Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Ministerstwo: Jakiej ustawy o turystyce chcecie?

Opublikowany przez Filip Frydrykiewicz w Artykuły · 28/3/2014 11:42:25
Tags: Prawo

Jakie przepisy powinny się znaleźć w nowej ustawie o usługach turystycznych? Jakie problemy powinna ona rozwiązać? Na jakie wyzwania turystyki za kilka lat powinna odpowiadać?

Na te pytania Ministerstwo Sportu i Turystyki oczekuje odpowiedzi od praktyków, którzy na co dzień stosują wobec siebie i wobec innych zapisy ustawy. Zamierza bowiem przygotować nową ustawę o usługach turystycznych. Zanim jednak rozpocznie jakiekolwiek formalne działania legislacyjne chciałoby dowiedzieć się od branży turystycznej, ubezpieczeniowej, urzędów marszałkowskich i innych zainteresowanych podmiotów, co według nich w nowym dokumencie powinno się znaleźć. Obecna ustawa przestaje bowiem spełniać już swoje zadania – po pierwsze sytuacja w turystyce, szczególnie wyjazdowej, dynamicznie się rozwija, po drugie, praktyka ostatnich lat odsłoniła wiele jej słabych punktów.


O tym właśnie mówili w środę zaproszeni do ministerstwa na spotkanie konsultacyjne goście. Prowadząca naradę wicedyrektor departamentu turystyki Elżbieta Wyrwicz poprosiła przedstawicieli urzędów marszałkowskich, organizacji branżowych i ubezpieczeniowych o ich uwagi. Zarówno o propozycje konkretnych rozwiązań, jak i pomysły, określające wizję rozwoju turystyki w dalszej przyszłości. - Czekamy na wszelkie pomysły, nawet księżycowe, bo wszystkie warto rozważyć – zachęcała. Jak zastrzegła, są to konsultacje bardzo wstępne, wręcz „prekonsultacje".


Pakietowanie dynamiczne nie chroni turystów


Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski i wiceprezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Organizatorów Turystyki Marek Kamieński zwrócili uwagę, że w pierwszej kolejności ministerstwo powinno zająć się rozwiązaniem problemu braku ochrony turystów, którzy samodzielnie kupują, najczęściej przez Internet, poszczególne usługi turystyczne. Nie korzystają z gotowych pakietów biur podróży. Często nie mają świadomości, że w razie upadku linii lotniczej czy hotelu lub kłopotów z wyegzekwowaniem opłaconej usługi, nie są chronieni przez prawo. Ich pieniądze przepadną, tak jak wtedy, gdy upadła linia lotnicza OLT, czy węgierski Malev. Poszczególni usługodawcy nie mają bowiem wykupionych gwarancji na wypadek bankructwa. Inaczej jest w przypadku biura podróży, które tak gwarancję musi mieć, jest to warunek, bez którego nie mogłoby funkcjonować zgodnie z prawem.


– Chciałbym się dowiedzieć, jaki jest pomysł rządu na ochronę tych ludzi – pytał Niewiadomski. Przyznał zarazem, że sama Unia Europejska ma kłopot z uregulowaniem tego problemu. Trwają właśnie prace nad nową dyrektywą „turystyczną" i ścierają się przy tej okazji różne interesy – zarówno branżowe jak i krajowe.
..



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego