Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

4You Airlines - mistrz drogi na skróty

Opublikowany przez Filip Frydrykiewicz w Artykuły · 25/8/2014 11:18:52
Tags: 4You

Spółka 4You Airlines to wydmuszka, działa przy tym w biznesie na skróty - zwracają uwagę media. Kolejnym przykładem jest zorganizowanie przez nią sprzedaży biletów lotniczych jako "pakietu usług turystycznych"

Jeszcze tylko do niedzieli, 31 sierpnia, Eurolot będzie obsługiwał loty pod marką 4You Airlines. Tego dnia bowiem kończy się umowa między przewoźnikiem a spółką, która dopiero zamierza zostać linią lotniczą.

Na podstawie umowy Eurolot obsługuje, wykorzystując swoje uprawnienia pełnoprawnej linii lotniczej (AOC), loty czarterowe oferowane przez 4You Airlines klientom biura podróży Alfa Star i innych touroperatorów, którzy wykupili miejsca w jego samolotach przez pośrednika, Globe Travel Services (GTS).

Samoloty latają do krajów, w których polscy turyści najchętniej spędzają wakacje - najczęściej nad Morze Śródziemne i Morze Czerwone. Sezon letni nie kończy się jednak 31 sierpnia, wycieczki sprzedane są, w zależności od kierunku, nawet do końca października. Nie wiadomo na razie, kim 4You Airlines zastąpi Eurolot, by samoloty latały do końca sezonu. Prawdopodobnie będzie to inna linia lotnicza, działająca w Unii Europejskiej.

Eurolot nie chce już zarabiać


Biura podróży nie są zadowolone z usług Eurolotu i 4You Airlines. – Ich samoloty, szczególnie odkąd jeden z nich miał awarię, spóźniają się na potęgę, a w samej firmie jest bałagan. Wiadomo, samoloty innych przewoźników też mogą się spóźnić, ale przynajmniej jesteśmy na bieżąco informowani, co się dzieje, i kiedy nasi klienci polecą. A z 4You nigdy nie wiemy, kiedy i czym turyści polecą. To bardzo stresujące. Modlimy się już tylko, żeby ten sezon się skończył. Więcej do tego przewoźnika nie wsiądziemy – mówi prezes jednego z dużych biur podróży. Nie chce ujawniać swego nazwiska, bo nie chce, by cień padł na jego markę. Podobnie wypowiada się menedżer innego biura: - Mamy w 4You nie więcej niż 3 procent całej puli naszych miejsc czarterowych, a przysparza nam to 50 procent kłopotów.

Być może Eurolot nie chce być kojarzony dłużej z jakością usług 4You Airlines, a być może obawia się kłopotów finansowych, jakie mogą spaść na tę linię lotniczą w najbliższym czasie. To są jednak tylko spekulacje, bo sama linia nabrała wody w usta i nie chce odpowiadać na pytania o charakter umowy łączącej ją ze spółką 4You Airlines. Zasłania się tajemnicą handlową. Rzeczniczka prasowa firmy, Karolina Bursa, nie odpowiada nawet na pytanie o uzasadnienie nieprzedłużenia tej umowy.

Co ciekawe, jeszcze w czerwcu prezes Eurolotu Tomasz Balcerzak przekonywał, że Eurolot robi dobry interes wynajmując się spółce 4You Airlines. - Marża dla państwowego przewoźnika jest stała, a koszty są przenoszone na 4You Airlines – zapewniał ("Prezes Eurolotu: Zarobimy na 4 You Airlines"). Dlaczego nie chce nadal zarabiać na tym kontrakcie? Na ten temat milczy.

Czy polski podatnik dopłaci?


Samoloty wyleasingowane przez Eurolot dla 4You od ukraińskiej linii lotniczej YanAir to trzy wiekowe airbusy 320. Jedna maszyna w ogóle nie weszła do eksploatacji w Polsce, a z dwóch pozostałych kolejną trzeba było wycofać po tym, jak z powodu awarii lądowała w Burgas ("Nieprzewidziane lądowanie 4You Airlines"). Od tamtej pory przewoźnik wynajmuje samoloty innych linii lotniczych z całymi załogami (tzw. ACMI), co jest o wiele bardziej kosztowne. O tym też nie chce mówić. Bursa odpowiada wymijająco: „Samoloty od innych europejskich przewoźników są czarterowane na potrzeby umowy w miarę zgłaszanych przez biura zapotrzebowań na rejsy". W każdym razie zapewnia, że wraz z końcem umowy z 4You, kończy się też leasing samolotów.
..



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego