Wiadomości - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Organizatorzy już zarobili, teraz kolej na agentów

Opublikowany przez Andrzej Betlej w Artykuły własne · 27/2/2014 18:40:49
Tags: AgenciPITTravelDATA

W rok 2013 branża zorganizowanej turystyki wyjazdowej wkroczyła z dużymi obawami. Niespotykana nigdy wcześniej seria piętnastu niewypłacalności touroperatorów mogła spowodować wzrost niepewności klientów wobec biur podróży i skierować ich uwagę w stronę wyjazdów organizowanych samodzielnie... opublikowano w całości - Rynek Turystyczny Luty 2014

Jednak reakcja, jeśli nawet była, to w skali nie mającej większego znaczenia. Turyści skierowali kroki w stronę dużych i pewnych organizatorów, a ci z dużą ostrożnością zaplanowali swoje programy. W rezultacie doszło do niespotykanej od lat równowagi na rynku wycieczek, a tak poszukiwane przez część wyjeżdżających oferty last minute zniknęły prawie zupełnie.
Rezultat? Mamy najwyższe od lat zyski touroperatorów, być może nawet lepsze od dotychczasowego rekordu z 2008 roku (około 78 mln złotych). Jak widać do szczęścia organizatorom nie potrzeba wcale wzrostów rynku, a głównie rozsądku w planowaniu turystycznych programów.

Biznes agentów zależny od rynkowej koniunktury

Całkiem inaczej wygląda sytuacja w przypadku agentów. Powodzenie ich biznesu wyznacza głównie dynamika zmian wielkości rynku, a dodatkowo również tendencje w zakresie zmian średnich cen wycieczek. W ostatnich dwóch latach liczba klientów wprawdzie nieco malała (łącznie o 7,5 procenta), ale spadki zostały zrekompensowane przez wzrost cen. Teraz nadchodzi jednak całkowita odmiana sytuacji. Niezbyt szczęśliwa trzynastka definitywnie kończy pięcioletni (2009-2013) okres zastoju zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a rok 2014 otwiera przed branżą agencyjną zdecydowanie lepsze biznesowe perspektywy.

O wzrostach rynku agenci słyszeli wprawdzie od dawna, ale były to wieści raczej z gatunku „ku pokrzepieniu serc”. Tym razem jest jednak inaczej. Zagraniczne wycieczki należą do usług wyższej potrzeby, które są bardzo wrażliwe na tendencje panujące w gospodarce. A w niej dzieje się coraz lepiej. Żegnamy okres spowolnienia gospodarczego, rosną wskaźniki optymizmu konsumenckiego i ponownie widać wyraźny wzrost płac realnych. Na szanse zdecydowanej poprawy rynku wskazuje wiele teoretycznych modeli opartych na ważnych dla turystyki parametrach ekonomicznych. Chyba najlepszy z nich oparty jest na opóźnionym wpływie zmian płacy realnej. Przedstawiony jest on na slajdzie prezentacji o perspektywach sprzedaży agencyjnej przygotowanej na Kongres Polskiej Izby Turystyki... więcej: Rynek Turystyczny Luty 2014

Slajdy z prezentacji na Kongres Polskiej Izby Turystycznej w Egipcie:




















Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego