Menu główne
Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii
4.04.2016 -
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych (cz. II) dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016. Zawiera ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, oraz opis najważniejszych wydarzeń i kwestii ważnych dla branży turystyki wyjazdowej. Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl.
I. Materiały problemowe dotyczące istotnych kwestii w turystyce wyjazdowej
Na wstępie do tej części materiału przypominamy, że zwykle co drugi tydzień, w miejsce szczegółowego omówienia kwestii zmian cen imprez turystycznych, a także przelotów (LCC) na kierunkach turystycznych, zamieszczane są materiały ważne dla branży turystyki wyjazdowej o charakterze problemowym, które powinny przybliżyć odbiorcom czynniki, procesy i zależności mające istotny wpływ na branżę i na panującą w niej koniunkturę oraz mogące wyznaczyć potencjalne kierunki jej rozwoju i ewolucji. Tematyka cen wycieczek jest wtedy zredukowana do mapek obrazujących zmiany cen wobec ubiegłego tygodnia oraz tego samego okresu poprzedniego roku i relatywnie krótkich komentarzy. Tym razem materiał w tej formie został przedstawiony drugi raz z rzędu, gdyż układ kalendarza spowodował, że zwyczajowe zmiany cen po I kwartale 2016 nie zostały jeszcze wprowadzone przez wszystkich organizatorów.
1. Sprzedaż wycieczek coraz słabsza , ale nie aż tak jak się wydaje
Czasu do wakacji coraz mniej, ale według raportów PZOT popyt na wycieczki w biurach nie tylko nie rośnie, ale wręcz maleje. Spadek ogólnej sprzedaży czarterów, który jeszcze w lutym wynosił 16 procent, w marcu powiększył się do 20 procent. W ostatnim miesiącu tendencje zniżkowe (wobec ubiegłego roku) zapanowały na wszystkich większych kierunkach z wyjątkiem Hiszpanii. Zdecydowana dodatnia dynamika liczby sprzedawanych wycieczek występowała jedynie ma mniej popularnych z zeszłym roku kierunkach jak Chorwacja, czy Albania. Generalnie rzecz biorąc sytuacja nie jest jednak aż tak zła jak wynika to z rzeczonych raportów. Sprzedaż u organizatorów sprzedających poprzez system MerlinX w okresie zwłaszcza ostatnich miesięcy wprawdzie silnie spadała, ale u wielu sprzedających przez inne systemy rezerwacyjne w niemal podobnym stopniu wzrastała.
Ponieważ jednak najwięksi z nich, czyli Rainbow i TUI Poland w znacznym stopniu (od 50 do 80 procent) prowadzą sprzedaż przez własne sieci sprzedaży lub Internet, więc jej zwiększenie w małym stopniu przekłada się na obroty agentów. Konsekwencją tego jest wniosek, że duże spadki sprzedaży dotyczą głównie właśnie biur agencyjnych, tym bardziej, że w ostatnich miesiącach duzi Internetowi agenci radzili sobie z reguły lepiej niż rynek, o tanich liniach nawet już nie wspominając.
Znacznie odbiega to od sytuacji u naszych zachodnich sąsiadów, którzy deklarują poziomy sprzedaży niewiele odbiegające od zeszłorocznych. Co więcej w kilku ostatnich miesiącach (patrz materiał sprzed dwóch tygodni: „Gospodarka kontra terroryzm w walce o decyzje polskich turystów” http://wczasopedia.pl/160321analiza-
U nas sprzedaje się inaczej
W Polsce tak nie jest. Klient, który nie decyduje się na zakup Turcji często wychodzi z biura agencyjnego z niczym. Jest to prawdopodobnie efekt dużej presji części agentów na klientów, żeby ci jednak nabyli wycieczkę do Turcji. Wskazywać na to mogą intensywne wystąpienia w mediach niektórych przedstawicieli środowiska agencyjnego, które wydają się być niczym innym jak mocnym zachęcaniem klientów do zakupu akurat tego właśnie kierunku.
Niestety działania tego typu mogą się okazać w dużym stopniu kontrproduktywne. Informacje o bezpiecznej Turcji w sytuacji, gdy co kilka dni dochodzi tam do kolejnego niebezpiecznego wydarzenia mogą wydać się klientom mocno naciągane, a nawet budzić podejrzenia. Pamiętać bowiem należy, że turyści wyjeżdżający na zagraniczne wycieczki to 5 procent z reguły najbardziej obytych i rozgarniętych osób w naszym społeczeństwie.
Argumenty, że nie było jeszcze żadnych zamachów w kurortach też są wobec nich raczej chybione, ponieważ takie osoby rozumują z reguły logicznie i wnioskują, że organizowanie samobójczych zamachów na pustych plażach jest przecież zupełnie bezcelowe. Niesmak budzić może nazywanie osób nie wykazujących w tym roku entuzjazmu do Turcji malkontentami, a niektórzy klienci mogą się poczuć takimi określeniami wręcz urażeni.
Ogólny wniosek jest taki, że nasi agenci w trosce o własny biznes, zaufanie i wizerunek wśród klientów powinni w tej trudnej (niemal kryzysowej) sytuacji co szybciej przeanalizować postępowanie swych znacznie bardziej doświadczonych kolegów zza naszej zachodniej granicy. Najprawdopodobniej wcale nie zaszkodzi to w prowadzeniu agencyjnego biznesu, a na dłuższą metę może przynieść trudne do przecenienia korzyści.
2. Nowe niebezpieczne incydenty w Turcji
W okresie ostatniego tygodnia mieliśmy dwa skuteczne zamachy w południowo – wschodniej Turcji, a mianowicie czwartkowy zamach w mieście Diyarbakir, który przyniósł 7 śmiertelnych ofiar i 27 rannych oraz sobotni w historycznym mieście Nusaybin gdzie ofiarami było kolejnych 6 zabitych. TravelDATA już od listopada systematycznie zaznaczała, że sytuacja w Turcji nie jest dla turystyki sprzyjająca , a kwestia tureckich wakacji pozostaje głównym znakiem zapytania sezonu turystycznego lato 2016.
Było to wnioskowanie wysoce zasadne z powodu dość wyraźnej eskalacji konfliktu pomiędzy władzami w Ankarze, a mniejszością kurdyjską. Reszta to już tylko statystyka. Oczywiste jest, że w niemal 20-
W ten sposób można oszacować przybliżony poziom statystycznego zagrożenia nawet bez konieczności rozległej inwigilacji i gromadzenia niebywałej liczby trudnych do zdobycia informacji. We współczesnym świecie problemem nie jest bowiem wcale ich brak, ale nadmiar, a tego czego zdecydowanie obecnie brakuje to zdolności do efektywnego przetwarzania informacji i wyprowadzania z tego stosownych wniosków.
3. Nieśmiała poprawa wizerunku Egiptu
Niejako w nawiązaniu do treści przedstawionych wyżej podajemy najnowsze dane przedstawione przez prawdopodobnie największego pośrednika w sprzedaży wycieczek na polskim rynku, czyli spółkę Enovatis. Poniższy wykres przedstawia przebieg udziałów pięciu głównych obecnie kierunków do jakich udają się Polacy na wakacje w rezerwacjach dokonywanych w okresie listopad 2015 -
Jeden powszechnie już znany wniosek z niego wynikający, to taki, że nastąpiła zdecydowanie radykalna zmiana w proporcjach popytu pomiędzy kierunkami uważanymi teraz za bezpieczne (bardzo duży wzrost) oraz budzącymi obawy turystów (bardzo duży spadek). Mniej widocznym oraz mniej znanym, ale za to równocześnie całkiem pożytecznym wnioskiem jest zauważalne w marcu zyskiwanie przez Egipt lekkiej przewagi w liczbie rezerwacji nad liczbą rezerwacji do Turcji. Jest to o tyle ciekawe, że taka sama tendencja – i to nawet w dość podobnej nieśmiałej skali -
Może to oznaczać, że dokonujący wielu starań o poprawę bezpieczeństwa Egipt, w którym nie ma również aż tak ewidentnych potencjalnie niebezpiecznych konfliktów, powoli zaczyna przekonywać do siebie niektórych turystów. Kolejnym zrealizowanym plusem dla tego kraju jest przeprowadzona niedawno 13-
II. Istotne dla turystyki -
2. Najnowsze piątkowe odczyty wskaźnika PMI dla sektora wytwórczego w krajach europejskich okazały się bardzo korzystne dla naszego kraju. Polsce przypadła trzecia pozycja z wynikiem 53,8 pkt, który był najlepszym rezultatem od 8 miesięcy. Polski PMI sygnalizuje wyraźne przyspieszenie wzrostu produkcji przemysłowej, co oznacza dobre perspektywy ogólno-
3. Rząd Kanady postanowił powrócić do niższego wieku emerytalnego, czyli 65 lat. Poprzedni rząd Stephena Harpera podjął decyzję o stopniowym wydłużaniu wieku emerytalnego do lat 67. Argumentował, że ludzie żyją coraz dłużej, więc trzeba dłużej zbierać dodatkowe oszczędności emerytalne. Jednak obecny premier Justin Trudeau zapowiedział, że jego rząd wycofuje się z przesunięcia wieku emerytalnego. Zamiast opóźniania emerytury Trudeau proponuje ożywiać gospodarkę wielkimi inwestycjami infrastrukturalnymi oraz zamierza promować zdrowy styl życia i działalność na rzecz wykorzystywania współpracy osób starszych z młodszymi i korzystania z ich doświadczeń jako mentorów.
Dyskusja w podobnym tonie zaczyna kiełkować również w niektórych innych krajach. Można więc mieć nadzieję na generalny wzrost szans, że wcześniejsze pełne zatrudnienie młodzieży, ale niższy za to wiek emerytalny będą bardzo korzystnie wpływały na przyszły rozwój turystyki a przemysł czasu wolnego, którego jest ona bardzo istotną częścią nabierał będzie stopniowo coraz większego znaczenia.
1. Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 01-
W minionym tygodniu nastąpił znaczący wzrost cen, który wyniósł 44 złote i to pomimo dalszego umacniania się złotego – o kolejne 2 grosze wobec euro i o aż 11 groszy wobec dolara. Istotny wpływ na taką sytuację miały jednak korekty cen dokonywane często po zakończeniu miesiąca, które tym razem szybciej nastąpiły zwłaszcza na mniej popularnych kierunkach jak Chalkidiki, Dżerba, Maroko i Cypr. Wydaje się, że ze względu na układ kalendarza kolejne korekty na wielu innych kierunkach mogą zostać wprowadzone dopiero w tym tygodniu i przed kolejnym weekendem poznamy już poziom cen, który będzie obowiązywał mniej więcej do tegorocznej majówki. Spadki cen były w takiej sytuacji niezbyt nieduże, a istotniejsze z nich wystąpiły na Fuerteventurze, Majorce i Rodos –odpowiednio o 31, 24 i 17 złotych.
2. Badanie średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że powróciła ona do poziomu wyraźnie poniżej wartości zeszłorocznych i tym razem była niższa o 61 złotych. Poprzednio średnie ceny były niższe o 68, 43, 21, 3, zero, 15, 7, 12, 72, 65, 62, 44 oraz 72 złote.
Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen wycieczek niezmiennie zajmuje Grecja, która jest teraz droższa o średnio 57 złotych (poprzednio o 62, 81, 82, 67, 72, 66 i 90 złotych), przy czym z jej wysp największe zwyżki wykazują Rodos i Kreta – o 116 i 92 złote, a zniżki Kos i Zakintos – o 155 i 39 złote.
