Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Analiza Cen - Nowa formuła analiz cen zimy, a niebawem i lata

Opublikowany przez TravelDATA w Trendy w turystyce · 6/10/2014 08:42:57
Tags: Trendy




Nowa formuła analiz cen zimy, a niebawem i lata

TravelDATA, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej  turystyki wyjazdowej przesyła odbiorcom pierwszą Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym. Na razie dotyczą one tylko okresu wysokiego sezonu zimy definiowanego jako druga połowa stycznia, czyli okres ferii szkolnych m.in. dla województwa mazowieckiego. Do analiz dołączą również zimowe ceny last minute, ale dopiero wtedy gdy takie ceny się pojawią. Zgodnie z zapowiedzą analizy te (tak jak również analizy, które będą dotyczyły następnego sezonu letniego) mają zmienioną formę. Tak jak było to dotychczas będą one wysyłane biurom agencyjnym zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.

W nowej zmienionej formie analizy usunięto pewne informacje, a za to dodano inne, które mogą być znacznie bardziej interesujące dla odbiorców
informuje Jacek Dąbrowski współzałożyciel TravelDATA i portalu www.wczasopedia.pl  i dodaje: Część informacji, które były dotychczas omawiane w informacji tekstowej przesunięto do tabel w cotygodniowej prezentacji.  Treść analiz będzie jeszcze jakiś czas ewoluować dostosowując się do zmian w otoczeniu turystyki.

W zestawieniach wykorzystano również, a może przede wszystkim rezultaty najnowszego projektu TravelDATA: „Ranking Destynacji” polegającego na klasyfikacji pakietów turystycznych sprzedawanych do poszczególnych destynacji i w wyodrębnionych 12 terminach pod względem ich opłacalności dla nabywców.

Opłacalnością (value for money) jest relacja użyteczności danego  pakietu do danej destynacji i w danym terminie do jego pełnej ceny (czyli uzupełnionej o elementy w niej nie zawarte np. koszt wizy na lotnisku). Użyteczność (atrakcyjność danej destynacji) jest natomiast określana za pomocą specjalnej wieloczynnikowej metodologii w sposób maksymalnie obiektywny łączącej istotne elementy decydujące o satysfakcji turysty z pobytu takie jak klimat, jakość plaż, ceny w destynacji, atrakcje przyrodnicze i pozaprzyrodnicze itd.

Wynikiem porównań cen i użyteczności jest punktacja od 0 do 10, która odzwierciedla w przybliżeniu opłacalność pakietu do danej destynacji w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te (na dzień 3 października) dla wyjazdów w okresie zimowych ferii, dla destynacji (średnia) oraz dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawarto już w załączonych w prezentacji tabelach. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest pod zakładką „O nas” na portalu
www.wczasopedia.pl (http://wczasopedia.pl/wst-p.html) .

Kolejnym ważnym nowym elementem w nowej formule analiz jest zestawienie cen biletów lotniczych do tych samych turystycznych destynacji. W zimie nie jest ono może zbyt imponujące, ale w lecie pozwoli śledzić konkurencyjne wobec biur podróży możliwości jakie stwarzają turystom tanie linie i same biura podróży udostępniając bilety na przeloty czarterowe.

Tanie linie odgrywają coraz większą rolę w turystyce, a drogi touroperatorów i agentów zaczną się niebawem (po 2016 roku) dynamicznie rozchodzić - wskazuje Andrzej Betlej współzałożyciel TravelDATA  i dodaje: Agenci będą coraz częściej aranżowali wycieczki dla turystów w oparciu o tanie przeloty, a touroperatorzy będą z coraz większą determinacją dążyć do sprzedaży imprez poprzez własne kanały, czyli z pominięciem agentów. Paradoksalnie stwarza to biurom agencyjnym ogromne możliwości rozwoju, które w Polsce nie są jeszcze dostrzegane, ale w innych krajach (jak np. w Niemczech) są więcej niż oczywiste.

Wydarzenie tygodnia w turystyce wyjazdowej

Pierwsza Analiza Cen przypadła w szczególnym momencie, czyli zaraz po końcu września gdy niektórzy touroperatorzy dokonują dużych zmian cenowych. Zupełnie podobnie jak w roku 2013 bohaterem początku października była Itaka, która dokonała potężnej podwyżki, która sprawiła, że umiarkowanie tania zwykle firma stała się z miejsca zdecydowanie najdroższym touroperatorem w kraju bijąc pod tym względem na głowę najdroższe zwykle Neckermanna i TUI. (patrz: http://wczasopedia.pl/porownanie-cen.html )

Czy to początek jakiejś wielkiej zmiany? Raczej nie, bo wygląda to na taki zwyczaj (testowy?) tej firmy. Przed rokiem było bowiem najzupełniej podobnie:

Zwyżka średnich cen Itaki na początku października 2013 roku 765 złotych.
Zwyżka średnich cen Itaki na początku października 2014 roku -  767 złotych.


Co więcej w 2013 roku po około tygodniu obniżono ceny średnio o prawie 510 złotych, a później jeszcze trochę. Warto to wiedzieć zanim zacznie się teraz kupować lub sprzedawać wycieczki tego touroperatora.

Ruch Itaki spowodował, że średnie ceny wzrosły wprawdzie o 168 złotych, ale są tańsze niż w zeszłym sezonie o 47 złotych, bo jak już powiedziano, przed rokiem Itaka dokonała identycznego manewru, który również podwyższył średnie ceny.

Inne bardziej istotne kwestie

Z zestawień wynika, że najbardziej opłacalnym kierunkami (na ferie) są destynacje egipskie. Połączenie dość wysokiej atrakcyjności z ciągle jeszcze umiarkowaną ceną daje im w zestawieniach 8-9 punktów. Alfa Star, Wezyr oraz  Rainbow Tours, to ci touroperatorzy dla których produktów value for money (średnie!) jest najlepsze. W przypadku tego pierwszego biura - przy atrakcyjnym produkcie - warto jednak zważyć podwyższone ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń związanych z ostatnimi kłopotami linii lotniczej, którą założyli właściciele Alfy Star.

Po ostatnich wielkich podwyżkach cen Itaki najmniej opłacalnymi kierunkami są Cypr i Lanzarote. Sytuacja może się nieco zmienić, gdy ceny powrócą do poziomów , które przynajmniej w jakimś stopniu oddają słabszą od innych kierunków atrakcyjność tych destynacji.

Warto zwrócić też uwagę na nieustannie rosnący kurs USD/PLN, który już wymusza i będzie nadal wymuszał podwyżki cen na kierunkach egipskich, na egzotyce oraz na innych destynacjach z dużym udziałem dolara w strukturze kosztów wycieczek.

Ważna dla turystyki jest też wypowiedź prezesa linii Ryanair Michaela O
Leary, który stwierdził, że przez ostatnie półtora roku nie miał nowych samolotów i dlatego zaniechał ekspansji. Czeka jednak na nowe (w tym większe i sporo wydajniejsze maszyny) w łącznej liczbie 180 (obecnie ma 300). Wróci więc do ekspansji, a w planach ma również zdominowanie polskiego rynku przewozów lotniczych. Co to oznacza dla touroperatorów, agentów i turystów? TravelDATA postara się przedstawić odpowiedź na to fascynujące pytanie w innych materiałach.

TravelDATA przygotuje też niebawem syntetyczne opracowanie dotyczące kończącego się właśnie sezonu letniego w zorganizowanej (i nie tylko) polskiej turystyce wyjazdowej.

Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów

Zespół TravelDATA i
www.wczasopedia.pl

Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):




Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego