161017Analiza Cen LATO - Wczasopedia.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

161017Analiza Cen LATO

O Nas > Raporty TravelDATA
 

Informacja Branżowa firmy TravelDATA
dla uczestników Programu Transparentny Touroperator
oraz biur agencyjnych i osób zarejestrowanych na Wczasopedii


17.10.2016 - Analiza Cen Imprez Turystycznych - LATO 2017
Polska branża turystyczna skończy rok lepiej niż niemiecka...

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2017. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 7-13  sierpnia 2017 roku.  Analizy są wysyłane podmiotom zarejestrowanym na portalu www.wczasopedia.pl w każdy poniedziałek.

I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej

Wzrost sprzedaży wycieczek jeszcze przyspieszył, ale koniunktura przyszła zbyt późno

Przez kolejny tydzień obserwowaliśmy wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Ostatni raport z systemu rezerwacyjnego MerlinX pokazuje, że pierwszy tydzień października przyniósł ogólny wzrost liczby klientów o prawie 40 procent, a liczby najbardziej pożądanych przez branżę klientów czarterowych o prawie 39 procent.

Takie wzrosty są oczywiście imponujące, ale należy pamiętać, że jest to w dużym stopniu skutek wydłużenia tegorocznego sezonu na niektórych kierunkach (zwłaszcza w Grecji), a więc pojawienia się dodatkowej podaży ofert, której w tym samym  okresie roku ubiegłego nie było. Cechą charakterystyczną tego sezonu była wysoka niestabilność dynamiki sprzedaży wycieczek. Po kilkutygodniowym niemal wystrzałowym starcie na samym początku sprzedaży ofert first minute nastąpił ponad półroczny okres dość istotnych spadków sprzedaży, po czym począwszy od drugiego tygodnia lipca jej zdecydowana poprawa, która z jednotygodniową przerwą trwa do dziś wykazując nawet tendencje do stopniowego przyspieszania.

Poprawa koniunktury przyszła nieco zbyt późno, a zwiększona dynamika sprzedaży w końcówce sezonu w ograniczonym stopniu wpłynie na całoroczne wyniki zwłaszcza czarterów, gdyż przyrosty te odnoszone są do niewysokiej bazy i w liczbach bezwzględnych nie oznaczają zbyt wiele. Faktem jest jednak, że dzięki dobrej końcówce sezonu zorganizowana lotnicza turystyka wyjazdowa osiągnie wynik wprawdzie nieco słabszy, ale bardzo bliski temu z poprzedniego sezonu. Jak już zaznaczaliśmy wielokrotnie cała lotnicza turystyka wyjazdowa Polaków osiągnie jednak kolejny rekord liczby turystów, a to dzięki bardzo wysokiej dynamice wzrostu w segmencie lotniczych wyjazdów organizowanych samodzielnie w oparciu o przeloty tanimi liniami oferowane na kierunkach turystycznych.

Czas na podsumowania kończącego się sezonu i jeszcze bardziej interesujące wiele osób perspektywy polskiej turystyki wyjazdowej w rozpoczynającym się już niedługo nowym roku turystycznym przyjdzie w kolejnych materiałach oraz na   konferencji „Turystyka wyjazdowa 2017 - czy powtórzy się sukces roku 2016?”, która odbędzie się 25 listopada w ramach Międzynarodowych Targów Turystycznych TT Warsaw 2016.

Tymczasem niejako przy okazji pierwszego zestawienia cen oferowanych imprez turystycznych i przelotów lotniczych w sezonie letnim (sierpień), warto zapoznać się z kilkoma wstępnymi informacjami o minionym sezonie oraz o postrzeganiu sezonu nadchodzącego i planowanych zmianach cen na wybranych kierunkach u naszych zachodnich sąsiadów.

Początkowo za Odrą było lepiej niż w Polsce, teraz jest gorzej

Sytuacja branży turystycznej pod względem dynamiki sprzedaży była w Niemczech bardziej stabilna niż w naszym kraju. Najczęściej narastająca sprzedaż wycieczek notowała tam kilkuprocentowe spadki. W zestawieniu z naszymi znacznymi wahaniami dynamiki sprzedaży oznaczało to lepsze rezultaty niż w polskiej branży w pierwszej połowie roku, ale znacznie słabsze w  ostatnich miesiącach, a zwłaszcza we wrześniu i październiku. Wstępne szacunki wskazują, że sprzedaż wyjazdów na okres września i października wzrosła tam w tempie około + 4 procent, ale nie pomoże to zbytnio obrazowi sprzedaży za  cały sezon. Wstępne dane zbierane przez instytuty badawcze i systemy rezerwacyjne wskazują, że skumulowana sprzedaż za cały sezon ukształtuje się na poziomie około 7 procent niższym niż w ubiegłym roku. Oznacza to, że z biegiem sezonu branża u naszych zachodnich sąsiadów najpierw niwelowała swoją przewagę nad polską, a potem traciła już do niej dystans. Szacowany tam skumulowany spadek sprzedaży jest bowiem przynajmniej dwa razy większy niż w naszej branży do czego przyczyniła się także ponad czterokrotnie mniejsza dynamika wzrostu sprzedaży za dwa ostatnie miesiące sezonu.

Spadki sprzedaży na rynku niemieckim wykazali też dwaj liderzy europejskiej turystyki, co było już komentowane we wcześniejszych materiałach. Dynamika sprzedaży w TUI Group jest szacowana (ostateczne wyniki będą za 7 tygodni) na około minus 2 procent, a w Thomasie Cooku na około minus 6 procent. Dzisiaj nieco informacji jakie napłynęły od innych dużych niemieckich touroperatorów.

Schauinsland jak zwykle znacznie lepszy niż rynek

Najdynamiczniejszy w ostatnich latach organizator (6-sty w Niemczech pod względem przychodów) i prawdziwy ulubieniec agentów Schauinsland Reisen zaanonsował powtórzenie poziomu zeszłorocznych wyników zarówno pod względem liczby klientów, jak też wielkości osiągniętych przychodów. Ta pierwsza osiągnęła 1,4 mln klientów, a druga 1,1 mld euro. Spadki wystąpiły w Turcji i w Egipcie, ale zostały zrekompensowane wzrostem biznesu na kierunkach hiszpańskich, w tym na Majorce (+ 20 proc) i na Kanarach (+ 10 proc). Organizator planuje jednocyfrowy wzrost biznesu w najbliższym sezonie, a zwłaszcza wzrost liczby wyjazdów do Turcji, Grecji oraz na Majorkę, ceny zaś mają być generalnie stabilne, ale ich wzrosty planowane są na kierunkach hiszpańskich, a spadki w Turcji i w Egipcie.

Alltours
mniejsza sprzedaż, lepsze wyniki

Piaty niemiecki touroperator Alltours podkreśla przede wszystkim pomimo trudnego sezonu dobre wyniki finansowe, gdyż szacuje wynik przed opodatkowaniem na około 52 mln euro (przed rokiem 37 mln), co oznaczałoby rzeczywiście dobrą rentowność brutto (zapewne w granicach 3,8 procent, gdyż przychodów Alltours na razie nie podaje) lecz osiągniętą przy znacznym spadku liczby turystów, a mianowicie z 1,87 do 1,63 mln, czyli o blisko 13 procent. Organizator utracił w Turcji, Egipcie i Tunezji 260 tysięcy klientów, a na pozostałych kierunkach łącznie zyskał zaledwie 20 tysięcy, w tym sporą część w Bułgarii.

Plany na najbliższy sezon są dosyć optymistyczne zakładają bowiem wzrost liczby turystów o 4,5 procent, czyli do ponad 1,7 miliona. Ten wzrost organizator chce osiągnąć przy obniżonych cenach na części kierunków, a zwłaszcza w Turcji i w Egipcie
o po 5 procent, w Tunezji o 4 procent i w Grecji o 2 procent. Wzrost średnich cen przewiduje natomiast na kierunkach hiszpańskich średnio o około 2,5 procent.

Jak wynika z tych i z wcześniejszych informacji niemieccy touroperatorzy planują w najbliższym sezonie wzrosty biznesu na mniej więcej tych samych kierunkach i dość podobną politykę spadków i wzrostów cen wycieczek. Należy jednak pami ętać, że są to w zasadzie plany przedsezonowe, które w następnych miesiącach mogą być poddane modyfikacjom i poprzez to nieco inaczej oddziaływać na rynek niż się to w dzisiejszego punktu widzenia wydaje.

Umiarkowanie dobry start nowego sezonu w Niemczech

W Niemczech sprzedaż first minute startuje wcześniej niż u nas dlatego są już pierwsze dane o jej dynamice. Wczesno-sezonowa sprzedaż lata 2017 na razie wykazuje wzrosty w skali około + 6,3 procent, ale zima 2016/2017 sprzedaje się o prawie 5 procent słabiej. Daje to łączną dynamikę sprzedaży w całym roku turystycznym 2016/2017, czyli w okresie listopad 2016 - październik 2017, na poziomie około +5,2 procent, co jest w kręgach turystycznych przyjmowane z dość ostrożnym optymizmem.

O przybliżonych wynikach sprzedaży w naszej branży przekonamy się już niebawem, ale początkowo mogą to nie być zbyt budujące dane. Nie powinny one jednak przesądzać o generalnym obrazie sezonu, gdyż ten zapowiada się bardzo korzystnie. Więcej o naszych oczekiwaniach odnośnie koniunktury w nowym sezonie w przyszłych materiałach oraz na wspomnianej już wyżej konferencji TT Warsaw 2016.

II. Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

1.
Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach formę wizualizacji omawianej tematyki cen turystycznych imprez oraz przelotów lotniczych, a mianowicie w postaci mapek. W okresie intensywnej równoległej sprzedaży wycieczek sezonu zimowego i letniego, zestawienia będą sporządzane co dwa tygodnie naprzemiennie dla zimy i lata. W związku z tym chcielibyśmy przypomnieć, że mapki przedstawiają krótkoterminowe zmiany cen wobec poprzedniego tygodnia, a nie wobec poprzedniego zestawienia. Wersję odniesienia wobec uprzedniego tygodnia wybraliśmy kierując się przekonaniem, że ostatnie zmiany są dla obrazu aktualnej sytuacji ważniejsze od zmian w bardziej rozciągniętym okresie, a ponadto różnicę cen wobec ostatniego zestawienia można łatwo uzyskać porównując ceny z dwóch kolejnych edycji raportów. Przedstawiane w poprzednich materiałach przebiegi wahań średniej ceny pojawią się ponownie, gdy liczba notowań cen będzie już na tyle duża, że będzie pozwalała i uzasadniała sporządzanie takich wykresów.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz pierwszy w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2017 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień tydzień sierpnia (07.08-13.08 2017), zebranych w dniu 14 października z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 7 października, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi w dniu 16 października 2015 roku.

Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia nie są jeszcze w pełni reprezentatywne, ponieważ ze względu na stosunkowo wczesny termin ich sporządzenia nie występują w nich jeszcze pełne oferty wielu touroperatorów, a ofert niektórych z nich nie ma wcale. W porównaniach bierze udział około 1150 hoteli podczas gdy w następnych tygodniach sprzedaży (mniej więcej od połowy listopada do czerwca) ich liczba oscyluje zwykle około trzech tysięcy. Mając na względzie to zastrzeżenie warto zapoznać się ze zmianami średnich cen imprez czarterowych rok do roku na głównych kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 7 i 13 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 4 złote. W analogicznym okresie przed rokiem tygodniowa zmiana cen wycieczek była równie nieznaczna, gdyż wystąpił wtedy spadek średnich cen o 2 złote. Największe wzrosty odnotowano na Fuerteventurze- o 123 złote oraz na Krecie o 118 złotych, a największe w tym tygodniu zniżki średnich cen wycieczek miały miejsce na Teneryfie
o 108 złotych oraz na Tureckiej Riwierze i w Turcji Egejskiej o 93 i 80 złotych. Pewien wpływ na kształtowanie się cen na Fuerteventurze w nadchodzącym sezonie letnim może mieć prawdopodobna rezygnacja z rejsów na tym kierunku przez tanie linie Ryanair.

Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka.




2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2017, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 104 złote. Jest to sytuacja odmienna niż miało to miejsce w połowie października 2015, gdyż wówczas średnia cena w porównaniu rok do roku spadła o 63 złote.

Odwrotny trend może po części wynikać z innego postrzegania bieżącej koniunktury i perspektyw w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. W zeszłym roku na słabych nastrojach zaważyła eskalacja niekorzystnych wydarzeń na niektórych kierunkach popularnych wśród polskich turystów, podczas gdy obecnie branża jest pod pozytywnym wrażeniem bardzo dobrej końcówki sezonu.

Sytuację w zakresie zmian cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka.



Spośród dużych kierunków
najwyższy średni wzrost cen wobec ubiegłego roku wykazują Wyspy Kanaryjskie, gdzie znalazły się one powyżej poziomu zeszłorocznego aż o 208 złotych. Należy jednak zaznaczyć, że na razie największy dodatni wpływ na te zwyżkę wywiera duży wzrost cen na Lanzarote (o 431 złotych), który może się nie utrzymać w przyszłości również z powodu, że na tym kierunku pojawiła się oferta tanich linii Wizzair. Z Wysp Kanaryjskich najsłabsze bieżące tendencje cenowe wykazuje  Teneryfa, gdzie średnie ceny wzrosły najmniej, czyli o 105 złotych.

Kierunkiem, który w minionym sezonie dość konsekwentnie wykazywał największe zwyżki cen rok do roku była Grecja, która również w nowym rozdaniu jest dość istotnie, bo o średnio 116 złotych kosztowniejsza niż przed rokiem. Największe średnie wzrosty cen wykazuje obecnie wyspa Kos  
o 215 złotych, większość pozostałych kierunków notuje wzrosty w granicach 160-180 złotych, a średnią dynamikę zwyżek zaniża wyspa Korfu notująca nieznaczny spadek o 2 złote i dość drogie w ubiegłym sezonie Chalkidiki, gdzie nastąpił spadek o 165 złotych.

Kolejna na liście ważnych i drożejących kierunków jest Bułgaria kosztowniejsza niż przed rokiem o średnio 93 złote. W tym wzroście niewątpliwie pomogła Bułgarii dość niska baza odniesienia, bowiem w zeszłorocznych first minute kierunek ten wystartował stosunkowo słabo ze spadkiem cen przewyższającym ogólną średnią.

Do kierunków na których ceny wobec zeszłego sezonu były niższe niż przed rokiem należy Turcja, gdzie ceny obniżyły się o średnio 56 złotych. Nie wydaje się to zbyt wiele, ale należy pamiętać, ze kierunek ten znacząco potaniał już przed rokiem, gdyż to właśnie Turcji towarzyszył wówczas duży wzrost obaw klientów przed możliwą eskalacją niebezpiecznych zdarzeń w tym również w odwiedzanych przez nich regionach turystycznych.

Obecnie, pod względem bezpieczeństwa kraj ten postrzegany jest lepiej, a punktem zwrotnym dość szybko stała się nowa sytuacja, która powstała nieudanym puczu wojskowym z nocy 15/16 lipca prowadząca do przekonania o wyższym stopniu kontroli przez władze sytuacji wewnętrznej w kraju i przywrócenie czarterowego ruchu turystycznego Rosjan do Turcji.

Tym niemniej ceny na tym kierunku mogą się nadal kształtować bardzo korzystnie, gdyż kraj ten będzie chciał bez zbędnej zwłoki  odzyskać swoją pozycję, a starania te może wspomagać stopniowo osłabiająca się miejscowa waluta.

Największe zniżki wobec okresu sprzed roku wykazuje obecnie Egipt, gdzie ceny spadły poniżej poziomów z poprzedniego sezonu o średnio 87 złotych. Kraj ten również podejmuje starania w kierunku restytucji ruchu turystycznego do dawnych poziomów, w czym również dodatkowo wspomóc go może coraz bardziej prawdopodobna powtórna dewaluacja egipskiej waluty (poprzednia 13-procentowa miała miejsce w marcu), która powinna zwiększyć konkurencyjność Egiptu jako celu wyjazdów turystycznych. Obecnie największe przeceny wobec ubiegłego roku występują w Hurghadzie
o średnio 140 złotych, a najmniejsze w Marsa Alam o średnio 42 złote.

Z mniejszych kierunków zdecydowanie największe zwyżki cen, zapewne przejściowo i dość przypadkowo, notuje obecnie Maroko, gdzie średni poziom cen wzrósł o 455 złotych. Znacząco droższa jest też Majorka  
o 226 złotych, w mniejszym stopniu Portugalia i Cypr o 134 i 83 złote, a mniej kosztowne niż w minionym sezonie są obecnie wycieczki do Tunezji o średnio 42 złote.

Warte zaznaczenia :

Na zmiany cen na głównych kierunkach spory wpływ wywierały fluktuacje popytu związane z obawami turystów przed potencjalnym występowaniem na nich niebezpiecznych zdarzeń. Dlatego interesujące może być porównanie z okresem sprzed dwóch lat czyli cen z października 2014 roku na sezon letni 2015. Jesień 2014 roku była okresem, w którym obawy przed terroryzmem grały jedynie marginalną rolę, a więc stanowią dobrą bazę odniesienia do ukazania ich wpływu na poziomy cen na poszczególnych kierunkach i ewentualnego oddzielenia ich od wpływu czynników makroekonomicznych i biznesowych.



Na mapce widać wyraźnie, że znacząco niższe stały się ceny na kierunkach kojarzonych z występowaniem ryzyka dla ruchu turystycznego. Dotyczy to zwłaszcza Turcji i Tunezji, bowiem spadek cen w Egipcie był neutralizowany znacznym wzrostem kursu dolara, który w październiku 2014 był o ponad 0,50 złotego niższy niż obecnie (wynosił wówczas około 3,30 zł).

Zwyżki średnich cen były udziałem kierunków uważanych za względnie bezpieczne, ale dość wyraźnie widoczny jest na nich wpływ konkurencyjnego segmentu wycieczek organizowanych samodzielnie w oparciu o rejsy tanimi liniami. Spadły nieco średnie ceny na Kanarach, gdzie presja rosnącej oferty ze strony LCC była największa, w umiarkowanej skali wzrosły średnie ceny w Grecji, a zdecydowanie największe zwyżki odnotowała Majorka, na której Ryanair redukował swoją ofertę.

Warto też zwrócić na dużą dysproporcję w zmianach średniego poziomu cen pomiędzy Grecją, a Turcją, która w tym okresie wyniosła około 330 złotych i która może w nadchodzącym sezonie nieco osłabiać wzrost popytu na najważniejszym kierunku wypoczynkowych wyjazdów Polaków.

3. W obecnym zestawieniu ze względu na stosunkowo wczesny termin jego sporządzenia nie występują jeszcze pełne oferty wielu touroperatorów, a ofert niektórych z nich nie ma wcale, więc porównania cen u poszczególnych touroperatorów posiadają mniej reprezentatywny charakter niż zwykle, ale mając na względzie to zastrzeżenie warto jednak zaznajomić się ze skalą zmian średnich cen imprez czarterowych rok do roku u najważniejszych z nich.

We wszystkich większych biurach ich ceny wzrosły, ale zwyżki poniżej średniej odnotowano jedynie w biurze Itaka
około 50 złotych (średnia to 104 złote), a nieznacznie powyżej średniej w biurze TUI. U pozostałych organizatorów ceny stały się w mniejszym lub większym stopniu wyższe od cen ubiegłorocznych przy czym do tych pierwszych należą biura Rainbow oraz Grecos, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że to ostatnie biuro sprzedaje głównie ponadprzeciętnie drożejącą Grecję.

Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej

1.
W porównaniach rok do roku (w okresie tygodnia praktycznie nie ma zmian cen przelotów na tak odległe terminy) średnie ceny w liniach Ryanair na kierunkach turystycznych ogółem są obecnie umiarkowanie wyższe od cen sprzed roku, a mianowicie o 88 złotych, czyli wzrosły o 12,5 procent. Obniżeniu uległy średnie ceny przelotów na kierunkach kanaryjskich
o 65 złotych do 1028 złotych, czyli spadły o prawie 6 procent. Średnie ceny rejsów na pozostałych kierunkach istotnie wzrosły o 124 złote do 737 złotych, czyli o nieco ponad 20 procent. Największe wzrosty cen rok do roku wykazują połączenia z Warszawy do Lizbony i Malagi o 430 i 310 złotych oraz z Krakowa na Sardynię o 370 złotych, a spadki z Wrocławia na Teneryfę i z Krakowa na Gran Canarię o 260 i 145 złotych.

Bez większych zmian pozostał natomiast poziom średnich cen rok do roku w liniach Wizzair, który obniżył się o zaledwie 6 złotych do 838 złotych, czyli o 0,7 procent. Najbardziej spadły ceny przelotów z Warszawy do Lizbony
o 250 złotych czyli odwrotnie niż w liniach Ryanair, a wzrosły z Warszawy do Alicante o 310 złotych.

Należy też dodać, że linie Wizzair oferowały w minionym tygodniu najtańsze połączenie na kierunkach kanaryjskich, a mianowicie w Katowic na Lanzarote za 738 złotych, czyli o 130 złotych taniej od najtańszego połączenia w liniach Ryanair, którym był rejs z Wrocławia na Teneryfę za 868 złotych.

2. Dla kierunków letnich, z wylotami w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia, wspólnych dla tanich linii i czarterów ceny w tych pierwszych były przy połączeniach Warszawy niższe od średnich cen czarterów o 326 złotych i wyniosły 784 złote, a przy połączeniach z Katowic/Krakowa były niższe o 302 złote i wyniosły 740 złotych. Wobec roku ubiegłego ceny w LCC przy wylotach z Warszawy praktycznie nie uległy zmianie (wzrosły o średnio 2 złote), a z Katowic/Krakowa spadły o 47 złotych.

Znacznie staniały natomiast ceny rejsów czarterowych, których średnia cena rok do roku obniżyła się o 268 złotych do 1110 złotych oraz z Katowic/Krakowa, których cena obniżyła się (przypadkowo) również o 268 złotych do 1042 złotych. Oznacza to znaczne zmniejszenie się różnicy pomiędzy tym a ubiegłym sezonem, a mianowicie z średnio 558 złotych do 314 złotych, czyli o prawie 44 procent.

Ostatnie ceny przelotów czarterowych oraz tanimi liniami na najważniejszych kierunkach w polskiej turystyce wyjazdowej i ich zmiany rok do roku przedstawia poniższa mapka.



Należy zaznaczyć, że pomimo wzrostu liczby czarterów, porównania i trendy zmian w cenach połączeń czarterowych i LCC nie są jeszcze w pełni reprezentatywne, ponieważ bazują na razie głównie na ofertach dwóch najwcześniejszych oferentów przelotów czarterowych, czyli biur Rainbow i TUI Poland.



Zachęcamy wszystkich związanych z turystyką do czytania naszych opracowań i materiałów.

Zespół Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA i www.wczasopedia.pl



Tekst oraz wykresy zostały przygotowane w celach wyłącznie informacyjnych i nie stanowią analizy inwestycyjnej, ani analizy finansowej, ani rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 206 poz. 1715) oraz Ustawy z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005, Nr 183 poz.1538 z późn. zmianami).

Autorzy działali z należytą starannością i rzetelnością, nie ponoszą jednak odpowiedzialności za działania lub zaniechania odbiorcy podjęte na podstawie niniejszego tekstu i wykresów oraz za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych.


Link do aktualnej Analizy Cen (kliknij na raport poniżej):

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego