wnikając w zanadto w jego dość skomplikowaną naturę, trzeba jedynie powiedzieć, że Alfa Star SA (założona 28 września 2009 roku i połączona uchwałą Walnego Zgromadzenia z 27 sierpnia 2013 roku z Alfa Star Sp. jawna, czyli z tą, która de facto wcześniej przez wiele lat prowadziła działalność touroperatorską) została przejęta przez niewielką giełdową agencję marketingową Dobra Nasza
(patrz tekst:
www.rp.pl/artykul/1100466-Alfa-Star-wjechala-na-gielde-wehikulem.html).

Firmy zostały połączone w trybie art. 492 §1 pkt.1 KSH, co oznacza, że agencja ta przejęła majątek touroperatora w zamian za akcje wydane jego właścicielom. Nazwę połączonego podmiotu zmieniono na Alfa Star i pod taką figuruje ona w notowaniach na alternatywnym rynku NewConnect.

Bardzo ważną kwestią w tego typu operacjach jest wycena majątku spółki przejmowanej, który jest wnoszony do spółki przejmującej. Operacje tego typu mają tę zaletę, że pozwalają przy tej okazji (w sposób dość swobodny) wycenić te elementy, które zwykle nie są ujęte w bilansie spółki przejmowanej, a które mogą istotnie zwiększyć jej wartość księgową. Przy tej okazji wykreować można kapitał mający pokrycie w tych nowowycenionych aktywach, których wartość jest jednak w dużym stopniu umowna.

Czy ma to znaczenie w przypadku biura Alfa Star ?
tak i to bardzo istotne.

Kapitał głównie z nowych wycen

Spółka imponuje ponad 31- milionowym kapitałem, ale ma on pokrycie nie tyle w środkach pieniężnych, ale prawie w całości w wartościach niematerialnych i prawnych (niemal w tej samej wysokości). Na dzień 01.04.2013 roku, czyli na datę, na którą dokonywana była wycena majątku Alfa Star Sp. jawna (na potrzeby wspomnianego jej połączenia z Alfa Star SA), przyjęto następujące wartości składników dla tej pierwszej:

 znak firmowy                                                 -  28.510.324 złotych
 wartość sieci franszyzowej i agencyjnej            -    1.969.755 złotych
 wartość baz danych o klientach                        -      271.575 złotych

Łącznie te powyższe wartości odpowiadały 97,7 procentom wartości funduszy własnych Alfy Star Sp. jawna (czyli jej aktywów netto). Ponadto obecnie spółka Alfa Star SA posiada bardzo znaczną wartość rzeczowych aktywów trwałych (ponad 10,5 miliona) z czego ponad 90 procent stanowi wartość gruntów i budynków.

Według metodologii sporządzanie ratingów biur podróży (patrz
http://wczasopedia.pl/rating-bazowy.html ) sytuacja taka jest niekorzystna, pogarsza bowiem znacząco sytuację płynnościową firmy i w wypadku sytuacji kryzysowej takie aktywa, albo nie mają praktycznie żadnej wartości (wartości niematerialne i prawne), albo są trudno zbywalne i ich wartość jest często znacząco mniejsza od ujętej w księgach (grunty i budynki).

W związku z powyższym, pomimo wykazywania w księgach wysokiego kapitału sytuacja płynnościowa spółki jest trudna. Na koniec I półrocza stan jej środków pieniężnych netto (czyli po zbilansowaniu z kredytami i pożyczkami) wynosił jedynie 2.668 tysięcy złotych, mimo że jest to okres, w którym touroperatorzy dysponują zwykle bardzo dużymi środkami. Dla porównania inna spółka giełdowa, czyli Rainbow Tours posiadała w tym samym czasie na kontach prawie 88 milionów złotych.

Biznes z tyłu za rynkiem i wbrew trendowi

Przychody ze sprzedaży turystycznych imprez wprawdzie rosną, ale w tempie niższym niż wykazuje to rynek zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Spółka podaje, że do lipca wzrosły one o 8,1 procenta (do 71,3 mln złotych), co oznacza dynamikę około trzykrotnie niższą od tegorocznej średniej rynkowej. Prawie dwukrotnie wzrósł zysk brutto (do 2,8 mln złotych), ale jest to wartość, jak na tę porę roku relatywnie niewielka.

