Menu główne
Czekając na oficjalne wyniki touroperatorów za rok 2012, przygotowaliśmy odświeżoną wersję ratingów biur podróży. Uwzględniliśmy w nich nowe informacje, w tym pochodzące z publicznych wypowiedzi przedstawicieli firm turystycznych. Liczymy jednak, że ostateczną ich weryfikację przyniosą już niedługo sprawozdania finansowe składane do Krajowego Rejestru Sądowego... opublikowano na portalu www.turystyka.rp.pl
Zmiany merytoryczne
1. W ocenianiu firm turystycznych wzięto pod uwagę wielkość ich gwarancji w stosunku do rozmiaru obrotów. Im większa procentowo gwarancja, tym bowiem lepsze zabezpieczenie turystów na wypadek gwałtownego zakończenia działalności przez touroperatora.
Kolejnym ważnym czynnikiem w tej kwestii jest wpływ daty odnawiania umowy gwarancyjnej i nakładania się w związku z tym działania starej i nowej umowy. Polega to na tym, że gdy data wykupienia gwarancji przypada w trakcie trwającej przedsprzedaży sezonu letniego, to ochrona gwarancyjna jest dzielona przez tę datę na dwie części. Klientów dokonujących rezerwacji przed datą odnowienia chroni jeszcze gwarancja stara, a klientów, którzy dokonali rezerwacji po tej dacie, chroni już gwarancja nowa.
2. Usunięto z zestawienia cztery podmioty, które zakończyły w ubiegłym roku działalność lub zgłosiły niewypłacalność.
3. W ich miejsce dodano dziewięć nowych, tak, by lista obejmowała 25 największych pod względem obrotów. Sa to firmy średniej wielkości, czyli takie, których sytuacja, stosownie do częstych opinii, jest zdecydowanie mniej znana niż ścisłej krajowej czołówki.
Wszystkie zmiany merytoryczne służą wszechstronnej ocenie stabilności i wiarygodności finansowej danego touroperatora. Kluczowym warunkiem dla prawidłowości tej oceny jest bazowanie na rzeczywistych i wiarygodnych danych oraz stosowanie zobiektywizowanej oraz jednakowej dla wszystkich ocenianych podmiotów metodologii. Wynikiem stosowania tych dwóch reguł jest w miarę obiektywny rating.
Zmiany organizacyjno-
Dla większej czytelności tabeli ratingów powiększono ją i umieszczono na osobnej podstronie serwisu www.wczasopedia.pl.
Tabela jest aktywna -
W tabeli aktywne są też nazwy biur podróży. Klikając w nie można przenieść się do serwisu www.wczasopedia.pl, przygotowanego i prowadzonego przez firmę TravelDATA, której współzałożycielem jest Andrzej Betlej -
Co w tabeli
Korekty metodologii, a w szczególności zmienione podejście do kwestii gwarancji, zaostrzyły nieco ogólne kryteria oceny, co spowodowało niewielkie obniżki ratingów u niektórych touroperatorów. Szczególnie dotknęło to biura podróży, które w ostatnich dwóch latach wykazywały wysoką dynamikę wzrostu. Nie są to jednak zmiany duże i czasem większy bywa wpływ innych czynników zewnętrznych i wewnętrznych wymienionych w metodologii sporządzania ratingów.
Alfa Star -
Ecco Holiday -
Exim Tours -
Grecos Holiday -
GTI Travel -
Itaka – ostatnio ten touroperator oceniany był razem ze swoją spółką córką, powiązaną personalnie (te same osoby są ich właścicielami i zasiadają w obu zarządach), Santiago. Santiago kontraktuje miejsca w samolotach czarterowych na rzecz Itaki. Jednak dla czystości sytuacji zrezygnowaliśmy z tego zabiegu, obecny rating bazuje na danych finansowych samej Itaki. W związku z tym rating tego touroperatora zmienił się z A na BBB. Perspektywa pozostała stabilna ze względu na brak istotniejszych czynników mogących podważyć bardzo silną pozycję biznesową i dużą konkurencyjność spółki.
Neckermann Polska – biuro o wyjątkowo dużym funduszu własnym, zapewniającym dużą stabilność, ubiegły rok obrotowy 2011/2012 zakończyło ze stratą. Stąd prawdopodobieństwo obniżki kolejnego ratingu wyrażone w perspektywie negatywnej.
Rainbow Tours -
TUI Poland -
Wezyr Holiday -
Andrzej Betlej