Nadal wyższe w porównaniu do cen sprzed roku pozostają, choć w mniejszym stopniu niż we wcześniejszych tygodniach, średnie ceny wycieczek do Bułgarii – obecnie nadal o 25 złotych (poprzednio były wyższe o 25, 23, 72, 59, 63, 52, 76, 46 złotych, a wcześniej niższe o 19, 27 i 57 złotych).
Z dużych kierunków, na których ceny są niższe niż przed rokiem, zdecydowany prym wiedzie nadal Turcja tańsza o średnio 246 złotych (poprzednio była tańsza o 229, 160, 122, 146, 149, 189, 159 i 197 złotych), która już w grudniu przejęła przodownictwo w tym względzie od Kanarów tańszych teraz niż przed rokiem jedynie o 62 złote (wcześniej były tańsze o 70, 70, 57, 46, 37, 16 i 19 złotych). Niezmiennie już od listopada 2015 roku pozostaje w mocy teza, że dalszy przebieg popytu na wycieczki do Turcji jest nadal największą zagadką sezonu lato 2016, a to z powodu utrzymującej się skomplikowanej sytuacji politycznej w tym kraju.
Istotnym kierunkiem, na którym średnie ceny były zwykle wyższe niż w ubiegłym roku był Egipt, ale po niedawnej dewaluacji egipskiego funta ceny stały się tam już sporo niższe niż przed rokiem – o średnio 84 złote (poprzednio były niższe o 77 i o 2 złote, a wcześniej były wyższe o 21, 59 i 60 złotych). Nieco tańsza niż przed rokiem jest teraz Hurghada -
Warto zwrócić uwagę, że po niedawnej dewaluacji o blisko 13 procent waluta egipska nadal tanieje i łączna skala jej deprecjacji od połowy marca wobec euro wynosi już nieco ponad 17 procent, a wobec umacniającego się złotego ponad 18 procent. Może to stwarzać dodatkowe możliwości spadku średnich cen wycieczek do Egiptu, o ile nie nastąpi wyraźniejszy wzrost popytu na te kierunki.
Na mniejszych kierunkach duża przecena wobec ubiegłego roku nadal występuje w Tunezji – średnio o 221 złotych (wcześniej wynosiła 359, 367, 339, 193, 286, 294 oraz 307 złotych), ale skala przeceny znacznie się zmniejszyła, a to za sprawą silnych zwyżek cen na Dżerbie (o średnio 347 złotych) dokonanej tam przez biuro Sun & Fun. W tej sytuacji najbardziej przecenionym kierunkiem stał się teraz Cypr – tańszy o średnio 228 złotych. Ponownie zwiększyła się wielkość przeceny Majorki – do 125 złotych (wcześniej było to 58, 37, 15, 77, 25, 45, 44, 68 i 23 złote), a zmniejszyła Maroka – do 23 złotych (poprzednio było to 94, 137, 27, 66, a wcześniej ceny były tam wyższe o 60, 138, 185 i 133 złote).
Warte szczególnej uwagi :
-
-
-
3. Wśród dużych biur podróży nadal największą obniżkę cen wycieczek na lato 2016 wobec poprzedniego sezonu wykazuje biuro TUI Poland, w którym średnia cena jest niższa o 222 złote (wcześniej było to 219, 247, 267, 280, 316, 326 i 249 złotych). Sporo tańszy niż przed rokiem jest teraz Wezyr
To co jednak może być dla klientów bardziej interesujące, to porównanie cen wycieczek w ich bezwzględnych odchyleniach na kierunkach oferowanych przez danego touroperatora od ogólnej średniej na tych kierunkach. Porównanie takie w bardzo syntetycznej wersji przedstawia poniższa tabelka. Tego typu zestawień używaliśmy przed kilkunastoma miesiącami i będziemy do nich od czasu do czasu wracać. Dziś -
Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.
Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl
Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):