Spółka podaje również, że zmniejsza się stopniowo jej zależność od Egiptu. W zeszłym roku wynosiła w tym czasie około  65 procent, ale obecnie uległa zmniejszeniu do 57 procent. Touroperator różnicuje więc powoli swoje kierunki, ale powstaje nowe pytanie, czy akurat w tej chwili jest to szczególnie korzystne.

Otóż duzi i strategicznie przenikliwi organizatorzy (jak przykładowo Itaka) zdają sobie sprawę, że główny konkurent w walce o klientów biur podróży, czyli tani przewoźnik Ryanair, odpuścił sobie w tym roku turystyczne południe jedynie chwilowo. Warto więc przenosić biznes stopniowo na te kierunki, na których Ryanair, w dającej się przewidzieć przyszłości latał nie będzie, a do takich niewątpliwie należy Egipt.

Ponadto, w najbliższych latach na rynek czarterowy napłyną setki tysięcy klientów (w tym roku ponad 350 tysięcy), którzy poszukiwać będą przede wszystkim tanich kierunków, a na kierunkach droższych (jak Grecja) niższych klas hoteli (też czyni tak Itaka).

Uspokojenie sytuacji społecznej w Egipcie również będzie sprzyjać powrotowi tego kraju do łask turystów, tym bardziej, że na tej destynacji powstał już bardzo duży popyt odłożony.

W tej sytuacji nasuwa się zasadne pytanie, czy posunięcia biznesowe Alfy są trafne i czy w tej akurat chwili nie można osiągnąć lepszego rezultatu trzymając się tego, co zna się od lat i potrafi się robić dobrze.

Kłopoty touroperatora z gwarancją

Sytuacja biznesowa biura przyczyniła się niewątpliwie do problemów z przedłużeniem obowiązkowej gwarancji na kolejny okres. Ostatecznie sprawę udało się prowizorycznie rozwiązać, ale gwarancja opiewa tylko na cztery miesiące i jej przedłużenie jest zapewne uwarunkowane spełnieniem określonych wyników i zachowań biznesowych.

Sytuacja Alfy budzi też niepokój części środowiska agencyjnego czego dowodem są wypowiedzi prezesa stowarzyszenia OSAT pana Artura Grocholskiego (patrz tekst:
www.rp.pl/artykul/705167,1140592-Alfa-Star-z-gwarancja----na-4-miesiace.html ).

Rating biura będzie obniżony

Wszystko to sprawia, że Spółce raczej trudno będzie zrealizować kluczowy element jej planów związanych z głównym parkietem giełdy, którym jest pozyskanie kilkudziesięciu milionów złotych środków w drodze emisji nowych akcji. Pieniądze te, jak deklaruje spółka, miałyby zostać przeznaczone na jej dalszy rozwój oraz wydatnie pomóc w wejściu do pierwszej trójki polskich biur podróży.

Życząc Spółce spełnienia tych ambitnych planów, w jej ocenie kierować się jednak należy bieżącą sytuacją i obecnymi realiami jej biznesu. A te są takie, że nowa gwarancja opiewa na niższą kwotę i to pomimo faktu, że Spółka informuje o pewnym wzroście przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych. O ile dotychczasowa gwarancja (24,6 mln) w zestawieniu z umiarkowanym wolumenem biznesu była mocnym punktem biura i dobrze zabezpieczała interesy jego klientów, to nowa (19,4 mln), obniża relację gwarancji do przychodów i spełnia ten warunek znacznie słabiej. W związku z tym i w związku ze stosowaną metodologią oceny ryzyka biur podróży, rating tego biura zostanie niebawem w odpowiednim stopniu obniżony.

Na marginesie

W tym materiale celowo nie poruszono tak modnego obecnie w wielu mediach tematu linii lotniczej 4You Airlines, którą założyli właściciele biura Alfa Star, uznano bowiem, że jest zbyt mało dokładnych i potwierdzonych informacji dotyczących tej kwestii.

Jedno jest jednakże oczywiste. Linia lotnicza to złożony biznes, który obok wiedzy wymaga jeszcze znacznych środków, które są niezbędne dla bezproblemowego przetrwania wstępnego okresu działalności, bowiem wtedy tego typu przedsięwzięcia zwykle przynoszą straty.




Andrzej Betlej
TravelDATA



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego