Menu główne
Strategiczny profesjonalizm Itaki przynosi rezultaty
TravelDATA, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej przesyła odbiorcom trzecią Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym. Dotyczą one okresu wysokiego sezonu zimy definiowanego jako druga połowa stycznia, czyli okres ferii szkolnych m.in. dla województwa mazowieckiego. Zgodnie z zapowiedzą analizy mają zmienioną formę i tak jak dotychczas będą wysyłane biurom agencyjnym zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.
W nowej zmienionej formie analizy usunięto pewne informacje, a za to dodano inne, które mogą być znacznie bardziej interesujące dla odbiorców – informuje Jacek Dąbrowski współzałożyciel TravelDATA i portalu www.wczasopedia.pl i dodaje: Część informacji, które były dotychczas omawiane w informacji tekstowej przesunięto do tabel w cotygodniowej prezentacji. Treść analiz będzie jeszcze jakiś czas ewoluować dostosowując się do zmian w otoczeniu turystyki.
W zestawieniach wykorzystano również, a może przede wszystkim rezultaty najnowszego projektu TravelDATA: „Ranking Destynacji” polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów, a sprzedawanych do nich (w wybranych 12 terminach) pakietów turystycznych pod względem ich opłacalności dla nabywców.
Wynikiem porównań cen i użyteczności jest punktacja od 0 do 10, która odzwierciedla w przybliżeniu opłacalność pakietu do danej destynacji w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te (na dzień 17.10.2014) dla wyjazdów w okresie zimowych ferii, dla destynacji oraz dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawarto w załączonych w prezentacji tabelach. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest pod zakładką „O nas” na portalu www.wczasopedia.pl (http://wczasopedia.pl/wst-
Wydarzenie tygodnia w turystyce wyjazdowej
Podobnie jak w poprzedniej edycji Analizy informacja tygodnia pochodzi z biura podróży Itaka. Pan Piotr Henicz podał na dorocznej konferencji, zorganizowanej tym razem w hotelu Ostria Beach na Krecie, bardzo już prawdopodobne wyniki Itaki za rok 2014. Lider polskiego rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej sprawił się nawet nieco lepiej od rynku jako całości. Przewiduje wzrost liczby klientów o 22,5 procent, czyli do 625 tysięcy, a przychodów do 1,668 mld zł, a zatem o 24,8 procent. Sugeruje to wzrost średniej ceny wycieczki o 1,9 procenta, który wynika najprawdopodobniej ze wzrostu udziału relatywnie kosztownych wycieczek egzotycznych oraz nieco droższych od przeciętnej wycieczek na kierunki greckie. Największym powodzeniem cieszyły się właśnie te ostatnie, a łączna liczba wysłanych tam turystów osiągnie około 160 tysięcy, co oznacza wzrost rzędu 45 procent. Drugim najważniejszym kierunkiem jest Turcja z 120 tysiącami klientów i 15 procentowym wzrostem. Po 90 tysięcy klientów powinny osiągnąć Hiszpania i Egipt, przy czym na tym ostatnim Itaka została już krajowym liderem. Kierunkiem (z ważniejszych), na którym Itaka ma prawdopodobnie najsilniejszą pozycję jest Portugalia, gdzie jej udział może przekroczyć 50 procent. Zysk netto touroperatora powinien być zbliżony do zysku z 2013 roku, kiedy wyniósł 20,8 mln złotych.
Itaka przewiduje w kolejnym roku ogólny wzrost w granicach 10-
Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
2. Z zestawień wynika, że najbardziej opłacalnym kierunkami (na ferie) są nadal destynacje egipskie. Połączenie dość wysokiej atrakcyjności z ciągle jeszcze umiarkowaną ceną daje im w zestawieniach opłacalności 8-
Przez ostatnie 3 miesiące ceny na kierunkach egipskich wykazały odczuwalny wzrost. Wyniósł on na Synaju średnio 170 złotych, a na Hurghadzie 90 złotych. Wyjazdy w terminach świąteczno-
3. Według stosowanej metodologii najmniej opłacalnymi kierunkami są nadal Cypr i Lanzarote, które w tym okresie (ferie zimowe) są zbyt drogie w stosunku do tego co mogą oferować turystom. Dobrym przykładem panującej w tym temacie całkowitej dowolności promocyjnej jest całkiem niedawna reklama Cypru na jednym z wiodących polskich portali horyzontalnych, jako idealnego wręcz kierunku na wypoczynek z rodziną. Można się zastanawiać jak relatywnie bardzo droga destynacja (szczególnie w przypadku rodziny z dziećmi), z piaszczystymi plażami tylko w niektórych rejonach, z wysokimi cenami na zewnątrz hotelu i z tworzącym dla rozbawionych dzieci dodatkowe ryzyka ruchem lewostronnym, może być idealnym wyborem dla licznej rodziny.
4. Ciekawostką ostatnich dwóch tygodni jest to, że ceny biletów linii Norwegian na Teneryfę stały się niższe od oferowanych przez Ryanair. Trzeba jednak pamiętać, że Norwegian ma bazę na Wyspach Kanaryjskich w związku z czym pobyt na wyspie jest w takim wypadku o jeden dzień krótszy.
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej.
1. Tegoroczny sezon był bardzo udany dla agentów turystycznych. O tym, że tak będzie TravelDATA informowała z przeszło półtorarocznym wyprzedzeniem wiele razy, w tym m.in. na Portalu Turystyka.rp.pl. Niestety kolejny sezon raczej nie przyniesie już tak wyraźnej poprawy. Przyczyną jest dość prawdopodobna trzecia już z kolei fala zjawisk recesyjnych, które dotykają strefę euro. Choć najprawdopodobniej nie będą one tak dotkliwe jak sugerują to obecnie analitycy, to mogą przełożyć się na spowolnienie wzrostu polskiej gospodarki i spadek dynamiki realnych płac i optymizmu konsumenckiego. Na te zjawiska dodatkowo nałoży się powolne przesuwanie sprzedaży największych touroperatorów do kanałów firmowych.
2. Pojawiają się nowe dane o sprzedaży touroperatorów na rynku niemieckim. W piątek podano informację Pana Dietmara Gunza, prezesa czwartego niemieckiego biura podróży FTI, że w 2014 osiągnięto 15 procentowy wzrost sprzedaży, a w Niemczech (lato) 14-
3. Wyjazdy na Wyspy Kanaryjskie (na zimowe ferie) organizowane w oparciu o stronę linii Ryanair stają się coraz bardziej wyprzedane. Wybór hoteli, szczególnie rodzinnych, staje się powoli coraz skromniejszy, a różnica cen pomiędzy biurami (w tych samych hotelach i terminach) staje się coraz mniejsza. W okresie ostatnich trzech miesięcy spadła ona ponad dwukrotnie. TravelDATA przypuszcza, że w drugiej połowie listopada ulegną one wyrównaniu i od tej pory lepszą ofertą będą już dysponowali organizatorzy.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów
Zespół TravelDATA i
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):