Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Touroperatorzy 2015 – za co te ratingi

Opublikowany przez Andrzej Betlej w Firmy w turystyce · 18/5/2015 09:35:27




Touroperatorzy 2015 – za co te ratingi

„Dynamika wzrostu”, „dobre notowania konsumenckie”, „konkurencyjne ceny”, „duże zyski” – takie określenia dominują w opisie największych polskich touroperatorów i ich dochodzeniu do wysokich ocen

ZOBACZ TABELĘ Z RATINGAMI

Itaka od 2008 roku jest liderem polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Jej udział w przychodach ze sprzedaży imprez turystycznych wynosił w roku 2014 prawie jedną trzecią, a w całej branży niemal 30 procent.

Dominująca pozycja Itaki jest rezultatem jej bardzo wysokiej dynamiki wzrostu w latach 2004-2014 (w ostatnim roku 19 proc.), z reguły znacznie wyższej niż branżowa średnia. Co istotne, ten szybki rozwój zawsze szedł w parze z dodatnimi wynikami finansowymi. Takie połączenie wśród touroperatorów zdarza się rzadko. Biuro przez te lata było główną siłą napędową branży, a w kryzysowym 2009 roku - jedyną. Prezes Itaki Mariusz Jańczuk mówił niedawno na łamach Turystyki.rp.pl, że w tym roku woli skupić się w większym stopniu na powiększeniu efektywności firmy. Co wydaje się ze wszech miar słuszne wobec nadchodzących wyzwań.

Dziś Itaka jest praktycznie biurem bez słabych punktów. Oferuje szeroką i zróżnicowaną pod każdym względem paletę produktów, których ceny są najczęściej bardzo konkurencyjne. Silną stroną organizatora jest też rozbudowana do prawie 160 placówek sieć firmowa oraz sprawne działy call center i współpracy z agentami.

Jako biuro o najbardziej zróżnicowanym profilu w branży Itaka przyjmie niebawem na siebie główny nacisk konkurencyjny tanich linii lotniczych, gdy przejdą one do bardziej zdecydowanych działań na naszym rynku. Nie ma teraz w Polsce biura lepiej przygotowanego do takiej roli, również dlatego, że wiele z posunięć Itaki ma charakter wyprzedzający i wskazuje na zamiary poprawy konkurencyjności uniwersalnej, a nie tylko branżowej. Jej oferty dla wyjeżdżających z dziećmi, już bardziej przystają do ofert dostępnych na stronie Ryanaira, niż nawiązują do ofert konkurentów z branży.

Na rating Itaki duży wpływ ma kwestia jej funduszy własnych, które nie w pełni nadążały za dynamicznym wzrostem obrotów i dlatego wykazują umiarkowaną wielkość w relacji do rozmiarów działalności. Firma dzięki wysokiemu zyskowi z ostatniego roku (33 mln zł netto) zwiększyła kapitały własne. To pozwoliło podnieść jej rating o dwa szczeble, a perspektywę określić jako stabilną.

Rainbow Tours w ostatnim sezonie umocnił pozycję wicelidera branży. W ostatnim roku kolejny raz osiągnął bardzo wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży (31 proc.), a mimo to udało mu się ponad dwukrotnie powiększyć zysk netto (32 mln zł).

W ofercie tego organizatora istotną rolę odgrywają dochodowe wycieczki egzotyczne i objazdowe. Stabilności finansowej touroperatora sprzyja też duże zróżnicowanie kierunków i nieduża zależność od rynków Północnej Afryki, a także ponad 50-procentowy udział sprzedaży przez własne kanały dystrybucji.

Rainbow Tours cieszy się bardzo dobrymi wskaźnikami w rankingach konsumenckich. W połączeniu z atrakcyjnymi cenami zapewnia to korzystną relację jakości do ceny, która od kilku lat bardzo pomaga mu w szybkim rozwoju. Wyrazem uznania dla Rainbowa jest prawie 700-procentowy wzrost ceny jego akcji na warszawskiej giełdzie od początku notowań. Specyficzna mieszanka produktów powoduje, że Rainbow jest stosunkowo odporny na konkurencję tanich linii lotniczych, a ryzyko dla jego długoterminowego rozwoju jest relatywne niewielkie.


TUI Poland należy do największego europejskiego koncernu turystycznego TUI Group. W 2013 roku przeprowadziło prawdziwą rewolucję w swojej dystrybucji. Postawiło zdecydowanie na sprzedaż przez internet i call center oraz sieć sklepów własnych. Chodziło o ograniczenie kosztów sprzedaży za pośrednictwem sieci biur agencyjnych. Liczba współpracujących agentów została ograniczona o dwie trzecie (z ponad 700 do 250). Zmiany przyczyniły się do poprawy rentowności i wypracowania zysku w dwóch ostatnich latach obrotowych, ale przyhamowały dynamikę ekspansji biura. Kosztowało to organizatora spadek z drugiego na trzecie miejsce w rankingu największych biur podróży.

Ponowne przyspieszenie wzrostu nastąpiło w tym roku. TUI informuje, że dynamika wzrostu jego sprzedaży znacznie przekracza rynkową średnią. Biuro położyło większy nacisk na rentowne zazwyczaj produkty egzotyczne. Sprzedaży sprzyja intensywna promocja w internecie, powszechnie stosowany system udzielania rabatów i bardziej konkurencyjne ceny. Rating tego organizatora został podniesiony do A, a jego perspektywa jest stabilna.

Wezyr Holidays należy do dużej tureckiej grupy turystycznej OTI Holding z siedzibą w Stambule, której najważniejszym obszarem biznesowym jest Rosja. W roku 2013 właściciel dofinansował firmę kwotą 19 mln złotych, co znacznie zmniejszyło zadłużenie organizatora.

Dawniej Wezyr koncentrował się głównie na Turcji i Egipcie, ale w ostatnich sezonach bardzo starał się zróżnicować geograficznie swoje produkty. W sprzedaży bazuje głównie na sieci agentów, a własną sieć dystrybucji rozwija w ograniczonym zakresie. Wezyr jest największym biurem w branży tak silnie zależnym od sieci agentów turystycznych.

Wydarzenia na Ukrainie w 2014 roku spowodowały duży spadek przyjazdów turystów rosyjskich do Turcji i Egiptu. Dla wypełnienia luki po nich hotelarze współpracujący z OTI Holding znacząco obniżyli ceny. Wezyr wykorzystał tę szansę. Wykazał w 2014 roku nie tylko najwyższą dynamikę wzrostu obrotów (40 proc.), ale też pokaźny zysk (7 mln zł), który pozwolił ostatecznie pozbyć się długów.

Rating biura jest lepszy, ale jego perspektywa pozostała nieznana, wobec złożonej sytuacji na głównych jego kierunkach biznesowych.

Grecos Holiday w latach 2013 - 2014 awansował w rankingu największych pod względem przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych biur podróży z miejsca dziewiątego na piąte. W ostatnim sezonie kolejny raz wykazał wysoką dynamikę wzrostu (36 proc.) połączoną z bardzo dobrym wynikiem finansowym (16 mln zł). Pomogła mu w tym bardzo dobra koniunktura na wyjazdy do Grecji, w organizowaniu których się specjalizuje. To biuro, które po Itace wysyła najwięcej klientów do Grecji.

W 2014 roku był najbardziej rentownym z dużych biur podróży ze świetnym w branży turystycznej wynikiem 5,1 procent. Grecos co roku poszerza ofertę produktów o nowe wyspy, a ostatnio również o wycieczki objazdowe. Ma dobre notowania w rankingach konsumenckich, co przy atrakcyjnych cenach plasuje go w ścisłej czołówce organizatorów o najlepszej relacji jakości do ceny.


Grecos z racji swej specjalizacji jest relatywnie mało narażony na konkurencję tanich linii lotniczych, co sprawia, że również jego długoterminowe ryzyko niestabilności jest małe. Rating biura został podniesiony o jeden szczebel, do AA, a jego perspektywa określona jako stabilna.

Neckermann Polska należy do drugiego europejskiego koncernu turystycznego Thomas Cook. Przed ponad dekadą zajmował pozycję lidera, ale jego charakterystyczną cechą przez wiele lat była stosunkowo nieduża dynamika wzrostu. Jednocześnie co roku osiągał niemałe zyski. A że je kumulował, zgromadził duże fundusze własne, które teraz gwarantując mu stabilność, umożliwiają osiąganie wysokich ratingów.

Neckermann ma nietypową w branży strukturę biznesową z dużym udziałem sprzedaży wyjazdów z dojazdem własnym (same noclegi) w czym zajmuje w branży pozycję lidera. Znaczenie tego segmentu szybko się jednak zmniejsza wobec rozwoju współpracy tanich linii z rezerwacyjnymi portalami hotelowymi.

Organizator po jednorazowej stracie w 2012 roku nadal wykazuje zyski, co pozwoliło poprawić mu rating i utrzymać jego perspektywę jako „pozytywną".

Sun & Fun – biuro skoncentrowane dawniej w dużym stopniu na kierunkach Północnej Afryki i konkurujące niską ceną wycieczek. Od pewnego czasu stara się zróżnicować ofertę, co powinno prowadzić do mniejszego uzależnienia od niepewnych kierunków jak Egipt i Tunezja. Główną przyczyną niezbyt wysokiego ratingu są relatywnie niski poziom funduszy własnych, niewielkie zyski i rentowność oraz nadal zbyt mała różnorodność geograficzna produktu.

W 2013 roku w efekcie wypadnięcia z rynku biura Oasis Tours, Sun & Fun przejął po nim znaczną część udziału w ruchu turystycznym do Tunezji. W świetle marcowego zamachu na muzeum Bardo w Tunisie może to jednak być czynnik obciążający krótkoterminową perspektywę biura. Sun & Fun utrzymał ocenę BB-, ale mocne związanie biznesu z rynkami Północnej Afryki stanowi uzasadnienie dla określenia perspektywy kolejnego ratingu jako „nieznanej".

Exim Tours wchodzi w skład czeskiego Exim Holdingu, który ma biura podróży w Czechach, Polsce, Słowacji i na Węgrzech. W nim z kolei 51 procent akcji ma bardzo duży niemiecki koncern REWE. Jego turystyczna dywizja pod nazwą DER Touristik jest pod względem przychodów z turystycznych imprez wiceliderem na rynku niemieckim za koncernem TUI. Przez kilka lat biuro miało ujemne wyniki finansowe, ale zostało w 2013 roku dokapitalizowane przez właściciela 10 milionami złotych, co przywróciło organizatorowi dodatnie fundusze własne.

Exim Tours jest jednym z kilku biur zaangażowanych w niestabilne kierunki jak Egipt i Tunezja, ale jednocześnie jedynym spośród nich, które mają wsparcie silnej europejskiej grupy kapitałowej, co ogranicza związane z tym ryzyko.

Biuro różnicuje kierunki działalności i ma szczególnie dobre oferty w niższych segmentach hoteli i na tańszych kierunkach, ale jest też aktywne w wysyłaniu klientów na Wyspy Kanaryjskie, gdzie z kolei oferuje atrakcyjne cenowo i mniej ryzykowne biznesowo produkty w oparciu o tanie linie lotnicze.


Eximowi podniesiono rating , a perspektywę określono jako „stabilną", wiele wskazuje bowiem, że na korzyści z uspokojenia sytuacji społeczno-politycznej w Egipcie i z dużego odłożonego popytu na wyjazdy do tego kraju przyjdzie jeszcze trochę poczekać.

Alfa Star – biuro o historycznie silnej pozycji na rynku wyjazdów egipskich. Przynosiło to dobre efekty w okresie wysokiej koniunktury w turystyce wyjazdowej. Jednak później wzrost konkurencji i niestabilność sytuacji na tym rynku znacznie osłabiły pozycję organizatora. Na początku kwietnia 2014 roku Alfa Star weszła na rynek giełdowy NewConnect metodą tzw. odwrotnego przejęcia marketingowej spółki Dobra Nasza, licząc na dostanie się na główny parkiet giełdy i pozyskanie tam inwestorów i kapitału.

Ratunek przyszedł jednak z innej strony. W marcu tego roku właściciele, Izabela i Sylwester Strzylakowie, sprzedali 60 procent udziału w kapitale zakładowym spółki firmie inwestycyjnej powiązanej z Travco Group, lidera na egipskim rynku turystycznym. Właścicielem Travco jest znany w turystyce biznesmen Hamed El Chiaty. Umowa zakłada dokapitalizowanie Alfa Star.

Nadal wysoki udział Egiptu w ofercie biura, obecnie kierunku ryzykownego, w przyszłości może okazać się biznesową szansą, gdy Egipt powróci do łask polskich turystów. Alfa Star zapowiada jednak różnicowanie kierunków działania, co ma służyć rozwojowi firmy.

Almatur Grupa, Almatur Polska, Almatur Katowice. W rankingu uwzględniono zarówno Grupę Almatur jako całość jak i dwa największe jej podmioty. Grupę stanowią biura, które mają uznaną pozycję w stosunkowo mniej ryzykownym segmencie turystyki, jakim jest turystyka młodzieżowa. Mają podobne profile działalności i funkcjonują w dość ścisłym porozumieniu (konsorcjum) biznesowym, a także często mają powiązania kapitałowe i tych samych udziałowców.

Wyróżniają się na rynku dużą stabilnością biznesową oraz dobrymi wskaźnikami istotnymi dla bezpieczeństwa klientów. Rynek, na którym działają spółki grupy, rośnie z powodów zmian demograficznych, a dobra dynamika wzrostu dochodów rodzin stwarza dodatkowe możliwości turystyce młodzieżowej.

Największymi spółkami Grupy są Almatur Polska (warszawski) i Almatur Katowice. Ten pierwszy dostał lepszą ocenę, a perspektywę „stabilną". Drugi ma już od roku perspektywę „pozytywną", ale
z powodu większego niż przewidywano wzrostu obrotów nie przekroczył on jeszcze granicy zmiany ratingu.

Logos Tour, CT Poland, Logos Travel – trzy biura o tradycyjnie bardzo wysokich ratingach, których głównym przedmiotem działalności jest organizowanie wyjazdów do krajów egzotycznych. Firmy takie zwykle łączą stosunkowo małe ryzyko działalności z dużymi funduszami własnymi, które są efektem zatrzymywania części lub całości zysków.

Wszystkie trzy mają ratingi AA+, a korzystne prognozy dla popytu na produkty egzotyczne uzasadniają „stabilną" perspektywę kolejnych ocen. W ostatnim roku wszystkie trzy biura zanotowały minimalny spadek obrotów, co wiąże się głównie z energiczniejszym niż dawniej rozwojem ofert na kierunki egzotyczne przez największych organizatorów, jak Itaka, Rainbow lub TUI. Jednak ich możliwości konstruowania niszowych produktów dają im pełne szanse na utrzymanie wielkości obrotów na silnie rosnącym rynku egzotyki.


Ecco Holiday – biuro w 2012 roku przejęło trzy spółki turystyczne (w tym specjalizujące się w egzotyce Ecco Travel), co znacznie powiększyło jego bazę kapitałową. Jednocześnie w wyniku znacznego ograniczenia wyjazdów z wykorzystaniem przelotów czarterowych istotnie zmniejszyło skalę działalności i skalę ponoszonego ryzyka.

Dużą część biznesu organizatora stanowią produkty egzotyczne oparte na połączeniach rejsowych. Ecco organizuje też wycieczki na bazie przelotów tanimi liniami lotniczymi. Zmiany profilu biznesowego i poprawa wyników finansowych zadecydowały przed rokiem o radykalnej poprawie ratingu, który został powtórzony również obecnie, wraz ze stabilną jego perspektywą i wskazuje on obecnie na brak ryzyka dla klientów przy korzystaniu z usług tego biura.

Funclub – biuro podróży działające od 1997 roku. Głównym przedmiotem jego działalności jest organizowanie imprez autokarowych dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych, zarówno wypoczynkowych, jak i objazdowych i objazdów łączonych z wypoczynkiem.

W segmencie autokarowym Funclub jest po biurach Rainbow Tours i Itaka największym organizatorem w branży. W mniejszej skali organizuje również grupowe imprezy lotnicze. Biuro wykazuje stabilny wzrost przychodów i funduszy własnych. Ma zyski i jest rentowne, ale część swojej działalności finansuje ze środków zewnętrznych. Ponownie otrzymało rating A i „stabilną" jego perspektywę.

Interhome – biuro należy do spółki Interhome, które z kolei jest własnością drugiego pod względem wielkości szwajcarskiego touroperatora Hotelplanu. Ma najwyższy z możliwych rating, który wynika z wysokich funduszy własnych, dużej rentowności i zysków, które biuro zatrzymuje w swoim bilansie.

Czynniki te i rodzaj prowadzonej działalności, którym jest głównie wynajmowanie domów i apartamentów wakacyjnych z dojazdem własnym powodują, że jest to biuro najbardziej stabilne finansowo.

Prima Holiday to stosunkowo nowe biuro, działające od stycznia 2013 roku. Zajmuje się organizowaniem wyjazdów do krajów taniego wypoczynku, czyli Egiptu, Turcji, Tunezji i Bułgarii, a ostatnio również Grecji.

Słabe wyniki pierwszego jego sezonu i ujemne kapitały własne zadecydowały o przyznaniu mu bardzo niskiego ratingu CCC-. W 2014 roku spółka poprawiła wyniki i wykupiła też relatywnie wysoką gwarancję. Pozwoliło to podwyższyć rating o dwa szczeble, ale ponad 50-procentowe uzależnienie od niepewnych kierunków Północnej Afryki powoduje określenie jej perspektywy jako „nieznanej".

7islands – organizator skoncentrowany prawie całkowicie na Grecji. Bardzo dynamiczny w przeszłości, obecnie wyraźnie ustabilizował rozmiar działalności. Pomimo oferowania bardzo atrakcyjnych cen na wszystkich kierunkach, do których oferuje wyjazdy, regularnie osiąga dobre wyniki finansowe i zwiększa fundusze własne. Fakty te zdecydowały o poprawieniu jego ratingu i o „stabilnej" perspektywie.


Best Reisen Group - organizator jest częścią Grupy Flash Tour, która ma biura w sześciu miastach w Egipcie i w kilku innych krajach. Sprzedaje imprezy turystyczne na tańsze kierunki odwiedzane przez polskich turystów, głównie do Egiptu, Tunezji, Bułgarii i na Turecką Riwierę. Część działalności obejmuje kierunki, jak Emiraty Arabskie, Tajlandia, Indie, Sri Lanka i Tanzania nawet tropikalne wyspy Mauritius , Malediwy i Seszele. Są one organizowane w dużej mierze w oparciu o przeloty rejsowe, co zmniejsza ryzyko biznesowe organizatora.

Best Reisen utrzymał rating na poziomie BB- i „stabilną" jego perspektywę.

Wygoda Travel – biuro to należy do ścisłej czołówki organizatorów wyjazdów narciarskich, ale latem oferuje też wycieczki autokarowe i lotnicze. Biuro znacznie zwiększyło w poprzednim roku obrotowym fundusze własne, co zdecydowało o podniesieniu ratingu z B+ do BBB. Cechuje je jednak dość duży udział środków własnych zaangażowanych w mało płynne aktywa.

W związku z charakterem prowadzonej działalności biuro przeszło na rok obrotowy trwający od maja do kwietnia, ostatni rok obrotowy miał więc 16 miesięcy.

Ostatni rating jest oparty jednak na wynikach ostatnich zweryfikowanych 12 miesięcy, czyli z okresu maj 2013 - kwiecień 2014 roku. Kilkanaście dni temu biuro zakończyło kolejny rok obrotowy, a nowy rating oparty na rezultatach tego okresu zostanie zawarty w najbliższej sierpniowej ich edycji.

Trade & Travel – Touroperator organizujący głównie wypoczynkowe i objazdowe wyjazdy egzotyczne, a zatem działający w obszarze produktów o mniejszym ryzyku i wyższych marżach. W ostatnim roku biuro nieco zmniejszyło rozmiar działalności i wyniki finansowe, ale utrzymało poprzedni rating A- ze „stabilną" jego perspektywą. Mniej korzystną stroną biura i jego bilansu jest to, że znacząca część funduszy własnych zaangażowana jest w stosunkowo mało płynne aktywa.

Transparentność w turystyce

Transparentność w takiej branży jaką jest zorganizowana zagraniczna turystyka wyjazdowa ma szczególną wagę. To dzięki niej agenci i ich klienci mogą się zorientować o przybliżonym stopniu ryzyka związanego z korzystaniem z usług danego biura. Dlatego jednym z celów tego zestawienia jest również pokazanie, którzy z touroperatorów chętnie dzielą się informacjami na temat swojego biznesu, a którzy nie chcą lub też nie potrafią takiej informacji przygotować.

Oprócz biur wyżej omówionych transparentnością wykazały się biura (kolejność według przychodów): Olimp, Patron Travel, Biuro Usług Turystycznych BUT, Sport Vita, Otium i Orka Travel.

Dla Touroperatorów, którzy nie dostarczyli na czas odpowiednich danych lub nie były one z jakiś względów dostępne, nie mogły zostać określone znowelizowane ratingi i w związku z tym otrzymały one sygnaturę N/A.




Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego