Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Lepsze ratingi dzięki wyższym gwarancjom

Opublikowany przez TravelDATA w Firmy w turystyce · 7/10/2013 11:56:50
Tags: FirmyAnalizyTrendy

Połowa września to okres, w którym znaczna część organizatorów odnawia co roku swoje gwarancje. Tym razem pierwszy raz musieli się oni zastosować do nowych przepisów zawartych w rozporządzeniu ministra finansów z 19 kwietnia 2013 roku. Zawierają one nowe minimalne stawki gwarancyjne. Choć minimalne zabezpieczenia zostały podniesione, szczególnie dla początkujących organizatorów, dla niektórych kategorii touroperatorów uległy one zmniejszeniu... opublikowano również na portalu www.turystyka.rp.pl

ZOBACZ TABELĘ RATINGÓW

Na przykład dla organizatorów turystyki wysyłających klientów za granicę, ale nie samolotami czarterowymi, lecz rejsowymi. Stawki obniżono również biurom podróży „czarterowym", które działają na rynku dłużej niż dwa lata. Bodaj ważniejsza jest jednak zmiana bazy naliczania sum gwarancyjnych z historycznej na planowaną (przewidywaną na najbliższe 12 miesięcy). Powinno to urealnić relacje pomiędzy wielkościami gwarancji, a rozmiarami biznesu touroperatorów.

Trzy przypadki dużego wzrostu gwarancji

Spośród 30 organizatorów obecnych w zestawieniu ratingów (nie licząc Oasis Tours, które na własne życzenie zostało wykreślone z ewidencji biur podróży) nowe gwarancje przedstawiła równo połowa z nich, czyli piętnastu.

Z reguły nie różnią się one od poprzednich ich zabezpieczeń na tyle, aby spowodowały jednocześnie zmiany przyznanych organizatorom ratingów. Nie dotyczy to jednak trzech biur, w których zmiana wielkości gwarancji ma charakter zasadniczy. Są to TUI Poland, Exim Tours oraz Rainbow Tours. Wzrost kwot gwarancji jest w tych wypadkach następujący:

Tui Poland - z 86,9 mln zł do 148,2 mln zł, czyli o 70,6 procent
Exim Tours - z 10 mln zł do 21,8 mln zł, czyli o 118,4 procent
Rainbow Tours - z 46,3 mln zł do 70,3 mln zł, czyli o 51,8 procent

Według dostępnych danych oraz wypowiedzi przedstawicieli organizatorów dwa pierwsze biura wykażą w bieżącym roku przychody ze sprzedaży imprez turystycznych na poziomie zbliżonym lub nieco niższym od ubiegłorocznego. Wysoką dynamikę wzrostu obrotów wykazuje natomiast Rainbow Tours, choć trzeba pamiętać, że są to przychody zarówno ze sprzedaży imprez turystycznych, jak i z udostępniania miejsc w czarterowanych przez siebie samolotach innym organizatorom.

W rezultacie braku wzrostów w dwóch pierwszych przypadkach nastąpiła szczególnie znacząca poprawa relacji pomiędzy wielkością sumy gwarancyjnej a rozmiarami działalności touroperatorskiej. W wypadku biura Rainbow Tours wpływ wzrostu gwarancji został natomiast w dużym stopniu „skonsumowany" przez dużą dynamikę wzrostu jego działalności turystycznej.

W rezultacie w biurach podróży TUI i Exim nastąpiła poprawa ratingów o trzy szczeble, a w wypadku biura Rainbow Tours o jeden. Zmiany w ratingach dla tych trzech biur są więc następujące:

TUI Poland z BB na BBB
Exim Tours z CCC na B
Rainbow Tour z BBB na BBB+

Niektóre biura obniżyły gwarancje

W rozmaitych zestawieniach wielkości gwarancji publikowanych przez media uwagę czytelników mogą jednak zwrócić także znaczące ich spadki u niektórych organizatorów. Dotyczy to w szczególności biur Alfa Star oraz Logos Tour. Kwoty ich gwarancji zmalały odpowiednio z 32 do 24,6 mln złotych oraz z 7,1 do 4,9 mln złotych. Pomimo tych zmian ich ratingi pozostały na niezmienionym poziomie. Dlaczego?

Pierwszy z tych touroperatorów zanotował w minionym sezonie wyraźny spadek obrotów. Uwidocznił się on już w pierwszym półroczu, a dalszemu pogłębieniu uległ po sierpniu, gdy doszło do eskalacji przemocy i niepokojów społecznych w Egipcie, który jest głównym kierunkiem dla tego biura. Jednakże, z tego właśnie powodu (mniejsze obroty), szacowana relacja pomiędzy wielkością nowej gwarancji a przychodami ze sprzedaży imprez turystycznych nie uległa istotnej zmianie i dlatego, w tym momencie, rating biura został zachowany.

Jeśli chodzi o Logos Tour, to zmniejszona gwarancja jest następstwem zmienionych przepisów wspomnianego rozporządzenia, które zmniejsza wielkość wymaganej gwarancji dla biur o takim profilu działalności jaką prowadzi Logos Tour z 14 do 10 procent.

Nowe stawki, które miały decydujący wpływ na spadek gwarancji, lepiej odzwierciedlają ryzyko prowadzonej działalności, tak więc rzeczywista relacja pomiędzy nim a nową jej wysokością nie uległa istotnej zmianie. Rezultatem takiej sytuacji jest utrzymanie ratingu biura mimo obniżenia wielkości zabezpieczenia gwarancyjnego chroniącego interesy klientów.

Andrzej Betlej



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego