Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
23.02.2018:Zmiany w geograficznej strukturze wyjazdów większe niż przypuszczano
Przedstawiamy pierwsze zestawienie cen lastów dla wycieczek z sezonu zimowego dla wylotów w dniach 12-
Średnie ceny lastów w tym okresie spadły o średnio 19 złotych, co jest zmianą bardzo podobną do odnotowanej w tym samym okresie ubiegłego sezonu, gdy średni spadek cen wyniósł 15 złotych. Z dużych kierunków nieznacznie spadły ceny last minute na kierunkach egipskich -
Na kierunkach o mniejszej wadze znaczące spadki średnich cen odnotowano w Maroku i na Tureckiej Riwierze -
Różnica cen lastów wobec ubiegłego sezonu była ujemna i wyniosła minus 142 złote, a przed rokiem średnie ceny rok do roku były również niższe, ale w większej skali -
Zdecydowanie mniej kosztowne niż przed rokiem były kierunki egipskie
Na tych pierwszych największa przecena cen lastów wystąpiła w Marsa Alam – o średnio 360 złote, a najmniejsza w Hurghadzie -
Na pozostałych kierunkach zdecydowanie niższe ceny rok do roku miały miejsce w Maroku i na Cyprze – o 493 i 304 złote, a nieco wyższe w Portugalii i na Malcie – o 43 i 11 złotych.
W Ryanair nadal znaczne wzrosty cen na kierunkach turystycznych
Ceny przelotów w porównaniu z cenami na ten sam okres przed rokiem stały się w liniach Ryanair istotnie wyższe i wzrosły z 712 do 896 złotych, czyli o blisko 26 procent. Średnie ceny na kierunkach kanaryjskich wzrosły w nieco mniejszym stopniu -
Nadal bardzo duży popyt na zagraniczne wakacje …
Najnowszy dziewiętnasty z kolei raport z systemu MerlinX dotyczący wyników sprzedaży na sezon turystyczny 2017/18, z którym można się zaznajomić w mediach (07/2018) przyniósł niewielką poprawę liczby sprzedanych wycieczek. Nadal jednak pozostawała ona poniżej średniej zarówno z tegorocznej sprzedaży – o 8,5 procent, jak również wobec rekordowej sprzedaży z drugiego tygodnia stycznia – o blisko 20 procent.
Wobec ubiegłego roku w najważniejszym dla branży segmencie imprez lotniczych dynamika wzrostu sprzedaży wyniosła +29,5 procent (przed tygodniem +28,8 procent), a dynamika dwuletnia +50,2 procent, podczas gdy tydzień wcześniej była na poziomie +45,8 procent.
Jak już kilkakrotnie zaznaczaliśmy, w ocenie bieżącej koniunktury, gdy nie wiadomo, czy obecne dane odnoszą się do poprawionej, czy do niepoprawionej bazy danych (występowały w niej znaczące błędy anonsowane przez samych autorów w raporcie 07/2017) – bardziej pragmatyczne jest odnoszenie się do dwuletniej dynamiki wzrostu, która oparta jest o dane mniej więcej zgodne z danymi oficjalnymi.
Branżowa koniunktura zaskakuje większość organizatorów
Bardzo wysoka dynamika wzrostu tegorocznej sprzedaży wycieczek zaskoczyła zdecydowaną większość przedstawicieli branży. Tak wynika zarówno z bieżących wypowiedzi, jak też z anonsowanych przedsezonowych szacunków oraz z wielkości przygotowanych programów.
Jednak, to co jest najbardziej znaczące w statystykach tegorocznej sprzedaży wycieczek, to nie jej ogólna dynamika, ale całkowita zmiana geograficznej struktury kierunków wyjazdów polskich turystów, zwłaszcza w najważniejszym dla branży sezonie letnim.
W tej kwestii raporty z systemu MerlinX są mało przydatne gdyż zawierają dynamikę sprzedaży na poszczególnych kierunkach, ale dla obu sezonów łącznie. Wprawdzie można na ich podstawie za pomocą żmudnych przeliczeń próbować wyodrębnić przybliżony obraz samego sezonu letniego, ale znacznie lepiej jest sięgnąć wprost po statystyki wiodących sieci agencyjnych, gdzie sezony te są w sposób ciągły lub okazjonalny wyodrębnione, jak również bazują na bardziej reprezentatywnej bazie organizatorów.
Travelplanet pokazuje statystyki sprzedaży lata 2018
W ostatni poniedziałek poznaliśmy statystyki multiagenta Travelplanet, który podsumował sprzedaż sezonu letniego według stanu na 8 lutego. Wynika z nich dramatyczny rozrzut dynamiki rezerwacji na poszczególnych kierunkach, która wynosi od prawie + 400 procent na kierunkach tureckich do niecałych + 30 procent na kierunkach hiszpańskich.
Dane te prezentują dość wysoką zgodność z danymi Wakacji.pl w analogicznej dacie. Należy jednak pamiętać, że obie te sieci rozwijają się i ostatnio i obecnie znacznie szybciej od branży jako całości. Travelplanet podał, że dynamika wzrostu liczby letnich rezerwacji wyniosła 76 procent, a w sieci Wakacje.pl jest ona prawdopodobnie mniej więcej podobna lub niewiele niższa z powodu wyższej bazy odniesienia.
Uwzględniając powyższą uwagę można po odpowiednich przeliczeniach oszacować (na datę 8 lutego) dynamikę sprzedaży kierunków tureckich na około + 270 procent, a kierunków hiszpańskich na 7-
Zmiany struktury wyjazdów wyznaczą na 2-
Tak zdecydowana zmiana geografii wyjazdów polskich turystów jest implikowana w dużej mierze napływem na rynek licznej rzeszy klientów z tzw. Polski B o zasadniczo innych preferencjach wyjazdowych niż dotychczas dominujący klienci klasy premium.
Staje się ona coraz ważniejszym czynnikiem wysokiej dynamiki wzrostu branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej jako całości, gdyż generuje spadek średniej ceny przekroju nabywanych przez klientów imprez turystycznych, a zatem dodatkowo poprawia relację dochody /ceny na niespotykane dotąd poziomy.
Dodatkowo uodparnia one branżę (na razie) na konkurencję wyjazdów organizowanych samodzielnie w oparciu o przeloty tanimi liniami, gdyż na obszarach największego obecnie wzrostu -
Więcej w tych kwestiach oraz o bieżącej sytuacji w cenach wycieczek na sezon lato 2018 przedstawimy w najbliższym poniedziałkowym materiale tygodniowym 26 lutego.
Zachęcamy do czytania naszych materiałów i opracowań.
Tekst oraz tabele i zestawienia zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).
Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu, tabel i zestawień oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.
INDEKSY OPŁACALNOŚCI i ŚREDNIE CENY wyjazdów Last Minute do hoteli 3-
Przykłady hoteli, których ceny LAST MINUTE najbardziej spadły w porównaniu z cenami z zeszłego roku na ten sam termin:
BRAK PRZYKŁADÓW SPEŁNIAJĄCYCH KRYTERIA
EGIPT: HURGHADA, MARSA ALAM i SYNAJ:
MAROKO, PORTUGALIA, BUŁGARIA, CYPR i MALTA:
HISZPANIA: FUERTEVENTURA, GRAN CANARIA, LANZAROTE, MAJORKA, TENERYFA:
BRAK PRZYKŁADÓW SPEŁNIAJĄCYCH KRYTERIA
BRAK PRZYKŁADÓW SPEŁNIAJĄCYCH KRYTERIA