Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

25 liderów turystyki wyjazdowej pod lupą

Opublikowany przez TravelDATA w Firmy w turystyce · 11/3/2013 06:06:00
Tags: FirmyAnalizy

Czekając na oficjalne wyniki touroperatorów za rok 2012, przygotowaliśmy odświeżoną wersję ratingów biur podróży. Uwzględniliśmy w nich nowe informacje, w tym pochodzące z publicznych wypowiedzi przedstawicieli firm turystycznych. Liczymy jednak, że ostateczną ich weryfikację przyniosą już niedługo sprawozdania finansowe składane do Krajowego Rejestru Sądowego... opublikowano na portalu www.turystyka.rp.pl

Zmiany merytoryczne

1. W ocenianiu firm turystycznych wzięto pod uwagę wielkość ich gwarancji w stosunku do rozmiaru obrotów. Im większa procentowo gwarancja, tym bowiem lepsze zabezpieczenie turystów na wypadek gwałtownego zakończenia działalności przez touroperatora.

Kolejnym ważnym czynnikiem w tej kwestii jest wpływ daty odnawiania umowy gwarancyjnej i nakładania się w związku z tym działania starej i nowej umowy. Polega to na tym, że gdy data wykupienia gwarancji przypada w trakcie trwającej przedsprzedaży sezonu letniego, to ochrona gwarancyjna jest dzielona przez tę datę na dwie części. Klientów dokonujących rezerwacji przed datą odnowienia chroni jeszcze gwarancja stara, a klientów, którzy dokonali rezerwacji po tej dacie, chroni już gwarancja nowa.

2. Usunięto z zestawienia cztery podmioty, które zakończyły w ubiegłym roku działalność lub zgłosiły niewypłacalność.

3. W ich miejsce dodano dziewięć nowych, tak, by lista obejmowała 25 największych pod względem obrotów. Sa to firmy średniej wielkości, czyli takie, których sytuacja, stosownie do częstych opinii, jest zdecydowanie mniej znana niż ścisłej krajowej czołówki.

Wszystkie zmiany merytoryczne służą wszechstronnej ocenie stabilności i wiarygodności finansowej danego touroperatora. Kluczowym warunkiem dla prawidłowości tej oceny jest bazowanie na rzeczywistych i wiarygodnych danych oraz stosowanie zobiektywizowanej oraz jednakowej dla wszystkich ocenianych podmiotów metodologii. Wynikiem stosowania tych dwóch reguł jest w miarę obiektywny rating.

Zmiany organizacyjno-techniczne

Dla większej czytelności tabeli ratingów powiększono ją i umieszczono na osobnej podstronie serwisu www.wczasopedia.pl.

Tabela jest aktywna - klikając na granatowy pasek z tytułami rubryk można sortować umieszczone tam dane i informacje, według różnych kluczy.

W tabeli aktywne są też nazwy biur podróży. Klikając w nie można przenieść się do serwisu www.wczasopedia.pl, przygotowanego i prowadzonego przez firmę TravelDATA, której współzałożycielem jest Andrzej Betlej - autor ratingu. Umożliwia to szybki dostęp do szczegółowych zestawień wskaźników, danych i opisów, które stały się w znacznej mierze podstawą do przygotowania ratingów. Każde biuro podróży ma tam swoją stronę z licznymi informacjami ekonomicznymi, o ile są one dostępne w oficjalnych dokumentach.

Co w tabeli

Korekty metodologii, a w szczególności zmienione podejście do kwestii gwarancji, zaostrzyły nieco ogólne kryteria oceny, co spowodowało niewielkie obniżki ratingów u niektórych touroperatorów. Szczególnie dotknęło to biura podróży, które w ostatnich dwóch latach wykazywały wysoką dynamikę wzrostu. Nie są to jednak zmiany duże i czasem większy bywa wpływ innych czynników zewnętrznych i wewnętrznych wymienionych w metodologii sporządzania ratingów.

Alfa Star - rating tego biura został obniżony na skutek kumulacji niekorzystnych czynników, z których najważniejszym jest duża koncentracja działalności biura na jednym kierunku, Egipcie, który targany jest ciągle niepokojami społecznymi. Do tego dochodzi ostra konkurencja ze strony innych polskich touroperatorów w Egipcie, co powoduje sprzedawanie wyjazdów w last minute po bardzo niskich cenach.

Ecco Holiday - biuro przejęło w 2012 roku trzy spółki tego samego właściciela (SKOK-i), w tym Ecco Travel, co zdecydowanie poprawiło jego sytuację kapitałową. Zarazem rezygnując z części czarterów na rzecz samolotowych połączeń rejsowych touroperator zmniejszył ryzyko swej działalności. Ma też najwyższą w zestawieniu relację gwarancji do przychodów, a klienci biura są chronieni dodatkowym ubezpieczeniem, zapewniającym im w razie bankructwa Ecco Holiday zwrot pieniędzy w ciągu 30 dni.

Exim Tours - obecne biuro funkcjonujące jako spółka akcyjna przejęło w sierpniu 2011 działalność prowadzoną wcześniej przez Exim Tours Sp. z o.o. W maju 2012 ogłoszono przejęcie jego właściciela (czeski Exim) przez niemiecki koncern Rewe (z datą wsteczną 1 stycznia 2012). Niestety, niekompletne dane z działalności w pierwszych 8 miesiącach 2011 nie pozwalają na ustalenie ratingu i perspektywy.

Grecos Holiday - rating biura uległ niewielkiej poprawie, na co wpływ ma bardzo dobra koniunktura na wyjazdy do Grecji, a kierunek ten jest podstawowym w działalności tego touroperatora. Duże prawdopodobieństwo poprawy ratingu za 2012 rok powoduje, że jego perspektywa jest pozytywna.

GTI Travel - biuro jest podmiotem zależnym od Kayi Group i korzysta z jej finansowego i biznesowego wsparcia W sierpniu 2012 zostało ono dokapitalizowane kwotą 5,25 mln złotych, co nie spowodowało jednak poprawy ratingu, ponieważ straty z lat 2009 - 2010 były w stosunku do tej kwoty zbyt wysokie.

Itaka – ostatnio ten touroperator oceniany był razem ze swoją spółką córką, powiązaną personalnie (te same osoby są ich właścicielami i zasiadają w obu zarządach), Santiago. Santiago kontraktuje miejsca w samolotach czarterowych na rzecz Itaki. Jednak dla czystości sytuacji zrezygnowaliśmy z tego zabiegu, obecny rating bazuje na danych finansowych samej Itaki. W związku z tym rating tego touroperatora zmienił się z A na BBB. Perspektywa pozostała stabilna ze względu na brak istotniejszych czynników mogących podważyć bardzo silną pozycję biznesową i dużą konkurencyjność spółki.

Neckermann Polska – biuro o wyjątkowo dużym funduszu własnym, zapewniającym dużą stabilność, ubiegły rok obrotowy 2011/2012 zakończyło ze stratą. Stąd prawdopodobieństwo obniżki kolejnego ratingu wyrażone w perspektywie negatywnej.

Rainbow Tours - rating biura uległ niewielkiemu obniżeniu ze względu na dużą dynamikę wzrostu i wpływ nowej metodologii sygnalizowany na wstępie.

TUI Poland - rating biura uległ niewielkiemu obniżeniu z tych samych powodów co w Rainbow Tours. Krótkoterminowa perspektywa jest pozytywna, a o późniejszej przesądzi zapewne skuteczność konsekwentnego przenoszenia sprzedaży imprez turystycznych do Internetu.

Wezyr Holiday - biuro należące do dużej tureckiej grupy OTI Holding, działa przy jej wsparciu finansowym i biznesowym. Wezyr w 2011 i 2012 znacząco poprawił wyniki finansowe, a skala poprawy wskazuje na nieodległą perspektywę poprawy ratingu dzięki czemu biuro ma perspektywę pozytywną.

Andrzej Betlej



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego