Menu główne
Kto zyskał, a kto stracił na taniej ropie
(opublikowano w miesięczniku Rynek Turystyczny)
Ostatnie półrocze przyniosło bezprecedensowy spadek cen ropy. Jeszcze w końcu lipca baryłka ceniona była na 106-
Ten niezwykle szybki i gwałtowny spadek będzie jeszcze przedmiotem mnóstwa opracowań i analiz, ale ponieważ stał się on już faktem, to ciekawszy wydaje się temat korzyści i strat jakie mogą odnosić z niego poszczególnie państwa, obszary i podmioty w turystyce.
Olbrzymie kwoty przepłyną do Azji
Największe korzyści odniosą kraje Azji Pd.-
Zyska branża lotnicza i turystyka
Dość oczywistym jest, że z wielkich branż straci sektor naftowy i gazowy, a bezpośrednio zyskają te, które w jakiś sposób związane są z transportem, czyli przewozy lotnicze i branża turystyczna. Szczególnie dobre czasy powinny nastać dla ruchu turystycznego pomiędzy Azją i Europą. Poprawa i tak dobrej koniunktury w tamtym rejonie świata, taniejące euro (koszty pobytu) i taniejąca ropa (koszty dojazdu) powinny być istotnymi elementami wspierającymi decyzje Azjatów o odwiedzeniu Starego Świata. A należy pamiętać, że żyje tam ponad 500 mln dość bogatych konsumentów, z których wielu stać na taki wydatek. Średnie płace na wschodnim wybrzeżu Chin przekraczają 1,5 tysiąca dolarów, w Japonii sięgają prawie kwoty 3 tysięcy, a w Korei nawet ją przekraczają. Biorąc to wszystko pod uwagę widać, że tak często krytykowana decyzja POT o szeroko zakrojonej promocji Polski w Azji, nie była wcale tak nietrafiona jak to się początkowo wydawało.
Polscy turyści mogą zyskać niewiele
Na naszym krajowym podwórku sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. W ostatnich tygodniach sporo było sygnałów, że sprzedaż lata idzie opornie. Jedną z przyczyn mogą być wyższe niż w roku ubiegłym ceny w biurach podróży, które klienci mogą oceniać jako zbyt wysokie w obliczu tak bezprecedensowo głębokich spadków cen paliw jakie mamy obecnie.
Jednak sytuacja w tym zakresie nie jest tak prosta jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Większość linii czarterowych, z którymi współpracują biura wyznacza swoje ceny w dolarze, który w ostatnim czasie mocno zyskał na wartości. Wyższy jego kurs w przybliżeniu znosi korzyści wynikające z obniżki cen paliwa lotniczego. Miejsce na obniżki o kilkadziesiąt złotych (w zależności od trasy) posiadają natomiast te biura, które podpisały kontrakty z przewoźnikiem Small Planet Airlines, który wyznaczał ceny oparte na mikscie dolara i euro, a to ostatnie podrożało niewiele.
Ważniejsze od cen paliwa, które powoli wyczerpuje już potencjał swoich spadków, jest kształtowanie się kursów walut, a przede wszystkim amerykańskiego dolara. Ewentualny ich powrót do zeszłorocznych poziomów (z pierwszej połowy roku, czyli 3,05-
Tanie linie też niespecjalnie zadowolone
Tego typu przewoźnicy mają zwyczaj zawierać kontrakty hedgingowe, które stabilizują ceny paliwa. Z tego powodu w pierwszym okresie odniosą one bardzo ograniczone korzyści ze zniżek rynkowych cen paliw. Największa linia tego typu, czyli Ryanair podaje w raportach, że zabezpieczyła do 31 marca 2016 roku aż 90 procent swoich potrzeb po średniej cenie 930 dolarów za tonę, podczas gdy cena rynkowa jest obecnie aż o 400 dolarów niższa. Dodatkowo gdy niskie ceny paliw utrzymają się dłużej to Ryanair utraci część swojej przyszłej przewagi konkurencyjnej wynikającej z implementacji nowoczesnych i superoszczędnych w zużyciu paliwa samolotów typu B737 Gamechanger, których dostawy mają się zacząć w 2017 roku.
Stracić mogą Turcja, Egipt i Bułgaria
Głęboka przecena cen ropy, to jednoczesna przecena wartości rosyjskiej waluty. Szacuje się że z tego powodu z przyjazdów do tych destynacji zrezygnować może 30-
Jak widać przy ogólnym pozytywnym wpływie niższych cen ropy na koniunkturę w turystyce nie brakuje też takich obszarów, w których jest on niejednoznaczny, a nawet może przynosić szkody. Lista przykładów jest z oczywistych względów bardzo fragmentaryczna, ponieważ temat jest tak rozległy, że będzie powracał jeszcze wielokrotnie tym bardziej, że w tym roku turystykę może czekać jeszcze niejedna niespodzianka.
Andrzej Betlej
TravelDATA