Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Touroperatorzy byli zbytnimi optymistami

Opublikowany przez Filip Frydrykiewicz w Artykuły · 27/8/2014 12:55:43
Tags: Touroperatorzy2014

Mijający sezon turystyczny duże biura podróży zaliczą do udanych. Jednak choć sprzedadzą więcej wyjazdów, to zrobią to stosunkowo tanio. Po rekordowym roku 2013 zafundowali sobie bowiem sezon z nadwyżką ofert

Chociaż tak naprawdę trudno do końca wyrokować. O podsumowanie poprosiliśmy menedżerów największych biur podróży. Każdy nieco inaczej rozłożył akcenty i ukazał nieco Najbardziej optymistycznie mijający sezon ocenia wiceprezes Rainbow Tours Remigiusz Talarek. Sprzedaż wyjazdów letnich wzrosła w jego firmie o 34 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z najważniejszych kierunków najbardziej zyskały Turcja - 124 procent wzrostu i Grecja - 54,6 procent. Poniżej średniej były Hiszpania - 17,8 procent, Bułgaria - 12,5 procent, Egipt - 8,4 procent i Tunezja - 5,2 procent. Talarek wymienia jeszcze dwa kierunki, które nie odgrywają wielkiej roli w całej puli wyjazdów, ale ich wyniki zwracają uwagę - Portugalia - 98,2 procent i Chorwacja z Czarnogórą - 26,7 procent.

- W całym zeszłym roku mieliśmy 188 tysięcy klientów w sezonie letnim, a w tym roku jest to już ponad 205 tysięcy. Szacujemy, że na koniec 2014 roku zanotujemy około 270 tysięcy – mówi Talarek.inną sytuację swojego przedsiębiorstwa. Trudno więc wysnuć zdecydowanie, jeden wniosek dla wszystkich firm.


W Rainbow Tours wraz z liczbą klientów rosną przychody, firma szacuje, że na koniec roku będzie to 850 mln złotych, jeśli liczyć tylko te ze sprzedaży imprez turystycznych (w 2013 r. było to 584 mln zł). Przychody całej grupy tej giełdowej spółki przekroczą w tym roku miliard złotych.

5 procent ponad plan

Z dużym zadowoleniem patrzy wstecz również prezes Grecos Holiday Wojciech Skoczyński. – To był kolejny bardzo dobry sezon dla naszej firmy – mówi. - Był on dużym wyzwaniem, bo wprowadziliśmy w tym roku aż sześć nowych kierunków, ale na wszystkich udało nam się wypełnić samoloty.

Jak wyjaśnia, Grecos założył na ten rok wzrost liczby klientów o 25 procent, a do tej pory udało się uzyskać 30 procent. Da to około 120 tysięcy (w 2013 r. - 90 tys.) turystów i ponad 300 mln złotych przychodów (w 2013 r. – 226 mln zł). Wzrost wziął się z dwóch źródeł – jednym były nowe kierunki (w sumie 15), a drugim zwiększenie ruchu na kierunkach dotychczasowych. – Na tych starych obłożenie samolotów mamy nieco lepsze niż rok temu – wyjaśnia. Szczególnie wzrosty zapewniły Kreta, Zakintos, Korfu i Kos.

Nowy lider w Egipcie

Na około 25 procent szacuje wzrost Itaki w tym sezonie wiceprezes Piotr Henicz. – Przy naszej skali działania, największego touroperatora w Polsce, to bardzo satysfakcjonujący wynik, bo oznacza ponad 100 tysięcy więcej klientów – mówi.

Itaka, która w zeszłym roku przekroczyła granicę pół miliona klientów (508 tys.), szacuje, że w tym roku obsłuży ich ponad 600 tysięcy. – W 2013 roku do 19 sierpnia sprzedaliśmy 414 tysięcy wyjazdów, a w tym roku - 517 tysięcy – podaje Henicz.

Z kolei przychody z ubiegłorocznych 1,35 mld złotych wzrosną prawdopodobnie do 1,6 mld złotych.

Nie ma kierunku, na który Itaka nie sprzedałaby co najmniej tyle samo wyjazdów lub więcej niż rok temu. – Ale najbardziej zaskoczył nas Egipt. Chociaż tego nie planowaliśmy, staliśmy się biurem podróży, które wysyła z Polski najwięcej klientów do tego kraju. Samoloty latają wypełnione do czterech kurortów nad Morzem Czerwonym: Marsa Alam, Hurghady, Szarm el-Szejku i Taby. Przegoniliśmy touroperatorów, którzy od lat specjalizują się w tym kierunku – mówi Henicz.

Grunt to kontrola sprzedaży

Marek Andryszak z TUI też ma powody do zadowolenia. – Zarówno liczba klientów ok. 20%, jak i nasze obroty ok. 15% rosną znacząco deklaruje. Nie może podawać jeszcze wszystkich liczb, ze względu na obecność jego spółki matki TUI Travel na giełdzie w Londynie, ale szacuje, że jego firma obsłuży w całym roku obrotowym (od października 2013 r. do września 2014 r.) 260 – 270 tysięcy osób. W TUI najwięcej, w porównaniu z poprzednim rokiem, przybyło turystów wyjeżdżających do Grecji (biuro podróży zwiększyło na tym kierunku liczbę oferowanych miejsc) – o 40 procent, Bułgarii – o 35 procent, Turcji – o 30 procent, Portugalii – o 10 procent i Tunezji – o 10 procent. Trzy kierunki - Hiszpania, Egipt i Maroko - nie zyskały więcej niż w 2013 roku turystów.
..



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego