Menu główne
Ceny imprez w Itace powróciły do normy
TravelDATA, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej przesyła odbiorcom drugą Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym. Dotyczą one okresu wysokiego sezonu zimy definiowanego jako druga połowa stycznia, czyli okres ferii szkolnych m.in. dla województwa mazowieckiego. Do analiz dołączą również zimowe ceny last minute, ale dopiero wtedy gdy takie ceny się pojawią. Zgodnie z zapowiedzą analizy mają zmienioną formę i tak jak dotychczas będą wysyłane biurom agencyjnym zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.
W nowej zmienionej formie analizy usunięto pewne informacje, a za to dodano inne, które mogą być znacznie bardziej interesujące dla odbiorców – informuje Jacek Dąbrowski współzałożyciel TravelDATA i portalu www.wczasopedia.pl i dodaje: Część informacji, które były dotychczas omawiane w informacji tekstowej przesunięto do tabel w cotygodniowej prezentacji. Treść analiz będzie jeszcze jakiś czas ewoluować dostosowując się do zmian w otoczeniu turystyki.
W zestawieniach wykorzystano również, a może przede wszystkim rezultaty najnowszego projektu TravelDATA: „Ranking Destynacji” polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów, a sprzedawanych do nich (w wybranych 12 terminach) pakietów turystycznych pod względem ich opłacalności dla nabywców.
Wynikiem porównań cen i użyteczności jest punktacja od 0 do 10, która odzwierciedla w przybliżeniu opłacalność pakietu do danej destynacji w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te (na dzień 10.10.2014) dla wyjazdów w okresie zimowych ferii, dla destynacji oraz dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawarto w załączonych w prezentacji tabelach. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest pod zakładką „O nas” na portalu www.wczasopedia.pl (http://wczasopedia.pl/wst-
Wydarzenie tygodnia w turystyce wyjazdowej
Bohaterem, podobnie jak przed tygodniem, był absolutny lider polskiego rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej, czyli biuro podróży Itaka. Po potężnej podwyżce cen w ubiegłym tygodniu (średnio o 767 złotych) dokonało ono, zgodnie z przewidywaniami, prawie równie potężnej obniżki (średnio o 602 złote). Przywróciło to „normalność” w cenach produktów największych touroperatorów, a sytuacja w tym zakresie jest teraz zupełnie podobna do sytuacji z początku drugiej dekady października 2013 roku. Oferta na najbliższe ferie zimowe lidera turystycznego rynku jest tak jak przed rokiem, nieznacznie droższa od rynkowej średniej.
Czołówka najtańszych też jest identyczna i obejmuje biura Alfa Star, Rainbow Tours oraz Sun & Fun, choć zmieniła się ich kolejność. Obecnie najtańsza z tej trójki jest Alfa, która zamieniła się miejscem z Sun & Fun, a Rainbow był w obu przypadkach drugi. Ten Touroperator łączy atrakcyjną cenę z dobrą jakością produktu, co stanowi prostą odpowiedź na tajemnicę jego nadzwyczaj szybkiej ekspansji. Zdecydowanie najdroższymi spośród dużych touroperatorów w kraju są natomiast Neckermann i TUI. (patrz: http://wczasopedia.pl/porownanie-
Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
1. Z zestawień wynika, że najbardziej opłacalnym kierunkami (na ferie) są nadal destynacje egipskie. Połączenie dość wysokiej atrakcyjności z ciągle jeszcze umiarkowaną ceną daje im w zestawieniach 8-
Warto zwrócić też uwagę na powoli rosnące ceny wyjazdów feryjnych na kierunki egipskie. Przez ostatnie 3 miesiące wzrosły one na Synaju średnio o 170 złotych, a na Hurghadzie o 90 złotych. Wyjazdy w terminach świąteczno-
2.Pomimo obniżek cen w Itace najmniej opłacalnymi kierunkami są nadal Cypr i Lanzarote, które w tym okresie (ferie zimowe) są zbyt drogie w stosunku do tego co mogą oferować turystom. Warto zwrócić uwagę, że całkiem niedawno jeden z wiodących polskich portali horyzontalnych reklamował Cypr, jako idealny wręcz kierunek na wypoczynek z rodziną. Można się zastanawiać jak relatywnie bardzo droga destynacja (szczególnie w przypadku rodziny z dziećmi), z piaszczystymi plażami tylko w niektórych rejonach, z wysokimi cenami na zewnątrz hotelu i z tworzącym dla rozbawionych dzieci dodatkowe ryzyka ruchem lewostronnym, może być idealnym wyborem dla licznej rodziny.
3.Uwagę zwraca coraz szersza oferta biletów czarterowych sprzedawanych przez biura podróży już nie tylko w ramach nadwyżkowych miejsc na kilka tygodni przed wylotem, ale w całym sezonie. Z reguły są one znacznie droższe od biletów tanich linii, ale w ostatnich 2-
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej
1.Tegoroczny sezon był bardzo udany dla agentów turystycznych. O tym, że tak będzie TravelDATA informowała z rocznym wyprzedzeniem wiele razy, w tym m.in. na Portalu Turystyka.rp.pl. Niestety kolejny sezon nie przyniesie już tak wyraźnej poprawy. Przyczyną jest bardzo prawdopodobna trzecia już z kolei fala zjawisk recesyjnych, które dotykają strefę euro. Przełoży się to na spowolnienie wzrostu polskiej gospodarki i spadek dynamiki realnych wynagrodzeń oraz optymizmu konsumenckiego. Na to nałoży się dodatkowo powolne przesuwanie sprzedaży największych touroperatorów do kanałów firmowych.
2.Jest coraz więcej informacji o sprzedaży touroperatorów na rynku niemieckim. Pomimo ponad 5-
3. Coraz więcej wskazuje na to, że główny potencjalny konkurent biur podróży, czyli Ryanair w 2015 roku nie zwiększy istotnie siatki połączeń na kierunkach turystycznych, pomimo faktu, że jego samoloty latają mocno wypełnione, a ceny biletów są sporo wyższe niż przed rokiem. Główną przyczyną jest brak nowych samolotów. Wygląda więc na to, że rok 2015 będzie być może ostatnią szansą dla organizatorów na poprawę swoich pozycji na polskim rynku turystyki wyjazdowej. Potem, czyli po rozpoczęciu ofensywy biznesowej przez tanie linie, może być to już znacznie trudniejsze zadanie.
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów
Zespół TravelDATA i
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):