Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Biura podróży - wady i zalety największych

Opublikowany przez Andrzej Betlej w Artykuły własne · 23/5/2014 05:33:48
Tags: RatingiTravelDATAItakaTUIRainbowToursLogosTravelLogosTourGrecosEximEccoHolidayInterhome7islandsAlmaturOlimp

Itaka - wszechstronny rozwój. Rainbow Tours - sukces po restrukturyzacji. Tui - zysk z perspektywą. Wezyr - wielka niewiadoma. Neckermann - trzyma się mocno. Grecos - awans do pierwszej ligi... opublikowano również w Rzeczpospolitej i na portalu www.turystyka.rp.pl

Itaka – biuro to od 2008 roku jest liderem polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Jego udział w przychodach ze sprzedaży imprez turystycznych czołowej dwudziestki piątki wynosi obecnie prawie jedną trzecią, a w całym rynku prawie 30 procent. Inaczej mówiąc, prawie co trzecia wycieczka sprzedana w Polsce, to wycieczka Itaki.


Tak silna pozycja jest rezultatem bardzo dynamicznego rozwoju touroperatora w latach 2004 - 2011 oraz regularnego wypracowywania dodatniego wyniku finansowego. Jest to w turystyce wyjazdowej dość rzadkie połączenie, szybki wzrost prowadzi bowiem w tej branży z reguły do osłabienia rezultatów finansowych. Rok 2013 przyniósł jej zwiększenie przychodów o 18,6 procent.

Itaka ma bardzo rozbudowaną i zróżnicowaną pod każdym względem paletę wyjazdów oraz bardzo efektywnie zorganizowaną sprzedaż. Od 2012 roku biuro ograniczyło dynamikę wzrostu, co przy tak dużym udziale w rynku jest jednak uzasadnione i sprzyja osiąganiu dobrych wyników finansowych. Na rating Itaki duży wpływ ma jednocześnie umiarkowana wielkość funduszy własnych w relacji do jej bardzo dużych rozmiarów działalności.

Rainbow Tours – W ostatnim sezonie biuro osiągnęło pozycję wicelidera rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Jest jedynym touroperatorem notowanym na głównym parkiecie giełdy, co sprzyja przejrzystości i regularnemu dostarczaniu wiarygodnych danych.

W minionym roku osiągnęło bardzo wysoką (33 proc.) dynamikę wzrostu sprzedaży, a mimo to udało mu się znacząco poprawić rezultaty finansowe.

W palecie jej produktów istotną rolę odgrywają dochodowe wycieczki egzotyczne i objazdowe. Stabilności finansowej touroperatora sprzyja duże zróżnicowanie kierunków i niewielka zależność od mało stabilnych rynków Afryki Północnej (Egipt, Tunezja), a także prawie 50-procentowy udział sprzedaży poprzez własne kanały dystrybucji.

Rainbow Tours cieszy się bardzo dobrymi notowaniami w rankingach konsumenckich, co świadczy o wyróżniającej się jakości świadczonych usług. Touroperator zrestrukturyzował w 2013 roku spółki swojej grupy kapitałowej, dzięki czemu mają one dodatnie wyniki finansowe.

Tui Poland – biuro należy do największego europejskiego koncernu turystycznego TUI Travel Plc z siedzibą w Londynie. W ubiegłym roku przeprowadziło prawdziwą rewolucję stawiając zdecydowanie na sprzedaż za pośrednictwem Internetu i call center oraz sklepów firmowych. Jednocześnie ograniczyło liczbę współpracujących z nim biur agencyjnych o dwie trzecie (z ponad 700 do 250) w oparciu o kryteria ich skuteczności w sprzedawaniu wycieczek Tui i odległości od  biur firmowych touroperatora. Zmiany spowodowały spadek przychodów, zarazem wykorzystanie sytuacji na rynku pozwoliło firmie pierwszy raz od czterech lat zanotować zysk.

Mniej widoczne są zmiany w ofercie touroperatora, z których można wymienić zwiększenie liczby kierunków greckich i planowane położenie większego nacisku na rentowne zazwyczaj wycieczki egzotyczne. Zwiększona efektywność kanałów sprzedaży i rozsądna polityka cenowa uzasadnia zachowanie pozytywnej perspektywy dla tego biura.

Wezyr Holidays – biuro należy do dużej tureckiej grupy turystycznej OTI Holding z siedzibą w Stambule, której najważniejszym obszarem działania jest Rosja. W latach 2009 - 2010 wykazało bardzo wysokie straty, jednak w latach 2011 - 2012 poprawiło rentowność, a w roku 2013 zostało dokapitalizowane przez właściciela kwotą 19 milionów złotych.

W latach wcześniejszych biuro koncentrowało się głównie na organizowaniu wyjazdów do Turcji i Egiptu, ale ostatnio starało się zdecydowanie zróżnicować geograficznie swoją ofertę. W sprzedaży bazuje głównie na sieci agentów, własną sieć dystrybucji rozwija w ograniczonym zakresie.

Wezyr przestał już upatrywać głównego źródła wzrostu w niskich cenach, a zaczął w bardziej zróżnicowanej ofercie. Ostatnio biuro jednak zaczęło obniżać mocno ceny, głównie wyjazdów do Tureckiej Riwiery. Ma to zapewne związek z konfliktem rosyjsko-ukraińskim i może być próbą wypełnienia polskimi turystami miejsc w hotelach OTI Holding, których mniej kupują teraz Rosjanie. Ponieważ biznesowe rezultaty tych działań trudno na razie przewidzieć, biuro otrzymało tymczasowo perspektywę ratingu „nieznaną".

Biuro zastrzegło, że podane przez nie wyniki (przychody, zysk) są oparte na jeszcze nieukończonym audycie i w związku z tym mogą ulec zmianom.


Neckermann Polska – biuro należy do drugiego największego europejskiego koncernu turystycznego - Thomas Cook Plc z siedzibą w Londynie. Przed ponad dekadą zajmowało na rynku pozycję lidera zamykając każdy rok zyskiem, dzięki czemu zgromadziło znaczące fundusze własne.

Firma ma zróżnicowane produkty. W tym roku rozbudowała ofertę turecką, z roku na rok powiększa też liczbę kierunków egzotycznych, szczególnie o te, które są dostępne w jej spółce matce – Neckermann Deutchland.

Po wpadce w postaci dużej straty w 2012 roku biuro powróciło do wzrostu (15,5 proc. w 2013 r.) i zysków, co spowodowało istotną poprawę ratingu i utrzymanie pozytywnej jego perspektywy.

Grecos Holiday – biuro podróży konsekwentnie buduje swoją pozycję na jednym kierunku – Grecji. W ostatnim sezonie zanotowało bardzo dużą dynamikę wzrostu (62,8 proc.) połączoną z bardzo dobrym wynikiem finansowym. W ujęciu syntetycznym biuro to osiągnęło w roku 2013 relatywnie największy sukces biznesowy w branży. Pomogła mu w tym bardzo dobra koniunktura na Grecję. Rezultatem osiągnięć biznesowych biura jest największa poprawa ratingu wobec poprzedniego roku.

Grecos stale dodaje do oferty nowe wyspy greckie i wycieczki objazdowe po nich. Ma też korzystne notowania w rankingach konsumenckich.

Sun & Fun – biuro skoncentrowane dawniej w znacznym stopniu na Tunezji i Egipcie i konkurujące na rynku niską ceną wycieczek. Obecnie stara się zróżnicować swoją ofertę, co powinno prowadzić do mniejszego uzależnienia od krajów arabskich. W ostatnim sezonie sprzyjała mu słabość konkurencyjnej firmy, Oasis Tours, po której Sun & Fun przejął część udziału w wyjazdach do Tunezji i Egiptu.

Generalnie biuro poprawiło nieco wyniki i otrzymało lepszą ocenę, ale małe fundusze własne i zbytnia koncentracja geograficzna produktu stanowią uzasadnienie dla „nieznanej" perspektywy kolejnego ratingu.

Exim Tours – biuro wchodzące w skład czeskiego Exim Holding, mającego biura podróży w Czechach, Polsce, na Węgrzech i Słowacji, w którym z kolei 51 procent akcji ma niemiecki koncern REWE (supermarkety i biznes turystyczny).

W ostatnich trzech latach biuro wykazywało ujemny wynik finansowy, ale zostało dokapitalizowane przez właściciela kwotą 10,1 miliona złotych, która przywróciła mu dodatni poziom funduszy własnych.

Touroperator jest jednym z kilku narażonych na ryzyko związane z dużym udziałem w jego biznesie kierunków jak Egipt i Tunezja, ale jednocześnie jedynym spośród nich, który ma wsparcie silnej europejskiej grupy kapitałowej. Wyniki biura i rating mogą się istotnie poprawić, gdy sytuacja w Egipcie pozwoli na realizowanie dużego odłożonego popytu na turystyczne wyjazdy do tego kraju.

Alfa Star – biuro tradycyjnie skoncentrowane w bardzo znacznym stopniu na Egipcie. Jednak problemy polityczno-społeczne Egiptu i wzrost konkurencji znacznie osłabiły mocną pozycję biura, które ma kłopot z odzyskaniem przedkryzysowej rentowności.

Na początku kwietnia touroperator wszedł na rynek NewConnect Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, przejmując obecną tam już firmę marketingową Dobra Nasza. Na razie nie zmieniło to jego sytuacji biznesowej. Firma deklaruje jednak, że jej celem jest przejście na główny parkiet GPW i pozyskanie kapitału na rozwój z emisji akcji.

Duży udział kierunków egipskich w jego ofercie stanowi obecnie duże ryzyko, ale w przyszłości może okazać się biznesową szansą, gdy Egipt powróci do łask polskich turystów. Zresztą firma rozszerza też ofertę na nowe kierunki.

Kolejnym ryzykiem w biznesie tej spółki jest planowane utworzenie przez nią czarterowej linii lotniczej. Działalność lotnicza uzależniona od wielu mało przewidywalnych czynników, może prowadzić do poważnych kłopotów biznesowych.


Logos Tour, CT Poland, Logos Travel – trzy biura o bardzo wysokich ratingach, specjalizują się w organizowaniu wyjazdów typu „wyprawy" do krajów egzotycznych. Podmioty te łączą stosunkowo małe ryzyko działalności z dużymi funduszami własnymi, rentownością oraz wynikami finansowymi. Wszystkie trzy mają ratingi AA+, a korzystne prognozy dla popytu na produkty egzotyczne uzasadniają stabilną perspektywę kolejnych ratingów dla tych podmiotów.

Ecco Holiday
Biuro w 2012 roku zrealizowało przejęcie trzech podmiotów turystycznych - w tym specjalizujące sie w turystyce egzotycznej Ecco Travel - co znacznie powiększyło jego bazę kapitałową. Jednocześnie w wyniku radykalnego ograniczenia wyjazdów czarterowych, istotnemu zmniejszeniu uległa skala działalności touroperatora. Te dwa czynniki, oraz poprawa wyników finansowych, zadecydowały o skokowej poprawie ratingu, który wskazuje obecnie na praktyczny brak ryzyka dla klientów przy korzystaniu z usług tego biura.

Biuro podróży podkreśla, że każdy kupujący u niego wyjazd jest ubezpieczony na wypadek bankructwa firmy, dzięki czemu ma odzyskać w ciągu 30 dni 100 procent wpłaconych pieniędzy.

Duża część zysków Ecco Holiday pochodzi z innych źródeł niż sprzedaż imprez turystycznych.
Zwiększają one jego fundusze własne, które mają kluczowe znaczenie dla oceny stabilności finansowej organizatora.

Interhome – biuro zajmujące się wynajmowaniem wakacyjnych mieszkań należy do szwajcarskiego Interhome AG, które z kolei jest 100-procentową własnością drugiego szwajcarskiego touroperatora Hotelplan AG. Ma najwyższy możliwy rating, który wynika z wysokich funduszy własnych, wysokiego poziomu rentowności i zysków oraz powtarzalnego rozmiaru działalności. Czynniki te powodują, że jest to najbardziej stabilne finansowo biuro w zestawieniu.

7islands – biuro skoncentrowane prawie całkowicie na Grecji. Bardzo dynamiczne w przeszłości, obecnie ustabilizowało rozmiar swojej działalności. Wykazuje stałą poprawę wyników finansowych mimo sprzedawania bardzo tanio wyjazdów na wszystkich kierunkach na których działa. To zadecydowało o kolejnej poprawie ratingu i stabilnej jego perspektywie.

Almatur Polska, Almatur Katowice – biura mają silną pozycję w stosunkowo mniej ryzykownym segmencie turystyki młodzieżowej. Wyróżniają się na rynku dużą stabilnością biznesową oraz korzystnymi wskaźnikami istotnymi dla bezpieczeństwa klientów. Mają podobne profile działalności i funkcjonują w porozumieniu (konsorcjum) biznesowym. Almatur Katowice ma perspektywę pozytywną ponieważ jest bardzo blisko granicy wyższego ratingu i w związku z tym jest podwyższone prawdopodobieństwo jego poprawy.

Olimp – jeden z wiodących organizatorów wyjazdów narciarskich oferujący latem również wycieczki autokarowe. Biuro w coraz większym stopniu opiera transport na sprzęcie własnym, co powinno sprzyjać obniżeniu kosztów. Organizator charakteryzuje się wysokim stopniem transparentności i regularnie informuje o swojej sytuacji biznesowej.

Transparentność w takiej branży jaką jest zorganizowana zagraniczna turystyka wyjazdowa jest sprawą dużej wagi. To dzięki niej agenci oraz ich klienci mogą się w przybliżeniu zorientować o stopniu ryzyka związanego z korzystaniem z usług danego biura. Dlatego jednym z celów tego zestawienia jest również pokazanie, którzy z touroperatorów chętnie dzielą się informacjami na temat swojego biznesu, a którzy nie chcą lub też nie potrafią takiej informacji dostatecznie szybko i sprawnie przygotować.

Oprócz biur wyżej omówionych transparentnością wykazały się biura: Active Travel, Best Reisen Group, Biuro Usług Turystycznych BUT, Fun
club, Olimp, Otium, Patron i Sigma. Część touroperatorów, niestety, nie dostarczyła odpowiednich danych w związku z czym znowelizowany rating nie mógł być dla nich określony i w konsekwencji otrzymały one  sygnaturę N/A.

Andrzej Betlej




Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego